Cerniane

even voorstellen (Cerniane)

Heey allemaal,

bij deze dan mijn voorstelpost.. excuses dat het zo lang is geworden.

Mijn naam is Isabella, ben 22 jaar inmiddels. Om maar even to the point te komen:

Ik loop sinds mijn 13e/14e met bepaalde lichamelijke klachten en in de loop der jaren is die lijst langer geworden helaas. Begon met mijn blaas, toen darmen, en de laatste tijd vermoeidheid. Ik heb ook een soort van depressieve periode gehad rond mn 15e (hoewel ik het maar zo noem , maar het uiteraard nooit officieel vastgesteld is).

De klachten zijn allemaal begonnen met spanning bij mijn blaas (toen was ik een jaar of 13 a 14 dus), waardoor ik steeds de drang voel naar het toilet te moeten (plassen bedoel ik dan). Ik heb gelukkig geen incontinentieproblemen, maar dat gevoel dat je naar toilet moet, is iets om helemaal gek van te worden. Daarvoor heel veel onderzoeken gehad en nooit wat uitgekomen, ook fysiotherapie kort geprobeerd, niet heel erg veel verbetering helaas. Uiteindelijk kwam de uroloog er vol ergernis mee dat het dan wel psychisch moest zijn en stuurde me door naar een psychiater.

In de periode dat ik al die onderzoeken voor blaas heb gehad, heb ik ook darmproblemen ontwikkeld (rond mijn 17e denk ik?). Ook onderzoeken voor gehad, werd van gemaakt dat het prikkelbare darm is. De psychiater waar ik uiteindelijk bij kwam, stelde een paniekstoornis vast. Dit is echter complete onzin, want ik voldoe niet aan die criteria. Maar goed, hij heeft me toen Citalopram voorgeschreven en vrij gauw naar de hoogste dosis. Dit heeft niet geholpen, maar me wel tien kilo zwaarder gemaakt.. Daar ben ik dus mee gestopt.

in de loop van de puberteit ook lichte acne ontwikkeld en daar heel onzeker door geworden, omdat ik er ook littekens aan heb overgehouden m.n. bij hals en decollete (dit vind ik het allerergst), waardoor ik me heel snel lelijk voel. Dermatoloog helpt me niet verder en smeert me alleen dure troep aan die niet werkt. Daarbij moet ik zeggen dat ik mezelf altijd lelijk gevonden heb en ik weet niet waarom eigenlijk. Mensen hebben me zelden voor lelijk uit gemaakt en ik krijg zelfs redelijk wat keren te horen dat ik mooi ben, maar ik kan het niet integreren in mijn zelfbeeld. Ik heb ook al een cosmetische ingreep laten doen op mijn 16e en eigenlijk staan er nogal wat op mijn verlanglijst. Ik vertoon eigenlijk een beetje BDD trekjes, maar ik wil zelf niet gaan diagnosticeren, want dat heeft weinig zin.

Ook merk ik dat ik het laatste half jaar echt heel vermoeid ben, maar juist na het slapen.. ik kom moeilijk uit bed en voel me lusteloos, soms ook dan overdag duizelingen enzo. Ook is mijn huid de laatste tijd heel gek aan het doen.. beetje zoals toen ik acne had, maar het lijkt nu veel erger en zomaar ineens.. ik snap er niks meer van en zit hierdoor nog minder goed in mijn vel. Ik zou het liefst mijn hele uiterlijk compleet veranderen, maar ik weet dat dit niet realistisch is.

sorry voor de opeensomming.. maar dit zijn de klachten die ik heb, plus nog wat seksuele klachten overigens. Ik ben nu op een punt in mijn leven dat ik er echt helemaal genoeg van heb. Ik heb in het verleden therapie gehad voor sociale fobie (zeg 2 a 3 jaar geleden), maar al deze klachten samen maken het soms erg moeilijk om me zeker te voelen in sociale situaties, omdat mijn misschien wel belangrijkste probleem is dat ik mezelf niet kan accepteren. Ik vind me zelf, dus als ik al zei, vaak heel erg lelijk (niet altijd, maar heel vaak wel en zeker de laatste paar maanden nog meer door dat met mijn huid). Ik ben daarnaast extreem perfectionistisch, wat het voor mij nog moeilijker maakt mezelf te accepteren. Ook ben ik erg gevoelig voor stemmingsschommelingen en somberheid (snel wisselend met een grondstemming die eigenlijk zelden positief is), maar een depressie is later op mijn 19e uitgesloten, evenals dystiemie.

