Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

didaaf1 schreef:
Betreft orthomoleculaire geneeskunde:

Ik heb het niet zo op de alternatieve geneeswijze, ik ben een man van de wetenschap. Wel ben ik op de hoogte van de legacy van Linus Pauling. Ik heb mijzelf zelfs een poosje laten meeslepen in de vitamine c gekte totdat ik erachter kwam dat zijn beweringen niet te staven waren (hij is overgens zelf gestorven aan kanker). Wel heb ik mijzelf uit voorzorg sinds enkele jaren een uitgebalanceerd voedingspatroon aangemeten dus op dat gebiedt zal geen winst te behalen zijn.
I am sorry, maar dit slaat helemaal nergens op.
Ja, orthomoleculaire geneeswijzen wordt i het "altenitieve hoekje" geduwd. Dat zegt niets, dat geduw. De methoden die men orthomoleculair hanteert horen de doorslag te geven (en tja, de erkenning volgt in de wetenschap soms pas jaren later).
Pauling was 90 toen hij stierf aan kanker, dus dat zegt erg weinig.
Enne: het is prima, dat je een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt.
Maar wat IS dat precies?
Heb je de wetenschappelijke bewijzen, dat jij alle stoffen die je nodig hebt, ook in voldoende mate opneemt? Want dat is een van de eerste dingen waar orthomoleculair naar gekeken wordt. (Sommige mensne eten vreselijk gezond, maar inplat hollands poepen en piesen het net zo snel weer uit. Bijslikken is dan geboden.)
didaaf1 schreef:Betreft het onderzoek naar de neurotransmitters, dit is enkel mogelijk dmv een PET scan en het inspuiten van een vloeistof (vraag me ff niet waar ik dat over die vloeistof vandaan heb, ik meen een documantaire over het brein op discovery), dus een beetje plas en bloed gaat niet lukken vrees ik anders was dit allang gemeengoed toch!? Overgens moet adhd wel aan te tonen zijn als neurologisch probleem in het brein dus waarschijnlijk gaat het dan toch om een ziekte cq een afwijking wat dus niet te genezen valt dmv enkel een dieet imo. Maar goed hoe dat alles precies in zijn werk gaat is ook nog geen exacte wetenschap helaas anders hadden we dat ook wel gehoord.
Please, don't jump to conclusions!
Idd: de helft van je serotonine zit in je buikorganen, dus het is een beetje een gok om de waarden in je urine te meten en dat te extrapoleren naar je hoofd. Met een PET scan kunje ZIEN wat er op DAT moment in je hoofd gebeurt. Maar als het gaat om het onvermogen om serotonine te maken uit tryptofaan vanwege een B6 gebrek: dat zal net zo goed gelden voor de hoeveelheid serotonine in je buik....

Dat het geen algemeen aanvaarde conclusie is - tja, dat snap ik ook niet (dat gaat niet over wetenschap, maar over territoriumdrift en andere minder fraaien menselijke spelletjes, ben ik bang.)

En ja, ADHD geeft idd ook over het algemeen afwijkende beelden bij PETscans. In die zin is het wellicht over een poos aan te tonen op die manier ipv. via "gedragsonderzoek".
Maar onthoud wel: als er 1 orgaan is dat plastisch is, dan is het het brein!
Dus dta iets "nu" is aan te tonen in het brein, is geen enkele argument voor de stelling "deze afwijking is niet te genezen".
Domus

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Ik heb nog geen psychofarmaca gehad bij mijn studie, dus ik kan de volgende antwoorden niet met zekerheid geven.

Ten eerste zijn er zat 'drugs' of medicijnen die een werking na langere tijd opleveren. Vaak zijn dit ook de medicijnen die voor langdurig gebruik gereserveerd zijn, zoals antidepressiva dus. Het duurt zolang omdat je lichaam zich 'aanpast' aan het medicijn, wat vaak de gewenste resultaten (zoals een betere serotonine verhouding in je zenuwstelsel).

Waarom Ritalin niet (vaak) bij depressies word gegeven heeft zover ik weet meerdere redenen.

Ten eerste heeft Ritalin meerdere interactie-effecten bij vele anti-depressiva (ik heb het even opgezocht), dus als men Ritalin probeert te gebruiken bij een depressieve episode, zal men mogelijk een tijdje moeten wachten met het afgeven van een ander medicijn als Ritalin niet werkt.

