Jaimy.

Ervaringen met Xanax / Alprazolam

Hallo,

Ik ben 15 , mijn moeder slikt nu al 15 jaar 4x per dag Xanax 0.5 mg. Ze heeft grote moeite met het in de hand houden van het gebruik. Ze is hiervoor behandeld in een kliniek, maar is er nog steeds niet helemaal af. Eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook geen hoop meer in, de huisarts bleef al die jaren de medicijnen gewoon doorschrijven. Als ze er teveel in nam (6x of meer) en ze belde voor meer medicijnen , dan kon ze die gewoon ophalen. Waneer de huisarts er niet was en ze bij een andere arts moest, schreef hij/zij met moeite de medicijnen voor of gewoon niet. Me moeder heeft meerdere malen aangegeven bij de huisarts te willen stoppen, de arts beloofde daarop te helpen maar er is iedere keer niets van terecht gekomen. Ze slikt ook nog Anafranil retard 75 mg, waar ze redelijk mee om kan gaan. Ik verwijt de dokter grove nalatigheid, mijn moeder zit nu met zware medicatie problemen. Ik zou niet weten wat de gevolgen zijn van het jaren lange gebruik, ik denk ook niet dat de medicijnen nog een echte lichamelijk invloed hebben maar geestelijk. Waneer me moeder geen medicijnen heeft word ze agressief, depressief, rusteloos en gaat dan vervolgens op bed liggen (dagen) zodat ze er niet aan denkt. Is het mogelijk om de huisarts aan te klagen? Ik zou niet willen dat die dokter nog meer 'slachtoffers' maakt.

Alvast Bedankt voor de hulp,
Jaimy.
Faker

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Jaimy. schreef:Hallo,

Ik ben 15 , mijn moeder slikt nu al 15 jaar 4x per dag Xanax 0.5 mg. Ze heeft grote moeite met het in de hand houden van het gebruik. Ze is hiervoor behandeld in een kliniek, maar is er nog steeds niet helemaal af. Eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook geen hoop meer in, de huisarts bleef al die jaren de medicijnen gewoon doorschrijven. Als ze er teveel in nam (6x of meer) en ze belde voor meer medicijnen , dan kon ze die gewoon ophalen. Waneer de huisarts er niet was en ze bij een andere arts moest, schreef hij/zij met moeite de medicijnen voor of gewoon niet. Me moeder heeft meerdere malen aangegeven bij de huisarts te willen stoppen, de arts beloofde daarop te helpen maar er is iedere keer niets van terecht gekomen. Ze slikt ook nog Anafranil retard 75 mg, waar ze redelijk mee om kan gaan. Ik verwijt de dokter grove nalatigheid, mijn moeder zit nu met zware medicatie problemen. Ik zou niet weten wat de gevolgen zijn van het jaren lange gebruik, ik denk ook niet dat de medicijnen nog een echte lichamelijk invloed hebben maar geestelijk. Waneer me moeder geen medicijnen heeft word ze agressief, depressief, rusteloos en gaat dan vervolgens op bed liggen (dagen) zodat ze er niet aan denkt. Is het mogelijk om de huisarts aan te klagen? Ik zou niet willen dat die dokter nog meer 'slachtoffers' maakt.

Alvast Bedankt voor de hulp,
Jaimy.
Hey Jaimy ik heb die medicijnen opgezocht maar Xanx is een slaapmiddel

II. WAT IS ALPRAZOLAM EN WAARVOOR WORDT HET GEBRUIKT?
A. Hoe werkt alprazolam (farmacodynamiek)
Alprazolam is een effectief anxiolyticum (angstdempend middel). Evenals andere benzodiazepinen heeft alprazolam naast anxiolytische ook sedatieve (kalmerende), hypnotische (slaap bevorderende), spierverslappende en anticonvulsieve (tegen toevallen) eigenschappen.
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azolam.htm

Hoe kan het dat als je moeder geen xanax kan innemen dat ze dán juist dagenlang op haar bed ligt omdat ze er niet aan hoeft te denken terwijl je ook zegt dat ze dan rusteloos en inrustig zou worden?
Je moeder kan kennelijk de medicijnen laten staan, zo lees ik hoe je het schreef..

Waneer me moeder geen medicijnen heeft word ze agressief, depressief, rusteloos en gaat dan vervolgens op bed liggen (dagen) zodat ze er niet aan denkt.