maar goed, ik wil graag van al deze dingen af en vroeg me af of jullie nog tips ofzo hebben of verklaringen voor mijn problemen? Daarmee bedoel ik m.n. de blaas en darmproblemen.. ik geloof zelf niet zo erin dat het pds is waar ik maar "gewoon" mee moet leren leven.. kan er niks aan doen.. ik heb zelf steeds meer het idee dat het psychisch is (al weet ik niet waardoor het dan precies zou zijn ontstaan) en daarom zou ik heel graag weten of jullie ideeen of ervaringen hebben mbt behandelingen die jullie of iemand die jullie kennen geholpen hebben..

Ik ben momenteel wel doorverwezen naar een seksuoloog voor een deel van mijn problemen en ik zit erover te denken mindfulness te gaan doen, maar toch.. tips hoor ik altijd heel graag.. het voelt namelijk steeds meer alsof ik heel erg achteruit ga en daar ben ik heel bang voor.
sorry voor het lange verhaal.. tips zou ik super vinden!
Zoeza

Re: even voorstellen (Cerniane)

Hoi Cerniane, welkom hier! Ik heb je hele verhaal nog niet gelezen maar dat komt nog wel.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welkom Cerniane :)

Waarom ben je extreem perfectionistisch ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welkom op het forum :)
Every passing minute is a chance to turn it all around
Cerniane

Re: even voorstellen (Cerniane)

@ mystica,

ik zou willen dat ik dat zelf wist, maar ik ben altijd zo geweest vooral met betrekking tot uiterlijk en daarnaast m.b.t. prestaties op vrijwel ieder gebied. Als ik iets niet denk te kunnen, dan doe ik dat ook al gauw niet (wat natuurlijk jammer is), tenzij ik het heel graag wil. Ik weet zelf ook dat het niet realistisch is, maar toch zit t er;). Ben inmiddels wel hulp aan het zoeken voor meerdere van deze klachten. Dus ben benieuwd:).
Thundersheep*

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welcome Isabella [AAI]
MuayKiDo

Re: even voorstellen (Cerniane)

Hoi Isabella,

Als voornaamste advies, los van eventuele diagnosen etc. zou ik geven; probeer desnoods met hulp van buitenaf, te ontdekken wat jouw eigen wensen en verlangens zijn. Wat zou je het allerliefst willen doen, los van je eigen angsten, los van andermans mening? Als je dat kunt naleven gaan misschien niet al je problemen weg, maar wordt heel veel dragelijk. Dan leer je op jezelf te vertrouwen onder alle omstandigheden. De rest van je problemen kun alsnog met de tijd oplossen en eventueel met therapie.

Succes!

Mich
Peetjuh

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welkom!

Ik heb je een pbtje gestuurd...

Groetjes,
Petra
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welkom :)

Betreffende je uiterlijk: er zijn mensen die je uiterlijk zullen accepteren, en er zullen mensen zijn die je uiterlijk niet zullen accepteren. Maak je liever druk om die mensen die je wel accepteren zoals je bent en negeer de mensen die je niet accepteren. Innerlijke schoonheid is wat telt. Je bent heus niet de enige op deze wereld die last heeft (gehad) van acne, en ook die mensen worden geaccepteerd.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Peetjuh

Re: even voorstellen (Cerniane)

Lost Soul schreef:Welkom :)

Betreffende je uiterlijk: er zijn mensen die je uiterlijk zullen accepteren, en er zullen mensen zijn die je uiterlijk niet zullen accepteren. Maak je liever druk om die mensen die je wel accepteren zoals je bent en negeer de mensen die je niet accepteren. Innerlijke schoonheid is wat telt. Je bent heus niet de enige op deze wereld die last heeft (gehad) van acne, en ook die mensen worden geaccepteerd.

Helemaal mee eens!
Cerniane

Re: even voorstellen (Cerniane)

ik moet wel toegeven dat ik me ook aanstel.. ik heb niet echt erge acne gehad in vergelijking met anderen, maar die littekens vind ik zo vervelend. En ik word door best veel mensen wel mooi genoemd en met uitgaan bijv. krijg ik ook veel aandacht, maar het wil er zeg maar gewoon niet in. Ook denk ik dat ze 's avonds gewoon de gebreken niet zien. Maar ja.. ik ga mijn best doen om mezelf te verbeteren.. probleem zit bij mij denk ik m.n. in het perfectionisme en daar moet ik dus aan gaan werken:). Ik kijk bijv. ook nooit naar wat goed is, maar altijd naar wat beter kan (oftewel daar heb je het weer, alles moet helemaal goed zijn in mijn ogen en dat is niet haalbaar, ik weet het).

in ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen:).
bobomelo

Re: even voorstellen (Cerniane)

welkom op het forum!
ik heb zelf laatst wel de cursus mindfulness gedaan! Dus als je vragen hebt, kom maar op!
en verder, ja lang en duidelijk verhaal! en zeker niet te lang hoor!

