ArjanDokelaar

dit lijkt eerder psychiatrie forum??

"stoornissen, hersenmedicatie, adhd, bla bla bla".

Dit is toch geen psychologie forum meer? ...

Wel jammer, psychiatrie is als wetenschap gedoemd om te sterven.

Psychologie heb je meer aan, ook al verdient het misschien iets minder dan psychiatrie kwa advertenties voor medicijnen e.d.

Groet,
Arjan
Opa Black

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Nou ja.., tot ziens dan maar.
rose

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Ik vraag me dan altijd af he.. Als dit forum dan niks voor je is, en het is allemaal niet goed etc etc, waarom dan niet gewoon een forum zoeken die wel aan je eisen voldoet?

Ik zal gelijk aan Frank vragen of hij het hele forum speciaal voor jou veranderd naar iets waar je wel positief over zult zijn.. 8)
Niet dus, maar dit soort topics zijn gewoon nutteloos..

xxx
Rose
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

het viel me gewoon op, maar ik ben zelf ook bezig met het onderwerp psychiatrie.
rose

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Ja maar wat wil je dat we eraan doen dan? Zo is het forum nou eenmaal..
Dat zie je toch al op het moment dat je jezelf aanmeld? :roll:
Je kijkt toch eerst waar je terecht bent gekomen en als het je dan bevalt meld je je aan..
Het is toch vreemd om hier te komen en vervolgens te gaan 'zeuren' dat het forum niet in elkaar zit op de manier waarop jij dat zou willen.. :confused:

xxx
Rose
Leeuwtjuh

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Wat een heerlijk topic dit 8) cheerqd5
Faker

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Als je hier komt om te vertellen dat het je niet bevalt dan kun je net zo goed weer gaan, ergens zijn wat je niet bevalt levert een hoop stress op, straks moet je nog naar de psychiater..
Leeuwtjuh

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

ArjanDokelaar schreef:Dit is toch geen psychologie forum meer?
Ach, arme lieve schat, werd je zomaar verrast door alle onderwerpen hier. Gaat het wel goed met je? Zal ik de sos crisisdienst voor je bellen? Wil je er verder nog over praten?

:knuffel: :knuffel: :knuffel: Dikke stevige knuffel.
MissM

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

als ik jou was zou ik een forum zoeken wat wel aan je eisen voldoet
sneeuwtje

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Leeuwtjuh schreef:
ArjanDokelaar schreef:Dit is toch geen psychologie forum meer?
Ach, arme lieve schat, werd je zomaar verrast door alle onderwerpen hier. Gaat het wel goed met je? Zal ik de sos crisisdienst voor je bellen? Wil je er verder nog over praten?

:knuffel: :knuffel: :knuffel: Dikke stevige knuffel.
Whoehahahaha!!

Pas maar op dat je psychologisch niet in orde wordt,want dan ken je hier alsnog terecht :nod:
Opa Black

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Laten we het maar houden op een ongelukkig moment van Arjan.
Mag best wel een keertje vind ik. 8)
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

ik had het niet over de onderwerpen, maar over de subforums (90% psychiatrie n.l., zoals ADHD, hersenmedicatie etc.)
Faker

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

De meeste ADHDers lopen toch écht bij een psycholoog en al zeker om zich te laten testen, lijkt me hier allemaal prima passen hoor maar onderwerpen die je niet bevallen mag je met rust laten hier, ben je helemaal vrij in..
Leeuwtjuh

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

ArjanDokelaar schreef:ik had het niet over de onderwerpen, maar over de subforums (90% psychiatrie n.l., zoals ADHD, hersenmedicatie etc.)
Wat zou jij graag anders willen zien dan?
Audrey

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

:eek: Nou je het zegt, wat een schok! Ik ben helemaal van de leg... denk ik op een psychologieforum te zitten, is het ineens een psychiatrieforum! En dan te bedenken dat ik mezelf in veel topics herken, is het dus toch erger met me gesteld dan ik dacht :(. Ik ga maar eens in de gouden gids opzoek naar een psychiater, om de diagnose te laten stellen :nod:
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Leeuwtjuh schreef:
ArjanDokelaar schreef:ik had het niet over de onderwerpen, maar over de subforums (90% psychiatrie n.l., zoals ADHD, hersenmedicatie etc.)
Wat zou jij graag anders willen zien dan?
Nou, eigenlijk niets. het viel me gewoon op "psycholoog.net" en dan voornamelijk psychiatrie forums.
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Hoi Arjan,

Ben ook benieuwd of je suggesties hebt. Ik vind zelf het deel met positieve verhalen en tips prima passen, als tegengewicht tegen het accent op problemen. Het is nu eenmaal zo dat clustering van klachten neerkomt op zaken als 'angst', 'stemming' etc. en dat hieraan classificaties verbonden zijn. Dat heeft nadelen, maar ook voordelen.