Daarnaast heeft Ritalin natuurlijk een aardige dosis bijwerkingen en werkt het verslavend. Anti-depressiva hebben dit toch vaak in mindere mate. Verder treed er nauwelijks gewenning op, waardoor de dosis makkelijker te reguleren is.

Ritalin word overigens wel eens als antidepressivum uitgegeven, maar vaak als 'een van de laatste opties' om de hierboven genoemde effecten.

Ritalin heeft bij veel mensen een 'opwekkende' ervaring. Daarom is het ook een verslavend medicijn en zijn artsen terughoudend dit voor te schrijven (net als benzo's bijvoorbeeld). Dat het een positief effect heeft klopt, maar het dus ook de keerzijde van verslaving en een afkick-periode.. Het probleem bij ADHD is vaak een verminderde activiteit bij het reguleren van gedrag. Dit komt vaak omdat bepaalde gedeeltes van de hersenen (bijvoorbeeld de frontale lob) minder activiteit vertonen.
Hierdoor word het dus moeilijker voor ADHD om prikkels te reguleren en het voorspellen van gevolgen van hun gedrag. Een middel als Ritalin kan dus zorgen dat deze systemen extra geactiveerd worden. Depressieve mensen hebben deze problemen (meestal) niet.

Ik hoop dat je een beetje snapt, want dit is vaak ingewikkelde stof, zelfs voor psychologen.
didaaf1

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Nou je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, je lichaam vormt zich naar de drug. De drug werkt echter direct maar na enige tijd ga je het pas tolereren (en kan je genieten van het sederende effect (wat ook afneemt), neem dan meteen wat anders!?). Je stelling dat ritalin meer bijwerkingen zou hebben kan ik zo van tafel vegen want bij ritalin zijn er totaal geen bijwerkingen en bij anti depressiva is het één grote bijwerking. Ik spreek nu voor mijzelf maar er zijn ook maar weinig mensen die ik ken die weinig problemen hadden/hebben met anti d. Meldingen bij ritalin gaan doorgaans slechts over slaap problemen of koude handen en voeten.

Ook de ‘interactieve effecten’ heb je geen last van bij ritalin omdat het zo’n lage halfwaarde tijd heeft. Tegen de tijd dat je wakker wordt is het spul practisch uit je lichaam verdwenen. Bij middelen als prozac en eigenlijk elke anti depressiva heb je daar juist last van omdat hierbij een zogenaamde steady state plasmawaarde wordt bereikt. Als je dan dapper op korte termijn andere receptoren kietelende middelen gaat gebruiken loop je kans om een serotoninevergiftiging op te lopen met een eventuele fatale afloop, eerste afkicken dus (hoezo anti d niet verslavend!!!).

Ritalin daarintegenover werkt niet tot nauwelijks verslafend. Punt 1 vanwege de korte halfwaardetijd en punt 2 als ‘partydrug’ kun je er niet op gaan stuiteren zoals bijvoorbeeld bij speed omdat er een dak op de high zit, bijslikken heeft geen zin (google maar even voor het exacte verhaal). Daarbij moet je bij anti d instellen op de meds wat niet anders betekend dan wennen aan de drug en laat jij een verstokte anti d slikker maar eens abrubt stoppen met het gebruik van...moet je wederom is kijken hoe niet verslavend anti d is, ze klimmen tegen de muur op. En nee ik wil ritalin niet verheerlijken want ook dit blijft een drug en ook hierbij bouw je enige tolerantie op maar wederom vanwege de kort durende halfwaardetijd kom je hier een stuk makkelijker vanaf dan bij anti d.

Ja en verder de werking van ritalin op het adhd brein begrijp ik maar bij een depressie heb ik nog steeds het idee dat je beter af bent met ritalin dan anti d!!!
Domus

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

En daar ga je voor mijn gevoel nu generaliseren. Voor mijn gevoel stel je jouw gevoelens en ervaringen gelijk aan de rest die het gebruikt. Iedereen heeft een andere ervaring met medicijnen. Ik ken uit mijn persoonlijke omgeving meerdere mensen die enorm gebaat waren bij het gebruik van efexor.

