Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef: Om er even in het algemeen op in te gaan: Gereedschappen, taal en muziek kunnen zeker gelden als een vorm van spiritualiteit of voelen als een spirituele beleving. Voor sommigen geldt dat zo, anderen zien er helemaal niets in. Maar ik denk dat dat bij alles zo kan zijn. Een deel ziet iets zus. Een ander deel ziet toch iets weer zo. Zo zijn er mensen die ondanks dat ze zeggen vrij weinig met het spirituele hebben, wel een soort spirituele ervaring voelen rondom muziek.
Ik heb he3t antwoord heel globaal gehouden en mij even gericht op punten die jij al eerder benoemde. :)
Ik begrijp wat je bedoeld denk ik, Memories… In die zin dat muziek en taal (vooral dan de taal in dichtvorm, poëzie en spiritualiteit) met elkaar gemeen hebben, hun fascinatie voor hetgeen op zichzelf ongrijpbaar, mysterieus en raadselachtig blijft. Zij proberen het onzegbare en onuitsprekelijke met symbolen, beelden en vergelijkingen enigszins te suggereren.

De meeste thema’s waarover de dichter het heeft, zijn onderwerpen die niet in logische, wetenschappelijke formuleringen te vatten zijn: schoonheid, liefde, twijfel, weemoed, dood, tijd, vergankelijkheid en God. Thema’s die we in alle tijden en culturen terugvinden en waarover het laatste woord nooit gezegd kan worden.

Voorts blijkbaar zit de één vijfde van de Europeanen die beweren in reïncarnatie te geloven op psycholoog.net :) In ieder geval vind men hier blijkbaar minstens het geloof in het “hiernogmaals” een sympathieke gedachte.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kyron schreef:Voorts blijkbaar zit de één vijfde van de Europeanen die beweren in reïncarnatie te geloven op psycholoog.net :) In ieder geval vind men hier blijkbaar minstens het geloof in het “hiernogmaals” een sympathieke gedachte.
Laten we daar eens over door filosoferen. Is het werkelijk een sympathieke gedachte nog een keer te moeten leven?
Ik neig er sterk naar reïncarnatie eerder als een straf te zien dan een beloning.
Dit komt enigszins overeen met de Boeddhistische invulling van het begrip reïncarnatie, waar bij er sprake is van een cyclus van leven en dood en bij het uiteindelijk bereiken van de Verlichting geen wedergeboorte meer zal plaatsvinden.

Westerlingen lijken het vooral ‘leuk’ te vinden om nog een keer aan de bak te mogen. Ik vind dat eerlijk gezegd een nogal kinderlijke invulling van het begrip reïncarnatie.
Kinderlijk en eigenlijk ook een beetje zielig. [027]

Kijk, ik zal in dit leven best fouten hebben gemaakt, maar toch niet zodanige fouten dat ik ‘moet blijven zitten’ en niet verder mag naar een hogere klas.
Ik vind dat het leven YOLO moet zijn. Mij maak je niet blij met een volgend leven, ik vind één keer wel genoeg.

Tenzij je me belooft dat ik in het volgende leven stinkend rijk zal zijn, rijen vol lekkere wijven kan scoren (lekker boys mag trouwens ook :-P ) en een vloot rode Ferrari’s in mijn garage heb staan, natuurlijk! 001_tongue
Je moet toch wel een ontzettende masochist zijn om als hongerende Ethiopiër terug te willen keren, of niet?
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Iemand die rijk van geest is zal liefde en geluk voelen in alles wat hij heeft, of dat nu in een hutje op de hei is of een droom villa gevuld met het duurste van het duurste.
Als de geest gezond is dan heb we eigenlijk alles wat we nodig hebben om gelukkig te zijn.
Of is het gelukkig zijn iets waarvan er nu gedacht wordt dat je er geld en bezit voor moet hebben om dat te kunnen bereiken?

Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die zo rijk zijn dat ze zich zelf alles kunnen veroorloven en
tegelijk dood ongelukkig zijn. Rijk met geld en bezit maar arm van geest.
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die zo rijk zijn dat ze zich zelf alles kunnen veroorloven en tegelijk dood ongelukkig zijn. Rijk met geld en bezit maar arm van geest.

ter aanvulling:

Is dat eigenlijk niet net zo masochistisch als die hongerende ethiopier?
Pijn lijden terwijl je alles hebt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die zo rijk zijn dat ze zich zelf alles kunnen veroorloven en tegelijk dood ongelukkig zijn. Rijk met geld en bezit maar arm van geest. Is dat eigenlijk niet net zo masochistisch als die hongerende Ethiopiër?
Nee hoor, meneer de moraalridder. Zalig zijn de armen van geest, wat mij betreft. [027]
Als ik de keus zou hebben dan reïncarneer ik liever als doodongelukkige rijkaard dan als hongerende Ethiopiër.
Armoede en honger is ongezond en totaal niet inspirerend. Pecunia non olet. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Iemand die rijk van geest is zal liefde en geluk voelen in alles wat hij heeft, of dat nu in een hutje op de hei is of een droom villa gevuld met het duurste van het duurste.
Als de geest gezond is dan heb we eigenlijk alles wat we nodig hebben om gelukkig te zijn.
Of is het gelukkig zijn iets waarvan er nu gedacht wordt dat je er geld en bezit voor moet hebben om dat te kunnen bereiken?

Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die zo rijk zijn dat ze zich zelf alles kunnen veroorloven en
tegelijk dood ongelukkig zijn. Rijk met geld en bezit maar arm van geest.
Dit gaat geloof ik niet meer over spiritualiteit, maar het hangt vaak samen. Natuurlijk is een alleenstaande moeder met voedselbank-eten in haar keukenkastjes dolgelukkig met haar kinderen. Maar het geluk wat je voelt over het hebben van kinderen, verhinderd niet de knagende zorgen van die stapel rekeningen die op tafel ligt. Geld als op zichzelf staand gegeven maakt niet gelukkig, maar als je het niet hebt dan ben je gegarandeerd ongelukkig in deze maatschappij.
Inderdaad: Pecunia non olet. Maar ik ben dan ook the emperor :tongue:
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

TheEmperor85 schreef:Dit gaat geloof ik niet meer over spiritualiteit, maar het hangt vaak samen. Natuurlijk is een alleenstaande moeder met voedselbank-eten in haar keukenkastjes dolgelukkig met haar kinderen. Maar het geluk wat je voelt over het hebben van kinderen, verhinderd niet de knagende zorgen van die stapel rekeningen die op tafel ligt. Geld als op zichzelf staand gegeven maakt niet gelukkig, maar als je het niet hebt dan ben je gegarandeerd ongelukkig in deze maatschappij.
Inderdaad: Pecunia non olet. Maar ik ben dan ook the emperor :tongue:

Spiritualiteit gaat toch om het verkrijgen van inzicht door zelfreflectie. Maar dat is pas mogelijk als we kunnen spiegelen aan iets wat buiten ons staat.
Dus als je leven er zo uit ziet zoals ik beschreven heb kan dat toch fungeren als een spiegel.
Dat als je daar naar gaat kijken, met een open verstand, het je kan laten zien zien dat het niet gaat om uiterlijk bezit maar op innerlijk bezit.
Dat inzicht kan toch pas bereikt worden door naar binnen toe te gaan en niet naar buiten.

