Gebruikersavatar
nicolaasnickleby
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2016 18:55

Terugkomende vermoeidheid, irritatie en depressie

Beste forum-leden,
Sinds ongeveer een jaar heb ik terugkomende vermoeidheid.
Af-en-toe (een keer in de 2 weken ongeveer) heb ik een periode van 1 tot zo'n drie dagen dat ik me de gehele dag moe voel en snel geïrriteerd. Ook voel ik me die dag dan gedeprimeerd.
De dagen voor en na zo'n periode heb ik nergens last van.

Het lijkt op zo'n dag net of mijn hoofd niet wakker wil worden. Koffie, koud water, etc. heeft allemaal geen enkel effect. Vaak heb ik een goede nachtrust gehad en de avond ervoor niets geks gedaan. Tevens ben ik op zo'n dag snel geïrriteerd en somber, wat niet bij mijn normale aard past. Het is erg frustrerend.

Soms voel ik zo'n dag de avond ervoor aankomen. Dan ben ik 's avonds geïrriteerd en rusteloos.

Een half jaar geleden heeft de huisarts een hele reeks fysieke oorzaken uitgesloten.
Mogelijk is het dus iets psychisch. Ik heb het idee dat het meer voorkomt als ik daarvoor een drukke periode heb gehad.

Mijn vraag is: wat zou het kunnen zijn? Heeft het een naam? Is er een oplossing?
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Terugkomende vermoeidheid, irritatie en depressie

Dag Mr Nickleby,

Ik ken niet veel psychologische problemen met een aan/uit - knop : de ene dag heb je het, de andere dag niet meer.

Jouw symptomen zijn eerder vaag.
Mijn eerste idee zou ook zijn in de richting van jouw immuniteitssyteem dat onder druk staat. Ik denk dan vooral richting
milde allergie voor bepaalde voedingsstoffen, terugkomende ontstekingen in de darmen,...
Werden deze allemaal uitgesloten ?

Zijn er andere, bijkomende symptomen : nausea, buikpijn, stoelgang,... ?

Een andere optie kan zijn gebruik van medicatie : neem je iets bvb om in te slapen, medicatie op basis van cortisone,...

Kortom , nog andere bevindingen die ons iets verder kunnen leiden (lijden) :) ?
Gebruikersavatar
imagine
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:36

Re: Terugkomende vermoeidheid, irritatie en depressie

Hallo,

Wat ik me afvraag. Als je zo'n down/irritatie-dag hebt, wat zijn dan gedachten die in je hoofd zitten? Of ben je juist helemaal leeg? Je zegt zelf ook dat je de indruk hebt, dat dit gevoel komt als je het druk gehad hebt. En als je dan een keer niks te doen hebt.. hoe voelt dat dan?

Voor mij zijn jouw klachten erg herkenbaar. Ik zal een beetje erover vertellen, misschien herken je jezelf er in.
Het kan natuurlijk iets lichamelijks zijn maar zeker ook psychisch. Dat laatste is bij mij het geval. Bij mij komt dat vaak voor als ik bijvoorbeeld teveel heb laten oplopen zonder op de rem te trekken. Dat kan zijn, veel gewerkt + vooral veel geïncasseerd en mij te veel aan anderen aangepast. Werk mee naar huis nemen. Ik loop mezelf voorbij. Ook in mijn privé leven gebeurt dat regelmatig bij vrienden of mijn vriend. Ik voel me snel afgewezen. Ik vul andermans gedachte over mij in, negatief natuurlijk. Daarnaast bekritiseer ik mezelf heel snel en ik denk ontzettend veel na. En dat is dan vooral doemdenken. Ik wil het zo graag heel goed doen, maar ik vind het zelf eigenlijk nooit goed genoeg. Hier word je op den duur natuurlijk niet bepaald vrolijk van. En als ik niet op tijd aan de rem trek, dan gaat het mis. Dan word ik down, onrustig en heb ik het gevoel niets meer onder controle te hebben. Ik zie het even niet meer zitten en ben totaal in de war. Ik snap op dat moment ook niet altijd waarom ik me dan zo rot voel. Dit blijft dan ook een paar dagen hangen en dat doet heel veel pijn van binnen.

Maar goed, ik ben ik en jij bent jij. Bewust wording is stap een. Dus probeer eens na te gaan of je jezelf kan zijn en durft te zijn in het dagelijkse leven. Is er iets wat je moeilijk vindt of loop je jezelf voorbij? Leg je de lat te hoog? Dat soort dingen... Ben je tevreden over je leven?

Ik hoop dat ik je een beetje aan het denken zet zodat je het vervelende gevoel wat meer kan plaatsen. Dat gun ik je, dat geeft wat meer rust en als je bewust bent van wat er aan de hand is, kun je er ook iets mee. Ik kan het zelf geen naam geven, maar dat is ook niet nodig naar mijn idee.

Groetjes en succes!
Do not jugde the story by the chapter you walked in on.
Gebruikersavatar
FlorisJan
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2016 14:36

Re: Terugkomende vermoeidheid, irritatie en depressie

Hi nicolaasnickleby,

Wat een lastige situatie. Ik heb ook weleens van die periodes gehad, maar bij mij kwam het voornamelijk door stress (Stress om te presteren, stress om dingen af te moeten krijgen etc). Al deze stress nam ik 's avonds mee naar bed, waardoor ik die avond al onrustig was. De volgende dag merkte ik dat ik "leeg" was, moe en vooral geïrriteerd. glare

Heb je weleens gekeken naar je voeding? Je werkritme en je schema's overdag?

Heel veel succes in ieder geval! [045]
Gebruikersavatar
Mariska
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2017 12:19
Contacteer: Website

Re: Terugkomende vermoeidheid, irritatie en depressie

Wellicht helpt de informatie op:
vermoeidheid

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”