nathaliekuh

ervaringen cymbalta.

hoi...

ik heb onlangs van mijn psychiater cymbalta voorgeschreven gekregen aangezien deze inzag dat er toch wat meer aan de hand is als alleen overspannen. ik slik dit nu pas sinds een paar dagen echter vraag ik me af wat jullie ervaringen met dit middel zijn. het schijnt nog redelijk nieuw te zijn en het schijnt ook tegen pijnklachten of iets dergelijks te zijn. vraag me wel of of dat echt zo is maar goed ik wacht af wat het met me doet.
heb wel veel last van hoofdpijn, misselijk en totaal geen zin meer in eten sinds de dag dat ik ermee begonnen ben.
echter ik ben wel pas 19, psychiater sprak er al over om een half jaar lang cymbalta te blijven slikken als het werkt. ik zie dat idee alleen niet meteen zitten. ik houd eigenlijk niet zo van Antidepressivia, het is dat het nodig is maar het liefs slik ik ze een dag gewoon niet als ik me wat beter voel maar helaas gaat dat hiermee niet :(
nou goed als iemand ervaringen heeft met dit middel.. ik zou ze graag horen?

liefs nathaliekuh bloemetje:
Faker

Re: ervaringen cymbalta.

1. Wat doet Cymbalta en waarbij wordt het gebruikt?



Duloxetine is een antidepressivum. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties. Het werkt ook rechtstreeks op de spieren rond de urinebuis. Het heeft ook effecten op zenuwpijn.

http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst
Carolien

Re: ervaringen cymbalta.

Ja, ik heb ervaring met cymbalta, ik slikte ze nog niet lang, en was al uit de depressie, waarop ik helemaal manisch was geworden, nog nooit zo erg, als je manisch depressief bent, dan mag je geen antidepressiva slikken, was toen opgenomen, en liep de hele dag in de keuken te werken, zo schoon, is die nog nooit geweest.

Ik kwam thuis en was nog manisch, kreeg seroquel te slikken, na 1 week, werd ik wat rustiger, had plannen, te veel om op te noemen, mijn begeleidster had me zo nog nooit meegemaakt.

De bijwerkingen van cymbalta weet ik verders niet.
nathaliekuh

Re: ervaringen cymbalta.

nou goed ik heb dus sinds dinsdag cymbalta. de psychiater raadde me aan deze het 's morgens te slikken en ik heb dat tot nog toe dus ook braaf gedaan. heb tevens ook zopiclon gekregen om te kunnen slapen omdat dat ook een groot probleem was. Alleen is het nu dus zo als ik 's morgens die cymbalta slik ben ik de hele dag doodmoe ik kan de hele dag slapen. Als ik met pap ga winkelen is het wat van 2 of 3 uurtjes en dan sta ik gewoon te wankelen op mijn benen en dan is het gewoon pap ik ben moe, ik moet nu naar bed. Terwijl ik normaal nooit energie te weinig had. ik ben zelf op het moment overspannen en depressief, echter dit hangt ook weer met elkaar samen. tevens heb ik ook helemaal geen zin om te eten. Geen idee waar dit vandaan komt... daarbij ook licht misselijk continu. Ik denk dat ik morgen eens probeer om de Cymbalta 's avonds te nemen misschien dat ik dan wat meer energie heb want dit is gewoon geen pretje voor een meisje van 19.

liefs Nathaliekuh
Carolien

Re: ervaringen cymbalta.

Dat is helemaal waar, psyschisch lijden, is erger dan lichamelijk.
En dan die bijwerkingen, daar word je ook niet vrolijk van, zou aan de psychiater vragen, hoelang het gaat duren?
Mijn psychiater liet me niet zo lang lopen, daarom heb ik zoveel verschillende middelen geslikt, had ook die bijwerkingen, van andere AD, ook misselijk, en erg moe, gewoon ziek er van.
Nu 16 jaar in behandeling, en eindelijk slaat het aan, ik slik nu:
800 mg camcolit.
100 mg seroquel.
zopiclon.
lorazepam.
En de nodige vitaminen, en kalk, voor botontkalking.
Wolf

Re: ervaringen cymbalta.

nathaliekuh schreef:nou goed ik heb dus sinds dinsdag cymbalta. de psychiater raadde me aan deze het 's morgens te slikken en ik heb dat tot nog toe dus ook braaf gedaan. heb tevens ook zopiclon gekregen om te kunnen slapen omdat dat ook een groot probleem was. Alleen is het nu dus zo als ik 's morgens die cymbalta slik ben ik de hele dag doodmoe ik kan de hele dag slapen. Als ik met pap ga winkelen is het wat van 2 of 3 uurtjes en dan sta ik gewoon te wankelen op mijn benen en dan is het gewoon pap ik ben moe, ik moet nu naar bed. Terwijl ik normaal nooit energie te weinig had. ik ben zelf op het moment overspannen en depressief, echter dit hangt ook weer met elkaar samen. tevens heb ik ook helemaal geen zin om te eten. Geen idee waar dit vandaan komt.. daarbij ook licht misselijk continu. Ik denk dat ik morgen eens probeer om de Cymbalta 's avonds te nemen misschien dat ik dan wat meer energie heb want dit is gewoon geen pretje voor een meisje van 19.

