Ervaringen met Lithium / Camcolit / Lithiumcarbonaat
Dank je Jojos voor je ervaringen. Ik heb vroeger ook van alles aan medicamenten gehad, van spuiten tot infuus-kuren, maar was alleen depressief. Het begon in Zwitserland, waar ik toen woonde en werkte in de gezondheidszorg. Daar was de behandeling medicamenteus en werd veel met injectie's en infusen gewerkt.
Toen prins Claus naar Zwitserland ging om zich te laten behandelen voor zijn depressie, ging ik naar Nederland en daar ging het behoorlijk mis. Het verschil tussen behandeling in het ene en het andere land.
Het manische is er deze zomer bij los gekomen. De Lithium is dus nieuw en heb het sinds gisteravond. Maandag of dinsdag moet ik bloed prikken en donderdag weer naar hem toe.
Voor mij dus een spannend en hoopvol begin.
Buiten dat heb ik Hashimoto, een schildklier ziekte. Dat betekend dat m'n eigen lichaam anti-stoffen maakt tegen m'n schildklier en deze dus gaat afsterven. De psych. zou geloof ik contact met m'n toenmalige internist opnemen.
Het komt allemaal wel goed!
EN EHHHHHHHHHHHH, ik zie dat bejaardenhuis met Judith, Faker, jou en anderen wel zitten!!!
We gaan als de comedy capers er gewoon heen Faker. In een oude knalpot, met alles erop en eraan.
Waarom niet, zeker mensen die alleen zijn en ook nog eens 'gezond van geest' zijn.
Toen prins Claus naar Zwitserland ging om zich te laten behandelen voor zijn depressie, ging ik naar Nederland en daar ging het behoorlijk mis. Het verschil tussen behandeling in het ene en het andere land.
Het manische is er deze zomer bij los gekomen. De Lithium is dus nieuw en heb het sinds gisteravond. Maandag of dinsdag moet ik bloed prikken en donderdag weer naar hem toe.
Voor mij dus een spannend en hoopvol begin.
Buiten dat heb ik Hashimoto, een schildklier ziekte. Dat betekend dat m'n eigen lichaam anti-stoffen maakt tegen m'n schildklier en deze dus gaat afsterven. De psych. zou geloof ik contact met m'n toenmalige internist opnemen.
Het komt allemaal wel goed!
EN EHHHHHHHHHHHH, ik zie dat bejaardenhuis met Judith, Faker, jou en anderen wel zitten!!!
We gaan als de comedy capers er gewoon heen Faker. In een oude knalpot, met alles erop en eraan.
Waarom niet, zeker mensen die alleen zijn en ook nog eens 'gezond van geest' zijn.
-

Tinkerbell - Berichten: 2167
Ik stel voor dat we gewoon met z'n allen gaan, al zal dat moeilijk haalbaar zijn met al die leeftijdsverschillen....maar jij en ik kunnen in ieder geval al samen gaan Tinkerbell, en dan moeten de jongeren onder ons ons maar komen bezoeken, maken we er een helle boel van 

- -Judith-
Hallo Jojos, had jij ook pijn aan je knieen of gewichten in het begin van het gebruik van Lithium en dat je er meteen vermoeid en slaperig door werd? Kun je je dat nog herinneren?
-

Tinkerbell, dat had ik allemaal, en nooit geweten dat het van de lithium was, ook botontkalking er bij.
Nu slik ik kalk tabletten, van de internist gekregen, lithium is slecht voor de botjes, en wat jij schreef, over je schildklier, en het komt goed.
Nu slik ik kalk tabletten, van de internist gekregen, lithium is slecht voor de botjes, en wat jij schreef, over je schildklier, en het komt goed.
-

Carolien - Berichten: 1211
Tinkerbell, nu gaat het goed, ik heb wel 15 jaar ongeveer lithium geslikt, en een paar keer zonder, maar dat ging ook niet.
Nu heb ik alleen, veel dorst, maar verder geen last van de bijwerkingen.
Wel tardieve dyskinesie opgelopen, met de oude antipsychotica, als ze me daar van af konden helpen, was ik nog gelukkiger, ik heb altijd pijn, gaat dan veel naar buiten, dat helpt wel, en maar afleiding zoeken.
Nu heb ik alleen, veel dorst, maar verder geen last van de bijwerkingen.
Wel tardieve dyskinesie opgelopen, met de oude antipsychotica, als ze me daar van af konden helpen, was ik nog gelukkiger, ik heb altijd pijn, gaat dan veel naar buiten, dat helpt wel, en maar afleiding zoeken.
-

