Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Begin van een nieuwe week, een nieuwe vraag namelijk deze: Wat is uw eigen definitie van geluk?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Dat de dingen voor de wind gaan.
Wind mee op de fiets
Niet wachten voor een waterglijbaan in een zwembad (ik was toen 8 ofzo)
Verbaasd zijn dat bepaalde dingen gemakkelijk gaan.
Winnen met een spelletje

Dat is globaal gezien mijn definitie van geluk.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Happiness Is A Warm Gun
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Je goed voelen. De wereld met een positieve blik bekijken, ook al zit het leven niet altijd mee.
Kunnen genieten van wat je hebt, in plaats van teleurgesteld zijn om wat je niet hebt.
Zoiets, denk ik

Wat is jouw eigen definitie van geluk, Kyron?
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Wel Elgebak, Een voorbeeld van intens geluk dat ik mocht ervaren, is dat ik een snaar kon raken bij een persoon, zo dat mijn ziel en de ziel van de ander als het ware een samenklank vormen, alle hoogtes en dieptes toelatend. Wanneer dit gebeurd, ervaarde ik dit als één van de mooiste momenten in mijn leven, omdat er een gevoel voor harmonie ontstaat. Dan denk ik nu aan het Griekse woord voor vrede, dat ook in het nieuw-Grieks bewaard is gebleven: ειρήνη (in Romeinse letters: Irene), wat ook harmonie betekent. Dat waren de topmomenten van mijn leven…
Tevens is natuurlijk ook de uitdaging daarbij op de eerste plaats vinden van vrede en stichten van vrede in jezelf. Om zulke ontmoetingen bij de ander vaker mogelijk te maken en daar niet te afhankelijk van te zijn.

Dat is wat ik nu als associatie krijg. :)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Het begint met me fysiek redelijk te voelen (goed is geen optie maar daar heb ik me allang bij neergelegd ;) )

Beetje energie, weinig pijn en stijfheid, al dan niet met hulp van farmacie (liefst niet)

Bij mensen zijn die ik graag zie, dingen doen voor anderen waar ze blij van worden,bewegen,schrijven, knuffelen met poes en honden, paardje zien rennen in de wei,boeken, gamen,uitdagingen,lachen,slapen en dromen, lekker warm weer en zon, in de natuur zijn en stilte, geuren,kleuren, leuke gesprekken en het gevoel gewaardeerd te worden.

En af en toe eens lekker eten en snoepen :lol:

Voor mij zijn het de kleine dingen die het verschil kunnen maken en ik ben gelukkig dat ik ze zie cheerqd5
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Het begint met me fysiek redelijk te voelen (goed is geen optie maar daar heb ik me allang bij neergelegd )
Kan ik me voorstellen, ik zou me duizelig voelen als ik de hele dag zo onvermoeibaar beweeg als een dansende derwish. :D

https://www.youtube.com/watch?v=JJDJ26jxVjE
Beetje energie, weinig pijn en stijfheid, al dan niet met hulp van farmacie (liefst niet)
Weinig stijfheid zit er niet in schijnt me toe, uw linkerarm is al helemaal stram ziet mijn oog en zou best een massage kunnen gebruiken. Als je naast die poes en honden ook een vriendin/vriend/echtgenoot(e) hebt rondlopen daarzo, stuur hem dan naar een massagecursus, dan hoef je voor een behandeling niet meer de deur uit, en kunnen de medicamenten gevoeglijk het raam worden uitgegooid. :)
….
Verder voor het gemak van uitgaand dat je naast uw alter ook nog een ander persona ter beschikking hebt:

Wat zit er u in de weg om je helemaal fysiek lekker te voelen, Momo? (Reageer hierboven nogal luchtig, maar misschien heb je iets wat echt niet-om-te-lachen is.) Al ga ik er voor de souplesse van uit dat je mijn reactie wel aan zal kunnen, daarom stuur ik het stukje in ongecensureerde versie op. Zo niet, delete mijn respons dan maar, je bent niet voor niks tot moderator gepromoveerd hé ;)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Wel waarde Kyron, er zit namelijk een chronische ziekte op lichamelijk vlak in de weg om me goed te voelen, die me beperkt en elke dag doet opstaan alsof ik door een bus ben aangereden en daarna een halve marathon heb gekropen.