liefs Nathaliekuh

Hoi,

Hoe bevalt dit medicijn je? Is het energieprobleem waar je overdag last van had al opgelost door Cymbalta 's avonds in te nemen? Het is overigens normaal dat je de eerste weken nog wat minder voelt als je met een AD begint. Je kan er eigenlijk pas na 4 of 6 weken over oordelen of dit een goed medicijn voor je is. Ik hoop voor je dat het goed aanslaat.

O ja, ik herinner me iets over Cymbalta gelezen te hebben dat je wel moet weten. Ik ga even zoeken, ben zo weer terug...

... gevonden.
FDA Issues Liver Warning for Cymbalta

Patients With Liver Disease May Risk Further Liver Damage, Says FDA

By Miranda Hitti
WebMD Medical News Reviewed By Louise Chang, MD
on Monday, October 17, 2005

Oct. 17, 2005 -- The FDA and Eli Lilly and Co. have issued a new warning about Cymbalta, a drug used to treat depression and pain associated with diabetic peripheral neuropathy.

"Postmarketing reports of liver injury (including hepatitis and cholestatic jaundice) suggest that patients with pre-existing liver disease who take [Cymbalta] may have an increased risk for further liver damage," says the FDA.

New labeling will extend the precaution against using Cymbalta in patients with substantial alcohol use to include those with chronic liver disease.

"It is recommended that Cymbalta not be administered to patients with any [liver] insufficiency," says the FDA.

Maker's Letter to Doctors

About a million people have taken Cymbalta since the drug's approval in 2004, according to a letter to doctors sent by Lilly, Cymbalta's maker.

"Among these, several cases of [liver] injury have been spontaneously reported," states Lilly's letter.

"Some of these patients had underlying liver disease. Review of these cases suggests that patients with underlying chronic liver disease may be at increased risk of [liver] toxicity with [Cymbalta]," the letter continues.

Lilly is a WebMD sponsor.

Symptoms

Signs and symptoms of liver damage can include dark urine, jaundice (yellowing of the skin and eyes), itchiness, abdominal tenderness in the liver area, or unexplained flu-like symptoms. Elevations of liver enzymes may be found on blood tests.

Lilly asks that any questions about the warning be directed to Lilly's medical department at (800) Lilly-Rx ((800) 545-5979).

Report any Cymbalta side effects to Lilly at (800) Lilly-Rx ((800) 545-5979) or to the FDA's Medwatch program at (800) FDA-1088 ((800) 332-1088) or online at http://www.fda.gov/medwatch.

SOURCES: FDA Medwatch 2005 Medical Product Safety alerts: "Cymbalta." Eli Lilly and Company: "Dear Health Care Professional."
Het valt wel mee geloof ik. Het is alleen een waarschuwing voor patienten die chronisch alcohol nuttigen of al een leverprobleem hebben. Ik zou toch voor de zekerheid aan je arts vragen hoe de zaken er nu voor staan. Dit bericht is al ongeveer 3 jaar oud.
sterren

Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

In het verleden heb ik Prozac (Fluoxetine) en efexor gebruikt. In het begin dacht ik dat dit wel werkte. Maar dat was waarschijnlijk het zelfde als een placebo effect, omdat je denkt dat het moet werken, werkt het ook werkelijk even. Maar na drie maanden merkte ik er niks meer van. Ik was gewoon weer depri. Tevens waren de bijwerkingen gewoon heel naar. Ik had heel erg last van mijn kaak, spierspanning en suizen in mijn hoofd.
Na een tijdje niks gebruikt te hebben, wilde ik weer een anti-depressiva gebruiken (omdat ik weer heel depri ben). Ik ben vandaag naar mijn psychiater gegaan en zij stelde cymbalta voor. Nou ben ik op zoek naar mensen die net als ik geen resultaat hadden bij gebruik van Prozac of efexor en dan hopelijk wel een goed resultaat van Cymbalta of iets anders.

Graag reacties!!!!

Alvast heel erg bedankt
Stamper

Re: Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

Ik gebruikte ook prozac en het hielp bij mij ook niet meer, nu gebruik ik cymbalta en dat gaat eigenlijk heel goed.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook mirtazapine en abilify dus ik weet niet of die combinatie er ook toe leid dat ik me beter voel.
sterren

Re: Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

Eigenlijk is mijn angst gewoon dat dit ook weer niet werkt omdat het dus dezelfde familie/soort is. Mijn psych heeft me ook de keus gegeven om voor klasieke ad te kiezen (amitriptyline of nortriptyline).
De keus is dus of Cymbalta of amitriptyline / nortriptyline.

