Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Om die vraag te beantwoorden wil ik je eerst laten luisteren naar het nummer 'Nature Boy’ gezongen door Nat King Cole.

Nature Boy, wie kent dat prachtige nummer niet? Ok, tegenwoordig moet je met zo’n vraag een beetje oppassen, want de klassiekers zijn vooral bij de jongeren niet meer zo bekend. Hier komt het:



Het gaat natuurlijk om de prachtige slotzin:

"The Greatest thing you'll ever learn, Is just to love and be loved in return."

Is lief hebben en liefde terug krijgen werkelijk het aller mooiste wat je ooit kunt leren? Ik zou zeggen van wel. Maar de auteur van het liedje, eden ahbez (hij gaf er de voorkeur aan om zijn naam met kleine letters te schrijven) had daar blijkbaar zo zijn twijfels over. Tijdens de opnames van het nummer vroeg hij of de laatste zin van het nummer niet veranderd kon worden in: "The Greatest thing you'll ever learn is to love and be loved, just to love, and be loved." Gelukkig liet ahbez zich er van overtuigen dat de gewijzigde tekst niet zou passen tegenover de melodie.

De oorspronkelijke tekst klinkt gewoon stukken beter en is ook poëtischer, maar ahbez was er niet gelukkig mee, omdat hij vond dat het daardoor leek of liefde een ruilhandel was. Tja, wat moet je daar nu van denken? Eerlijk gezegd vind ik het een beetje muggenzifterij van ahbez. [027] Bovendien heb ik er hoegenaamd geen bezwaar tegen als liefde een vorm van ruilhandel zou zijn. En ik geloof evenmin dat onbaatzuchtige liefde altijd beter zou zijn. Ik neem zelfs graag genoegen met een "mindere" vorm van liefde. De echte purist zal natuurlijk verklaren dat ik mij en een ander daarmee tekort doe, maar wat kan mij dat boeien? "All in love is fair" niet waar? ;-)

Als het er op aan komt, wat heb je liever? Onbaatzuchtige liefde, of toch een beetje ruilhandel?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Goh, heeft niemand een mening over de liefde?
Het is over twee weken Valentijnsdag hoor! 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Ik denk dat het goed zou zijn om hoge verwachtingen aan de kant te zetten. Geef liefde vanuit je hart en vanuit goedheid en niet met het idee dat je iets terugkrijgt.
Je hoeft echt niet altijd iets terug te krijgen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Je hoeft echt niet altijd iets terug te krijgen.
Dat hoeft niet, maar als ik eerlijk ben lijkt het me toch wel prettig. 023
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Je hoeft echt niet altijd iets terug te krijgen.
Dat hoeft niet, maar als ik eerlijk ben lijkt het me toch wel prettig. 023
Een knuffel of een lach is ook al iets. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Een knuffel of een lach is ook al iets. :)
Tja, maar dan kun je net zo goed vrienden zijn, lijkt me.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Een knuffel of een lach is ook al iets. :)
Tja, maar dan kun je net zo goed vrienden zijn, lijkt me.
Wat bedoel je met die opmerking? Liefde is een breed begrip. Liefde voor de natuur, of liefde voor de mensheid, of liefde voor een voetbalclub of een andere sport, je komt het overal tegen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Liefde is een breed begrip. Liefde voor de natuur, of liefde voor de mensheid, of liefde voor een voetbalclub of een andere sport, je komt het overal tegen.
Ik verwacht van de natuur niet dat zij mij iets terug geeft, behalve het ervaren van haar schoonheid, maar dat is iets wat ik er helemaal zelf in leg. Liefde voor de mensheid opbrengen is al een stuk moeilijker, de kans is groot dat je daar wel eens in teleurgesteld wordt en gaat twijfelen.

Liefde zegt dus meer over jezelf dan over het object van de liefde.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Liefde zegt dus meer over jezelf dan over het object van de liefde.
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik ben benieuwd wat de rest vind.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Het ligt vast aan mijzelf maar ik snap het allemaal niet zo goed. Vandaar dat ik er zo laat op reageer. Wat bedoel je met onbaatzuchtig? Hoezo moet liefde of geliefd worden leren?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

koen0069 schreef:Wat bedoel je met onbaatzuchtig? Hoezo moet liefde of geliefd worden leren?
Ontbaatzuchtig wil zeggen niet uit zijn op eigen gewin of voordeel.

'Leren' is de meest letterlijke vertaling van het Engelse werkwoord 'to learn'. Maar je zou het in dit verband ook kunnen lezen als iets 'ervaren'. De vertaling van de slotregel van het liedje Nature Boy zou dan als volgt klinken:

"Het mooiste wat je ooit zult ervaren is lief te hebben en liefde terug te krijgen."