Dank je Jojos voor je informatie.
Sterkte bij je pijn. Heel vervelend. Het lijkt het een of het ander.
Ik vind dat je er wel goed mee omgaat door afleiding te zoeken, maar ja, een leven met pijn

Sterkte bij je pijn. Heel vervelend. Het lijkt het een of het ander.
Ik vind dat je er wel goed mee omgaat door afleiding te zoeken, maar ja, een leven met pijn

-

Hoi Tinkerbell,
Ik heb ook Lithium geslikt, 1200 mg per dag. Ik ging erg trillen van de Lithium, maar verder had ik nergens last van. Dorst heb ik altijd, ook zonder dat ik Lithium gebruik. Ik slik het nu niet meer ivm kinderwens. Lithium kan afwijkingen veroorzaken bij het ongeboren kind. Het is dus wel belangrijk dat je niet zwanger bent of wilt worden als je het gaat gebruiken. Het heeft mij acht maanden gekost om helemaal af te bouwen met de Lithium.
Sterkte met je keuze.
Groetjes,
Sakja
Ik heb ook Lithium geslikt, 1200 mg per dag. Ik ging erg trillen van de Lithium, maar verder had ik nergens last van. Dorst heb ik altijd, ook zonder dat ik Lithium gebruik. Ik slik het nu niet meer ivm kinderwens. Lithium kan afwijkingen veroorzaken bij het ongeboren kind. Het is dus wel belangrijk dat je niet zwanger bent of wilt worden als je het gaat gebruiken. Het heeft mij acht maanden gekost om helemaal af te bouwen met de Lithium.
Sterkte met je keuze.
Groetjes,
Sakja
-

sakja - Berichten: 23
Zonder Lithium gaat het hetzelfde met mij als met de Lithium. Misschien heeft het wel geholpen om mij stabieler te maken, maar ik heb er geen nare effecten van gehad nadat ik heb afgebouwd. Ik denk dat ik nu prima zonder Lithium kan. Verder tril ik niet meer nadat ik gestopt ben met de Lithium.
Groetjes,
Sakja
Groetjes,
Sakja
-

Sakja, dat is fantasch nieuws, toen wij aan kinderen begonnen, slikte ik toen ook niks, is ook goed gegaan, geen medicatie meer, tot 1992, toen begon het circus weer, dus de kinderen zijn opgegroeid, met een moeder medicatie vrij, en het ging, met hulp van mijn man, en mijn schoonzuster, kwam me helpen, alleen had ik het niet aangekunt, 2 jongens, die van ons konden erg druk zijn, maar ook samen spelen, met bv de lego, en noem maar op.
In 1994 eindelijk de diagnose, mds 2 , en aan de lithium, 3 jaar lang stabiel geweest.
Naar Zuidduitsland, oostenrijk, tot aan de grens van Italie, prachtige routes gereden, oja het gaat over lithium, die ging mee in een rugzakje, op reis.
Ook hebben we bergen beklommen.
In 1994 eindelijk de diagnose, mds 2 , en aan de lithium, 3 jaar lang stabiel geweest.
Naar Zuidduitsland, oostenrijk, tot aan de grens van Italie, prachtige routes gereden, oja het gaat over lithium, die ging mee in een rugzakje, op reis.
Ook hebben we bergen beklommen.
-