Ten eerste heeft een korte half waarde tijd heeft niks te maken met verslavende werking van het medicijn. Heroïne heeft een betrekkelijke lage half waarde tijd, maar is wel een van de meest verslavende drugs die op de straat te verkrijgen zijn. Daar zit ook het probleem in dat mensen door die korte half waarde tijd een ongestructureerd leven lijden, omdat ze steeds moeten rondkijken om vlug de volgende rush te krijgen.

Anti-depressiva zijn niet verslavend in de zin van dat mensen die niet (meer) een depressie hebben er geen werking optreed. Als jij een willekeurige persoon die goed in zijn vel zit het medicijn laat slikken, zal hij er niks van werken. Iemand die dus een depressie heeft overwonnen kan dan ook op den duur beginnen met afbouwen van het medicijnen, zonder de problemen die jij beschrijft. Daarnaast neemt de werking niet af, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar ik ga toch liever uit van de wetenschappelijke onderzoeken.

Verder hebben anti-depressiva inderdaad vaak een langere werking, wat vaak alleen gunstig is. Je kan dan werken met een onderhoudsdosis, wat wil zeggen dat de persoon niet direct in een dal stort als hij of zij de medicijnen vergeet. Bij Ritalin zal dit waarschijnlijk veel heftiger gaan (omdat het een 'upper' is).

Ritalin is wel degelijk verslavend, alleen zul je een veel hogere dosis moeten slikken dan gangbaar voorgeschreven. Een reden waarom we voorzichtig zijn met voorschrijven omdat er mogelijk een handel in kan ontstaan (want je beredeneerd het zelf al een beetje, waarom niet meer of anderen laten slikken, als het mij al zoveel goeds doet).

De redenen die ik hierboven en in deze post heb gegeven zijn de voornaamste redenen waarom we dus normaliter eerst met anti-depressiva beginnen en daarna pas alternatieve wegen gaan bekijken.
didaaf1

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Nou ik generaliseer niet hoor. Zoals uit mijn schrijven blijkt heb ik naast persoonlijke ervaring royaal ritalin gevoerd aan bekenden. Tevens heb ik de afgelopen 20 jaar heel veel mensen ontmoet in alle rangen en standen die anti d gebruiken. Ook ben ik fanatiek fora bezoeker (zoals ik schreef ‘meerdere vijvers’) dus ik weet waarover ik praat, ik ga niet over één nacht ijs. Sowieso heb ik persoonlijk elke gangbare (en niet gangbare) drugs gehad die je kan bedenken dus als ik zeg dat ritalin peanuts is vergeleken met de hardcore tering zooi wat antidepressiva is kun je dat dat gewoon van me aannemen. Dus aan jouw de keuze of je meer waarde hecht aan het theoretisch gezemel uit je studieboeken (of van die vage webpages/blogs op het net met die ongefundeerd uitspraken over hoe gevaarlijk ritalin wel niet is, niet dat het gezond voor je is hoor maar het middel dient niet ‘gedemoniseerd’ te worden) maar je zou ook wat kunnen aannemen van iemand met echte ervaring.
Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat antid d niet zou werken hoor of dat er geen mensen zijn die er wel bij gebaat zijn. Natuurlijk als je jezelf voorbij loopt kun je erbij gebaat zijn om een tijdje neergehaald te worden alleen ik denk dat dit met elk ander sederend middel lukt wat ik hierboven ook al beschreven heb.

En ja het is waar dat korte halfwaardetijden in gevallen van ‘vrijetijdsverslavingen’ nadelig zijn want je wilt immers 24 uur per dag je kick voelen toch. Maar in dit verhaal hebben we het niet over heroine maar over rita vs anti d waarbij de halfwaardetijd wel degelijk te maken heeft met de afkick. Ik moet mezelf alweer herhalen maar zoals ik schreef, ritalin is s’morgens al lang niet meer werkzaam dus je hebt geen afkick periode (je kickt feitelijk dagelijks een beetje af) terwijl de met pijn en moeite bereikte stready state spiegel van je anti d echt niet gezuiverd is hoor de volgende morgen, de afkick moet dus nog komen. En ja dit lijkt misschien voordelige voor sommige maar wacht maar totdat je wilt stoppen.

