Shinbou

Ervaringen met Melatonine

Hoi allemaal.

Bij mij is sinds kort vastgesteld dat ik een depressie en paniekstoornis heb. Ik heb daardoor ook veel slaapproblemen en omdat de therapeut met echte slaapmiddelen wou wachten heeft ze me melatonine aangeraden. Deze heb ik gehaald en er staat dat:

"1-2 uur voor het slapen gaan met wat water innemen en voor het doorslapen kunnen de tabletjes ook net voor het slapen gaan worden ingenomen. De tabletjes worden sneller in het lichaam opgenomen door ze te laten smelten onder de tong."

Gister voor het eerst geprobeert om 22:00 ik heb ze onder de tong laten smelten en gewacht. Ik heb gelezen dat wanneer je je moe gaat voelen dat je meteen naar bed moet gaan. Maar het moeilijke is ik ben altijd 's avonds moe maar kan dan nooit slapen. Dusja ik was al moe voor het innemen...Ben dus maar 23:00 naar bed gegaan en proberen te slapen maar kreeg ook last van hoofdpijn (kan bijwerking van melatonine zijn heb ik gelezen). Ondertussen ben ik rond 2 uur in slaap gevallen (normaal val ik tussen 3-6 uur in slaap, verschilt soms). Het is wel iets eerder maar niet echt veel...

Mijn vraag is dus kan ik beter innemen en gelijk naar bed gaan? Of hogere dosis nemen, en hoever kan ik dan gaan? (Het zijn 0,1mg tabletjes). Mijn volgende afspraak met de therapeut is pas volgende week woensdag vandaar dat ik het hier vraag.

Alvast bedankt.
Shinbou

Re: Melatonine

Wou ook nog even toevoegen dat ik vroeg wakker werd om 8 uur en een tijdje heb wakker gelegen, toen ik weer in slaap viel en wakker werd was ik ook totaal niet uitgerust en had nog steeds last van beetje hoofdpijn. Het voelde alsof ik een kater had maar nix gedronken heb.
Betty

Re: Melatonine

Ik neem ze ook in ,2 pilletjes.

Wat bij mij nog wel eens wil helpen is mijn lichaam aan de binnenkant voelen.

Je ligt in bed en je voelt in je gedachten je linkervoet en je houdt daar gewoon even je aandacht bij.
Zo kan je alle delen van je lichaam nemen en je op voelen focussen.

Het is even oefenen maar het werkt bij mij behoorlijk goed.

Misschien dat je hoofdpijn minder gaat worden als je inderdaad slaapt.
Faker

Re: Melatonine

Ik ook heb melatonine en ik slaap goed ermee.. als ik ben in bed dan ik slaapt na kwartier..
Melatonine 5mg krijgt ik..
Denkt niet kan echt neemt teveel van pilletjes 0.1mg als neemt je 5 van gelijk.. eerst ik had gekocht deze ook.. dacht opstaat kan neemt pilletjes van behoefte.. kijkt verpakking/ bijsluiter..
Site deze veel informatie van melatonine..

http://www.melatonine.nl/
Shinbou

Re: Melatonine

kijkt verpakking/ bijsluiter..
Verpakking zegt 1 slaappilletje per keer, mja als ik 5mg vergelijk met 0,1mg is mijne wel erg weinig.

De site geeft wel veel info en had hem ook aardig doorgenomen maar niet echt qua hoeveel je ik kan/moet nemen.
Denkt niet kan echt neemt teveel van pilletjes 0.1mg als neemt je 5 van gelijk..
Bedoel je dat ik er beter 5 tegelijk kan nemen of juist niet?
Wat bij mij nog wel eens wil helpen is mijn lichaam aan de binnenkant voelen.

Je ligt in bed en je voelt in je gedachten je linkervoet en je houdt daar gewoon even je aandacht bij.
Zo kan je alle delen van je lichaam nemen en je op voelen focussen.

Het is even oefenen maar het werkt bij mij behoorlijk goed.
Ja heb ook beetje ontspanningsoefeningen meegekregen door bijv op je rug te gaan liggen en je handen op je buik leggen en op op ademhaling concentreren en manier van ademen. Mja heb soms veel last van piekeren maar soms ik niet dan is het enige waar ik aan denk "ik wil slapen" of ik denk juist bijna niks en het lukt nog niet om te slapen. Maar ik zal het is uitproberen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Melatonine

...en misschien overbodig:
melatonine betekent letterlijk zwartstof.

Het werkt het beste in een stikdonkere kamer: investeer in gordijnen, lamellen oid, dat het echt goed donker is, anders zet je lichaam het vrolijk weer om in iets anders.
Shinbou

Re: Melatonine

Had dat gelezen ja, m'n lamp dus ook?
Hmm...lekker int donker zitten :P
Faker

Re: Melatonine

Dosering
Dosering varieert per persoon. In Nederland worden alleen doseringen van 0,1 mg melatonine verkocht. Begin daarmee. Het kan nodig zijn om meer tabletjes in te nemen met een maximum van 30 stuks (3 mg) per dag.

Neem één uur voor het slapen de melatonine tabletjes met water in. Voor een betere opname wordt aanbevolen de tabletjes onder de tong te laten smelten.

Gebruik door zwangere vrouwen en bij borstvoeding wordt niet geadviseerd.

Niet geschikt voor kinderen tot twaalf jaar, tenzij een arts dit voorschrijft.


http://www.vitamins.nl/melatonine.htm
Shinbou

Re: Melatonine

Bedankt, kon het zelf nergens vinden over de dosering en hoeveel max. mag worden ingenomen.

Gister heb ik er 5 ingenomen duurde wel even voor ik sliep, toch weer rond 2 uur, wel ik heb dit keer hele nacht doorgeslapen (alleen even wakker geworden rond half 9) en was daarna uitgerust wakker.
Faker

Re: Melatonine

Toch al beter geslapen en geen dank hoor, graag gedaan..
Je hoeft nu niet meer ongerust te zijn of je er teveel inneemt en ik hoop dat je vanavond een hele nacht lekker kan slapen..

Terug naar “Medicatie”