Miesemuis

Ervaringen met Ritalin / Concerta / Methylfenidaat / Equasym

Hallo....

Ik heb op mijn 15e de diagnose ADHD gekregen....mijn ritalin recept heb ik destijds ,zo opstandig als ik was, verscheurd.....nu 10 jaar later ben ik dan toch eindelijk maar weer naar de huisarts gegaan om "ritalin" te kunnen krijgen. Voor ik het weet stond ik buiten met een receptje methylfenidaat hci 10 mg....

Dit was afgelopen donderdag. In de middag de eerste pil genomen. de huisarst heeft me aangeraden om er twee per dag te nemen...eentje in de ochtend (uurtje of 8) en een halverwege de middag (ong. 14:30) nou ben ik dus zo al drie dagen bezig maar ik merk niks......ik weet misschien ook niet goed waar ik op moet letten....wat zou er anders moeten zijn?
hoeveel dagen duurt het voordat ik er echt wat van kan merken....en wat doet het precies met je....

dat verhaal dat het bepaalde delen van je hersenen actief maakt ken ik nu wel haha maar daar kan ik niet zoveel mee

wie kan mij meer vertellen bijvoorbeeld uit ervaring??

Ik ben niet zozeer de hele dag hyper maar heb van die buien gaat echt als een soort achtbaan op en neer.....mijn "op" is heeeeeel druk als een wervelwind en mijn "neer" is echt een diepe dip......maar er zijn ook dagen bij dat ik wat stabieler ben ...daar kan ik het dus niet echt aan merken....denk ik.....haha ik heb werkelijk geen idee...
B.Nikolik

Re: Hoe lang duurt het voordat methylfenidaat aanslaat?

Ritalin wordt niet vaak voorgeschreven aan volwassenen. Je neemt 10 mg en daar voel je helemaal niks van ? je wordt niet rustiger of drukker ? dan is misschien een hogere dosis verstandig of andere medicatie(dexedrine). je zou het nog een paar weken kunnen slikken en kijken of het helpt.
Miesemuis

Re: Hoe lang duurt het voordat methylfenidaat aanslaat?

bedankt voor je reactie...ik merk zodra ik hem inneem ( in de 4 uur dat ie zou moeten werken) niks....maar na die 4 uur heb ik wel last van een zeer opmerkelijk spraakgebrek haha...ik kom dan bijna niet uit mijn woorden en verdraai woorden dat soort dingen.....ook heb ik last met inslapen en dar terwijl de laatste tablet ongeveer rond 2 a 3 uur 's middags word ingenomen.....verder merk ik niets...geloof ik..... :-s
DaantjeHM

Re: Hoe lang duurt het voordat methylfenidaat aanslaat?

ikzelf ben 35 jaar, vrouw. Ik ben in februari begonnen met methylfenidaat, opbouwend tot 5 a 6 x 10 mg per dag. nu slik ik 1 x 54mg concerta. Ik merkte zelf dat mijn lichaam rustiger werd. Ik werd minder geprikkeld waardoor ik in alle rust nu mijn dagelijkse dingen kan doen. Heb je niet dat je je beter kan consentreren bijvoorbeeld..

Danielle
meisje1987

ritalin en efexor gaat dat samen ?

ik ben denise, 21 jaar.


en ik ben dus dit jaar achter gekomen dat ik adhd heb en gebruik nu ritalin. en na dat ik al van mezelf weet al heeeeeeeeeeeel lang depressief ben heb ik eindelijk medicijnen gekregen efexor,. maaaaar mijn vraag is , gaat dat wel samen ritalin en efexor.

hoor en lees weer van alles ben benieuwd of iemand erwat van weet?
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Ritalin / Quercetine

Al lange tijd merkte ik dat ik bij het gebruik van Ritalin mijzelf erg depressief en pessimistisch voelde. Ook had Ritalin een "dempend" effect waardoor het studeren nog moeilijker ging. Hierdoor werd ik nog slomer.

Ik heb DENK IK een oplossing gevonden!

Er bestaat een supplement, het heet Quercetine. Deze stof kan de metabolisme van heel veel stoffen remmen, dus waarscheinlijk ook die van Ritaline. Je moet de stof eventueel ook samen met Vitamine C nemen. Dus wat deed ik:

Ik nam een halve liter fles, nam een capsule met Quercetine (500 mg). Deed de capsule open en strooide de stof in de fles. Voeg eventueel ook 500 mg Vitamine C toe. Goed schudden. Ik drink af en toe van de fles en het lijkt te werken tegen de depressie en pessimisme die Ritaline veroorzaakt. Die Ritaline werkt hierdoor beter; Ik merk dat mijn concentratievermogen verbeterd, terwijl ik me niet depressiever voel enzo.