Verder wil ik het daar niet over hebben want ik wil niet gereduceerd worden tot mijn aandoening.Als compensatie heb ik een flink stel hersenen die ik afdoende gebruik, een wilskracht om U tegen te zeggen en het geheel overgoten met een kleverige saus van zwarte, witte en gekleurde humor. :D En ik ga je stuk helemaal niet verwijderen, kan er zeker even luchtig mee omgaan als dat het bedoeld is ;)

Ik verkies de ongecensureerde versie altijd boven sociaal wenselijk gelieg dus dat zit wel snor :cool:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

momo schreef:Wel waarde Kyron, er zit namelijk een chronische ziekte op lichamelijk vlak in de weg om me goed te voelen, die me beperkt en elke dag doet opstaan alsof ik door een bus ben aangereden en daarna een halve marathon heb gekropen.

Verder wil ik het daar niet over hebben want ik wil niet gereduceerd worden tot mijn aandoening.
Dat versta ik heel goed, momo… Zelfs een kwaal die u dagelijks met je meedraagt en vervelend voor u is, en er steeds mee geconfronteerd word, je word er niet graag tot gereduceerd… Want dan besta je niet meer, als je gezond bent.

(Ik heb ook zo mijn kwaaltje…, waar ik het verder ook niet over wil hebben, waarvan ik “hoop” dat het tijdelijk is… Maar waar de “hypochonder” in mezelf “vreest” dat het ook chronisch is. Een dokter kan hopelijk uitsluitsel bieden.)

Zoals ik ook niet graag word gereduceerd tot wat ik zeg of wat ik doe. Want als je alleen maar bent, wat je doet, dan besta je niet meer als je niets doet, net zoals een mens niet graag gereduceerd word tot wat je zegt… Want dan besta je niet meer als je enkel een stamelend, stotterend, gebroken hart ter beschikking hebt, en dat is de taal van het hart meestal…

(Dat wou ik nog eventjes kwijt op de vroege ochtend ;) )

Prettige zondag aan u momo, en iedereen die dit per toeval leest. :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24448
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Dat versta ik heel goed, momo… Zelfs een kwaal die u dagelijks met je meedraagt en vervelend voor u is, en er steeds mee geconfronteerd word, je word er niet graag tot gereduceerd… Want dan besta je niet meer, als je gezond bent.
Hoezo besta je dan niet meer als je gezond bent? Ik stel de vraag even in het algemeen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24448
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Als je het ziet als ik ben niet wat ik heb... dan ben ik het met je eens. :) Maar of je dan werkelijk niet meer zou bestaan als je "gezond" bent? Daarnaast kan je gezondheid op verschillende manieren zien.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Memories schreef:Als je het ziet als ik ben niet wat ik heb... dan ben ik het met je eens. :)
Zo zie ik het ongeveer wel ja. :) Het heeft denk ik ook iets te maken met identificatie – desidentificatie, de 2 polen van ons bestaan als het ware.

Zo heeft een succesvol atleet de neiging om zich met zijn fysieke lichaam te identificeren, een emotioneel persoon met zijn/haar liefdesleven, een intellectueel stelt zich vaak gelijk met zijn verstand.

Des-identificeren kan ons naar de ervaring brengen dat wij meer zijn dan al onze gedachten en meer dan ons denken; dat wij meer zijn dan al onze gevoelens en meer dan al ons voelen. …
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Ik was er nog eentje vergeten.

Ik kan van sommige muziek intens gelukkig worden. Het heeft te maken met de warmte van de tonen, de klanken en de kippevel op mijn armen als ik het beluister. Het is overweldigend. Meezingen wil ook wel eens helpen. [027]
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Geluk heeft natuurlijk alles met vrijheid te maken. Vrijheid is de basisvoorwaarde, zonder vrijheid is geluk niet mogelijk.
Hoe meer vrijheid, hoe gelukkiger je zult zijn.
Maak het rijtje maar af:

Geen leidinggevende boven je te hoeven dulden? Yes!
Kunnen gaan en staan waar je wilt? Yes!
Kunnen doen en laten wat je wilt? Yes!
Kunnen zeggen wat je wilt, zonder daarin belemmerd te worden? Yes!
Kunnen kopen wat je hartje begeert? Yes!
Kunnen houden van wie je wilt? Yes!
Je kunnen verkleden als Zwarte Piet als je dat wilt? Yes!
En ga zo maar door. [027]