Er zijn veel dingen die je in het leven moet leren, geloof jij dat liefde een menselijke kwaliteit is die aangeboren is en waar geen leerproces aan vooraf gaat?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

mijn ervaring zou zeggen neen.

Maar mijn naieve hoop zegt van wel. Ik denk dat ieder mens wordt geboren met de behoefte om graag te zien en graag gezien te worden.

En als je iets doet voor een ander hoeft er niet elke keer een tegengebaar te komen.
Appreciatie is ruim voldoende.

Ik vind de ene regel toevallig de mooiste die ik ooit hoorde en de versie van bowie uit moulin rouge prachtig.

Ondanks vele (vele!) keren op mijn gezicht te zijn gegaan in matters of the heart moet ik er blijven in geloven, anders heeft niks nog zin, toch?

Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Er zijn veel dingen die je in het leven moet leren, geloof jij dat liefde een menselijke kwaliteit is die aangeboren is en waar geen leerproces aan vooraf gaat?
Ik denk dat je liefde moet leren. Je leert lief te hebben uit ervaring, door te ervaren wat wel of juist niet de bedoeling is.

Ik denk niet dat het iets aangeboren is. Er zijn ook kinderen opgevoed door dieren die dus nauwelijks kunnen spreken. Hadden zij lief? Zij konden pas een menselijke relatie opbouwen nadat ze hadden leren spreken.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

ik denk net dat je alles kan leren, maar houden niet. Dat zit erin

Skinner deed experimenten met aapjes en moederliefde wat verbazende resultaten opleverde.

en opgevoed door dieren? Mowgli? :-s

Wat doe je dan met dove/stomme kinderen , die zouden dus nooit in staat zijn tot graag zien want ze horen noch spreken een taal?Neen, taal is logica, gevoel zit elders
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Wat doe je dan met dove/stomme kinderen , die zouden dus nooit in staat zijn tot graag zien want ze horen noch spreken een taal?
Maar ze kunnen toch gebarentaal leren of zie ik dat verkeerd? Er zijn genoeg relaties tussen doven onderling.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

koen0069 schreef:Er zijn ook kinderen opgevoed door dieren die dus nauwelijks kunnen spreken. Hadden zij lief? Zij konden pas een menselijke relatie opbouwen nadat ze hadden leren spreken.
Geen van de kinderen die zijn opgegroeid in het wild en opgevoed door wilde dieren hebben ooit leren spreken. Hun fysieke en mentale ontwikkeling was dusdanig verstoord dat ze zich de menselijke communicatie niet meer eigen konden maken.

L'Enfant sauvage (1970) van François Truffaut is een interessante film over dit onderwerp.


Hadden zij lief? Dat is een interessante vraag.
Kun je als mens lief hebben als je enkel op een dierlijk niveau opereert en niet conceptueel of abstract kunt denken? Ik denk dat een bepaalde basis intelligentie nodig is om lief te kunnen hebben.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Er zijn ook kinderen opgevoed door dieren die dus nauwelijks kunnen spreken. Hadden zij lief? Zij konden pas een menselijke relatie opbouwen nadat ze hadden leren spreken.
Geen van de kinderen die zijn opgegroeid in het wild en opgevoed door wilde dieren hebben ooit leren spreken. Hun fysieke en mentale ontwikkeling was dusdanig verstoord dat ze zich de menselijke communicatie niet meer eigen konden maken.

L'Enfant sauvage (1970) van François Truffaut is een interessante film over dit onderwerp.


Hadden zij lief? Dat is een interessante vraag.
Kun je als mens lief hebben als je enkel op een dierlijk niveau opereert en niet conceptueel of abstract kunt denken? Ik denk dat een bepaalde basis intelligentie nodig is om lief te kunnen hebben.
Hmmm dieren kunnen toch ook op een eigen manier liefhebben? :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Hmmm dieren kunnen toch ook op een eigen manier liefhebben? :nod:
Tuurlijk, maar mensen zijn vaak geneigd om menselijke eigenschappen op dieren te projecteren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Hmmm dieren kunnen toch ook op een eigen manier liefhebben? :nod:
Tuurlijk, maar mensen zijn vaak geneigd om menselijke eigenschappen op dieren te projecteren.
Absoluut. Maar bij mensapen is het natuurlijk ook het geval dat het kloppend is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Maar bij mensapen is het natuurlijk ook het geval dat het kloppend is.
De mens heeft 98% gemeenschappelijk DNA met mensapen, dus dat is niet verwonderlijk.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Maar bij mensapen is het natuurlijk ook het geval dat het kloppend is.
De mens heeft 98% gemeenschappelijk DNA met mensapen, dus dat is niet verwonderlijk.
Precies. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Ik ben even na een lange tijd weer even aan het grasduinen op dit forum en kom deze interessante vraag tegen, wat ik de moeite waard vind om even stil bij te staan en te reflecteren.