Groeten, Frank
There are no mistakes in life, only lessons
Faker

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Wat zou jij graag anders willen zien dan?


Nou, eigenlijk niets. het viel me gewoon op "psycholoog.net" en dan voornamelijk psychiatrie forums.


Vanwaar dan dit topic, misschien ben ik simpel, ben nou eenmaal ook maar een psychiatrisch patient maar ik begrijp het doel van dit topic niet helemaal..
Niks zou er veranderd hoeven worden, antwoord op de al eerder gestelde vraag of je suggesties hebt heb je niet.. alleen, het viel je op, goed opgemerkt Arjan!

Als je gelijk hebt dat de psychiatrie een bijna uitgestorven wetenschap zou zijn, dan mag ik straks naar huis want psychiatrische ziekenhuizen zullen dan nutteloos zijn omdat de mensen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn opgenomen, fraai is dat..
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

er is een verschil tussen psychologie, psychiatrie en psychotherapie.

- een psycholoog bestudeert de psyche op een analytische en wetenschappelijke manier, maar is niet specifiek bedoeld voor behandeling

- een psychiater behandelt psychische problemen met een medische benadering, en schrijft hersenmedicatie voor

- een psychotherapeut behandelt psychische problemen met een psychologische benadering

Zowel een psychiater als een psycholoog kunnen psychotherapie geven, maar psychologen hebben eigenlijk niets te maken met hersenmedicatie.

En de forums op dit topic gaan toch voornamelijk over psychiatrische stoornissen en hersenmedicatie.

Vandaar dus.

maar psychotherapie is veel beter dan hersenmedicatie:

http://afp.google.com/article/ALeqM5idJ ... OaXPr3qGRQ
Tess2

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

ArjanDokelaar schreef:er is een verschil tussen psychologie, psychiatrie en psychotherapie.

- een psycholoog bestudeert de psyche op een analytische en wetenschappelijke manier, maar is niet specifiek bedoeld voor behandeling

- een psychiater behandelt psychische problemen met een medische benadering, en schrijft hersenmedicatie voor

- een psychotherapeut behandelt psychische problemen met een psychologische benadering

Zowel een psychiater als een psycholoog kunnen psychotherapie geven, maar psychologen hebben eigenlijk niets te maken met hersenmedicatie.
Het enige verschil dat ik zie is dat een psychiater een arts is... dit is de eerste behandelaar wanneer je in opname gaat en bij mij in dagbehandeling degeen die het psychotherapie uur op zich neemt. Bij ambulante behandeling wordt je vaak alleen gezien door een psychiater om medicatie voor te schrijven maar dat komt omdat het de enige persoon is die medicatie voor mag schrijven als arts. Verder word medicatie vaak gebruikt om mensen te ondersteunen om therapie te kunnen volgen ik ben echt niet naar huis gestuurd met enkel een doos pillen hoor en er zijn meer mensen die medicatie niet willen/belangrijk vinden maar er zijn ook mensen die nu eenmaal niet zonder kunnen. Het is vaak en-en en niet of-of enkel wanneer mensen na afronding van een behandeling met medicatie en therapie niet zonder medicatie kunnen word het een enkel medische behandeling en dan nog vraagt de psychiater verder als enkel de medische kant maar wil hij het totaal plaatje zien.
Sorry.... lang verhaal maar ik snap je probleem niet zo eigenlijk :) .
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Tess2 schreef: Het enige verschil dat ik zie is dat een psychiater een arts is.. dit is de eerste behandelaar wanneer je in opname gaat en bij mij in dagbehandeling degeen die het psychotherapie uur op zich neemt. Bij ambulante behandeling wordt je vaak alleen gezien door een psychiater om medicatie voor te schrijven maar dat komt omdat het de enige persoon is die medicatie voor mag schrijven als arts. Verder word medicatie vaak gebruikt om mensen te ondersteunen om therapie te kunnen volgen ik ben echt niet naar huis gestuurd met enkel een doos pillen hoor en er zijn meer mensen die medicatie niet willen/belangrijk vinden maar er zijn ook mensen die nu eenmaal niet zonder kunnen. Het is vaak en-en en niet of-of enkel wanneer mensen na afronding van een behandeling met medicatie en therapie niet zonder medicatie kunnen word het een enkel medische behandeling en dan nog vraagt de psychiater verder als enkel de medische kant maar wil hij het totaal plaatje zien.
Sorry... lang verhaal maar ik snap je probleem niet zo eigenlijk :) .
Nou, wat je zegt klopt dus niet... (het ligt niet aan jou hoor, maar aan het bedrog door psychiaters).