@ Jojos,
Goed dat je zoveel hulp hebt gekregen tijdens de opvoeding van de kinderen. Dat lijkt me heel fijn, maar soms ook frustrerend omdat je het eigenlijk liever zelf wilt doen (dat zou ik hebben).
Fijn dat je toch helemaal richting Oostenrijk kon en daar zo te horen een mooie vakantie hebt meegemaakt. Akelig dat het weer terug kwam en dat je toch Lithium nodig had.
Ik ben zelf niet manisch depressief, maar ik heb last van borderline en depressies. Toch schommelde ik teveel en daarom heb ik toch Lithium voorgeschreven gekregen, om stabieler te worden. Voor zover ik weet ben ik nooit echt manisch geweest, misschien wel richting hypomaan, maar dat was volgens mij geen officiele diagnose.
Goed dat je zoveel hulp hebt gekregen tijdens de opvoeding van de kinderen. Dat lijkt me heel fijn, maar soms ook frustrerend omdat je het eigenlijk liever zelf wilt doen (dat zou ik hebben).
Fijn dat je toch helemaal richting Oostenrijk kon en daar zo te horen een mooie vakantie hebt meegemaakt. Akelig dat het weer terug kwam en dat je toch Lithium nodig had.
Ik ben zelf niet manisch depressief, maar ik heb last van borderline en depressies. Toch schommelde ik teveel en daarom heb ik toch Lithium voorgeschreven gekregen, om stabieler te worden. Voor zover ik weet ben ik nooit echt manisch geweest, misschien wel richting hypomaan, maar dat was volgens mij geen officiele diagnose.
-

Sakja, bedankt voor je reactie.
Bordeline en depressies, is ook wel zwaar, heb er over gelezen.
Bij mij was het al bezig, in mijn kinderjaren, dat ik mds heb , maar daar is geen aandacht aanbesteed, ook jong leed ik aan depressies.
Heb heel veel geluk gehad, toen we aan kinderen begonnen, geen medicatie slikte, de mds was er wel, maar niet zo heftig.
Dat ik hulp kreeg, was ik wel blij mee, was vlug moe, en de luiers werden gewassen, was veel werk.. mijn man gaf ook het flesje, en hielp bij de verzorging, mijn schoonzuster vroeg altijd; wat kan ik voor je doen, was blij met de hulp, om 21.00 was ik uitgetelt, en dan zorgde mijn man voor de baby, het was een model baby, sliep s'nachts gewoon door, tot 6. 30, lag de baby bij ons in bed , en mijn man gaf weer het flesje, en schone luier, hij vondt dat normaal.
Bij de tweede baby, ging het net zo, maar met mij ging het beter, had wat meer zelfvertrouwen, gelukkig, met 7 maanden werd het een huilbaby, en kreeg hem niet stil, hij heeft een breukje gehuild, en is daar aan geopereert, het was een zak breukje, na een paar dagen, was hij weer thuis, en geen gehuil meer, gewoon normaal.
was heel gelukkig met mijn gezinnetje, en leefde daarvoor.
Toen ze bijna allebei , niet meer thuis woonde, ging het fout met mij, kreeg eerst een psychose, ook daarvoor depressies, en raakte in de mallemolen, van opnames, 3 weken in de isoleer kreeg ibs , en ga zo maar door.
Nu eindelijk ruim 1 maand stabiel, lijd een beperkt leven, maar wel gelukkig.
Bordeline en depressies, is ook wel zwaar, heb er over gelezen.
Bij mij was het al bezig, in mijn kinderjaren, dat ik mds heb , maar daar is geen aandacht aanbesteed, ook jong leed ik aan depressies.
Heb heel veel geluk gehad, toen we aan kinderen begonnen, geen medicatie slikte, de mds was er wel, maar niet zo heftig.
Dat ik hulp kreeg, was ik wel blij mee, was vlug moe, en de luiers werden gewassen, was veel werk.. mijn man gaf ook het flesje, en hielp bij de verzorging, mijn schoonzuster vroeg altijd; wat kan ik voor je doen, was blij met de hulp, om 21.00 was ik uitgetelt, en dan zorgde mijn man voor de baby, het was een model baby, sliep s'nachts gewoon door, tot 6. 30, lag de baby bij ons in bed , en mijn man gaf weer het flesje, en schone luier, hij vondt dat normaal.
Bij de tweede baby, ging het net zo, maar met mij ging het beter, had wat meer zelfvertrouwen, gelukkig, met 7 maanden werd het een huilbaby, en kreeg hem niet stil, hij heeft een breukje gehuild, en is daar aan geopereert, het was een zak breukje, na een paar dagen, was hij weer thuis, en geen gehuil meer, gewoon normaal.
was heel gelukkig met mijn gezinnetje, en leefde daarvoor.
Toen ze bijna allebei , niet meer thuis woonde, ging het fout met mij, kreeg eerst een psychose, ook daarvoor depressies, en raakte in de mallemolen, van opnames, 3 weken in de isoleer kreeg ibs , en ga zo maar door.
Nu eindelijk ruim 1 maand stabiel, lijd een beperkt leven, maar wel gelukkig.
-