Gaat het met je opleiding wel goed?
Cerniane

Re: even voorstellen (Cerniane)

hey:)

dankje voor de reactie. Ik ben erg benieuwd naar die mindfulness. Heb ook weer gesprek gehad met de huisarts om te kijken naar de lichamelijke klachten (heb bloed laten prikken, je weet maar nooit). Daarnaast ga ik binnenkort ook in therapie voor de lichamelijk onverklaarbare klachten bij een seksuoloog. Ik ga daar ook een intake gesprek krijgen, dus ik denk dat ik daar alles maar eens op tafel ga gooien.. wel grote kans dat ik dan weer heel ergens anders terecht kom, maar het moet maar eens gedaan zijn met al dit gedoe. Ik wil er zo graag vanaf zijn of er fatsoenlijk mee om kunnen gaan..

Met mijn opleiding gaat het eigenlijk altijd goed, objectief bezien dan (cijfers etc). Ik ben bijvoorbeeld toegelaten tot een master die ik heel graag wil gaan doen en waar ze maar per jaar een beperkt aantal mensen toelaten. Hoewel ik veel stress heb gehad erdoor, want ik dacht na mijn sollicitatiegesprek dat ik het helemaal verpest had en begon mezelf dus al van alles te verwijten en mezelf als een loser te zien die niks zou gaan bereiken in het leven (om even te illustreren dat ik heel zwart-wit denk en te hoge eisen aan mezelf stel).. maar goed, dat is goed gekomen :D. Verder heb ik wel wat stress, want ben met mijn thesis bezig en die moet over een maand af zijn.. maar ik denk dat het moet lukken.

Subjectief gezien zou het beter kunnen gaan met mijn studie.. ik laat me erg afleiden door met name mijn uiterlijk, dat af en toe een ware obsessie is helaas:(. Daardoor spendeer ik echt veel tijd aan bijv. spiegel kijken en make up etc, zinloze dingen, waardoor ik niet toe kom aan studiewerk.. of ik voel me somber door mijn uiterlijk of zonder reden (komt ook heel vaak voor), waardoor ik dan ook niks doe aan studie. Moet wel zeggen dat dit al jaren zo gaat m.b.t. somberheid en niks doen voor studie. Dat zit dan weer mijn perfectionisme in de weg, want als je niet alles ervoor doet, kan het weer niet perfect zijn (of zo goed als je zou kunnen).

bovendien lokt dat uiterlijk weer angst uit bij me, op sociaal vlak, waardoor ik liever niet naar buiten ga. Nu moet ik wel naar buiten, want ik werk bij de universiteit als student assistent en ik doe voor mijn thesis ook nog onderzoek.. mensen zijn dus niet te vermijden. Wat dus maar goed is ook.. :)

Moet wel zeggen dat ik uitkijk naar de zomervakantie (qua rust, helaas niet qua lekker weer, omdat ik weer meer acne heb gekregen en ik dus bepaalde kleding vermijd :()..

Sorry trouwens weer. Een kort en duidelijk antwoord geven is niet mijn talent :P
bobomelo

Re: even voorstellen (Cerniane)

what voor opleiding doe je precies?
en wat is een thesis?

en overje uiterlijk......kan ik over meepraten, alhoewel ik er nu wel iets sterker in ben geworden....maar in bikine lopen doe ik ook niet hoor!
ben wel benieuwd naar een foto van je! we hebben daar ook een topic van! maar ik weet niet of jij dat wel wil natuurlijk, maar niemand die het hier in zijn hoofd haalt om je neer te halen hoor! ik heb daar ook een foto geplaatst tijdje geleden.

En hoop dat sexuloog wat voor je is, mag ik vragen wat je precies hebt?(bedoel, als ik het zo lees denk ik aan iets ergs......)