Je huisarts aanklagen zal niet lukken, je moeder doet het zelf om die pillen te nemen, er staat vast niet op dat doosje dat ze die xanax mag nemen zoveel ze wil
En een andere huisarts heeft ze ook nog niet genomen en als je vindt dat je een huisarts hebt die alleen klaar staat met pillen maar je niet echt helpt, dan kies je een andere huisarts...
B.Nikolik

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Lange tijd verslaafd zijn aan kalmeringsmiddelen is zeker heel vervelend, maar met wat moeite en vooral tijd is het mogelijk om ervanaf te komen. Het verstandigste is een lange ontwenningskuur met diazepam, deze kan soms jaren duren. Het staat op deze site goed gedocumenteerd.http://www.benzo.org.uk/ Deze situaties komen best vaak voor dus ik denk niet dat een rechtzaak een oplossing is.
Faker

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

B.Nikolik schreef:Lange tijd verslaafd zijn aan kalmeringsmiddelen is zeker heel vervelend, maar met wat moeite en vooral tijd is het mogelijk om ervanaf te komen. Het verstandigste is een lange ontwenningskuur met diazepam, deze kan soms jaren duren. Het staat op deze site goed gedocumenteerd.http://www.benzo.org.uk/ Deze situaties komen best vaak voor dus ik denk niet dat een rechtzaak een oplossing is.
Is het niet zo dat je dan ipv verslaafd aan de xanax straks en zeker na jaren slikken, verslaafd bent aan de diazepam.
In de bijsluiter wordt gewaarschuwd het niet lang te gebruiken wegens kans op gewenning...
Dus mijn vraag heel direct gesteld:
Wat is het verschil tussen een veslaving aan xanax of een verslaving aan diazepam?
angsthaasje

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Wat is dan eigenlijk het middel of de oplossing om volledig van alprazolam af te geraken?
-Judith-

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Gewoon stoppen....de korte pijn kiezen....keihard, maar niet leuk....maar je bent er wel vanaf dan....
Faker

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ik zou niet zomaar in één keer stoppen, er wordt in de bijsluiter gewaarschuwd om dit juist niet te doen maar om af te bouwen..


B. Duur van de behandeling
De duur van de behandeling dient zo kort mogelijk te zijn. De patiënt moet regelmatig opnieuw worden onderzocht om de noodzaak tot verder behandelen vast te stellen, vooral als de patiënt vrij van symptomen is. De totale behandelingsduur dient niet langer te zijn dan 8-12 weken, inclusief de periode van geleidelijk verminderen. In bepaalde situaties kan een verlenging van de behandeling noodzakelijk zijn, maar dit dient slechts plaats te vinden na herbeoordeling van de toestand van de patiënt.
De dosis moet geleidelijk worden afgebouwd. Het is raadzaam de dagelijkse dosis van alprazolam met maximaal 0,5 mg te verminderen om de drie dagen. Bij sommige patiënten kan het zelfs nodig zijn de dosis nog trager af te bouwen.

E. Effecten die u kunt verwachten wanneer de behandeling met alprazolam wordt gestopt
Bij het plotseling stoppen van het innemen van alprazolam kunnen er reboundverschijnselen (klachten die voor de behandeling bestonden komen enkele dagen in versterkte mate terug) en onttrekkingsverschijnselen optreden. De dosis dient daarom geleidelijk te worden verminderd.

Lees de hele bijsluiter via deze link maar eens goed door..

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azolam.htm
B.Nikolik

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Goed antwoord Franje. Ook al is 2mg per dag niet veel zouden er toch zeer vervelende afkickverschijnselen kunnen zijn omdat ze het langdurig heeft geslikt.
B.Nikolik

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Franje,het verschil tussen een verslaving aan xanax en diazepam is dat je de concentratie diazepam in je bloed langzamer omlaag kan brengen omdat het medicijn langer in je bloed blijft. Xanax is vooral vervelend omdat het een rebound-angst geeft als het uitwerkt waardoor je de neiging hebt om meer te slikken. Met diazepam blijft de concentratie relatief stabiel zodat je met kleine incrementen nauwkeuriger kan afbouwen. Het is niet NODIG om het zo te doen, vooral bij kleine hoeveelheden kan je ook gewoon steeds minder xanax nemen, maar dan zal je langer moeten doen met deze rebound-stress tussen je doseringen door.
Faker