Misschien hebben jullie er ook wat aan, vandaar dat ik dit hier plaats.

Quercetine koop je hier:

http://www.gezondheidaanhuis.nl/product ... 0-capsules
Carolien

Re: ritalin en efexor gaat dat samen ? help

Ik denk dat je dat , aan je hulpverlener kan vragen?
Carolien

Re: ritalin en efexor gaat dat samen ? help

Meisje, ik heb het voor je opgezocht, en het kan samen, er stond, ritalin, en efexor XR.
Bij google opgezocht.

Groetjes van mij.
Wolf

Re: Ritaline "crash" symptomen zoals depressie kun je voorkomen!

QUERCETINE WERKT ALS VROUWELIJK HORMOON

Quercetine, de stof in groenten en fruit die volgens de supplementindustrie beschermt tegen kanker en hart- en vaatziekten, imiteert de werking van het vrouwelijke hormoon estradiol. Dat ontdekte een Wageningse toxicoloog. Al bij concentraties die in het lichaam kunnen voorkomen overtreft de hormonale werking van de plantenstof die van het echte hormoon.
In de jaren negentig was quercetine een troetelkindje van de makers van functional foods. Omdat de stof in reageerbuizen cellen beschermt tegen agressieve verbindingen, zouden levensmiddelen of supplementen met quercetine consumenten beschermen tegen welvaartsziekten als kanker en hartinfarcten. Pillen met flinke hoeveelheden quercetine liggen inmiddels in de vitamineshops, maar de meeste van die designer levensmiddelen zijn er niet gekomen. En dat is, als je afgaat op het recente fundamenteel onderzoek, misschien maar goed ook.
Promovendus ir Hester van der Woude ontdekte tijdens haar afstudeeronderzoek dat iets niet klopte met het gros van de studies naar quercetine. ‘Meestal duren experimenten waarin je cellen blootstelt aan quercetine een etmaal’, zegt ze. ‘Maar in mijn proeven was alle quercetine binnen een paar uur verdwenen. Zuurstof uit de lucht breekt de stof snel af.’
De resultaten die andere wetenschappers hebben gevonden toen ze quercetine bestudeerden waren waarschijnlijk het werk van afbraakproducten van quercetine, vermoedt Van der Woude. Als dat klopt, zeggen die studies weinig over quercetine zelf. Om dat gemis goed te maken en meer over quercetine zelf te leren, deed de toxicoloog haar experimenten met onnatuurlijk hoge concentraties vitamine C. Die beschermen de quercetine tegen afbraak. Van der Woude denkt niet dat de vitamine haar onderzoeksresultaten heeft beïnvloed.
Toen de aio het gestabiliseerde quercetine in contact bracht met cellen die gevoelig waren voor het vrouwelijke hormoon estradiol, bleek dat quercetine de hormonale werking van estradiol overtreft en de groei van sommige kankercellen stimuleert. Dat is niet verwonderlijk. Veel soorten kankercellen groeien harder door vrouwelijk hormoon.
‘Je kunt op basis van dit onderzoek niet zeggen dat quercetine ‘dus’ de kans op kanker verhoogt’, zegt de promovenda. ‘Daarvoor verschillen de omstandigheden waaronder ik mijn proeven heb uitgevoerd te veel van de omstandigheden die voorkomen in het lichaam.’
Dagelijks krijgen we in de vorm van groenten en fruit zo’n zestien milligram quercetine binnen. Het is niet waarschijnlijk dat iemand daardoor in de problemen komt, denkt Van der Woude. ‘Maar zolang we niet meer weten over quercetine zijn novel foods of pillen met honderden milligrammen quercetine geen goed idee.’
Het onderzoek van Van der Woude is gepubliceerd in Molecular Nutrition and Food Research.
Wolf houdt het liever bij Ritalin in combinatie met groene thee.
Faker

Re: Ritaline "crash" symptomen zoals depressie kun je voorkomen!

Dat ik vind goede Wolf.. :lol:
Raar.. internet ik kijkt wat is die medicijn meer nog van.. :badgrin:
morgen wel ik kijkt die..
Medicijn deze wel breed erg... :lol:
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritaline "crash" symptomen zoals depressie kun je voorkomen!

