Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

@volhoudertje,ik denk toch dat je de essentie van de post van Kyron mist.
ik volg die volledig.
tuurlijk is het zo.
veel relaties ontstaan door nood aan....,verlangen naar.....
ik geloof daar ook niet in.
een goeie relatie moet idd ontstaan uit een meerwaarde naar jezelf toe, niet naar een nood hebben aan.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

tengeltje schreef:@volhoudertje,ik denk toch dat je de essentie van de post van Kyron mist.

ik volg die volledig.

tuurlijk is het zo.

veel relaties ontstaan door nood aan....,verlangen naar.....

ik geloof daar ook niet in.

een goeie relatie moet idd ontstaan uit een meerwaarde naar jezelf toe,niet naar een nood hebben aan.
Je kan berichten op verschillende manieren lezen. Gelukkig maar dat dat kan. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

tengeltje schreef:Een goeie relatie moet idd ontstaan uit een meerwaarde naar jezelf toe, niet naar een nood hebben aan.
Goh, gaan we nu al zo ver om een wetmatigheid te formuleren waaraan een 'goede' relatie moet voldoen?
Het is altijd grappig als mensen moralistische en veroordelende standpunten innemen.
Moeten? Er moet helemaal niets, niemand heeft iets voor een ander te bepalen en zeker niet als
het om de waarde van iemands relatie gaat.

Dus nood hebben aan is, om in Facebook termen te blijven: [046]
en meerwaarde naar jezelf toe is: [045]

Nou, van mij krijgt die theorie geen 'like' hoor. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

In je posten doe je knap hetzelfde hoor,je hebt veroordelende antwoorden klaar op meningen van iemand.
Wat maakt jou dan anders dat je anderen veroordeeld voor dingen die je zelf doet?

Ieder mag een mening hebben en die geloven.
Ik spreek enkel voor mezelf.
Voor mij moet een relatie ontstaan uit een meerwaarde.en ik heb ook het recht om dat te vinden en te geloven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

tengeltje schreef:Ieder mag een mening hebben en die geloven. Ik spreek enkel voor mezelf.
Voor mij moet een relatie ontstaan uit een meerwaarde. En ik heb ook het recht om dat te vinden en te geloven.
Ah, gelijk op de teentjes getrapt, dat viel te verwachten. Heeft iemand ooit beweerd dat je een bepaalde mening niet mag hebben of verkondigen? Er is een groot verschil tussen het verkondigen van een algemene waarheid of een persoonlijke mening uitdragen.

"Een goeie relatie moet idd ontstaan uit een meerwaarde naar jezelf toe, niet naar een nood hebben aan," is geen mening maar een stelling. Je spreekt hier niet 'enkel voor jezelf'.
Het waarheidsgehalte van een stelling kun je in twijfel trekken en dat doe ik dus ook. [027]
Als ik graag een relatie wil hebben die ontstaan is uit 'nood hebben aan' dan doe ik dat en heb ik jouw
goedkeuring niet voor nodig. Dat lijkt me duidelijk, of niet? 001_tongue
"Voor mij moet een relatie ontstaan uit een meerwaarde," is een persoonlijke mening, wat jij zelf
gelooft moet jij helemaal zelf weten, het is jouw feestje. Of laten we in dit verband beter zeggen, het is jouw relatie. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Per slot van rekening gaat iemand een relatie aan voor zichzelf.
Dat vind ik nogal een bewering. Maar goed, laten we er vanuit gaan dat je gelijk hebt,
dan is een relatie tussen twee mensen enkel een illusie die door beide partijen gekoesterd wordt.
Dat is heel fijn voor degene die zichzelf graag voor de gek wil houden, maar ik geef
Harrie Jekkers toch liever gelijk toen hij de volgende regels schreef:

"Laat mij maar alleen, de eenzaamheid is soms erger met z'n twee."
Ja, Ik geloof dat een gezonde liefdesrelaties begint met een evenwichtig mengeling tussen als ik het even in Griekse termen mag verwoorden: Storge (vriendschapsliefde) en eros (de passionele liefde). (dat is wat ik bedoel met mijn zin: per slot van rekening, gaat iemand een relatie aan voor zichzelf)

Ik snap niet goed wat dat met éénzaamheid te maken heeft. Ik geloof dat het eerder een illusie is te verwachten dat iemand een relatie zou aangaan met “zuivere” Agape (onbaatzuchtig, gevende liefde)… Wat volgens mij ook niet wenselijk is. Volgens mij ontwikkel je in een liefdevolle relatie die agape als het ware vanzelf, als de relatie groeit en verdiept, volwassener word. In die zin geloof ik wel (naïef) in onbaatzuchtig, gevende liefde.

