Tinusje

Ervaringen met Zyprexa/Zalasta/Olanzapine

Ik ben op zoek naar een vervanger voor Zyprexa.
Zyprexa was de 4e antipsychotica die ik heb geprobeerd en die sloeg goed aan.
Het grote min punt ervan is dat ik 30kg ben aangekomen in 3 jaar tijd dus ik wil er vanaf.
Bij mij zit het hem gelukkig niet in het eten want dat doe ik niet veel. Mja gelukkig, als het dat wel was geweest had ik daar rekening mee kunnen houden, nu weet ik niet hoe ik het er weer af krijg. Enige wat ik kan bedenken is stoppen met de Zyprexa en een goede vervanger vinden.
Hopelijk zijn er mensen met dezelfde ervaring die een oplossing hebben gevonden.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

heb je je arts al verteld dat je hier zo'n last van hebt en daarom graag iets anders zou willen proberen?
Hij/zij weet vast of er een goede vervanger voor je is!
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Ja maar ze zegt dat er niets is dat de zelfde werking heeft maar dat geloof ik niet.

Nu zei de psych van mijn zusje dat hij Zyprexa nooit zou voorschrijven idd omdat je zoveel in gewicht kunt toenemen. Dus ik dacht dan bel ik met hem wat hij aanraadt maar omdat ik zijn cliënt niet ben wil hij er niet tussen gaan zitten.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

als je tegen je arts zegt dat je dit gehoord hebt? en toch graag iets anders wilt proberen?
ik neem aan dat hij/zij wel open staat voor jou inbreng ook, toch?

het is wel zo dat je van de meeste medicijnen op het gebied van psychische aandoeningen aan kunt komen. ik heb gelezen dat veel mensen daar last van hebben. bij ad's staat het ook in de bijsluiter.
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Helaas mijn psych doet er niks op uit, maar ik blijf het benoemen.
Ik ben er zelfs zo radeloos over dat ik (niet alleen daarom) een poging heb gedaan zaterdag.
Dat is toch niet normaal meer dat ze je dan niet serieus nemen als je er zo mee zit.
Ik wil gewoon van die rommel af, meer niet, kan toch niet zo'n moeilijke vraag zijn.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

nouja, misschien is het echt heel moeilijk er een goede vervanger voor te vinden.
weet ook niet hoe je je zou voelen als je antipsychotica niet meer zouden helpen.
Lijkt me wellicht erger dan zwaarder zijn?

je zou nog eens met een dietist kunnen kijken of je er echt niet via eten nog iets mee kan doen.
of via een sportprogramma ofzo.
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Ik ben niet maarzo een klein beetje dik maar nogal heftig, dit kan me ook mijn gezondheid kosten.
Volgens de diëtist doe ik niks verkeerd qua eten daar zit het probleem niet anders was het makkelijker er wat aan te doen.
Hoorde net dat ik donderdags naar een bewegingsmiddag kan, maar daar moet ik me volgende week dan even voor inschrijven, daar is nu niemand aanwezig.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

nou dat mogen ze dan inderdaad wel wat serieuzer nemen.
ik zou echt gewoon duidelijk zeggen dat je iets anders wilt proberen.
jij bent degene die het uiteindelijk in moet nemen toch?

vraag anders een second opinion bij een andere arts/psychiater, dat mag altijd!
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Ja vandaar dat ik de psych van mijn zusje had gebeld maar die wil zich dus niet mengen tussen mij en m'n psych.
Volgens de psych van mijn zusje zijn er zeker wel vervangers, maar ja als hij me niet te woord wil staan kom ik daar niet verder mee.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

nee je moet ook een officiele second opinion aanvragen, informeer maar eens bij bijvoorbeeld je zorgverzekeraar. Alleen dan mag diegene ook een mening uitspreken. Wat je bij die kennis hebt gevraagd is geen officiele second opinion zie, dus dan mag hij zich er inderdaad niet maarzo mee bemoeien.
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

http://www.qualiteit.nl/2ndopinion.htm

kijk hier maar eens, heb even voor je gegoogled,
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

let wel, degene bij wie je second opinion aan hebt gevraagd, mag jou niet gaan behandelen.

heel stom vind ik dat, want ik heb zelf ooit een second opinion gehad en wilde behandeld worden zoals de tweede had gezegd. echter dat wilde mijn huidige behandelaar toen niet, en had ik dus een probleem heel iemand anders te vinden die wilde wat in de second opinion aan was geraden. Ben ik toen maanden mee bezig geweest voor ik iemand bereid had gevonden, want ze hielden elkaar allemaal een hand boven het hoofd. maar dat was in de tandartsensector, dus wie weet is het in de psychiatrie anders.
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Ah oké bedankt ik zal me er eens in verdiepen :)
Maar ik heb idd die achterdocht bij voorbaat al dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden :oops:
Mickey~

