Mickey~

Re: 80mg Ritalin wel normaal ?

ik zou het toch je arts vragen. ik vermoed dat hij een ruwe schatting maakte van je lichaamsgewicht en het echt wel exact na zal gaan als hij of zij het uiteindelijk op wil hogen tot dat niveau.
Marcelsel

Re: Ervaring met ritalin

nu een aantal weken verder. Ik ben weer begonnen met het slikken van anti depressiva. Oorzaak is niet de ritalin maar nog een iets sluimerende depressie veroorzaakt doordat ik twee jaar geleden xtc heb gebruikt. Dit heeft bij mij schade veroorzaakt aan de zenuwuitlopers in mijn hersenen. De aanmaakt van serotonine is bij mij ernstig ontregeld geweest.

Van de arts bij de brijder kreeg ik te horen dat het emotioneel uit balans zijn een bijwerking van ritalin is die vanzelf overgaat. Hij adviseerde mij om juist de dosis op te hogen zodat de spiegel in mijn lichaam wat hoger zou zijn. Ik ga overleggen of ik dit kan doen samen met efexor (ssri). Ben benieuwd ;)
eurohoeve

proefperiode Ritalin

Ik slik nu een kleine week Ritalin. Ben begonnen met 3 x 10 mg, na paar dagen 3x15mg, nu 3x20mg. Ik vind de werking zo wisselend. 1 dag gehad dat ik niks merkte, was misschien nog wel meer hyper en chaotisch als normaal. (dit was de 6e dag). Vandaag voel ik me rustiger, maar ik praat nog steeds veel. Hoe groot verschil merkten jullie in de eerste week en was het bij jullie ook wisselend?
Er staat dat de medicijnen 4 uur werken. Is de werking 4 uur even hoog of heb je pieken en neemt het daarna weer af en is dat het rebound effect? Wel een beetje veel vragen, maar het is voor mij nog nieuw.

Groeten Eurohoeve
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: proefperiode Ritalin

Hoi,

Ik heb ook een paar dagen Ritalin geprobeerd. Ik merkte het meteen. Ik werd er erg moe van. Het kan best zijn dat iedereen weer anders reageert. Bij sommige medicatie merk je het pas na een maand of het wat doet of niet. Ik weet niet precies hoe het met Ritalin zit. Ik zou het gewoon goed in de gaten houden hoe je je erbij voelt en eventueel overlegggen met de psychiater.

Groet Merel
eurohoeve

Re: proefperiode Ritalin

Was juist altijd heel moe, kon altijd slapen. Door ritalin ben ik normaal moe. Heb geen behoefte om overdag te slapen en s avonds slaap ik nu om een normale tijd. Ben nu heel erg bezig om te kijken wat die pillen verder met me doen, maar ik vind dat heel moeilijk. Zag de omgeving bij jullie gelijk een grote verandering of voelde je het voornamelijk zelf?
Het enige wat ik merk is minder moe en ik voer meer taken overdag uit. Wat ik lastig vind is dat ik nu de hele dag gefocust ben op adhd. Ik speur alles af en zoek alles op. Ben er de hele dag mee bezig.
eurohoeve
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: proefperiode Ritalin

Hoi,

Ik weet alleen dat ik het na ongeveer een dag merkte. De omgeving zag ook wel dat ik meer moe was dan normaal, maar ik voelde het voornamelijk zelf. Ik heb zelf geen adhd, dus daar kan ik je geen advies over geven. Als je het zelf moeilijk vind dan kun je het misschien aan je omgeving vragen. Mischien dat zij dingen opmerken die jij niet op merkt.
Timothy Lee

Ritalin + eetgedrag

Hoi

sinds july dit jaar zit ik aan de Methylfenidaat (Ritalin).
In het begin werd mijn eetlust vermindert. Maar nu sinds anderhalf maand eet ik toch wel normaal. 2 bruine boterhammen 's morgens, 's middags en 1 of 2 borden avond eten.