3some
bobomelo

Re: even voorstellen (Cerniane)

heb je begin post nog even gelezen, maar wat is BDD?
en over die klachten.....ja zou het zo ook niet weten. stress kan overigens ook veel klachten veroorzaken. zeker in maag en darmstreken, en net zoals je zenuwachtig bent, dat je dan vaak ook moet plassen, al ben je net geweest.....dat herken ik wel!
Als je wat wil weten over mindfulness, vraag maar raak!
Cerniane

Re: even voorstellen (Cerniane)

heey!

uhm even kijken per vraag:

-ik studeer Geestelijke gezondheidskunde en Therapie aan de universiteit van Maastricht. Het is eigenlijk een onderdeel van Gezondheidswetenschappen en komt overeen met psychologie, maar dan dus het "abnormale" gedrag.. ik haat die bewoording,maar daar komt het op neer.

-Een thesis is een soort groot werkstuk dat je aan het einde van je bachelor moet maken om je bachelor te kunnen afsluiten (bachelor zijn de eerste 3 universitaire jaren in mijn geval).

- ja.. nouja ik zit met heel veel van mijn uiterlijk. Ik vind vooral mijn gezicht vreselijk en mijn haar,maar mijn figuur is ook niks. Ik vind mijn huid ook heel erg lelijk, dat speelt nog het meest mee misschien en zeker door die acne erbij maakt het het plaatje voor mij nog wat erger. In bikini lopen durf ik dus ook niet. Ik weet dat mensen me niet zullen veroordelen en ik denk dat ik zelfs positieve reacties met mijn fotos kan krijgen hier. Het probleem is alleen dat mijn zelfbeeld heel erg wisselt mbt uiterlijk. Ik kan mezelf wel mooi vinden soms en ik krijg ook best wat aandacht van het andere geslacht, maar het neemt mijn onzekerheid gewoon niet weg.. heel vaag :S.. en ik ben ondanks positieve ervaringen toch altijd bang voor afkeuring.. of als mensen zeggen dat ik wel mooi ben, geloof ik dat gewoon niet, dan denk ik dat ze het uit medelijden zeggen.

- ik heb geen ernstige seksuele problemen. Wanneer ik een partner heb, heb ik vrijwel altijd pijn tijdens en na het vrijen en vochtig worden zit er ook niet echt in. Al denk ik dat dit laatste vooral samenhangt met jarenlang pilgebruik, maar ik ben vroeg met de pil begonnen en weet niet meer hoe het hiervoor was. Daarnaast dus die darm en blaasklachten, daar schijnt de seksuoloog ook wel wat mee te kunnen, omdat het kan samenhangen met bekkenbodemspanningen.

- BDD is een stoornis in de lichaamsbeleving waarbij mensen zichzelf lelijk vinden (even heel simpel gezegd). daarbij gaat het dan over een vermeende lelijkheid of iets dat enigzins afwijkend is wordt door de persoon als veel ernstiger bekeken. mensen die dit hebben hebben ook vaak dat ze dus niet meer naar buiten gaan of met veel moeite, komen makkelijk te laat, omdat ze proberen dat defect dat ze denken te hebben te verhullen.. daar komt het ongeveer op neer. Ik herken mezelf daar erg in, maar ik herken me in meerdere dingen, daarom heb ik ervan gemaakt dat ik er trekjes van heb.

- over die mindfulness, was het voor jou echt iets effectiefs? welke klachten heb jij precies ermee "bestreden"? ik hoop zelf er dus ook meer ontspanning door te ondervinden , die hopelijk positief zal uitpakken m.b.t. mijn zelfbeeld en mijn lichamelijke klachten en die sombere stemming die steeds weer op duikt.
diekje

Re: even voorstellen (Cerniane)

Welkom Cerniane,

Ik hoop dat hier wijzer wordt.

greeeetz

Bye the way, ik las dat iemand mindfulness heeft gedaan. Ik kan wel mindvonnis is dat hetzelfde?
Lou

Re: even voorstellen (Cerniane)

Klinkt aslof je zelfbeeld niet helemaal klopt met de werkelijkheid. En daar hou ik het op haha. :)

Welkom op het forum hopelijk word je wat wijzer hiero nu. cheerqd5 cheerqd5
Cerniane

Re: even voorstellen (Cerniane)

dankjewel! ik weet dat mijn zelfbeeld enigszins vertekend is, maar ondanks die wetenschap blijf ik in mijn zelfde patronen leven en denken, heel stom, ik weet het:(.

Terug naar “Voorstellen (2007-2011)”