Gebruikersavatar
blemb
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 dec 2009 21:56

DSM-IV

Ik wil er toch wel wat meer over weten in verschillende topics kom ik zo'n dingen tegen ook GAS enz.. Omdat ik in 2007/2008 in behandeling ben geweest en telkens kreeg ik een soort van uitslag / beschrijving over mij waarbij DSM-IV stond? Wat houd dat dan in? Is dat een code voor al die psychologen? Sorry misschien is het een rare of onbeantwoorde vraag?

Groetjes, Simone
Een geheim is evenveel waard, als degene voor wie we het moeten bewaren.
Liefde is warmte geven maar niemand verbranden, vuur zijn maar niemand verteren.
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: DSM-IV

Als je DSM-IV intypt bij google, krijg je al uitleg over wat dit kan betekenen..

groetjes
Wen
Every passing minute is a chance to turn it all around
Mickey~

Re: DSM-IV

nee, de dsm iv is een boek met alle diagnoses, er staat in beschreven welke symptomen bij welke psychische stoornis of klacht horen. Aan de hand daarvan wordt dus de diagnose bij je gesteld.
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: DSM-IV

Mickey~ schreef:nee, de dsm iv is een boek met alle diagnoses, er staat in beschreven welke symptomen bij welke psychische stoornis of klacht horen. Aan de hand daarvan wordt dus de diagnose bij je gesteld.
Ohw, dacht dat gewoon 1 diagnose was, maar blijkbaar niet ;)
sorry ;)
Every passing minute is a chance to turn it all around
Mickey~

Re: DSM-IV

ik weet nog dat mijn psy ineens later in de behandeling, dat boek op tafel had liggen, en ik dacht, ojee, is er iets anders vastgesteld dan in eerste instantie?
Ze zei er niets over, dus ik uiteindelijk maar vragen waarom dat boek daar lag, of ze soms iets anders had gevonden of bedacht. Bleek dat ie daar lag omdat ze in de pauze, net daarvoor, met haar collega, voor een client van diens collega, in dat boek had zitten kijken.
Zo zie je maar weer hoe je situaties kunt interpreteren. Ik dacht, nou, als die ineens bij mij op tafel ligt, dan zal er nu wel wat komen.
:lol:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DSM-IV

De DSM is een veredeld turf handboek.

De hele diagnose wordt "op 5 assen" gesteld.
as 1 is hoe je je NU voelt
As 2 beschrijft je ontwikkeling (hier staan ook wat met een omstreden woord 'persoonlijkheidsstoornissen' heet)
As 3 gaat over je lichaam
As 4 over je sociale omgeving
As 5 is een cijfer, een soort rapportcijfer over je algemeen "functioneren".

"Gas" (gegeneraliseerde angststoornis) heeft dan weer zijn eigen code, 300.02 en staat meestal op as 1 - soms op as 2.
(Er staat dan een lijst met ellende, ik meen 10 topics en dan moet je vijf turfjes hebben en dan "kun je de stelling verdedigen, dat je GAS hebt".)

Standaardisatie kan zin hebben, maarre - lusten jullie nog peultjes?
Gebruikersavatar
blemb
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 dec 2009 21:56

Re: DSM-IV

bedankt allemaal ik dacht namelijk ook dat het ging over één diagnose ik denk dat ik straks als ik heb geleerd voor mijn examens dat ik mijn uitslag er even bij haal ;)

Janneke: Heb net gegeten, pff krijg er echt niks meer in :lol:
Een geheim is evenveel waard, als degene voor wie we het moeten bewaren.
Liefde is warmte geven maar niemand verbranden, vuur zijn maar niemand verteren.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”