Maar toch blijf ik afvallen. Ik ben bijna 10kg afgevallen in 3 maanden tijd en vandaag heb ik thuis voor het eerst op de weegschaal gestaan. 49kg!!

what to do?? Is dit normaal in de begin fase?

Greetz

Tim
Marcelsel

Re: Ritalin + eetgedrag

In sommige gevallen worden mensen naar een diëtist gestuurd, die zorgt dan dat je etenspatroon zo blijft dat je niet teveel afvalt. Dus niet meer eten maar anders eten waardoor je op gewicht blijft. Bespreek het eens met je huisarts. Want als je nog meer afvalt kom je misschien in de problemen.

gr,
marcel
Timothy Lee

Re: Ritalin + eetgedrag

Hoi Marcel,

bedankt voor je antwoord.
Morgen heb ik weer dagtherapie en ik zal het met hun ook bespreken. Waarschijnlijk is het pure stress, waardoor ik nu vrij snel veel gewicht afneem.

greetz

Tim
Magneet

Re: Ritalin + eetgedrag

Normaal gezien ben je actiever (slaap je minder) waardoor je meer gaat verbruiken.
Bij mijn zoons valt het mee. In de beginfase (2 weken ongeveer) eten ze minder. Onze tweede eet zelfs niet, daarom mag hij zijn Rolatine pas NA zijn ontbijt innemen. 's Middags eet hij meest al niet dan. 's Avonds wel weer.
Hij valt dan ook wat af maar hij is van eten bezeten als hij géén Rilatine neemt dus dat is niet zo heel erg. Hij blijft dan redelijk netjes op gewicht.
Onze oudste eet dan wat minder maar het valt mee. Zij blijven sowieso niet afvallen maar slapen opmerkelijk minder dus ik vermoed dat hun stofwisseling wat versneld is (hoewel ze wel rustiger zijn maar zich meer en beter concentreren, wat ook weer een bron van verbruik is hé).
Het lijkt me inderdaad geen slecht idee om naar een diëtiste te stappen als je zoveel afvalt.
Zijn je eetgewoontes veranderd ?
eurohoeve

Ritalin en hoge bloeddruk

Nu ik net een beetje begin te wennen aan de Ritalin, moet ik misschien weer stoppen en overstappen naar een ander medicijn.
Vandaag is mijn bloeddruk gemeten en deze was 96 over 133. Vrijdag opnieuw meten is hij dan nog te hoog moet ik stoppen. Hebben meer mensen hier last van een te hoge bloeddruk door Ritalin.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Lange Termijn Verbetering Na Lange Tijd Medicijn Gebruik

Telkens na het gebruiken van concerta/ ritalin/ dexedrine merkte ik een pessimistisch/ lethargish gevoel op. Sommigen noemen dit een "crash". Ik dacht dat dit kwam omdat mijn hersencellen uit een soort van balans waren. Hierdoor trad er echter sensibilisatie op, waardoor hersencellen gevoeliger werden.

Na 7 jaren medicijn gebruik merk ik duidelijk een lange termijn verbetering op van ADD symptomen. Ik voel me veel kalmer en heb veel minder hersenmist (minder brainchaos als je snap wat ik bedoel).

Ik denk dat de medicijnen een lange termijn (chronische) verbetering hebben veroorzaakt door hersencellen gevoeliger te maken. Men noemt dit sensibilisatie.
Timothy Lee

Re: Ritalin + eetgedrag

Hoi Magneet,

sorry voor de late reactie.. Heb hele bizarre weken achter de rug gehad.. En d'er komen er nog meer :P

Ehm of mijn eetpatroon verandert is. Nogal..
Ik eet veel minder tot wat ik vroeger at. Ik ben wel bezig om uit te vogelen waar dat nu aan ligt.

Is het omdat ik nu veel meer stress heb, omdat ik nu actief aan mijzelf werk. Oude patronen te door breken.
Of is het mijn schildklier die niet goed werkt, gister heb ik hier uitslag van gekregen en de bloedwaarden waren goed. Dus deze is het niet.
Dan blijft alleen nog de Ritalin over... En ik denk, omdat ik nu zoveel "rust" heb, juist meer bij mijzelf stil sta, dat er dan zoveel los komt, wat dan weer emotionele stress wordt. Waardoor mijn eetlust wordt verminderd.