Morgen mag ik weer naar m'n psychiater en sociaal verpleegkundige, joeghei
.
Kijken hoe de spiegel was en kijken wat voor dosis verder. Ook bespreken van dagkliniek, een paar delen per week
of zo. Heb het al zo druk!
.Kijken hoe de spiegel was en kijken wat voor dosis verder. Ook bespreken van dagkliniek, een paar delen per week
of zo. Heb het al zo druk!
-

Tinkerbell, dan wachtten we af, ook naar dagdelen, van de kliniek, mag je dat zelf beslissen?
-

Vanochtend geweest en vandaag over op 2 tabletten.
Maandag krijg ik een gesprek in de dagkliniek en zal ik wel horen hoe en wat.
De psychiater vond me nog hypomaan
, hoe komt ie erbij, ben gewoon Tinkerbell

Maandag krijg ik een gesprek in de dagkliniek en zal ik wel horen hoe en wat.
De psychiater vond me nog hypomaan
, hoe komt ie erbij, ben gewoon Tinkerbell

-

Tinkerbell, ook slik ik 2 tabletten camcolit.
De psychiater vond je hypomaan, zelf vond je het niet, het is soms niet te begrijpen, hoe een ander je ziet.
Voor dagbehandeling is nog even afwachten, heb ik nooit willen doen, en het is me niet gevraagd.
Ik vind me vrijheid ook wel lekker, en nu met de slaapmedicatie, kan ik heel moeilijk uit bed, probeer toch om 9 uur op te staan.
heb wel structuur, altijd al, met de kinderen, begin je daar mee.
Geen last van de bijwerkingen, wel veel dorst, maar dat is op te lossen.
Alleen als je onder weg bent, moet je zo nodig, ga dan meestal naar de stad, is dan geen probleem.
Vanaf eind augustus ben ik stabiel, dat is voor mij wel lang, je voelt je gewoon normaal, rustig in je hoofd.
Een rustig leven, blijf ik lijden.
De psychiater vond je hypomaan, zelf vond je het niet, het is soms niet te begrijpen, hoe een ander je ziet.
Voor dagbehandeling is nog even afwachten, heb ik nooit willen doen, en het is me niet gevraagd.
Ik vind me vrijheid ook wel lekker, en nu met de slaapmedicatie, kan ik heel moeilijk uit bed, probeer toch om 9 uur op te staan.
heb wel structuur, altijd al, met de kinderen, begin je daar mee.
Geen last van de bijwerkingen, wel veel dorst, maar dat is op te lossen.
Alleen als je onder weg bent, moet je zo nodig, ga dan meestal naar de stad, is dan geen probleem.
Vanaf eind augustus ben ik stabiel, dat is voor mij wel lang, je voelt je gewoon normaal, rustig in je hoofd.
Een rustig leven, blijf ik lijden.
-

Voel mij al weken zwaar klote,deprie,huilbuien,trillende handen (door medicijn?) en ga zo maar door.
mijn medicijnen zijn camcolit (400mg)en deze gebruik ik al sinds febr 2009 twee maal daags.
wie heeft hier ervaringen mee.
want als ik zo op dit forum lees dan werken de medicinen bij een helboel mensen.
ps"heb tevens afgelopen 5 jaar last gehad van depressie's met name in het najaar.wat dan duurde tot jan/febr
nu op dit moment heb ik sinds aug 2008 tot heden er nog last van (om helemaal gek van te worden)
mijn medicijnen zijn camcolit (400mg)en deze gebruik ik al sinds febr 2009 twee maal daags.
wie heeft hier ervaringen mee.
want als ik zo op dit forum lees dan werken de medicinen bij een helboel mensen.
ps"heb tevens afgelopen 5 jaar last gehad van depressie's met name in het najaar.wat dan duurde tot jan/febr
nu op dit moment heb ik sinds aug 2008 tot heden er nog last van (om helemaal gek van te worden)
-