Quercetine wordt in het lichaam omgezet naar glucosiden die niet als een estrogeen werken.

Echter ik heb nu een ander middel gevonden die lijkt beter te werken dan Quercetine. Het is sojamelk.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Ritalin beter laten werken

Het probleem van Ritaline zit hem bij mij dat na het gebruik ervan ik een heel pessimistische en depressieve bui ervaar. Ook lijk ik slomer te worden. Nu gebruik ik sojamelk (Vitasoy). Het lijkt goed ertegen te werken. De sojamelk bevat stoffen (zoals flavonoiden) die de metabolisme van Ritaline langzamer laten verlopen. Vitasoy bevat ongeveer 60-70% sojabonen.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Deze soja melk werkt ECHT HEEL ERG GOED. (evt. in combinatie met diosmine)

Ik voel me veel "gebalanceerder". Minder depressie en pessimisme, maar wel beter concentreren.

Ik moet het als volgt omschrijven:

Ritaline innemen zonder soja melk is net als het vullen van je auto met vies benzine, waardoor de motor de hele tijd rateld.

Ritaline innemen met soja melk ervoor is net als het vullen van je auto met schoon bezine, waardoor de auto erg soepel loopt.

Ik durf het bijna niet te zeggen: tis een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Ik gebruik nu ook diosmine (Daflon 500) naast die soja melk. Het lijkt alsof dit nog beter werkt! De depressie en pessimisme lijkt nu helemaal weg! Ik denk dat de combinatie tussen soja melk (genisteine) en Daflon 500 (diosmine) ervoor gezorgd heeft dat er haast geen metabolisme van Ritaline meer plaatsvindt, waardoor de "crash" symptomen weg zijn.

Dit is mijn supplementenschema:

in de ochtend na opstaan 0.5 L soja melk (Vitasoy; bevat 60-70% sojabonen)
Daarbij ook 2 tabletten Daflon 500 (900 mg diosmine)
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Uit dit artikel blijkt dat genisteine van soja zelf iets doet met dopamine:

http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 2/PDFSTART

Misschien werkt het wel net zo goed als Ritaline. Daarom gebruik ik nu ook genisteine supplementen.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Ik heb 2 wetenschappelijke onderzoeken gevonden waaruit blijkt dat Genisteine van soja iets doet met dopamine en ook de werking van amfetaminen (zoals Ritaline) versterkt.

Dat is precies wat ik opgemerkt had/ heb.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 2/PDFSTART
=
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7595 ... d_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1183 ... d_RVDocSum

Interessant is:

Ik begon vanaf gisteren al te merken dat genisteine inname, zonder Ritaline erbij OOK WERKT tegen ADD (concentratieproblemen).
just a guy

ritalin extra dosis

Ik heb een maand terug 3 weken achter elkaar ritalin gebruikt ( de sandox vorm ) Ik heb echter een ultra snelle stofwisseling en het werkt bij mij maar c.a. 2.5 / 3 uur. Concerta werkt bij mij ongeveer 6 uur, maar dit medicijn beviel me niet helemaal. Nu vroeg ik mijn Psychotherapeut onlangs of het slecht is om bijv. 4 / 5 maal daags ritalin in te nemen. Hij kon me hier echter geen duidelijk antwoord op geven. Ritalin C.q. Sandox is bij mijn weten zon 75% amfetamine basis. dus goed zal het niet voor je zijn. maar stel ik zou een jaartje 5 maal daags innemen, zou dat blijvende schade veroorzaken of..., ?



BVD

MVG


Eric
VEMP

Re: ritalin extra dosis

Een goede vraag, ik ben ook benieuwd.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Ritalin beter laten werken

Nu gebruik ik met succes soja extract (bevat isoflavonoiden zoals genisteine).

Dit is wat ik op het moment gebruik:

http://www.aov.nl/producten/overige_pre ... ine_42_mg/

http://www.gezondheidaanhuis.nl/product ... 0-capsules

2 capsulen in de ochtend na opstaan (7 uur) en 1 capsule om ongeveer 11 uur. Soms zelfs 4 capsulen per dag.
didaaf1

Re: ritalin extra dosis

Om de 2,5/3 uur is niets bijzonders hoor, dat heeft bijna iedereen. De piekwaarde wordt bereikt na zo'n 2 uur en dan gaat het snel bergafwaards. Methyfenidaat is geen amfetamine ook niet voor 75%. Ook het gevoel lijkt niet op dat van amfetamine. Bij hogere dosering (a 3 tegelijk) lijkt cocaine er meer op. 4 a 5 pillen is ook al niet bijzonder eerder normaal (absurt dat je therapeut dit niet weet) 1mg per kilo lichaamsgewicht noemt men een veilige dosis (oftewel 7 pillen bij 70kg verdeeld over de dag, er zijn mensen die aanzienlijk meer nemen). Ja en of deze doseringen schade gaan toebrengen dat is de hamvraag!?