Je stelling dat anti d niet werkzaam is bij gezonde mensen is ook theorieboeken praat. Wij namen die dingen vroeger voor de lol in omdat je er een stoned achtig gevoel van krijgt. Leuk als je daar naar opzoek bent maar als mens met vervelende psychische problemen wil je juist liever normaal voelen toch!?

En betreft de afkick van anti d, je geeft zelf het antwoord al, je bouwt de boel na een depressie af omdat stoppen in één keer niet mogelijk is. Ook hier heb ik weer ervaring met echte mensen tegenover jouw theorieboeken en ik kan u verzekeren dat het een regelrechte hell is. En neeeeee vast niet voor iedereen, maar ik erger mij een beetje aan het feit dat ritalin gezien wordt als the big bad wolf en anti d als HET middel terwijl anti d toch echt meer spierballen qua gewicht heeft als middel hoor. En jaaaaa ook ritalin is drugs en uiteindelijk ook niet gezond, ik begrijp het allemaal, zucht.

Dus al met al hoor ik wat je zegt maar jij praat teveel in theorie terwijl het in de praktijkt gegarandeerd anders werkt!!!
En uhm de handel in gestolen goederen (of van mijn part je eigen drug) uit ziekenhuizen en apotheken zijn al zou oud als de weg naar rome. Ritalin heeft geen bewezen voorkeur boven andere drugstore troep. Tevens hebben pep liefhebbers dan liever gewoon speed omdat beter werkt en slechts een euro of 4 per gram kost. Of als we in de drugstore drugs blijven denken dan zal dextro amfetamine de voorkeur genieten.

Ps: De tekst is misschien een tikkeltje van de hak op de tak, maar ik heb genoeg geschreven vandaag. Ik ga ook niet meer me best doen om nuances aan te brengen, als ik bot overkom, bij deze het is niet zo bedoeld!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Hoi Didaaf,
mij is ondertussen niet erg helder wat je nu precies wilt...
Je slikt ritalin en vind dat "niet spannend". Het zij zo. De speed is bedoeld om te maken dat een ADHD-er makkelijker beta golven gaat maken (ipv. de hele tijd in thetagolven te verkeren).
Als de speed die uitwerking heeft op jou, lijkt me dat een goede zaak. Al kun je het resultaat op andere wijzen bereiken. (CD's met special effect, neuro feedback.)

En je wilt je angststoornis(je) niet terug (terecht!!) terwijl je aanneemt dat je door je alcoholverleden een en ander in je lichaam hebt beschadigd. Die beschadiging is wel te repareren (voldoende bouwstenen voor serotonine en dopamine tot je nemen en je lichaam verder wat rust gunnen op het zelf op te lossen).
Efexor geeft die bouwstenen niet, maar dempt wel de gevoeligheid van de receptoren voor serotonine (zodat een soort homoeopatisch effect optreedt: in praktijk kan dat 6 weken verslechtering zijn, dan ais je lichaam "aangepast" is aan de nieuwe situatie komt de verbetering).
didaaf1

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Mja bij nader inzien stel ik eigenlijk ook een vraag waar geen antwoord op bestaat en het topic mag wat mij betreft ook achter slot en grendel. Kijk misschien was er iemand met soortgelijke fratsen die er iets over had te melden maar dat zegt eigenlijk nog niets. Want wat wel een feit is wat Domus aanhaald, ieder lichaam is anders en reageerd ook anders dus je kunt nooit weten of een paniekstoornis veroorzaakt door alcohol terug komt door het gebruik van Ritalin. Bij de één misschien wel en de ander vaart er wel bij, kwestie van uitproberen en we zien wel waar het schip strand. Tevens zette ik mijn vraagtekens bij het gebruik van anti d vanwege soortgelijke werking maar Ritalin wordt inderdaad ook in bepaalde gevallen voorgeschreven bij depressies wat imo beter als eerste keus gebruikt kan worden. Ja en mijn gedachtes over pseudowetenschap had ik al kenbaar gemaakt, placebo troef!!!

Ps: Als laatste nog even een misverstand uit de weg helpen. Methylfenidaat (ritalin) en amfetamine (speed) zijn verschillende middelen. Het gevoel lijkt ook niet eens op elkaar. Als je 3 of 4 stuks tegelijk inneemt heeft het wat weg van een bescheiden lijntje coke. En snuifcoke staat in verhouding tot speed als een glaasje cola tegenover een kingsize pot oersterke koffie.