Dus een combinatie, m'n behandelaars zeiden dat ik me er niet druk om moest maken (onnodige stress). Maar goed inmiddels kom ik ook niet aan, misschien moet ik maar iets van voedingsupplementen nemen (BAH)...

Greetz

Tim
fionaf09

Re: Ritalin + eetgedrag

hee, dit zijn toch gewoon de bijwerkingen? Ik heb he namelijk ook. Ik ben sinds kort weer begonnen met de ritalin (net een week) en ik heb helemaal geen eetlust van, ook buikpijn en krampen als ik gegeten heb.
Eerder heb ik ook aan de ritalin gezeten en toen het zelfde probleem.
ben wel benieuwd of je er ondertussen al vanaf bent.

(zo mijn eerste post op dit forum
Tineke

Re: Ritalin + eetgedrag

Toen ik aan de Ritalin zat was ik 14 kilo afgevallen in 3/4 maanden tijd.
Van 84 naar 70 kilo.
senna83

Re: Ritalin + eetgedrag

Hoi,

Nou ik ben sinds maart ook aan de methylfendidaat, en ook mijn eetlust werd flink minder. Maar keerde na 2 weken alweer flink terug , ik heb 2 kinderen dus eet ik veel en regelmatig op de dag! Maar ik ben zelfs gaan bunkeren en nu na dus 7 maanden methyl gebruikt te hebben val ik nog af, volgens mij hoort het inderdaad op te houden dat gewichtsverlies ! Maar ik heb inderdaad toch ook flink wat stress dus ik denk dat het bij mij daardoor komt. Je zou toch zeggen dat het afvallen op een gegeven moment moet stoppen.de arts vertelde mij dat sommige mensen er soms juist dikker van worden.

Groetjes Senna
xsanneke

Re: Ritalin / andere medicijnen tegen ADHD+ eetgedrag

Ik heb het ook!
ik zit sinds september aan de medicijnen (Concerta)
Ik ben sinds die tijd 10 kilo afgevallen.
Nu maakte dat bij mij niet heel erg veel uit.
Maar nu komt de gevare zone van ondergewicht wel erg dichtbij!
Ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen.
Mensen zeggen ja gewoon meer eten,
maar dat is juist het probleem!
voor ik ga eten heb ik meestal super veel honger na een lange schooldag.
Maar dan ga ik aan tafel zitten en krijg ik mijn eten voor mijn neus en dan heb ik na 1 hap wel weer genoeg. (Bij wijze van dan hè?;))
Ik heb na een beetje eten echt geen honger meer en als ik door eet (wat ik al meerdere keren geprobeerd heb) word ik echt heel misselijk.
Mijn ouders zeuren dan door dat ik meot eten maar ik hoef ECHT neit!
Dit is 1 van mijn problemen maar daar mijn eetgedrag ben ik ook vaak duizelig en val soms (redelijk vaak meot ik zeggen) flauw. Ook erg vervelend. Ik ben 16 en mijn ouders werken gewoon allebij waardoor ik vaak alleen thuis ben. Laatst ben ik flauwgevallen in de douche terwijl er niemand thuis was. gelukkig kwam ik redelijk vlot weer bij. maar ik heb nog wel een kwartier moeten liggen tot ik rusig naar de telefoon kon kruipen om mijn buurvrouw te bellen.

Verder snoep ik ook bijna niet. Ik red het met 1 broodje s'ochtends en de rest van de dag nog 2 broodjes. En dan kom ik s'avonds thuis en dan gewoon avond eten (een heel kleine portie).

IK BEN HET SPUUG ZAT!
Timothy Lee

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

Hoi

weet iemand de reden waarom je Ritalin niet voor het slapen mag nemen?