Ter illustratie, Herman brood heeft pak 'm beet 40 jaar lang dagelijks tot wel 2 gram speed gespoten inclusief een paar liter sterke drank. Niet dat dit een gezond voorbeeld is maar je lichaam gaat niet zomaar stuk...maar ja hoe lang blijven je hersentjes het vol houden, dat is iets wat ik wel wil weten!!! Ik zou in ieder geval niet bang zijn om het een tijdje aan te kijken. Als de kwaliteit van je leven toeneemt zal het wel goed zijn want om die afweging draait het uiteindelijk allemaal toch :occasion5:
didaaf1

Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Goeie dag,

Ik ben iemand met een dorstig verleden en zit met een vraag. Ik heb een pauze van een jaar of 2 achter de rug en blijf met enkele klachten rondlopen: vermoeidheid (inc instorten en bloeddruk dalingen, lichaam is gecheked en gezond verklaard) agressiviteit, rusteloosheid en weet ik het wat nog meer. Om een lang psychologisch verhaal in te korten slik ik nu sinds enkele maanden ritalin op proef (vanwege mogelijk adhd), stuk of 4 a 5 per dag. Maar nu zit ik me af te vragen of dit wel de goede weg is mede doordat adhd door een eigen voorzet in the picture is gekomen!?

Bekend is dat alcohol je dopamine en serotonine systeem uitputten en verslavingsdeskundige geven je dan ook graag het nieuwe middel efexor. Nou ik reageer verschrikkelijk slecht op anti depressiva, wat een teringzooi. Verschillende merken gehad, bekijk het maar!!! Ritalin daarintegenover bevalt me prima, voel me relaxed en een stuk minder klote, agressie neemt af, ijsberen door me toko neemt af MAAR WAAROM? Is dit omdat ik misschien dan toch een adhd'ert ben (vage onbewezen ziekte) of komt dit omdat Ritalin OOK de dopamine en serotonine levels verhoogt en ik gewoon een verslaafde ben/blijf/was? Iets wat trouwens zelfs alcohol tijdelijk doet totdat die zooi uitgeput raakt bron: http://www.scienceblog.com/community/ol ... 00066.html

Ik heb zoiets van als die anti depressiva werkt cq wordt voorgeschreven waarom ritalin dan niet (is een veel frisser/lichter middel) of gaat de één de receptoren heel houden en de ander hem uitputten of is dit weer zo'n vraag waar geen echt antwoord op bestaat omdat niemand het echt zeker weet omdat alles theoretisch is!? Ik kijk het even een tijdje aan omdat ik Ritalin niet zo'n spannend middel vindt als men zo hier en daar laat blijken (ik reageer nog sterker op koffie !goedemorgen! ) maar uhm op de langere termijn zie ik mijn paniekstoornisje liever niet in alle hevigheid terugkeren die ik kado kreeg van die goudgele rakkers :occasion5:
Domus

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Ten eerste raad ik je aan om dit met je huisarts of behandeld psycholoog te bespreken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze weten hoe jij je voelt en dat je niet terugzakt, want dat wil niemand.

Efexor is een middel uit de SNRI-klasse. Dit zorgt ervoor dat serotonine en noradrenaline (beiden neuro-transmitters die belangrijk zijn voor je gemoedsrust) trager word opgenomen. Dit betekend dus dat het langer 'in je hersenen' blijft, waardoor je je op den duur beter gaat voelen.

Vaak is het zo dat anti-depressiva (en ook efexor dus) je vaak slechter laat voelen voor een periode (meestal 2 tot 6 weken). Dit komt omdat de hersenen zich moeten aanpassen aan de medicijnen die je slikt. Het kan best dat je dan echt ellendig (agressief, vermoeid, heftige emoties kunnen allemaal voorkomen) voelt... Mag ik vragen hoelang je nu al efexor slikt?