Mijn excuus voor de forumvervuiling met mijn onnozele vragen, uit van hier [wink]
Domus

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Hoi Didaaf,

Dit zal mijn laatste reactie op jouw post zijn, want ik heb niet echt het gevoel hier dingen uit te leggen, maar meer dat je probeert ons te overtuigen van jouw standpunt. Die overeenstemming zullen we nooit bereiken, want we hebben beiden verschillende ervaringen met de medicatie.

Wat ik ook nog als bij nota wil geven is dat jij niet weet wat mijn ervaring met efexor is. Misschien dat je het ergens anders gelezen heb, ik had een slaapstoornis en ben daarom psychologie gaan studeren. Slaapstoornissen worden vaak geassocieerd met depressies en in die omstandigheden heb ik efexor op aanraden geprobeerd. Natuurlijk had het niet het gewenste effect bij mij. Dat ik dus geen ervaring met die middelen heb (qua studie en eigen ervaring) heb vind ik nogal overdreven en weer generaliserend (hij is een psycholoog, dus hij zal het zijn kennis wel theoretisch verkregen hebben). Om maar niet te spreken dat in -mijn persoonlijke omgeving- het middel ook gebruikt word.

Verder vind ik je post sowieso behoorlijk negatief uitstralen, met 'theoretisch gezemel'. Ik weet niet hoe weet hoe die informatie in onze boeken komt, maar daar gaat jaren praktijk-onderzoek aan vooraf met een grote groep. Als jij het niet eens bent met die onderzoeken kan dat best kloppen, maar ik ga nogmaals toch liever uit van mijn eigen ervaringen en de onderzoeken.

Het stoned-achtige gevoel dat jij van anti-d hebt gekregen kan mogelijk aangeven dat jij zelf niet lekker in je vel zat, of mogelijk had je last van een placebo effect. Ik kan het natuurlijk moeilijk achteraf zeggen, aangezien ik er niet bij ben geweest.

Ik snap je denkwijze, maar nogmaals, ik heb het gevoel dat jij ons wil overtuigen van het tegendeel en daar geloof ik niet in. Ik denk dat daarom deze discussie voor ons beiden zinloos is geworden. Mijn argumenten staan er, wat je ermee doet is jouw ding.
Domus

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Nog even een kleine toevoeging (waar is de edit-knop als je hem nodig hebt :P )

Verder vind ik je post sowieso behoorlijk negatief uitstralen, met 'theoretisch gezemel'. Ik weet niet hoe weet hoe die informatie in onze boeken komt, maar daar gaat jaren praktijk-onderzoek aan vooraf met een grote groep.

Dit moet natuurlijk zijn;


Verder vind ik je post sowieso behoorlijk negatief uitstralen, met 'theoretisch gezemel'. Ik weet niet of je weet hoe die informatie in onze boeken komt, maar daar gaat jaren praktijk-onderzoek aan vooraf met een grote groep.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Ik ben weer op het spoor gekomen van een nieuwe interessante supplement. Misschien is het veiliger dan genisteine, aangezien het niet als vrouwelijk hormoon werkt enzo. Het heet Phosphatidylserine. Het is een stof dat ook in voeding zit en misschien is het ook verantwoordelijk voor de werking van visolie. Tis namelijk ook een olie achtige stof (een lipide).

http://www.phpbbcity.com/forum/viewtopi ... oradhd#545
Faithh

Re: Ritaline "crash" symptomen zoals depressie kun je voorkomen!

Ik heb ook rilatine gebruikt. Als ik het innam was ik superblij (amfetamine), maar toen ik ermee gestopt was, ben ik zeer depressief geworden. Het is beter om ermee te stoppen, je krijgt er psychose van na een langdurig gebruik.
rvdv

Re: ritalin extra dosis

Wat ik vindt is dat we heel erg veel ophef maken of ritalin of concerta als medicatie. Het is een stimulant maar dat is koffie ook. Wat is nu slechter: drie potten koffie of 5x 10mg ritalin??
CrazyFlautist

Methylfenidaat en Alchohol

Hallo,

Ik heb een vraag, weet niet of ik hem hier goed post enzo.. maar dat merk ik dan wel ;)

Sinds een maandje gebruik ik methylfenidaat en het bevalt goed.
Maar nou is het zo dat je daar geen alchohol bij kan drinken.
Het medicijn zou een versterkend effect hebben op de alchohol.
Althans dat is wat ik van mijn behandelend arts heb begrepen.