Dat er in mijn ogen een gezonde spanning tussen de begerige liefde, die ook het eigen geluk zoekt, en de onbaatzuchtige liefde, die zichzelf vergeet in de ervaring van de liefde en zo één wordt met de geliefde. Ik geloof dus eerder in een goed evenwicht te vinden tussen eros en agape en filia (vriendschapsliefde) , tussen de liefde die het geluk zoekt en de onbaatzuchtige liefde Dan zal de liefde niet te hoge eisen stellen aan ons, maar ons ultieme verlangen in vervulling doen gaan en ons mens-zijn werkelijk verrijken.

Tenminste dat is mijn mening, je mag er gerust het jouwe er weder van denken, hoor ;)

Groet,

Kyron
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

tengeltje schreef:@volhoudertje,ik denk toch dat je de essentie van de post van Kyron mist.
ik volg die volledig.
tuurlijk is het zo.
veel relaties ontstaan door nood aan....,verlangen naar.....
ik geloof daar ook niet in.
een goeie relatie moet idd ontstaan uit een meerwaarde naar jezelf toe, niet naar een nood hebben aan.
Bedankt tengeltje, ik wil tevens ook eventjes op jouw reageren nu ik weder wat tijd heb, want je interpreteert mijn woorden totaal anders dan ik ze bedoel.

Zoals ook Memories schrijf. Je kan berichten op verschillende manieren lezen. Of psychologisch uitgedrukt: De ontvanger bepaald altijd de boodschap.

Een boodschap die vaak anders is dan de schrijver bedoelt, zoals ook hier.
Je schrijft veel relaties ontstaan door nood aan, verlangen naar. Je schrijft daarbij ik geloof dat OOK niet.

Dat suggereert dat ik hier ook niet in geloof, integendeel ik geloof hier juist wel in.

Zoals een gedicht weergeeft dat me vanaf zeer jong is bijgebleven: “ik dank je voor de voetkus, ook voor de handkus, maar als je werkelijk om me geeft, geef je me een kus op de mond. . Ik ben niet ondankbaar, maar ik bemin. Ik erken dat ik meer heb gekregen dan ik verdien, maar beslist minder dan ik verlang….”

De schrijver spreekt hier de taal van verlangen.

Ik bedoel als de ster van het verlangen is gedoofd; Als de ster van het verlangen uit ons hart is verdwenen, hoe kun je dan nog thuis voelen bij je partner?

Wat is met het verlangen mis?

Misschien zijn mensen wel hun verlangens. Misschien is het juist zo dat als mensen naar iets verlangen, dat ze dan in contact met hun hart komen?

Groet,

kyron
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Kyron schreef:Ik bedoel als de ster van het verlangen is gedoofd; Als de ster van het verlangen uit ons hart is verdwenen, hoe kun je dan nog thuis voelen bij je partner?
Dan is het tijd om je biezen te pakken en te verkassen. Er zwemt meer vis in de zee, niemand wordt er
beter van door zich op te offeren. Liefde en verlangen is mooi, maar je moet er zelf niet minder van
worden, want dat is het niet waard.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Ik bedoel als de ster van het verlangen is gedoofd; Als de ster van het verlangen uit ons hart is verdwenen, hoe kun je dan nog thuis voelen bij je partner?
Dan is het tijd om je biezen te pakken en te verkassen. Er zwemt meer vis in de zee, niemand wordt er
beter van door zich op te offeren. Liefde en verlangen is mooi, maar je moet er zelf niet minder van
worden, want dat is het niet waard.
Uiteraard kun je aan relaties werken, maar als het verlangen van 1 van beide “voorgoed” verdwenen is, lijkt de relatie meer op een dode pier en dan kun je beter verkassen ja, om jouw woordkeus te gebruiken. Op dat punt ben ik weer wel met je eens. ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Kyron schreef:Uiteraard kun je aan relaties werken.
Dat is een optie, maar waarom zou je dat eigenlijk willen doen? Als er geen kinderen in het spel zijn,
is er feitelijk geen reden om bij elkaar te blijven. Als je een huis gekocht hebt kun je de partner uitkopen.
Er is geen enkele reden om een relatie die gestrand is voort te zetten.
Sommige stelletjes treffen zelfs een omgangsregeling voor de hond. 001_tongue

Liefde betekent leren loslaten.
Dat lijkt me in veel gevallen verstandiger dan 'werken aan je relatie'.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Uiteraard kun je aan relaties werken.
Dat is een optie, maar waarom zou je dat eigenlijk willen doen? Als er geen kinderen in het spel zijn,
is er feitelijk geen reden om bij elkaar te blijven. Als je een huis gekocht hebt kun je de partner uitkopen. Er is geen enkele reden om een relatie die gestrand is voort te zetten.
Sommige stelletjes treffen zelfs een omgangsregeling voor de hond. 001_tongue