Ik weet niet of Ritalin en anti-depressiva een wisselwerking (omdat Ritalin ook bijvoorbeeld de her-opname van nor-adrenaline remt) hebben, daarvoor zou je eigenlijk naar je behandeld arts moeten gaan.

Dat Ritalin kan zorgen dat je je beter voelt kan heel goed kloppen. Ritalin zorgt vaak bij mensen met ADHD dat ze zich beter kunnen concentreren (omdat ze meer energie hebben en zo beter 'de pikkels' de baas kunnen) en zo met alles beter kunnen omgaan.

Ik denk dat je zorgen het beste op papier kan zetten en hiermee naar je arts moet gaan en over je medicatiegebruik praten.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Hoi Didaaf,
wat mogelijk ook een goede gesprekspatner zou kunnen zijn: een orthomoleculaire arts. Die is in staat om in elk geval op een paar punten je verhaal "aan te scherpen".

Op zich: alcohol doet idd het een en ander met je dopamine en serotonine systemen - efexor herstelt dit systeem niet. Het geeft een verschuiving, die maakt dat wie "in opzicht X" depressief is, zich beter gaat voelen. Kennelijk hoor jij niet tot de categorie en reageert dus belabberd op efexor: tijd om nader onderzoek uit te voeren.
De orthomoelculaire arts doet ten eerste onderzoek (= in hoeverrre werken je dopamine en serotnine systemen?) (bloed, urine, speeksel, dat soort dingen)en heeft een aantal middelen "in de kast staan" die de dopamine en serotnine systemen echt herstellen, als dat nodig blijkt.

Vermeld ook in je verhaal dat je mogelijk een ADHD klant bent. Niet dat dat syndroom orthomoleculair aan te tonen zou zijn - maar het wordt wel geassicieerd met bepaalde tekorten (zink, vitamine F, B6, etc.) dus ook de moeite van een onderzoek waard. (Als je toch bloed laat prikken...)

Enne: ADHD is geen "ziekte". Het is een cluster van ""gedragingen"" uit de DSM.
Mogelijk heeft het wel het een en ander met je lichaam te maken.
Zo blijkt bijv. uit onderzoek dat een boel mensen met ADHD er niet goed in zijn, om betagolven aan te maken. Google eens op woorden als hemisync, brainsync, monroe institute - daar kun je CD's bestallen met een "special effect": je ene oor (koptelefoon) krijgt een heel klein beeetje iets anders dan je andere oor - je hersenen reageren er op (terwijl je het "zelf" niet merkt) - maar je hersenen gaat toch beta golven maken. Zo kun je het jezelf alsnog leren.

En wellicht dat je ook last hebt gehad (met je paniekstoornisje van de goudgele rakkers!):)) van een storend Moro reflex. Dat is een van de zgn. primaire reflexen, die jou denkbaar tot op de huidige dag hindert. Gewoon even op google.n: ook daar is wel het een en ander aan te doen.

Sucses!
didaaf1

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Als eerste bedankt voor jullie reply's. En ja zoals uit mijn verhaal al een beetje blijkt, ik slik geen efexor. Was de laatste die ik voorgeschoteld kreeg, alsof ik van top tot teen in brand stond, bedankt en tot ziens. Ik begrijp de theorie achter anti depressiva maar ik sta skeptisch tegenover het 6 weken verhaal omdat er imo geen drug op aarde is die zolang op zich laat wachten en hoe slecht een mens zich ook voelt, na zo'n periode is je gevoel/stemming sowieso veranderd. Ieder ander middel met sederende eigenschappen geven imo hetzelfde effect EN ritalin werkt direct daarintegenover so why bother waiting? Maar goed dat is een hele andere discussie, ik ben meer geinteresseerd in de vraag waarom anti depressiva anders zou werken dan ritalin omdat dit totaalverschillende medicijnen zijn maar beide ongeveer hetzelde doel willen bereiken namelijk het vertragen van de opname van dopa en serotogene ‘stofjes’ welke een grote rol spelen bij langdurig alcoholmisbruik (waarbij ritalin geen sederende eigenschappen heeft wat imo een GROOT voordeel heeft want je was van jezelf al down toch). Dus waarom zou middel a werken en b niet (nu kun je natuurlijk aanhalen dat de halfwaardetijd anders ligt maar je hebt ook time released methyilfenidaat (concerta)!

Dus moet je dan persé een adhd'ert zijn om de positieve effecten van ritalin te ervaren of gaat iedereen zich beter voelen die bijv. last heeft van een uitgeput dopamine systeem (al dan niet door middelenmisbruik) en vooral heeft het een keerzijde!? Want als je gewoon een optelsom maak zou iedereen er baat bij moeten hebben toch of denk ik te simpel en/of teveel in mijn eigen straatje!?

