Het is nu 23 mei 2013 01:09

Text size
Inloggen

Stress :(

Bespreek in dit deel angsten en het omgaan met stress en situaties die je veel spanning of angst bezorgen.
Welke oplossingen zijn geprobeerd en helpen het beste?

Ongelezen berichtdoor Amanda3785 » 15 dec 2009 03:27

Hoi hoi,

De laatste paar weken gaat het niet echt lekker met me. Ik heb veel last van spierpijn, spanningen in mijn nek, hoofdpijn en maagzweer. Buiten de lichamelijke klachten, zit ook niet lekker in mijn vel. Ik ben gefrustreerd, kan me niet concentreren, voel me opgejaagd en onbegrepen en soms ook gewoon eenzaam.

Tot gister was ik gewoon maar wat aan het sukkelen. Ik wist niet wat er aan de hand was, behalve dat ik me zo voelde. Op school ben ik de laatste drie weken maar een paar dagen geweest en als reden geef ik mijn lichamelijke klachten op.

Gister las ik een boek (Dr. Phil over controle te krijgen over je gewicht op een goede manier) en daarin stond een stressschaal. Deze had ik ingevuld en mijn score kwam uit op 85! Vandaag heb ik een andere stress-test gedaan en ook daar kwam mijn score op 84.

Omdat ik verder geen andere oorzaak kan vinden van al mijn klachten en er de laatste paar maanden zeker wel reden was om stress te hebben, weet ik bijna wel zeker dat het stressgerelateerde klachten zijn.

Toen ik op het mbo zat en depressief begon te worden, was ik veel te bang om hulp te vragen. Vandaag heb ik echter meteen een mail gestuurd naar mijn studiebegeleider, naar een leraar (die altijd moeilijk doet), naar mijn teamgenoten en een ik heb het tegen een paar vrienden gemeld.
Het enige nadeel wat ik best wel erg vind is dat ik er niet goed met mijn ouders over kan praten, omdat dit ook onder 'psychisch/emotioneel/gevoelens' valt en dus kan er niet over gepraat worden. Als ik er wel over praat dan krijg ik gewoon rotreacties die de situatie vaak alleen nog maar erger maken.

Een vriendin bood meteen hulp aan en ik vond dat zo ontzettend lief! Ik had niet verwacht dat iemand het zou begrijpen omdat de meeste geen ervaring hebben met psychische 'dingen'. Maar dat valt toch weer mee.

Ik weet alleen niet hoe ik zo snel van de stressklachten af kan komen. Met de kerstvakantie voor de deur heb ik natuurlijk wel wat rust, maar toch. Heeft er iemand tips voor me?

Groetjes,

Amanda
Rather than love, than money, than fame...Give me truth
Amanda3785

Ongelezen berichtdoor Zoeza » 15 dec 2009 10:02

Hoi Amanda,

Ik heb niet zoveel verstand van stressklachten (hoewel ik er zelf ook last van heb) maar je hebt er al heel goed aan gedaan door die mail te sturen. Je geeft daarmee aan dat je het niet meer trekt. Misschien dat je met je klachten naar de huisarts kan gaan voor een goed advies.

Ik hoop dat je je snel beter voelt en steun en begrip van je omgeving krijgt!

:knuffel:
Ik ben te nemen of te laten. Je mag van me houden. Je mag me ook haten. Ik ben wie ik ben. Dit is mijn wereld. Dit is mijn stem. Hoor de taal van mijn hart
Zoeza

Ongelezen berichtdoor Janneke » 15 dec 2009 13:54

Hoi Amanda,
ten eerste: prima, dat je de koe bij de horens hebt gevat!
En schitterend, dat in elk geval je vrindin hulp aanbiedt!
(Okee, that's where friends are for - maar het gebeurt ook en dat is heel fijn...)
Jammer, dat je ouders van een ander chapiter zijn. Denkbaar heb je daar ook een boel stress vandaan.

(Soms is dat ook zo, in een gezin, dat iedereen rondloopt "alsof er niets aan de hand is" en dat als het ware alle stress bij 1 enkel gezinslid terecht komt. Niet leuk.)

Wat ook kan helpen: ga op yoga. Doe een cursus touch for health.
Wat ook kan helpen: praat met een psychologe.
En: "kennis is macht" lees een en ander over hoe je lichaam kan reageren op stress.
(Bijv.: in wezen is het de reactie die je lichaam voorbereid op vechten of vluchten. Om een of andere reden vindt je autonome zenuwstel, dat je in gevaar bent. Tegenwoordig zijn dat meer dingen zoals lelijke blikken, kritische opmerkingen - en gaat het niet meer over tijgers die ons op willen eten,. Mara voor je lichaam maakt dat niet uit.)
Dus "gaat je spijsvertering plat" - dat eten komt later wel een keer. Je hart begint alsvast harder te slaan en extra bloed naar je spieren te sturen, etc etc. - er gebeurt van alles op zo'n moment.
...en soms denken mensne bijv, 'dat ze iets ana hun hart hebben'. Is gelukkig niets van waar: dat hart doet keurig wat het oet doen: extra bloed rondpompen, voor als je zometeen moet vechten of vluchten.

En het heeft zin, om zodra je iets van dit alles merkt (bijv. je schouders gaan omhoog) - ogenblikkelijk "tegengas" geven.
Stel vast, of en zo ja welk probleem er is, voel je voeten op de grond of je billen op de stoel. Adem een keer naar je buik en adem uit terwijl je een "Aah" fluistert, etc. etc.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Minerva » 15 dec 2009 21:18

Mediteren is een prima middel om stresslevels te verlagen....

Hier kan je leren hoe:

Your life is your own.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
Minerva

Ongelezen berichtdoor Amanda3785 » 18 dec 2009 01:31

Hoi hoi,

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga er zeker gebruik van maken.

Zelf heb ik ook wat maatregelen genomen. Ik heb één hele grote stressbron aangepakt wat heel erg geholpen heeft. Verder zorg ik voortaan dat waar ik ook ben dat het heel erg licht is. Donker kan ook deprimerend werken is mij wel eens verteld.
Ook heb ik bij de drogisterij vitamine B-50 gehaald (zit in zonlicht normaal) en een natuurlijk middel dat rustgevend en stressverlagend werkt.

Alles bij elkaar doe ik nu 3 dagen en het werkt wel. Ik moet even afwachten of het blijft werken, maar ik voel me nu wel wat beter.

Groetjes,

Amanda
Rather than love, than money, than fame...Give me truth
Amanda3785

Keer terug naar Stress, angsten en fobieën