Liefde betekent leren loslaten.
Dat lijkt me in veel gevallen verstandiger dan 'werken aan je relatie'.
Maar eerst werken aan een eventuele relatie is helemaal niets mis mee. Ook niet als er geen kinderen in het spel zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Memories schreef:Maar eerst werken aan een eventuele relatie is helemaal niets mis mee. Ook niet als er geen kinderen in het spel zijn.
Dat is zo, maar je ziet vaak dat mensen zich vasthouden aan iets wat achteraf gezien de moeite niet waard bleek te zijn. Dat inzicht komt altijd achteraf en bijna iedereen loopt in dezelfde valkuil. Maar dat hoort er bij.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Maar eerst werken aan een eventuele relatie is helemaal niets mis mee. Ook niet als er geen kinderen in het spel zijn.
Dat is zo, maar je ziet vaak dat mensen zich vasthouden aan iets wat achteraf gezien de moeite niet waard bleek te zijn. Dat inzicht komt altijd achteraf en bijna iedereen loopt in dezelfde valkuil. Maar dat hoort er bij.
Ik sta ook wel achter die uitspraak inderdaad.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Uiteraard kun je aan relaties werken.
Dat is een optie, maar waarom zou je dat eigenlijk willen doen?
Als er nog tekens zijn dat het werken aan de relatie nog de moeite waard maakt, zoals het verlangen naar elkaar, de wil om nog samen te leven, seksuele en gevoelsmatige betrokkenheid, het verlangen nog om leed en lief te delen, genieten van elkaar, passionele intimiteit, ondanks conflicten nog ontroerd en geboeid zijn door elkaar, dan is werken aan de relatie nog een verstandige optie schijnt me toe. :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Kyron schreef:
volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Uiteraard kun je aan relaties werken.
Dat is een optie, maar waarom zou je dat eigenlijk willen doen?
Als er nog tekens zijn dat het werken aan de relatie nog de moeite waard maakt, zoals het verlangen naar elkaar, de wil om nog samen te leven, seksuele en gevoelsmatige betrokkenheid, het verlangen nog om leed en lief te delen, genieten van elkaar, passionele intimiteit, ondanks conflicten nog ontroerd en geboeid zijn door elkaar, dan is werken aan de relatie nog een verstandige optie schijnt me toe. :)
Dat dus... ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Kyron schreef:Als er nog tekens zijn dat het werken aan de relatie nog de moeite waard maakt, dan is werken aan de relatie nog een verstandige optie schijnt me toe. :)
Als dat het geval zou zijn, maar dan gaat het maar om kleine oneffenheden die je moet wegstrijken, toch?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Als er nog tekens zijn dat het werken aan de relatie nog de moeite waard maakt, dan is werken aan de relatie nog een verstandige optie schijnt me toe. :)
Als dat het geval zou zijn, maar dan gaat het maar om kleine oneffenheden die je moet wegstrijken, toch?
Ja, de relatie kan of te goed om ermee te kappen of te slecht om er nog mee voort te gaan.
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Ik begrijp niet wat er met ruilhandel bedoeld wordt in de openingspost. Is dat hetzelfde als "geven en nemen"? Ik vind onbaatzuchtige liefde een nutteloos begrip. Ik zou eerder praten over individuele en gemeenschappelijke liefde. Want als je een interactie aangaat met een ander waardoor die ander liefde ervaart, dan: ofwel ben je je er zelf niet van bewust dat die ander liefde zou kunnen ervaren en dan is er vanuit jouw kant geen sprake van liefde en onbaatzuchtigheid, ofwel je probeert lief te zijn voor de ander door empathie voor de ander te hebben waardoor je zelf liefde ervaart, wat volgens mij dan je drijfveer is, omdat je niet om jezelf heen kunt bij het bewust zijn van het bestaan van de ander.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Melanoisia schreef:
Want als je een interactie aangaat met een ander waardoor die ander liefde ervaart, dan: ofwel ben je je er zelf niet van bewust dat die ander liefde zou kunnen ervaren en dan is er vanuit jouw kant geen sprake van liefde en onbaatzuchtigheid, ofwel je probeert lief te zijn voor de ander door empathie voor de ander te hebben waardoor je zelf liefde ervaart, wat volgens mij dan je drijfveer is, omdat je niet om jezelf heen kunt bij het bewust zijn van het bestaan van de ander.
Hoezo ben je er dan niet van bewust dat de ander (ook) liefde ervaart? Interactie is vaak een samenspel.
Als ik empathie ervaar voor een ander betekent dat voor mij niet dat ik meteen ook liefde voor mijzelf ervaar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Wij kunnen niet aan al ons gedrag betekenis geven en ons ook niet bewust zijn van al ons gedrag. Daarom kan iemand gedrag van een ander als liefde ervaren zonder dat er een bedoeling van liefde achter zat. Dan is het misschien wel onbaatzuchtige liefde met terugwerkende kracht.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geloof jij in onbaatzuchtige liefde?

Melanoisia schreef:
Wij kunnen niet aan al ons gedrag betekenis geven en ons ook niet bewust zijn van al ons gedrag.
Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit door hebt wat de ander bedoelt. :) Dat zou een mooi zooitje worden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”