Ook beweerd men (zo ook mijn psych) dat niet adhd’ers ‘strak’ gaan op methylfenidaat maar de praktijk wijst anders uit. Check het drugsforum of ik pak de mensen die ik 1 pil gevoerd heb (met mede weten van ;) ) die merkte er niets van (1 viel een beetje moeilijk in slaap maar dat had ik zelf ook in het begin). Na 2 of3 zijn er wel coke like experiences gemeld maar geef de grootste adhd’ert genoeg en ook die gaat het merken dus ja waar liggen de verschillen nou eigenlijk!? Ja en ook de ‘standaard’ opmerkingen als meer concentratie en dergelijke kun je imo ook niet veel mee want depressieven ervaren soortgelijke fratsen als ik mezelf goed heb laten informeren!!!

Overgens bespreek ik uiteraard alles met met psych maar dat zijn ook maar mensen met een vaak vooringenomen visie dus ik vis liever in meerdere vijvers tegelijk!!!

Betreft orthomoleculaire geneeskunde:

Ik heb het niet zo op de alternatieve geneeswijze, ik ben een man van de wetenschap. Wel ben ik op de hoogte van de legacy van Linus Pauling. Ik heb mijzelf zelfs een poosje laten meeslepen in de vitamine c gekte totdat ik erachter kwam dat zijn beweringen niet te staven waren (hij is overgens zelf gestorven aan kanker). Wel heb ik mijzelf uit voorzorg sinds enkele jaren een uitgebalanceerd voedingspatroon aangemeten dus op dat gebiedt zal geen winst te behalen zijn.

Betreft het onderzoek naar de neurotransmitters, dit is enkel mogelijk dmv een PET scan en het inspuiten van een vloeistof (vraag me ff niet waar ik dat over die vloeistof vandaan heb, ik meen een documantaire over het brein op discovery), dus een beetje plas en bloed gaat niet lukken vrees ik anders was dit allang gemeengoed toch!? Overgens moet adhd wel aan te tonen zijn als neurologisch probleem in het brein dus waarschijnlijk gaat het dan toch om een ziekte cq een afwijking wat dus niet te genezen valt dmv enkel een dieet imo. Maar goed hoe dat alles precies in zijn werk gaat is ook nog geen exacte wetenschap helaas anders hadden we dat ook wel gehoord.

Dus ja, gezonde voeding maar ook sport bieden geen soelaas vandaar ik nu ook pas grijp naar keiharde drugs, it's worth a trie ;)

Ps: Het stoornisje komt uit de hoek van verslaving hoor. Dat is daar een algemeen bekend probleem bij mensen die zichzelf langdurig vergiftigen. Na stoppen was dat probleem ook vrijsnel opgelost. Dit is voornamlijk ook mijn enigste zorg, krijg ik dit terug na andere middelen...maar goed de tijd zal het leren. Teven ben ik ook van plan om een scan af te dwingen. Ze doen daar nogal terughoudend over waarschijnlijk ivm de kosten maar dat zal mij me reet roesten, ik kan heel overtuigend zijn indien nodig :unibrow:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin vs anti depressiva (efexor)

Over de werking van efexor etc.:
veel mensen krijgen nog steeds te horen bij efexor
"Ja, er is een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt, slik maar een SSRI"
Achterhaald.
(Tryptofaan slikken heeft trouwens wel degelijk zin, als je idd een tekort hebt aan serotonine.)
Wat de waarschijnlijke werking van efexor is, is dat het de recpetoren voor serotonine "verdoofd", daardoor ga je je gedurende die 6 weken belabberder voelen, want dezelfde hoeveelheid serotonine werkt nu minder -
na 6 weken heeft het lichaam zo leert de ervaring, zih hoerop ingesteld en voel je je beter.

(En dus is het redelijk om te vermoeden, dat wie zich 6 weken belabberd voelt door bijv. efexor, beter af was geweest met tryptofaan.)

En een uitgeput dopamine systeem moet je denk ik gewoon behandelen als een uitgeput dopamine systeem, (goed lichamelijk onderzoek, zoals bijv. een orthomoleculaire arts dat doet en de tekorten aan vullen)
ipv. met amfetamine de boel weer in een hogere versnelling te gooien.

Terug naar “Medicatie”