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ik snap het, dank je voor je antwoord..
-Judith-

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ik had destijds 2 mg Xanax (die me weinig hielp) en ik ben op 14 dagen tijd gestopt....dadelijk begonnen met 1 mg in te nemen en na 2 weken niks meer. Niet dat ik me beter voelde (wel helderder van geest), maar ik was er wel vanaf...
Nu heb ik betere medicatie, medicatie die beter bij me past en ook echt beter helpt.
B.Nikolik

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Inderdaad, 2mg xanax is goed te doen bij afbouwen. Er zijn mensen die heel lang xanax slikken en door de optredende tolerantie steeds meer moeten nemen voor dezelfde effecten. Bij zulke grote doseringen (10, 15 mg of meer per dag) is het aan te raden om te switchen naar een benzo met een langere halfwaardetijd voor dat je gaat afbouwen.
Judith, welke geneesmiddel slik je nu in plaats van de xanax?
-Judith-

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ik heb nu Sipralexa 10 mg, Risperdal 2 mg en Clozan 10 mg.... dus de Clozan is in de plaats van de Xanax gekomen....maar ik moet wel zeggen : tussen de Xanax en deze medicatie zat wel twee jaar tussen, waarin het helemaal fout is gegaan met mij. Ma
Nu met deze medicatie voel ik me goed....het zal iets zijn voor de rest van m'n leven, zegt de dokter, en daar ben ik het volmondig mee eens....ik neem geen risico's meer....

Xanax benevelde mijn geest, ik kon niks meer opnemen....als ik op het werk iets moest bijleren, dat ging niet, het drong niet door, alsof ik niet meer logisch kon nadenken....
Nu is dat helemaal geen probleem meer... al zijn nu mijn gevoelens wel meer afgevlakt...ik voel nog wel, maar het overemotionele is eraf....
angsthaasje

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Jullie weten veel over medicijnen, ik niet.
Wat betekent bijvoorbeeld "benzo met een langere halfwaardetijd"?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

"benzo" is de afko van (..even ademhalen...) benzodiazepinederivaat (pfffttt...)
Tot de groep "benzo's" horen behalve zanax pillen als valium, seresta, temesta, etc. Allemaal met min of meer dezelfde werking: sufheid, "slapen" het laten verdwijnen van de REmslaap (de periode waarin je droomt, psychologisch wllicht hetallerlbealrijkste aan slaap) spierverslapping en...verslaving.

De halfwaardetijd is een chemische term, die staat voor de tijd, waarin (als we het over mensen en dieren hebben) je lever de boel afbreekt, je nieren de zaak uitscheiden, etc.
Stel: je slikt 'savonds om 9 uur een pil en het middel is om 10 uur volledig opgenomen.
Een halfwaardetijd van 4 uur (oxazepam heeft dat) betekent, dat je om 2 uur s'nachts het middel al half hebt afgebroken.
Opgepast: om 6 uur 'smorgens heb je nog steeds een kwart in je lijf!
Om 10 uur de volgende morgen heb je nog steeds een 16e van die pil van de vorige avond in je lijf (en je hebt nadelen omdat je minder REMslaap hebt gehad).

En bijv. diazepam heeft een halfwaardetijd van 40 uur:
slik je zo'n ding om 9 uur 'savonds op maandag, dan duurt het tot het einde van woensdagmiddag voor je de helft er uit hebt gewerkt.
En pas tegen vrijdagochtend bereik je "nog maar een kwart diazepam is aanwezig" - brrr...
Opa Black

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Slaapmiddelen (hypnotica)

Een lijst met preparaten: stofnaam gevolgd door (merknaam) van Benzodiazepinen die als slaapmiddel worden gebruikt. Meestal wordt een kort werkende benzodiazepine gekozen voor slaapstoornissen.

Zeer kort werkend
brotizolam (Lendormin) – midazolam (Dormicum) – triazolam (Halcion)
Kortwerkend
flunitrazepam (Rohypnol) – loprazolam (Dormonoct) – lorazepam (Temesta) – lormetazepam (Loramet) – oxazepam (Seresta) – temazepam (Normison)
Middellangwerkend
nitrazepam (Mogadon)

Langwerkende benzodiazepinen worden meestal niet als hypnotica (slaapmiddel) voorgeschreven aangezien ze overdag nog doorwerken. Meestal kiezen artsen voor de kortwerkende middelen, soms voor de zeer kort werkende middelen en een enkele keer voor middellange- of langwerkende middelen.