Lithium zeg je? Tja, daar heb al helemaal geen ervaring mee.

Een vriend van me gebruikt Efexor, hij is echt ongelovelijk gelukkig geworden. In het begin was het zelfs heel extreem, bijna manisch gelukkig. Maar hij heeft nu zijn dosering naar beneden gebracht en voelt zich nu gewoon gelukkig en is super actief en creatief. En bij mij werkte efexor gewoon helemaal niet. Zo zie je maar hoe ad verschillend werkt bij verschillende mensen.
sterren

Re: Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

Stamper schreef:Ik gebruikte ook prozac en het hielp bij mij ook niet meer, nu gebruik ik cymbalta en dat gaat eigenlijk heel goed.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook mirtazapine en abilify dus ik weet niet of die combinatie er ook toe leid dat ik me beter voel.


Ahh dat is goed nieuws, dat cymbalta goed bij jou werkt. Maar Prozac heeft bij jou in het begin dus wel gewerkt (hoe lang werkte het?)maar later niet meer. Bij mij heeft Prozac eigenlijk helemaal niet gewerkt, heb ik nu het idee.

mirtazapine en abilify, wat is dat eigenlijk en waar heb jij het voor vorgeschreven gekregen als ik vragen mag?
Opa Black

Re: Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

Vaak werken middelen per persoon verschillend.
Dat is ook het probleem met het goed instellen van medicatie.
Sommigen hebben met Lithium ook geen resultaat terwijl anderen zeer tevreden zijn.
Het is alleen schadelijk voor de nieren, bij langdurig gebruik kan er nierbeschadiging optreden.

http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.html
Stamper

Re: Prozac en Efexor werkte niet! Werkt cymbalta dan wel?

sterren schreef:
Stamper schreef:Ik gebruikte ook prozac en het hielp bij mij ook niet meer, nu gebruik ik cymbalta en dat gaat eigenlijk heel goed.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook mirtazapine en abilify dus ik weet niet of die combinatie er ook toe leid dat ik me beter voel.


Ahh dat is goed nieuws, dat cymbalta goed bij jou werkt. Maar Prozac heeft bij jou in het begin dus wel gewerkt (hoe lang werkte het?)maar later niet meer. Bij mij heeft Prozac eigenlijk helemaal niet gewerkt, heb ik nu het idee.

mirtazapine en abilify, wat is dat eigenlijk en waar heb jij het voor vorgeschreven gekregen als ik vragen mag?

Prozac werkte bij mij na een jaar gebruik niet meer......
Mirtazapine heb ik tegen het piekeren en paranoide gedachtes, dit is ook een antidepressiva, en daarvoor gebruik ik ook abilify, dat is antipsychotica.

efexor heb ik ook gebruikt, maar daar ging ik te hard op. Mijn denken was sneller dan mijn doen.
Voordeel van cymbalta ten opzichte van prozac is volgens mijn psych dat je libido hoog blijft, het heeft minder bijwerkingen dan prozac.

Maar het is voor ieder mens weer anders, heb ook ontzettend veel geprobeerd, maar wat ik nu heb is de beste combinatie mijns inziens voor mij.
Hega

Afgebouwd met Cymbalta

Na twee-en-een-half jaar Cymbalta te hebben gebruikt, ga ik definitief helemaal over op Orap (2 mg).
Sinds begin december gebruikte ik Orap al samen met Cymbalta.
Cymbalta heb ik toen teruggebracht (op advies van mijn psychiater) van 2 naar 1 capsule (is 30 mg per capsule).
Nu ben ik dus sinds gisteren helemaal gestopt met Cymbalta.
Ik merkte sinds vanmorgen al wel dat ik nogal duizelig ben en enigzins me beroerd voel.
Hopelijk blijft dit niet te lang aanhouden, want het voelt alsof ik tegen griep aanzit.
Maar dit schijnen vrij normale symptonen te zijn.
Zijn hier mensen die Cymbalta gebruiken of ooit Cymbalta gebruikt hebben?
Stamper

Re: Afgebouwd met Cymbalta

Hoi Hega

Ik gebruik zelf ook cymbalta.
Hoe is het nu met je?
Hega

Re: Afgebouwd met Cymbalta

hoi Stamper,

Bedankt voor je interesse.
Zelf merk ik dat het 'gepiep' in mijn hoofd en de duizelingen wat beginnen af te nemen.
En hopelijk blijf ik me ook goed en sterk voelen zonder de Cymbalta.
Hoe lang gebruik jij eigenlijk al Cymbalta?
Stamper