En wat betreft met het betalen van de rekeningen , dat komt toch wel goed.
Of die moeder nu geld hebt of niet, vanuit haar gevoel van liefde zal ze alles doen wat mogelijk is
om haar kinderen eten te geven daar is geen stress voor nodig.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:En wat betreft met het betalen van de rekeningen, dat komt toch wel goed.
Of die moeder nu geld hebt of niet, vanuit haar gevoel van liefde zal ze alles doen wat mogelijk is
om haar kinderen eten te geven daar is geen stress voor nodig.
Uit dit soort ‘wijsheden’ spreekt een ongelooflijke naïviteit. 001_rolleyes
Misschien moet je zelfs een beetje wereldvreemd zijn om te veronderstellen dat ‘alles wel goed komt’
zo lang je maar uit liefde handelt. Liefde vult geen lege magen, m@rko.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef: En wat betreft met het betalen van de rekeningen , dat komt toch wel goed.
Of die moeder nu geld hebt of niet, vanuit haar gevoel van liefde zal ze alles doen wat mogelijk is
om haar kinderen eten te geven daar is geen stress voor nodig.
Oei, dat zie je toch een beetje verkeerd. Mensen in zo'n situatie zijn vaak óp van de stress en depressiviteit. Soms jarenlang in een situatie zitten waarin het nog maar de vraag is of het wel goed gaat komen, kan een mens een stuk ouder en doodongelukkig maken. Zelfreflectie, naar binnen kijken of naar buiten kijken zijn dan echt wel je laatste zorgen..
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

volhoudertje schreef:Uit dit soort ‘wijsheden’ spreekt een ongelooflijke naïviteit. 001_rolleyes
Misschien moet je zelfs een beetje wereldvreemd zijn om te veronderstellen dat ‘alles wel goed komt’
zo lang je maar uit liefde handelt. Liefde vult geen lege magen, m@rko.

Je gebruik van bijtende ,hatelijke en scherpe woorden tonen alleen maar aan hoe wantrouwend je bent tegen
over de goede bedoelingen van een ander.
Het zegt eigenlijk meer over jou maar in jouw verbeelding zal het altijd om de ander gaan.
Ik weet niet wie het is geweest in jou leven (en ik hoef het ook niet te weten) die jou zo pijn
heeft gedaan. Ik vind het alleen jammer en oneerlijk van jou dat je het op andere gaat afreageren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Je gebruik van bijtende, hatelijke en scherpe woorden tonen alleen maar aan hoe wantrouwend je bent tegen over de goede bedoelingen van een ander.
Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, m@rko.
Maar in deze wereld is het nu eenmaal zo dat je het met een naïeve instelling die zich laat samenvatten als 'het zal wel goed komen' absoluut niet gaat redden.
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Jij gelooft dat het naief is maar dat komt misschien door dat jij het niet begrijpt zoals
ik het bedoel.
En nu kan ik wel hele lappen tekst gaan gebruiken en een poging wagen om het duidelijk te maken.
Maar we weten allebei dat jij alleen maar open staat voor wat jij gelooft omdat jij een persoon bent die achter
zijn geloof blijft staan. Dat betekent dat jij alles wat ik schrijf met een grote dosis cynisme zal bekijken en blijven interpreteren met dat wat jij gelooft. De conclusie is dat wat ik ook schrijf daar kan jij niet voor open staan
dus begin ik er ook niet aan. Daar doe ik jou en me zelf een plezier mee. :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Jij gelooft dat het naief is maar dat komt misschien door dat jij het niet begrijpt zoals ik het bedoel.
Laten we het daar maar op houden, m@rko.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Ik vind zweverig al het understatement van dit topic als ik hier de uitlatingen lees :roll:

Ga eens naar een grote stad en kijk een rond naar mensen die moeten bedelen, zwervers.
Praat eens met een dakloze of alleenstaande moeder met drie kinderen die moet rondkomen van een hongerloon (uitkering)

Je hoeft er geen stervende negers bij te halen, het is te zien in elk land in deze tijden van crisis.

Ipv hoogdravende woorden en gebakken lucht hebben ze wel een andere visie op het leven, de rekeningen en de verlichting die jij noemt kunnen ze niet betalen.