Langwerkend
Langwerkende benzodiazepinen worden maar zelden als slaapmiddel voorgeschreven omdat ze soms meer dan 12-24 uur werken. Bij regelmatige inname kan de halfwaardetijd oplopen tot wel 75-100 uur bij diazepam en vergelijkbare benzodiazepinen.
angsthaasje

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Dank voor de uitleg Janneke en Opa Black, ik vind dat best wel ingewikkeld!! :oops:
Opa Black

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ja, het is ook allemaal ingewikkeld met al die medische termen.
Goed uitkijken voordat je iets gaat gebruiken... je altijd goed laten voorlichten over het hoe en wat van een voorgeschreven medicijn.
B.Nikolik

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Janneke schreef:Allemaal met min of meer dezelfde werking: sufheid, "slapen" het laten verdwijnen van de REmslaap (de periode waarin je droomt, psychologisch wllicht hetallerlbealrijkste aan slaap) spierverslapping en...verslaving.
Benzodiazepinen verkorten niet de REM slaap, dit is alleen het geval met oudere slaapmiddelen uit de categorie Barbituraten.
Matthias

Xanax en sipralexa

Hello iedereen.

Vraagje voor jullie.Ik slik nu al van eind 2007 Xanax retard 0.5mg en sinds 3 maand Sipralexa. Heb eigenlijk vrij weinig bijwerkingen gehad van sipralexa omdat ik denk dat de neveneffecten onderdrukt werden door xanax... probleem is dat mijn libido tot zo een -20° is gezakt , zelf met impotentie problemen en dat voor een kerel van 24 jaar...

Ik zou eerst graag willen kappen me Xanax maar na enkele pogingen heb ik ontdekt dat dit niet gaat. Xanax pak ik voor 't slapen gaan en Sipralexa rond 11u smorgens. Kan ik bv die Xanax vervangen door Sipralexa? Dus eentje per dag savonds. Of gaat dit niet veel veranderen aan de "afkickverschijnselen"?

Grt
miek

Re: Xanax en sipralexa

Ik heb ook sipralexa genomen en mijn libido was 0. Verder voelde ik me wel veel beter met sipralexa.
Ik heb geen ervaring met Xanax.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Xanax en sipralexa

Hoi Matthias,
xanax en andere zusjes van valium zijn berucht moeilijk om vanaf te kicken.
Wellicht dat je met glutamine een kans hebt...?
angsthaasje

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

Ik neem al een tijdje alprazolam (1mg), tegen mijn zin, ik voel me daar niet goed bij.
Nu heeft de huisarts die alprazolam vervangen door xanax "retard", (1mg), ik neem dus geen alprazolam meer.
Ik zou liefst stoppen met die pillen, maar die huisarts onderbreekt altijd als je iets zegt, een zinnig gesprek is niet mogelijk.
Als je stopt met "xanax Retard" krijg je dan ook ontwenningsverschijnselen, duren die lang en wat zijn die verschijnselen.
Ik voel mij ook met deze xanax Retard niet goed en nogmaals, ik zou willen stoppen met die pillen.
Iemand een oplossing??
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: XanaX 0,5 mg gebruik na een Lang termijn

B.Nikolik schreef:
Janneke schreef:Allemaal met min of meer dezelfde werking: sufheid, "slapen" het laten verdwijnen van de REmslaap (de periode waarin je droomt, psychologisch wllicht hetallerlbealrijkste aan slaap) spierverslapping en...verslaving.
Benzodiazepinen verkorten niet de REM slaap, dit is alleen het geval met oudere slaapmiddelen uit de categorie Barbituraten.
Eh, oneens.

Ik heb altijd geleerd: benzo's hebben MINDER invloed op de REMslaap dan barbituraten - maar de verkortende werking kan fors zijn (tot driekwart afwezigheid: - ipv. anderhalf uur per nacht nog maar 15 minuten REMslaap) en helaas worden benzo's soms langdurig gebruikt, tot wel 20 jaar achtereen aan toe (bbrrrr....)

Terug naar “Medicatie”