De medicijnen zijn helemaal niet hulpvol, en doen altijd meer kwaad dan goed. Dit is niet overdreven.

Je kent de wetenschappelijke feiten waarschijnlijk niet, maar kijk hier maar eens (gedegen wetenschappelijk onderzoek):

http://www.madinamerica.com

Schizofrenie/psychose patiënten zijn véél beter af zonder enige behandeling, dan met medicijnen. En dat is de waarheid: (natuurlijk zijn ze wel nog beter af met 'eerlijke' behandeling)

Afbeelding

Lange termijn resultaten schizofrenie, bron: Martin Harrow and Thomas Jobe. "Factors involved in Outcome and Recovery in Schizophrenia Patients Not on Antipsychotic Medications: A 15-year Multifollow-up Study. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195 (2007):406-414.

Antipsychotica (ook de nieuwe atypische) veroorzaakt een atrofie van de hersenschors en een vergroting van de basale ganglia. Antipsychotica blokkeert dopamine D² receptoren in de hersenen en in een reactie daarop maken de hersenen de receptoren gevoeliger zodat iemand biologisch meer gevoelig wordt voor een psychose. Antipsychotische medicatie maakt patiënten op die manier chronisch ziek, en wanneer je probeert te stoppen met de medicijnen - en in het bijzonder wanneer je abrubt stopt - dan bestaat er een grote kans dat je een zeer heftige psychose krijgt die maanden kan aanhouden, gedurende de tijd dat je hersenen zich moeten herstellen.

Dit verklaart ook meteen waarom het zo vaak fout gaat wanneer patiënten hun medicatie vergeten in te nemen. Dat komt dus door de veranderingen in de hersenen die veroorzaakt zijn door de medicijnen

Dit zegt prof. dr. Loren Mosher, directeur schizofrenie onderzoek aan de NIMH in amerika:
For over a decade Loren R Mosher, MD, held a central position in American psychiatric research.

He was the first Chief of the Center for Studies of Schizophrenia at the National Institute of Mental Health, 1969-1980. He founded the Schizophrenia Bulletin and for ten years he was its Editor-in-Chief. He led the Soteria Project.

The Soteria research demonstrated that there is a better way: A better way to treat schizophrenia and other psychoses that destroy the lives of so many young people. The Soteria research showed that the prevalent excessive destructive psychiatric drugging of all these young people is a huge and tragic mistake. The psychiatric establishment was offended. Prestige and Money won. Truth and Love lost.

The success ! of Soteria was the reason that Dr Mosher was forced to leave his key position in American psychiatry.
Lees ook zijn verhaal: Hoogleraar psychiatrie geeft titel “psychiater” op: “Ik doe niet meer mee aan deze fraude!”

Hij had al in 1970 een psychotherapie ontwikkeld die effectiever is om patiënten met een ernstige psychose of schizofrenie in de acute fase (eerste drie weken na opname) te stabiliseren, en dat zonder medicijnen.

Maar met véél betere lange termijn resultaten, en de kans voor de patiënten om volledig te herstellen.

Antipsychotica verkort het leven van gebruikers gemiddeld met 30 jaar (volgens Elsevier in Nederland).
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Volgens mij gaan we nu offtopic...en dat is niet de bedoeling. Als je iets over de medicatie etc. wenst te delen doe dat dan in een topic in het forumonderdeel Medicatie en Psychofarma. Dit is een Feedback forum.
Inzicht als Uitweg..
ArjanDokelaar

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

ok, np.

Maar het was natuurlijk ook ter onderbouwing van de stelling dat psychologie iets totaal anders is als psychiatrie.

Maar hoe dan ook: jullie bepalen waar dit forum over gaat. Is het psychiatrie, dan is het psychiatrie. Is het timboektoe dan is het timboektoe.
Wolfje

Re: dit lijkt eerder psychiatrie forum??

Kom ik even hoor...

Arjan, ik geloof dat je gewoon een constatering maakte of niet?
Apart, dat wel. Vond wel grappig om er even over na te denken.

Wolfje

Terug naar “Feedback en algemene informatie”