Om me niet door ander mede forumleden te laten beïnvloeden reageer ik nu zuiver en alleen op de vraag: “Geloof jij (ik dus in mijn geval) in onbaatzuchtige liefde?

Ik denk nu eigenlijk aan de context van vriendschap/liefde en dat is er denk ik onlosmakelijk met elkaar bij verbonden. Ik bedoel dat vriendschap er is denk ik om aangename gevoelens bij elkaar te bevorderen en doen ontstaan. Dat geldt voor mijn vrienden, maar ook voor mezelf. Zonder vriendschap is het moeilijker om ononderbroken en blijvend geluk te ervaren. En die vriendschap kunnen we denk ik niet in stand houden zonder dat wij even veel van onze vrienden houden als van onszelf. Daarom bestaat deze onbaatzuchtige houding geloof ik, toch is vriendschap ook verbonden met genot. In die zin dat we ons verheugen dat onze vriend/vriendin blij is, eveneens als om onze eigen vreugde en plezier. En we zijn bedroeft als hij/zij zorgen heeft. Dus een goeie vriend zal in mijn ogen gevoelsmatig tegenover zijn vriend op dezelfde manier staan als tegenover zichzelf en hij zal voor het plezier voor zijn vriend/vriendin evenveel uitsloven als voor zijn eigen plezier. Is dat onbaatzuchtigheid? Is dat egoïsme? Ik weet het niet. Ik zou zeggen, dit is in mijn ogen althans vriendschap. Dat op zichzelf kan staan. Maar ook een goede basis kan zijn voor een liefdesrelatie.
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

ik geloof er niet in.

volgens mij stel je bij elke liefdes relatie,bewust,of onbewust,verwachtingen.

al zijn het maar dingen als respect,gehoord worden,getroost worden,vreugde delen,.....
allemaal vanzelfsprekende dingen,maar je verwacht ze wel.
meestal komen ze ook vanzelf,maar zou je nog blijven 'houden van' als al die dingen zouden wegvallen?

in sommige gevallen wel,bv liefde naar je kind toe zal wel blijven.
een partnes ligt dan weer moeilijker.

en dieren en houden van....een speciaal iets....
een koppel zwanen kan je niet uit elkaar halen,of veel kans dat ze treuren tot ze erbij sterven....
is dat houden van?of benoemen wij het zo?als het niet houden van is,wat is het dan wel?
honden die dagen bij hun overleden/gevallen baasje blijven waken(hoor je soms wel eens bij bv een hond en een ouder persoon die valt en niet meer weg kan of zelfs overlijdt zonder dat iemand het direct door heeft)...houden van?of trouw?of....?

zowiezo zijn de 'gevoelens' bij dieren minder complex.
puur,rauw en eerlijk.
maar of wij ze nu nu als gevoel zien en beschrijven omdat we ze projecteren,of is het gewoon zo?
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

tengeltje schreef:ik geloof er niet in.

volgens mij stel je bij elke liefdes relatie,bewust,of onbewust,verwachtingen.

al zijn het maar dingen als respect,gehoord worden,getroost worden,vreugde delen,.....
allemaal vanzelfsprekende dingen,maar je verwacht ze wel.
meestal komen ze ook vanzelf,maar zou je nog blijven 'houden van' als al die dingen zouden wegvallen?
Sterker nog het is denk ik niet wijs om een relatie met iemand aan de gaan om enkel een “ander” gelukkig te maken, of uit een soort van medelijden. De ervaring leert dat zulke relaties geen stand houden. Per slot van rekening gaat iemand een relatie aan voor zichzelf. Een vent die verliefd is vraagt met verlangende eros om samen door het leven te gaan. En het verliefde meisje steekt verlangend de hand uit naar de jongen.

Het naïeve deel in mij gelooft wel dat er onbaatzuchtige liefde kan bestaan. Toch ben ik van mening dat iedere gezonde relatie begint met eros, die van nature egocentrisch, ja egoïstisch is. Het zou een ramp zijn voor de relatie dat eros (de passionele liefde) element afwezig is, en zuiver teert van agape. (de onbaatzuchtig, gevende liefde)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Kyron schreef:Per slot van rekening gaat iemand een relatie aan voor zichzelf.
Dat vind ik nogal een bewering. Maar goed, laten we er vanuit gaan dat je gelijk hebt,
dan is een relatie tussen twee mensen enkel een illusie die door beide partijen gekoesterd wordt.
Dat is heel fijn voor degene die zichzelf graag voor de gek wil houden, maar ik geef
Harrie Jekkers toch liever gelijk toen hij de volgende regels schreef:

"Laat mij maar alleen, de eenzaamheid is soms erger met z'n twee."
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Vraag van de week”