Nou vind ik het zelf wel lekker om straks in de vakantie een glasje wijn of cognac te drinken..
Waar ga je anders voor naar frankrijk :p

Ik heb begrepen dat als ik de laatste dosering niet neem dat het dan wel kan, omdat de stof na 4 uur volledig uit je lichaam is.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe ik dit eventueel kan aanpakken.

Begrijp me goed, het is niet de bedoeling dat ik het op een zuipen wil zetten of zo.. maar af en toe een glasje vind ik wel lekker.
Maar wil ook niet de andere dag met een kneiter van een koppijn opstaan.

Ik hoor graag jullie ervaringen hierover.

Alvast bedankt..
Tabiet
De circusgeest

Re: Methylfenidaat en Alchohol

Man, ik heb zelfs ervaring met een coke-paddo-ritalin mix. Stoer he..
En kan het je zekers niet aanraden. Het versterkt elkaar behoorlijk. Neem gewoon een dag geen methylfenidaat en drink dan een paar glazen alcohol. Alcohol met valium is overigens een strakke combinatie 8) :lol:
Faker

Re: Methylfenidaat en Alchohol

Zoals ik het hier lees in de bijsluiter kan af en toe een glaasje niet echt kwaad, het wordt niet echt geadviseerd om niets te mogen drinken zo het hier geschreven staat..
Er staat eigenlijk gewoon, wees er voorzichtig mee..


alcohol drinken?
Alcohol versterkt de bijwerkingen van methylfenidaat. Ook beïnvloedt alcohol het beoordelingsvermogen. Beperk daarom het gebruik van alcohol.

http://www.apotheek.nl/medische_informa ... rId=415#L5
CrazyFlautist

Re: Methylfenidaat en Alchohol

Thanks for the tips!!!

Enne die combi met valium ga ik nog eens proberen.. :lol:
wilma045

Ervaringen met Equasym

Mijn zoon heeft verleden jaar een test gedaan en daar kwam uit dat hij ADHD zou hebben. De dosering is ondertussen vehoogd naar 20 mg, maar voelde zich vaak niet lekker. 5 weken geleden zijn we er mee gestopt en het is een wonderboy geworden... Geen bij verschijnselen van slecht humeur, concentratie is goed en hij is ontzettend lief. Heeft hij nu wel of geen ADHD als hij zonder medecijnen kan? Groetjes, Wilma
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Equasym

Hoi Wilma,
even heel feitelijk: ADHD is een beschrijvig van gedrag. Of, deftiger uitgedrukt: een categorie in de DSM. (En die hele DSM - diagnotisch statischtisch manual/ handboek - is in feite een turflijst.)
Als iemand, bijvoorbeeld jouw zoon, gedrag X, Y en Z vertoont, kan je dat - als de turfjes zo uitvallen - vertalen naar ADHD.
AdHD is dus van een andere orde dan bijv. roodvonk of mazelen: daar zijn harde criteria voor. (ALS die 3 symptomen of dat dingetje aangetoond in het bloed - DAN is het gewoon roodvonk, punt.)
Terwijl gedrag kan veranderen... om wel honderd verschillende redenen.

Verder: we weten, dat mensen bij wie ADHD "geturfd" is, vaak aan bepaalde kenmerken voldoen. Wellicht kan het zin hebben, om dat in je achterhoofd te houden, als hij ooit weer de drukke kant op gaat.
In alfabetische volgorde: wat regelmatig blijkt te werken "tegen ADHD" zijn de benaderingen via manuele geneeskunde, neurofeedback; het INPP en de orthomoleculaire geneeswijze.