Introspectie is een goede zaak , maar niet meer als je erdoor wereldvreemd wordt en niet meer ziet wat realiteit is .

en btw taal is communicatie
muziek is een uiting van gevoel en ritme
en soms is dit alles kunst

Als je alles als spiritueel gaat bestempelen heb je waarschijnlijk uitstekende kwaliteit weeds :-P
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als je alles als spiritueel gaat bestempelen heb je waarschijnlijk uitstekende kwaliteit weeds :-P
Ben ik blij dat ik mij daar niet in herken, dat ik alles als spiritueel beschouw. Daar ben ik dan weer veel te nuchter voor. ;-)

Muziek kan je bijvoorbeeld ook als kunst zien, inderdaad.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Voorts blijkbaar zit de één vijfde van de Europeanen die beweren in reïncarnatie te geloven op psycholoog.net :) In ieder geval vind men hier blijkbaar minstens het geloof in het “hiernogmaals” een sympathieke gedachte.
Laten we daar eens over door filosoferen. Is het werkelijk een sympathieke gedachte nog een keer te moeten leven?
Ik neig er sterk naar reïncarnatie eerder als een straf te zien dan een beloning.
Dit komt enigszins overeen met de Boeddhistische invulling van het begrip reïncarnatie, waar bij er sprake is van een cyclus van leven en dood en bij het uiteindelijk bereiken van de Verlichting geen wedergeboorte meer zal plaatsvinden.

Westerlingen lijken het vooral ‘leuk’ te vinden om nog een keer aan de bak te mogen. Ik vind dat eerlijk gezegd een nogal kinderlijke invulling van het begrip reïncarnatie.
Kinderlijk en eigenlijk ook een beetje zielig. [027]

Kijk, ik zal in dit leven best fouten hebben gemaakt, maar toch niet zodanige fouten dat ik ‘moet blijven zitten’ en niet verder mag naar een hogere klas.
Ik vind dat het leven YOLO moet zijn. Mij maak je niet blij met een volgend leven, ik vind één keer wel genoeg.

Tenzij je me belooft dat ik in het volgende leven stinkend rijk zal zijn, rijen vol lekkere wijven kan scoren (lekker boys mag trouwens ook :-P ) en een vloot rode Ferrari’s in mijn garage heb staan, natuurlijk! 001_tongue
Je moet toch wel een ontzettende masochist zijn om als hongerende Ethiopiër terug te willen keren, of niet?
Warempel, ik ben het deze keer volledig met volhoudertje eens, o nee, toch niet helemaal, bij die vloot rooie Ferrari ’s heb ik toch liever een vloot chauffeurs erbij, of chauffeuses mag ook natuurlijk. Maar daartegen zal het wellicht niet meer nodig zijn. Ik las pas ergens dat de auto van de toekomst er één is zonder chauffeur. ;)

De rest van volhoudertjes verhaal helemaal mee eens: De voorstelling van een reïncarnatie wordt in het Westen vaak verbonden vind ik ook, met het prestatie denken, alsof je de vele mogelijkheden die in je zitten, helemaal niet in één leven kunt realiseren. In het Oosten is reïncarnatie een vloek. Alleen de mensen die innerlijk nog niet gereinigd zijn, moeten nog een keer worden geboren.

Deze stellen het voor als een soort straf: een mens die een koe doodt bijv. om zich te voeden, zal in een volgend leven aan hetzelfde lijden onderworpen worden, gereïncarneerd in een rund. Dat is denk ik één van de redenen (in ieder geval een mogelijk factor) waarom er zoveel vegetariërs zijn die in deze filosofie geloven.