2 uur geleden stond ik te stuiteren en ik heb een tabletje genomen. Iets wat ik nooit doe. Het effect hiervan was ook geheel onverwacht.
Van stuiter stuiter binnen een paar tellen naar een oase van rust. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt!! In een keer was mijn hoofd leeg en kon ik rustig en luchtig na denken.

Normaal neem ik 4x10mg per dag en de laatste dan om 17u. Inmiddels kan ik ook heel moeilijk onderscheiden wanneer ze zijn uitgewerkt en of ze uberhaupt werken.

Zou dit beteken dat mijn dosis misschien te laag is??

Zo gauw ik mijn psychiater spreek, leg ik hem dit ook voor.

Groetjes

Tim
merrie

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

hallo allemaal,

ik ben sinds een paar dagen met spoed gestart met ritalin.
Ik moest 2xpd 20 mg.
ik voelde mij super. Rust in me lijf en hoofd. alleen had ik steeds vlaagjes van depri gevoel. een paar tellen en dan weg. dit duurde 2 uur. De volgende dag geen last gehad.

Dag later belde de dokter dat het recept verkeerd was en ik 2x 10 moest hebben :angry:
ik balen want ik voelde me net zo goed. ook op mijn werk.

ik begonnen met 10 en had heel de tijd geen gevoel dat ik iets genomen had. ik bijt al 10 jaar op mijn lip als ik mijn energie niet kwijt kan en daar zat ik weer te kauwen. rond 12 uur kreeg ik een enorme woede aan val op mijn werk. :evil:
Dokter gebeld en weer op 2xpd 20 gezet. gelijk weer rust in mijn hoofd en lichaam alleen weer die vlaagjes van depri gevoel de 1ste 2 uur :confused:

zou dit komen omdat ik net gestart ben?
zou het komen omdat me dosering heeft geschommeld?
Heeft iemand anders dit ook gehad?

groetjes meredith
danalelle88

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

@ Timothy lee..
Niet voor het slapen innemen... ik was toevallig vandaag bij de arts die mij het volgene uitlegde:
Als de methylfenidaat uitwerkt in je slaap, kun je opeens heel onrustig slapen en kun je bijv. gaan knarsetanden.
Ook kan methylfenidaat voor een droge mond zorgen.
Een droge mond kan voor tandrot zorgen. Vandaar.

Maar ik heb liever dat het in mijn slaap uitwerkt, omdat ik anders stuiter en die stuiterinformatie van een uurtje voor ik ga slapen in bed nog moet verwerken in mijn hoofd.
Rebound voor het slapen is echt geen pretje.
Timothy Lee

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

Hey Danalelle,

ik slaap er heerlijk op :) en kom zelfs beter m'n bed uit.. (de laatste tijd wat minder te veel stress).
Droge mond, tandenknarsen enzo.. tjah.. daar kun je wat tegen doen :P of ik tandenknars geen idee, deed ik vroeger af en toe wel maar niet in mijn slaap.. Voor de droge mond pepermuntjes, tictacs etc.. Mijn huistarts adviseerde veel water drinken (dacht dat ik niet meer bijkwam)...

bedankt voor je reactie ;)
Maik

Re: Ervaring met ritalin

Ik ben net mn 4e dag aan de Ritalin (ADD), vandaag voor het eerst hele pillen.

Vind het maar een beetje vaag tot nu toe, maargoed ik probeer het twee weken en overleg dan wel met mn psyc.

Mijn ervaringen tot nu toe:
De eerste dag was ik wat wazig na de tweede pil en 's avonds superdruk.
De tweede dag voelde ik me wat normaler en 's avonds weer superdruk.
Gisteren (derde dag) was ik echter de hele dag aan het stuiteren zo druk. 's ochtends een vergadering en ik zat me echt super te irriteren aan die slome gasten (ok, mn medestudenten zijn ook allemaal aankomend beleidsschrijvers, dus ze zitten iig in de goede branche). 's middags lulde ik de oren van iedereens kop maar ik was ook echt maf aan het doen. Mensen om me heen vonden het wel grappig geloof ik maar zelf vond ik het achteraf wat minder iig. Derde pilletje maakte me wat slaperig. 's avonds na uitwerking van het 3e pilletje echt weer supereuforisch totdat mn vriendin thuis kwam en ik merkte dat ze me wel wat apart vond. Hier werd ik echt even verdrietig van.