Je kunt het bovenstaande zelfs vatten in een formule:
G = v2

Geluk is Vrijheid in het kwadraat, en zo is het maar net! ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24448
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

volhoudertje schreef:Geluk heeft natuurlijk alles met vrijheid te maken. Vrijheid is de basisvoorwaarde, zonder vrijheid is geluk niet mogelijk.
Hoe meer vrijheid, hoe gelukkiger je zult zijn.
Maak het rijtje maar af:

Geen leidinggevende boven je te hoeven dulden? Yes!
Kunnen gaan en staan waar je wilt? Yes!
Kunnen doen en laten wat je wilt? Yes!
Kunnen zeggen wat je wilt, zonder daarin belemmerd te worden? Yes!
Kunnen kopen wat je hartje begeert? Yes!
Kunnen houden van wie je wilt? Yes!
Je kunnen verkleden als Zwarte Piet als je dat wilt? Yes!
En ga zo maar door. [027]

Je kunt het bovenstaande zelfs vatten in een formule:
G = v2

Geluk is Vrijheid in het kwadraat, en zo is het maar net! ;-)
Liebe Macht Frei ;) :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

volhoudertje schreef:Je kunnen verkleden als Zwarte Piet als je dat wilt? Yes!
Me kunnen verkleden als zwarte piet is inderdaad een basisvoorwaarde voor mijn geluk :nod:
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Wel mevrouw gebak, en meneer doorzettertje,

Pas dan maar op dat je mijne nonkel dan maar niet tegenkomt, of hij stopt jullie allebei in een kootje. Naast zijn rooie pieten, en gele pieten, oranje pieten wil hij wel een zwarte piet in zijne collectie. “Liebe” heeft hij wel voor zijn pieten. Maar “frei” mag je dan wel op je buik schrijven. :-P
elgebak

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

Kyron schreef:Wel mevrouw gebak, en meneer doorzettertje,

Pas dan maar op dat je mijne nonkel dan maar niet tegenkomt, of hij stopt jullie allebei in een kootje. Naast zijn rooie pieten, en gele pieten, oranje pieten wil hij wel een zwarte piet in zijne collectie. “Liebe” heeft hij wel voor zijn pieten. Maar “frei” mag je dan wel op je buik schrijven. :-P
:lol:
Zorg maar dat je er snel bij bent, want ik vermoed dat er meer liefhebbers zijn voor een steeds zeldzamer wordende zwarte piet in zijn collectie. Wij worden nog geld waard :tongue:
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat is uw persoonlijke definitie van geluk?

elgebak schreef:
Kyron schreef:Wel mevrouw gebak, en meneer doorzettertje,

Pas dan maar op dat je mijne nonkel dan maar niet tegenkomt, of hij stopt jullie allebei in een kootje. Naast zijn rooie pieten, en gele pieten, oranje pieten wil hij wel een zwarte piet in zijne collectie. “Liebe” heeft hij wel voor zijn pieten. Maar “frei” mag je dan wel op je buik schrijven. :-P
:lol:
Zorg maar dat je er snel bij bent, want ik vermoed dat er meer liefhebbers zijn voor een steeds zeldzamer wordende zwarte piet in zijn collectie. Wij worden nog geld waard :tongue:
Ja, vooral een mooie volkorencroissant etende zwarte piet is een zeldzaamheid. Een witte pistolet etende zwarte piet is natuurlijk ook leuk voor het contrast, dat begrijpt u even… ;)

Ik wou eigenlijk eerst in plaats van etende “vretende” schrijven. Maar bij nader inzien heb ik het maar aangepast tot “etende”. Ik wil op deze vroege ochtend geen 2 boze zwarte pieten op mijn dak. (Vul die zak maar ergens anders. :P )



Vogels hebben namelijk ook iets menselijks, dat begrijpt u wel als ervaringsdeskundige. Net zoals mensen iets dierlijks hebben.

Maar bezienswaardige piet, mensen ontwikkelen afweermechanismen (vooral iets voor stadsmensen) omdat ze zich schamen voor hun dierlijke natuur.

Terug naar “Vraag van de week”