Als de filosofie waar is, ziet het met mij niet echt goed uit, want dan kom ik ongetwijfeld terug als kalkoen… Ik eet niet veel vlees maar een kalkoenborstje gaat er bij mij altijd wel in. :)
Maar dat zal is dus in het volgend leven moeten uitboeten, Denk aan mij als je op 25ste december weer zo’n beest uit de oven haalt a.u.b. Dank dan niet alleen aan Jezus word aanbeden, maar ook aan “Kyron word aangesneden”. 006
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kyron schreef:
In het Oosten is reïncarnatie een vloek. Alleen de mensen die innerlijk nog niet gereinigd zijn, moeten nog een keer worden geboren.
Ik zou het graag willen vervormen naar een leerproces. Net zoals dat je leerprocessen in het leven wat je nu leeft hebt. Iemand die nog niet gereingd is de kans geven, om dat wél te laten gebeuren.

Mens op dier: Misschien. ("Ik kom terug als een wit vlindertje en zal je dan groeten".) En dan een vlindertje tegenkomen in een witte kleur als iemand net is overleden of vlak erna. Toeval of niet, dat doet dan even niet terzake. Men vind het ook fijn om dieren te verbinden met dierbaren die zijn overleden, dat is wat anders. "Denken aan die persoon als je een havik ziet, denken aan die persoon als je een zwsaluw ziet enzovoort".

Dier op mens: Daar heb ik nog niet over nagedacht.

Mens op mens: Voor mij een volmondig ja.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Waarde witte vlinder,

Voor het gemak schrijf ik deze keer tussen uw regelkes.
Ik zou het graag willen vervormen naar een leerproces. Net zoals dat je leerprocessen in het leven wat je nu leeft hebt. Iemand die nog niet gereingd is de kans geven, om dat wél te laten gebeuren.
Leerproces klinkt dan wel weer modern psychologisch. Anderen mensen die ik in het westen tegengekomen ben die ook in reïncarnatie geloven hebben het over “lessen die je in het leven nog te leren hebt”… Wat deze visies gemeen hebben is de positieve inkleuring van het begrip “reïncarnatie”…
In die zin ben ik het met Volhoudertje eens die met andere woorden ook zegt dat de boeddhistische invulling van het begrip reïncarnatie toch anders is dan wat westerlingen (vaak beïnvloed door Nieuwe-tijds-boeken) eraan geven, of ervan maken.

Het boeddhisme daarentegen gelooft mijns inziens helemaal niet in de westerse visie van persoonlijke reïncarnatie; Het zegt dat het karma in de baarmoeder ontstaat. Reïncarnatie wordt in het boeddhisme als een vloek beschouwd. Iedereen wil graag in het nirwana komen, uiteindelijk dus in het paradijs. Slechts degenen die die stap niet kunnen maken, moeten de weg van de reïncarnatie gaan.
Mens op dier: Misschien. ("Ik kom terug als een wit vlindertje en zal je dan groeten".)
Dat is vriendelijk van u dat op het moment dat ik als kalkoen afgeslacht word, u mij wilt komen groeten… Ik associeer vlinders vaak met hoop… In dit geval “hoop in de wanhoop”. :D

Maar ja, dan moet je zelf er ook voor zorgen dat je in jouw transformatie van rups naar vlinder niet bent opgepeuzeld door een mus hé. :)

Anders moet de rest van het dierenrijk een dubbele begrafenis meemaken.
En dan een vlindertje tegenkomen in een witte kleur als iemand net is overleden of vlak erna. Toeval of niet, dat doet dan even niet terzake. Men vind het ook fijn om dieren te verbinden met dierbaren die zijn overleden, dat is wat anders. "Denken aan die persoon als je een havik ziet, denken aan die persoon als je een zwsaluw ziet enzovoort".
Vlinder waarin je later eventueel wilt reïncarneren, past denk ik inderdaad beter bij u, dan havik of zwaluw… Maar dat ligt er natuurlijk aan, welke eigenschappen men die beesten toeschrijft… Is dus puur subjectief.
Dier op mens: Daar heb ik nog niet over nagedacht.
Ik vind het op zich wel een leuke gedachtesprong… Verbeelding brengt je overal, zoals de overbekende spreuk van onze vriend Einstein zegt.
Mens op mens: Voor mij een volmondig ja.
O, kom jij dan maar terug als een soort van moderne sissi, dan zal ik jouw tuinman, nar, of …, welke rol die je mij wilt toebedelen in dat kasteel van u… Alles beter dan Kalkoen, ben ik even opgelucht. ;)