anba - Berichten: 1
http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst
Hier heb je de bijsluiter van dit medicijn. Trillen is inderdaad een bijwerking. En als je je nou nog afvraagt wanneer het begint te werken terwijl je het al vanaf febr. 2009 slikt, dan denk ik dat er iets niet goed is. ZOiets hoort volgens mij te gaan werken vanaf een aantal weken tot ongeveer 6 weken na het slikken ... Als het nu in juni nog niets doet en je voelt je enkel elllendig, dan zou ik zeker terug gaan.
Hier heb je de bijsluiter van dit medicijn. Trillen is inderdaad een bijwerking. En als je je nou nog afvraagt wanneer het begint te werken terwijl je het al vanaf febr. 2009 slikt, dan denk ik dat er iets niet goed is. ZOiets hoort volgens mij te gaan werken vanaf een aantal weken tot ongeveer 6 weken na het slikken ... Als het nu in juni nog niets doet en je voelt je enkel elllendig, dan zou ik zeker terug gaan.
Your life is your own.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
-

Minerva - Berichten: 17736
Elisa41 schreef:Ik ken twee mensen die het gebruiken en zij zijn er flink van aangekomen. Niet van het medicijn zelf, maar doordat je er meer eetlust van krijgt.
Groetjes, Elisa
dat geld toch voor alle medicatie.
No time for weakness
-

Pone - Berichten: 113
Ik krijg vanaf januari Lithium naast dat ik ook nortrilen gebruik. Ik lijdt aan manische depressie (bipolaire gedragsstoornis) en lithium wordt vaak voorgescheven in een dergelijk geval. Mijn arts zei dat litihum niet al te happig wordt voorgeschreven omdat het nogal wat bijwerking kent. Dat zal ik dan maar op de koop toe moeten nemen. Ik hoop gewoon dat het wat met me doet.
groet,
Remco
groet,
Remco
When I pass by all the people say
Just another guy on the lost highway
-

remco1978 - Berichten: 558
Ik slik inmiddels 3 pillen à 400 mg Camcolit. Het heeft wel enig effect op mijn depressie al is het nog weinig. Ik moet met regelmaat mijn bloedspiegel laten checken in het ziekenhuis. Ook tril ik nog veel. Ik zit nog wel in een "opbouwfase" dus het kan goed zijn dat dit trillen minder wordt. Ik slik de camcolit samen met 75 mg nortrilen. Nog steeds heb ik veel "dipjes" en dus nog regelmatig "down". Er is nog veel therapie nodig om een goed punt te bereiken. De camcolit zorgt in enige mate dat mijn dipjes en minder intens zijn dan zoals ze waren.
When I pass by all the people say
-

remco1978 - Berichten: 558
Hallo,
Ik heb al jaren een therapieresistente depressie en neem o.a. lithium (Maniprex) Ik heb 2x 500mg genomen, nu neem ik de helft 500mg in totaal dus gespreid over 's ochtend een halve en voor de nacht een halve. Daarnaast neem ik nog Efexor in lage dosis. Ik gebruik de lithium omdat die me een beetje vlak maakt van gevoel en zo dus ook wat rustiger en crisissen tegengaat.
Ik heb er eigenlijk helemaal geen bijwerkingen van. Ja beetje meer dorst en aldus wat vaker plassen... maar als ik dat vergelijk met andere antidepressiva dat ik al nam is de lithium eigenlijk echt heel goed!
Ik verdraag ook geen anti psychotica (wat in lage dosissen ook veel word gebruikt voor je kop wat leeg te maken) dus is lithium een goed alternatief voor mij. Mijn lithiumspiegel is 0.56.
groetjes!
Ik heb al jaren een therapieresistente depressie en neem o.a. lithium (Maniprex) Ik heb 2x 500mg genomen, nu neem ik de helft 500mg in totaal dus gespreid over 's ochtend een halve en voor de nacht een halve. Daarnaast neem ik nog Efexor in lage dosis. Ik gebruik de lithium omdat die me een beetje vlak maakt van gevoel en zo dus ook wat rustiger en crisissen tegengaat.
Ik heb er eigenlijk helemaal geen bijwerkingen van. Ja beetje meer dorst en aldus wat vaker plassen... maar als ik dat vergelijk met andere antidepressiva dat ik al nam is de lithium eigenlijk echt heel goed!
Ik verdraag ook geen anti psychotica (wat in lage dosissen ook veel word gebruikt voor je kop wat leeg te maken) dus is lithium een goed alternatief voor mij. Mijn lithiumspiegel is 0.56.
groetjes!
-

Jessy - Berichten: 12
73 berichten
• Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
, het ging over lithium, helpt prima.