Goed, lang verhaal, maar wilde het graag even kwijt.. :tongue:
Vanavond naar een verjaardag toe, waar iedereen me al kent als een redelijk aanwezig persoon. Op verjaardagen vinden mensen het meestal ook leuker als iemand gestoord is dan tijdens vergaderingen dus ik hoop dat ik een beetje te pruimen ben hahaha.
merrie

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

je zit nog in het begin stadium en zoieso zal je spiegel schommelen. je bouwd een spiegel op in je bloed en die moet goed liggen. Je kan zeggen ik probeer het 2 weken maar dit schiet niet op. je zou moeten kijken na hoeveel tijd je ritalin uitwerkt. ik moet ze ong. om de 2 a 2,5 uur nemen. doe ik dit niet krijg ik een enorme rebound. in het begin heb je last van bijwerkingen en dit kan weken duren voor het slijt. je zou ook moeten kijken op welke momenten van de dag je het ergst last hebt van je add. ik heb met mijn adhd meer last op het moment dat ik vrij ben na mijn werk. ik slik ong. 6x pd 10mg ritalin. je zal egt moeten zoeken naar een goede samenhang en dit kan zelfs een half jaar duren. Bij mij heeft alleen ritalin slikken geen nut. ik moet ook bijv. op mijn werk rustmomenten nemen. Ik werk in het ziekenhuis en wij hebben altijd vaste tijden dat het spitsuur is. wanneer dit begint ga ik ff een peukie roken dan heb ik ff mijn zogenaamde knop omgezet en kan ik die drukte handelen. omdat ik in de zorg werk heb ik het voordeel dat mijn collegas mij beschermen. trekken mij van de zalen af als het te chaotisch wordt en zetten mij in de koffie kamer als ik te lang door ga. een goede communicatie met je baas en collega's is echt belangrijk.

hoop dat je er wat aan hebt
groetjes meredith
liogra

Re: Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equ

hallo

voor meer dan 6 jaar heb ik nu last van concentratie problemen en gevoelloosheid. dit heeft voor mij erg veel problemen gezorgd omdat ik vrijwel nooit gemotiveerd was, ik deed alleen dingen als er een logische reden voor was en meerdere factoren in mee speelde.

2 weken geleden was ik begonnen met 10 mg methylfenidaat maal per dag om 9, 12 en 15 uur. ik merk dat ik savonds niet snel moe wordt en ga wat later naar bed. 's ochtens wordt ik ook makkelijker wakker dan voorheen en ben door de medicatie overdag ook wakker. ik voelde de afgelopen 2 weeken eindelijk weer emoties, wat erg plezierig was omdat ik een kick kon krijgen van tekenen iets waar ik ook eindelijk de aandacht weer voor had. ik had weer plannen voor de toekomst, ik had ideeën die ik wilde uitvoeren. ik ging zelfs weer een keer hardlopen gewoon omdat ik er zin in had. al bij al was het 2 weeken lang succes.

maar afgelopen zondag begon ik me plots moe te voelen na dat ik thuis kwam van het werk en kon wel om 8 uur het bed in duiken. die dag merkte ik al dat ik wat minder sociaal was en minder plezier had. gister merkte ik dat ik nergens meer zin in had en sinds dien heb ik ook last van een grote druk op mijn gezicht en oogkassen. het geeft het idee dat ik weer terug ben voor dat ik de medicatie gebruikte.

nu is mijn vraag, hoe komt dit. ik heb in het verleden ook strattera gebruikt maar werkte lang niet zo goed als dit. Kan het zijn dat het herhalingsrescept van de apotheker voor placebos waren? of omdat ik te wijnig slaap heb gehad waardoor ik moe ben. of door een tekort aan iets anders?

iemand een idee?

gr, Liogra

Terug naar “Medicatie”