Lentegroet,

Kyron
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Hoi Kyron,
Leerproces klinkt dan wel weer modern psychologisch. Anderen mensen die ik in het westen tegengekomen ben die ook in reïncarnatie geloven hebben het over “lessen die je in het leven nog te leren hebt”… Wat deze visies gemeen hebben is de positieve inkleuring van het begrip “reïncarnatie”…
Ja, dat realiseer ik mij. Misschien klinkt het inderdaad Westers. Wat daarmee niet inhoud dat het Boeddhisme mij niet zou aanspreken. Boeddhisme spreekt mij weldegelijk aan. Ook rondom visies rondom reïncarnatie.
Ik denk dat je reïncarnatie ook niet als iets verkeerds of slechts hoeft te zien. Wat ik mij dan bedenk is waarom zou je het persee als iets slechts beschouwen? Als je reïncarneert, wat waarschijnlijk niet voor iedereen geldt, maar áls je reïncarneert, krijg je de kans om eventueel dingen te verbeteren, dingen anders te doen, te leren eventueel een andere richting uit te gaan. Wat dat betreft kan je het over het algemeen genomen dan, best zien als iets positiefs. (Misschien zijn er momenten dat het minder leuk is en ondragelijk, maar uiteindelijk zal je ook dankbaar zijn voor de mindere periodes. Net zoals in het leven nu ook weer betere periodes komen, na mindere periodes.)
In die zin ben ik het met Volhoudertje eens die met andere woorden ook zegt dat de boeddhistische invulling van het begrip reïncarnatie toch anders is dan wat westerlingen (vaak beïnvloed door Nieuwe-tijds-boeken) eraan geven, of ervan maken.
Ja, dat is waar. :nod: (Maar misschien wat vreemd, door wat meer over het Boeddhisme gelezen te hebben, ben ik júíst nóg meer in reïncarnatie gaan "geloven".) Daardoor kreeg ik er opzich nog meer een beeld bij en kon ik bepaalde dingen (waar ik niet op inga, wat persoonlijk is en waarvan ik vind dat het nu niet echt terzake doet) nog wat beter begrijpen.
Maar daarin zullen zeker en vast, daar durf ik haast voor te wedden, het Westerse ven het Oosterse soms wat door elkaar lopen of inelkaar over gaan. Persoonlijk vind ik dat niet erg, het moet kunnen is mijn mening, om bepaalde dingen samen te voegen of beter gezegd aan te vullen. Misschien wel júíst. Het vormt eenhied. Het vormt ook een zekere vrijheid én het vormt en dat is misschien het belangrijkste, verbondenheid.
Het boeddhisme daarentegen gelooft mijns inziens helemaal niet in de westerse visie van persoonlijke reïncarnatie; Het zegt dat het karma in de baarmoeder ontstaat. Reïncarnatie wordt in het boeddhisme als een vloek beschouwd. Iedereen wil graag in het nirwana komen, uiteindelijk dus in het paradijs. Slechts degenen die die stap niet kunnen maken, moeten de weg van de reïncarnatie gaan.
Dat karma in de baarmoeder kan ontstaan, daar kan ik wel in meegaan. (Dus daarbij heb je al een eventuele mengeling met Oosterse en Westerse gedachtegoed.)
Dat het Boeddhisme ervanuit gaat dat reïncarnatie een vloek is, is een persoonlijk geloof, persoonlijke ervaring, persoonlijke visie.
Honderd procent perfectie bestaat sowieso niet. Wat wel bestaat is perfectie op je eigen manier. Goed zijn op je eigen manier. Dat Boeddhisten graag in het Nirwana willen komen, dat begrijp ik. Maar dat gaat niet zomaar. Daar gaat veel aan vooraf en desnoods reïncarnatie. (Wat ik dus noemde leerproces. De kans krijgen om ... de mogelijkheid vinden om ...)
Wat het paradijs precies inhoud. Geen idee. Ik geloof dat ook de Boeddhisten dat niet weten. Je kan wel vermoedens hebben, je kan misschien zelfs bepaalde ervaringen hebben, maar daarin helemaal zekerheid hebben ook Boeddhisten niet.
Wat ik trouwens goed begrijp is, dat áls Boeddhisten het heel goed willen doen, verlangen naar het paradijs, daarvoor leven, dat ze de hoop hebben daar te komen en "als het kan gelijk", dat ze als hen reïncarnatie overkomt, dat als een vloek kunnen zien. Dat is dan hartstikke rot en niet de bedoeling geweest, hadden het dan graag anders gewild. Dus dan is dat begrip heel begrijpelijk.
Dat is vriendelijk van u dat op het moment dat ik als kalkoen afgeslacht word, u mij wilt komen groeten… Ik associeer vlinders vaak met hoop… In dit geval “hoop in de wanhoop”. :D