Re: Vervanger voor Zyprexa

Tinusje schreef:Ah oké bedankt ik zal me er eens in verdiepen :)
Maar ik heb idd die achterdocht bij voorbaat al dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden :oops:
zoek de arts voor second opinion buiten je eigen regio, minder kans dat ze elkaar kennen!
Tinusje

Re: Vervanger voor Zyprexa

Ja precies daar dacht ik ook al aan, degene die het verst weg is :lol:
-Judith-

Re: Vervanger voor Zyprexa

Goh, dat zit raar in elkaar bij julie in Nederland zeg....hier kies je toch zelf en degene waar je naartoe gaat, die mag en kan je helpen... :shock:
verhapstukkie
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2010 14:48
Locatie: Amsterdam

Gestopt met Zeprexa HALLO WERELD

Beste luitjes,

Ben onlangs gestopt met Zepraxa, heb 2 jaar lang geslikt 15 mg.
Dit gebruikte ik tegen waanjeuk en nep beestjes :confused:

Ik kon meer rustig zitten of staan, kreeerde me eigen problemen en na een herbeleving door er over gepraat gestopt.
Gaat goed, zon schijnt.
Alleen komen mijn emoties terug
Oorzaak en gevolg worden duidelijk, dus veelal :crybaby:
Nu voor de emotie's hulp gaan vragen aan 2 partijen :

[crying] Mijn psyciater welke om aftevlakken een licht dosis andere antipsychotico aanraadde.
Niet aangenomen.

:unsure: En gesprekken met een pscholoog om mijn verhaal kwijt te kunnen met de daarbij horende emotie.
Deze eiste een verklaring bij een onafhankelijke psychiater dat ik niet meer psychotisch was.
Weer kansloos.


Zijn er mensen met gelijke ervaring Forum58 dan hoor graag hoe julie het opgelost hebben.

Mijn dank is bij voorbaat,
Sandor

En deze voor julie http://www.youtube.com/watch?v=dhBjKzkepwE
Gestopt met zypexa last van emotie overflow
Cerniane

Re: Gestopt met Zeprexa HALLO WERELD

ik begrijp het niet zo goed.. een psycholoog die je dus in principe weigert vanwege het feit dat je psychotisch bent geweest? Wat is dat nou weer voor een hulpverlener :S.. Ik ga even nadenken of ik ideeen voor je heb verder.. Tot nu toe weet ik het even niet.
Er zal toch wel een psycholoog ergens zijn die wel met jou gesprekken aan wil gaan? Ik vind dat met die verklaring eigenlijk al zoiets.. ik zou me dan als ik voor zo'n verklaring zou hebben gezorgd al niet op mijn gemak voelen bij die persoon (maar goed, zo ben ik).

Ik hoop dat het goed met je komt!! [AAI]
verhapstukkie
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2010 14:48
Locatie: Amsterdam

Re: Gestopt met Zeprexa HALLO WERELD

023 cheerqd5 Leuk je dat wil helpen.

Mijn psychiater waar ik onder behandeling was, 2 x gezien, stelde dat voor.
Los daarvan staat die psycholoog voor mijn emoties

Had een te hoge dosis ook, en eerder weigerde ze een ander middel voorteschrijven.
Uiteindelijk eisen gesteld en gekregen, moest eerst afbouwen.
Zodoende in heel langzaam tempo in overleg gestopt.

Nu vijf maanden geen medicatie.
Ben elke ochtend heel vroeg klaar wakker 023
Hele bizarre dromen etc.
En eigelijk heel hyper en nerveus ben ik.
Word moe van mezelf, en verdacht van adhd. [027]

Nou knuffeltje terug
en Mooi nummertje voor je

http://www.youtube.com/watch?v=tuxYIUsKDx0
Sander [AAI]
Gestopt met zypexa last van emotie overflow
Janneke190069

Zyprexa

Hallo,

Sinds anderhalve week krijg ik zyprexa. Ik heb een paniekstoornis en posttraumatische stress. Ik was compleet aan het doordraaien en krijg daarom medicijnen. Ik word er verschrikkelijk slaperig en duizelig van. Toch blijven de artsen zeggen dat ik gewoon auto kan blijven rijden. Gister heb ik bijna een ongeluk veroorzaakt, omdat ik totaal ongeconcentreerd was.

Mijn vragen: Zijn er mensen die ervaring hebben met zyprexa? Zo ja, had je dan ook bijwerkingen? Hoe denken jullie over autorijden en deze medicijnen? Helpt zyprexa überhaupt bij een paniekstoornis? Hebben jullie ook zoveel problemen bij het in slaap vallen? Ik schrik elke avond eerst een keer of 10 ''wakker''. Dan is het net alsof ik in een hele diepe put aan het vallen ben :eek: Af en toe lig ik gewoon te schreeuwen van schrik :oops:

Heel veel vragen. In ieder geval bedankt voor het lezen.

