Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Iedereen kent ze wel. De scheurkalenders, agenda's, bordjes, boekjes, ga zo maar door met spreuken, citaten of gezegdes. De één zal er meer mee hebben dan een ander. Elke dag er eentje lezen, regelmatig eentje tegenkomen, of zo af en toe omdat je toevallig eentje ziet staan. De één is de ander ook niet. Soms kan je er wat mee en is het toepasbaar, weer een ander past op dat moment niet in je straatje, er is geen herkenning. Weer een ander vind je misschien wat dubbel, aan de ene kant bekend, aan de andere kant geheel onbekend.
Hoe kijk jij hier tegenaan? Kunnen spreuken, gezegdes of citaten je (soms) verder helpen? Is er wel eens herkenning? Lees je het gewoon omdat het toevallig voorbij komt? Of heb je er helemaal niets mee? Of heb je er nog een andere mening over?


Heb jij toevallig ook iets in huis, waar spreuken, citaten, of gezegdes in staan, of niet?



Ja ... hier is er dan weer eentje en het werd tijd ook hoor, een vraag van de week, ga maar los! cheerqd5
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Memories schreef:Heb jij toevallig ook iets in huis, waar spreuken, citaten, of gezegdes in staan, of niet?
Eh … nee, niet dat ik me direct kan herinneren. Ik geloof dat ik ooit eens een boekje in de ramsj gekocht heb vol met citaten en aforismen van bekende schrijvers,
maar dat ligt op dit moment ergens in de boekenkast te verstoffen.
Zo’n boekje heeft eigenlijk ook weinig waarde. Waarom zou het anders bij de ramsj liggen? [027] 
Het heeft volgens mij geen zin om doelbewust op te zoek te gaan naar citaten of spreuken die eventueel iets voor je kunnen betekenen.
Zoiets moet je aan het toeval overlaten, lijkt me.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Heb jij toevallig ook iets in huis, waar spreuken, citaten, of gezegdes in staan, of niet?
Eh … nee, niet dat ik me direct kan herinneren. Ik geloof dat ik ooit eens een boekje in de ramsj gekocht heb vol met citaten en aforismen van bekende schrijvers,
maar dat ligt op dit moment ergens in de boekenkast te verstoffen.
Zo’n boekje heeft eigenlijk ook weinig waarde. Waarom zou het anders bij de ramsj liggen? [027] 
Het heeft volgens mij geen zin om doelbewust op te zoek te gaan naar citaten of spreuken die eventueel iets voor je kunnen betekenen.
Zoiets moet je aan het toeval overlaten, lijkt me.
Je kan het natuurlijk ook gewoon leuk vinden om het te hebben. :)
Ik ben het met je eens dat je het aan het toeval over moet laten.
Maar regelmatig een spreuk, citaat of gezegde lezen, bijvoorbeeld elke ochtend, of elke avond of elke week,
of op welke manier dan ook, om misschien iets met de boodschap te kunnen, kan volgens mij geen kwaad.
Als je het maar altijd met een slag om de arm neemt en er ook plezier in blijft houden.
Je hebt ook mensen die er "teveel mee bezig zijn"en veel te serieus.

En goh ... jij had dus ook eens iets gekocht met spreuken, citaten, gezegden? Dat is sowieso wel leuk. :D Zomaar?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Memories schreef:Maar regelmatig een spreuk, citaat of gezegde lezen, bijvoorbeeld elke ochtend, of elke avond of elke week, of op welke manier dan ook, om misschien iets met de boodschap te kunnen, kan volgens mij geen kwaad.
Nee, dat kan uiteraard geen kwaad. Misschien is het voor sommige mensen zoiets als een geseculariseerde vorm van af en toe in de Bijbel lezen?
Ik moet onwillekeurig denken aan de Removos kalender waar mijn ouders een abonnement op hadden.
Onder de foto van het schilderij stond ook altijd een of andere Confusiaanse wijsheid, of iets dergelijks.
Ik weet dat ik die spreuken gelezen moet hebben, maar er is geen enkele blijven hangen.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

volhoudertje schreef:
Nee, dat kan uiteraard geen kwaad. Misschien is het voor sommige mensen zoiets als een geseculariseerde vorm van af en toe in de Bijbel lezen?
Ik moet onwillekeurig denken aan de Removos kalender waar mijn ouders een abonnement op hadden.
Onder de foto van het schilderij stond ook altijd een of andere Confusiaanse wijsheid, of iets dergelijks.
Ik weet dat ik die spreuken gelezen moet hebben, maar er is geen enkele blijven hangen.
Tegenwoordig hebben mensen daar www.boogle.com voor.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Boogle bestaat? Nou, dan zullen Doogle, Hoogle en Loogle ook wel bestaan, niet? 011
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Mensen veranderen doorgaans niet omdat zij het licht zien maar omdat zij de hitte voelen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

TheEmperor85 schreef:Mensen veranderen doorgaans niet omdat zij het licht zien maar omdat zij de hitte voelen.
Want?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Memories schreef:
TheEmperor85 schreef:Mensen veranderen doorgaans niet omdat zij het licht zien maar omdat zij de hitte voelen.
Want?
Grapjes en spreuken/citaten moet je nooit uitleggen. Dan verliest het z'n waarde.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

TheEmperor85 schreef:
Memories schreef:
TheEmperor85 schreef:Mensen veranderen doorgaans niet omdat zij het licht zien maar omdat zij de hitte voelen.
Want?
Grapjes en spreuken/citaten moet je nooit uitleggen. Dan verliest het z'n waarde.
Ik vind hem wel mooi trouwens, nadenkertje.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Bij mijn Oma hangt al jaren een tegeltje. Het staat ergens afgelegen maar nog wel leesbaar. Het is zo'n oudhollands tegeltje. Er staat op: "Van het concert des levens, krijgt niemand een program". Jarenlang heb ik het gelezen. Af en toe wel eens gevraagd maar nooit een bevredigend antwoord gekregen. Ik wist dus niet wat het betekende totdat ik het opzocht op het internet. Je weet niet wat er morgen gaat gebeuren, alles kan. Oftewel zoals ik wel eens zeg: "Nieuwe ronde, nieuwe kansen" (dat zeggen mijn ouders ook wel eens)

Maar ik heb geen tegeltjes of spreuken aan de wand. Ik heb wel een bovenkant van een systeemkast van een Pentium I waar ik op heb getekend met viltstift ;). Spreuken en gezegden zijn nuttig. Het voegt iets toe om je uit te drukken. Met citaten heb ik niet zoveel.
Understand: you been understood
TheEmperor85

Re: Spreuken, gezegdes, citaten etc.

Que Sera, sera.


En het nu nog leren geloven.. [zucht]

Terug naar “Vraag van de week”