Re: Afgebouwd met Cymbalta

Hoi hoi

Ik gebruik het nu een half jaar, omdat prozac niet meer werkte bij mij.
atina

Re: Afgebouwd met Cymbalta

Ik gebruik sinds december 2008 cymbalta, eerst 1x 30mg en nu 60 mg.
Het lijkt alsof ik nagenoeg weinig nare bijwerkingen had, tot weken geleden ik ineens door een virus aan de diaree raakte.
Daarvoor had ik last van obstipatie door de cymbalta en dit redelijk onder controle met pruimen,zemelen etc.
Nu heb ik geen obstipatie meer maar veel te dunne ontlasting, vooral smorgens , en sávonds, vaak gepaard gaand met krampen.
Huisarts denkt dat het v/d cymbalte komt.
Iemand anders ervaring?
Waarom ben jij gestopt met cymbalta Hega?
grtz, Atina
Hega

Re: Afgebouwd met Cymbalta

Oh jee; deze topic heb ik helemaal over het hoofd gezien de afgelopen weken :shock:
Zit meestal in andere rubrieken, dus vandaar dit ik al die tijd niet gereageert had.

Maar ben inmiddels weer begonnen met Cymbalta.
Ik was met Pasen erg down en voelde veel neerslachtigheid en angst.
Gelukkig gebruikte ik nog wel Orap.
Toch heb ik maar weer besloten om er Cymbalta bij te gaan nemen.
Eigenlijk zou ik stoppen omdat ik met Orap was begonnen, maar helaas werkt Orap alleen niet voldoende.
Ergens vind ik dit wel jammer, maar anderzijds is het wel belangrijk om niet 'in te kakken'.
blondie

Ervaringen met Cymbalta

Hoi,

Ik heb iets van 2/3 maanden Cymbalta geslikt en heb er geen goede ervaringen mee. Het heeft wel geholpen met mijn stemming maar ik had te veel bijwerkingen waardoor ik er mee moest stoppen.

Nu ik er mee gestopt ben, sinds een week, (vrij snel afgebouwd) heb ik echt last van extreme angst, angstaanvallen, somberheid, veel huilen, een soort 'shocks' lichamelijk..
Hebben meer mensen dit gehad?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Cymbalta, stoppen

Hoi Blondie,
denkbaar moet je lichaam afkicken van de oude situatie.
Meestal kan vitamine B complex je zenuwstel helpen, om zich sneller aan te passen...
Sterkte!
chrissie

Re: Cymbalta, stoppen

Hoi Blondie,

Dat is zeker herkenbaar.

Ik heb ook last van huilbuilen, angst als ik stop met een medicijn.

Hopelijk helpt als je weet dat dit tijdelijk is.

Over een periode van zo'n twee weken zo het toch langzamerhand beter
moeten gaan. ;)

Wees lief voor jezelf, zorg goed voor jezelf door gezond te eten en pak je rust.

Veel sterkte!!
blondie

Re: Cymbalta, stoppen

Bedankt voor jullie reacties ;)
Gelukkig is het sinds zondag een stuk beter gegaan en nu heb ik eigenlijk vrijwel geen last meer van die extreme angsten. Daar ben ik blij mee :)

Weet iemand of je dit ook kan krijgen als je stopt met Valium..? Ik heb 1pilletje valium, al veel te lang, sinds koninginnedag, daar ga ik binnenkort mee stoppen maar ik ben bang dat ik dan weer dezelfde klachten krijg (angst voor de angst)

Groetjes
chrissie

Re: Cymbalta, stoppen

Hoi Blondie,

Ja, je kunt inderdaad dezelfde verschijnselen krijgen als je stopt met Valium.

Maar mij hielp het wel, dat ik wist dat ik afkickverschijnselen kon verwachten.
Daar werd ik minder angstig van, omdat ik wist dat het erbij hoorde.

Dus..... het kan meevallen dit keer.

Succes!
RSSD

Overschakeling Cymbalta -> Wellbutrin

Hey,
Mijn naam is Rondelez Stefaan.
Ik ben momenteel overgeschakeld van Cymbalta 60 naar Wellbutrin 150 .
Ik heb verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen zoals misselijkheid, dronken/ziek gevoel en braakneigingen.
Het is nu reeds 8 dagen geleden dat ik overgeschakeld ben en nog steeds is er geen verbetering.
De dokter zei na 5 dagen dat ik moest volhouden, dat dat maar een weekje zou duren.
Ik heb nu al weer goesting om terug te gaan naar de dokter.
Overdrijf ik nu ?
Zijn er misschien hulpmiddeltjes die de misselijkheid wat kunnen wegnemen ?
Mvg,

Stefaan

Terug naar “Medicatie”