Janneke
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Zyprexa

Van een internet apotheek.
Als ik dit medicijn gebruik, mag ik dan...

autorijden?
Sommige medicijnen hebben invloed op het reactievermogen. Het is dan strafbaar om aan het verkeer deel te nemen. Als u bij een ongeval betrokken raakt terwijl uw rijvaardigheid is beïnvloed, bent u wettelijk aansprakelijk voor de gevolgen. Of dit medicijn de rijvaardigheid beïnvloedt, leest u hieronder.

Of u mag autorijden, is niet alleen afhankelijk van het medicijn maar ook van uw aandoening. Bij bepaalde aandoeningen mag u niet autorijden. Overleg met uw arts of u met uw medicijn en/of aandoening mag autorijden.

Dit medicijn kan bepaalde bijwerkingen veroorzaken en deze kunnen uw rijvaardigheid verminderen. Deze bijwerkingen zijn sufheid, slaperigheid, duizeligheid en wazig zien. Door deze bijwerkingen is de invloed van dit medicijn op uw rijvaardigheid in de eerste week van gebruik groter dan na het drinken van twee standaardglazen alcoholische drank. Het drinken van meer dan twee glazen alcoholische drank veroorzaakt een hoeveelheid alcohol in het bloed groter dan 0.5 promille (‰). Bij meer dan 0.5‰ mag u volgens de wet niet meer autorijden. Na gebruik gedurende een week, raken de meeste mensen gewend aan deze bijwerkingen en kunnen ze wel weer autorijden. Rijd daarom geen auto gedurende de eerste week dat u dit medicijn gebruikt. Beoordeel na een week hoeveel last u van de bijwerkingen heeft. Rijd geen auto als u last van bijwerkingen heeft. Neem, zover dit mogelijk is, het medicijn voor het slapengaan in, dan heeft u minder last van de bijwerkingen.

Tips voor als u na een week wilt autorijden

*

* Meent u dat u kunt autorijden, vraag dan iemand om de eerste keren naast u te zitten en uw rijvaardigheid te beoordelen. Voor uzelf is het vaak moeilijk te zien of u minder goed rijdt. Deze persoon kan dan zien of u met wisselende snelheden rijdt, slingert en geïrriteerd reageert op normaal gedrag van medeweggebruikers.
* Rijd niet als u onscherp ziet.
* Rijd niet als u suf, slaperig of duizelig bent, moeite heeft u te concentreren of wakker te blijven of als u niet weet langs welke route u naar een bestemming bent gereden.
* Rijd niet als u alcohol heeft gebruikt. Alcohol versterkt de versuffende bijwerking van dit medicijn in belangrijke mate.
* Rijd niet langer dan één uur achter elkaar, ook al voelt u zich goed.
* Rijd niet ’s nachts of bij slecht weer.

Rijd geen auto als u dit medicijn gebruikt in combinatie met andere medicijnen die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.

alcohol drinken?
Alcohol versterkt het versuffende effect van dit middel. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan dit middel, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
RaXz

Re: Zyprexa

Informeer bij de artsen naar de risico's, het is immers een zware drugs. Onder
de risico's valt niet alleen autorijden, maar ook het risico op diabetes en
overgewicht. Een vriendin van mij slikte het ook, en die zit nu dus met een
flink overgewicht, de fabrikant (Eli Lilly) heeft daardoor een flinke deuk
in hun reputatie gekregen.
Mickey~

Re: Zyprexa

Ik slik ook zyprexa maar ik wordt er niet duizelig enzo van.
Ik krijg wel meer eetlust en moet erg hard sporten om niet enorm aan te komen.
Het is op zich een medicijn met een gele sticker, dat betekent dat je eerst goed moet weten wat het medicijn met je doet en dat je dan kunt beslissen of je wel of niet auto kunt rijden.
In jouw geval, waarbij het medicijn een versuffende werking heeft, zou ik het niet doen.
Ik vind het vreemd dat de artsen niet hebben gezegd dat je eerst moest kijken wat het medicijn met je doet.

ik slik het overigens voor angst, dwang en paniek, dus het is wel een medicijn dat hiervoor gebruikt wordt in de lage doseringen. In hoge doseringen wordt het voor psychotische klachten gebruikt. Ikzelf heb 5 milligram en dat is een 'lage' dosering. Waarschijnlijk heb jij ook een lage dosering.
Mickey~

Re: Zyprexa

Tip trouwens, zorg dat je goed blijft of gaat sporten als je dit slikt, anders kom je heel snel aan.
Ik kwam eerst heel erg aan van dit medicijn maar ik ben me helemaal kapot gaan trainen.
nouja kapot, drie tot vier keer in de week een uur (wedstrijd)zwemmen (dus borstcrawl en rugcrawl enzo, op behoorlijk tempo). nu ben ik weer wat afgevallen en blijf ik goed op gewicht.
erg belangrijk bij zyprexa want er zijn mensen die er anders 20 kg van aankomen!

Terug naar “Medicatie”