Manuele geneeskunde: vaak blijken ADHD.ers scheve nekervels te hebben, waardoor de 'voelende', kleine spiertjes die evenwicht en orientatie helpen overspood worden met informatie.
Neurofeedback: mensen met ADHD maken moeilijk/ weinig betagolven aan. Je kunt dat aanleren via NBF - er zijn ook CD's in de handel die jou helpen om betagolven te maken. (Binaural beat, zet de CD op, koptelefoon op je hoofd, de CD doet het voor je.)
INPP heeft het over primitieve reflexen (= uit de babytijd) die 'weg' zouden moeten zijn, maar helaas aanwezig zijn gebleven. En daardoor het gewoon functioneren enorm kunnen verstoren.
Orthomoleculair: onderzoek door orthomolecualire arts (zie website "mbog".) Die kijkt, of iemand voldoende seleen in het bloed heeft, mangaan, goed vitamine B2,3 en 6 kan opnemen, niet overgevoelig is voor rode appels, etc. etc.
B.Nikolik

Re: Methylfenidaat en Alchohol

^^mee eens met franje. Klein wijntje kan wel maar pas een beetje op.
ier25

Ervaringen met Ritalin

ik slik al 4jaar ritalin 120mg per dag en 3x 5mg diazapan.merk de laatste tijd dat ik steeds meer ritalin neem weet niet of ik nu een probleem krijg met ritalin heeft iemand hier ervaring mee?????????????????
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: heb ik een probleem met ritalin

Waarom neem je meer Ritalin?

Ik zou eens contact opnemen met de arts die je dat voorgeschreven heeft.
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Wolf

Re: heb ik een probleem met ritalin

ier25 schreef:ik slik al 4jaar ritalin 120mg per dag
Wow! Dat is een kanjer van een dosering.
B.Nikolik

Re: heb ik een probleem met ritalin

Dat is inderdaad een hoge dosering. Je moet niet zelf je dosering verhogen, ga met je huisarts praten.
jayz

Ritalin rebound verschijnselen?

Ik ben zaterdag begonnen met Ritalin en heb de 1e x 5 mg genomen om een uur of 7 's avonds.

Was aardig van de wap af en ontzettend moe en ging rond half 1 naar bed en kon vrij gemakkelijk inslapen en werd ook pas een uurtje of 8-9 later wakker...heerlijk!

Heb zondag rond half 1 een Ritalin genomen, weer 5 mg, maar rond 5 uur begon deze uit te werken. Kreeg ontzettende hoofdpijn en voelde me erg wazig. Met praten kwam ik ook niet goed meer uit mijn woorden. Werd flink angstig hierdoor allemaal. Heb me verder de hele avond vrij wazig gevoeld..echt een ontzettend kater gevoel. Ben ook bekend geweest met paniekstoornis maar men denk dat dit voornamelijk door de ADHD wordt veroorzaakt. dit is ook de reden dat ik kortwerkende Ritalin heb gekregen ipv langwerkend. Stel dat ik angst zou krijgen dan zou de Ritalin tenminste snel uitgewerkt zijn en de angst verdwijnen.

Kan het zo zijn dat Ritalin juist in de rebound meer angst veroorzaakt ipv tijdens gebruik? Tijdens het gebruik merkte ik vooral gisteren, m.n. met autorijden dat ik gewoon wat relaxter en ontspannender reed. Ook leken mijn gedachten allemaal wat rustiger en relaxter. Was erg bang voor angsten tijden het gebruik maar dat valt dus reuze mee gelukkig.

Thanks for the replies.

Jayz
ADDING

Re: Ritalin rebound verschijnselen?

Rebound effecten zijn heel goed mogelijk, ik heb het zelf ook gehad met Ritalin en heb het ook met koffie. Ook de hoofdpijn komt me bekend voor. Ik kan me je angsten goed voorstellen, die ken ik ook. Ik zou er alleen niet teveel aandacht aan schenken en ritalin 2 weken gebruiken en dan beoordelen of het positief voor je werkt. Je moet het opbouwen en een weerstand voor de bijwerkingen opbouwen.

Al met al was ik niet tevreden over ritalin omdat het voor mij niet goed werkte: ik voelde me verlamd en kwam niet meer de deur uit. Wel werkte ik hard aan mijn projecten. Sociaal werd ik er een zombie van. Bekende bijwerkingen.

Uiteindelijk is een gezonde leefstijl (sporten, op tijd slapen, vitamine B en visolie) mij beter bevallen.

Terug naar “Medicatie”