michaelvanm

karakter vs gedrag

Hallo,

Ik ben eigenlijk op zoek naar boeken over karakter/persoonlijkheid. Het is een onderwerp van discussie wat nu een karakter/persoonlijkheid maakt en ik wil dus meerdere inzichten onder ogen krijgen.
Ik heb namelijk eens een discussie gehad dat karakter/persoonlijkheid niet kan veranderen maar gedrag wel. Ik was het er niet mee eens maar heb niet genoeg know-how om daar een onderbouwde discussie over te voeren.
De discussie is met die persoon niet meer aan de orde maar mijn nieuwsgierigheid is er nog steeds en zeker niet minder van geworden. Dus aub suggesties...???
Bonifacius78

Re: karakter vs gedrag

Dat is nogal een lastige aangezien door de tijd heen er nogal wat verschillende visies op persoonlijkheid zijn geformuleerd (Freud's verzinsels, de humanistische benaderingen van Carl Rogers, de, behavioristisch theorieën (persoonlijkheid bestaat gewoonweg helemaal niet) etc.). De kans dat je dus uit boeken een eenduidige antwoord op je vragen gaat krijgen is nogal klein.

In de psychologie benadert men zaken graag vanuit 3 invalshoeken zijnde de biologische, cognitieve en sociale kant.

Iemands persoonlijkheid wordt natuurlijk bepaalt door aangeboren biologische factoren, maar er is ook absoluut een sociaal component, iemands persoonlijkheid wordt dus ook zeker gevormd door zijn opvoeding cq. persoonlijke geschiedenis. Bijvoorbeeld: misbruik in de kindertijd verhoogd de kans op een persoonlijkheidsstoornis aanzienlijk, maar dit is nog sterker bij mensen die daar genetisch kwetsbaarheid voor zijn.

Het cognitieve deel zit hem dan weer in het feit dat ieder mens situaties op een andere (zijn eigen) manier interpreteer, al hangt dat natuurlijk sterk samen met het sociale component, hoe is iemand gevormd, hoe zijn mans cognities tot stand gekomen.

Overigens, inzake gedrag. Persoonlijk geloof ik dat als je persoonlijkheid (door welke reden ook) verandert je gedrag mee zal veranderen, en, nou komt ie, als je je gedrag (bewust) verandert je je persoonlijkheid ook kan veranderen!

Nou heb ik je alleen nog geen boeken tip gegeven he? Ik wil hier best een boekenlijst voor je neerpennen..maar misschien kun je het beste eens gaan googelen en kijken wat jou zelf het meeste aanspreekt? Er is nogal wat te krijgen, van droog wetenschappelijke tot bejubelt spiritueel esoterisch, keus genoeg.
michaelvanm

Re: karakter vs gedrag

Dank je wel Bonifacius voor je reactie, ik had al begrepen dat het een moeilijke vraag zou zijn. Google geeft wel een paar opties dus daar zal ik dan eens kijken of er een tussenzit die verschillende uitgangspunten behandeld.
Juist omdat het zo'n complex item is wil ik verschillende invalshoeken bekijken...dus van droog wetenschappelijk tot en met bejubelt spiritueel esoterisch..waarschijnlijk zal freud daar dan ook tussen zitten met zijn...hoe noemde je ze ook al weer..? verzinsels :lol:

dank....M.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: karakter vs gedrag

michaelvanm schreef: Ik heb namelijk eens een discussie gehad dat karakter/persoonlijkheid niet kan veranderen maar gedrag wel. Ik was het er niet mee eens maar heb niet genoeg know-how om daar een onderbouwde discussie over te voeren.
Er is een interessante discussie onder psychologen over 'persoonlijkheidsstoornis'.

Een van de defenities van 'persoonlijkheidstoornis' is, dat dat de 2a as van de DSM zou zijn: de lange lijn in je biografie, en of daar "minder ideaal gedrag" is, dat telkens in je leven weer terug komt.
Feit is: een 'persoonlijkheidstoornis' kan "genezen". Gelukkig maar, want ik word helemaal rebels van ""gezever"" van 'karakter/persoonlijkheid niet kan veranderen maar gedrag wel'.
(Jaja, je ontkent gewoon de persoon die je bent en dan ben je genezen. Mijn hoela.)

Vwb. de lange lijn in je biografie: die kan vwb. het verleden uiteraard neit veranderen, maar door pijn te verwerken, vaardigheden alsnog te leren etc. kan je allerlei zaken grondig aanpakken. Waardoor idd "ander gedrag" ontstaat - gedrag wat iemand altijd al gewild had, maar niet wist hoe... (Heeft dus niets met ontkennen te maken, eerder met het bevestigen van de persoon die je bent.)

Terug naar “Map 'Psychologie'”