Maar ja, dan moet je zelf er ook voor zorgen dat je in jouw transformatie van rups naar vlinder niet bent opgepeuzeld door een mus hé. :)

Anders moet de rest van het dierenrijk een dubbele begrafenis meemaken.
Ik assiocieer de vlinder ook vaak met hoop. Maar de duif staat voor mij daarin voorop. Met name dan de witte duif natuurlijk. :)

En als je inderdaad zover wilt gaan (want het is natuurlijk zo, je bent sowieso eerst een rups) dan moet je dat geluk hebben. Zo gaat de cyclus van het leven tenminste wel voort he?
(En dat is waar we het over hebben. Cyclus. ;))
Vlinder waarin je later eventueel wilt reïncarneren, past denk ik inderdaad beter bij u, dan havik of zwaluw… Maar dat ligt er natuurlijk aan, welke eigenschappen men die beesten toeschrijft… Is dus puur subjectief.
Ha, ondanks dat jij dat misschien vind, het blijft bij een voorbeeld he? Het is geschreven als een voorbeeld om iets aan te geven cq duidelijk te maken. :)
(Ik kon er ook koolmees, olifant, of wat dan ook neerzetten, bijvoorbeeld.)
Verbeelding brengt je overal, zoals de overbekende spreuk van onze vriend Einstein zegt.
Och ja dat natuurlijk wel. En we kunnen er niet onderuit "dat wij "iets" van een dier hebben."
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als het 'paradijs' bestaat en je zou daar naar toe gaan met alles wat je nu in dit leven gelooft
en geleerd hebt, wat bepalend is geweest voor hoe je nu dit leven ervaren hebt, hoe zou het er daar
dan uit kunnen zien.
Hoe zou je het daar dan ervaren?
Is het dan nog een 'paradijs' of zou je het ervaren alsof je nog hier op aarde zou zijn?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Als het 'paradijs' bestaat en je zou daar naar toe gaan met alles wat je nu in dit leven gelooft
en geleerd hebt, wat bepalend is geweest voor hoe je nu dit leven ervaren hebt, hoe zou het er daar
dan uit kunnen zien.
Hoe zou je het daar dan ervaren?
Is het dan nog een 'paradijs' of zou je het ervaren alsof je nog hier op aarde zou zijn?
Waar ik nu "vanuit ga" waar ik nu "in geloof", is dat het paradijs altijd anders zou kunnen zijn dan hoe jij het paradijs voorstelt.
Het leven nu vind je soms ook "aanvoelen" als een paradijs, het kan soms snel aanvoelen als een soort paradijs, zelfs van iets heel simpels.
Waarschijnlijk hebben "wij" een verkeerd beeld van het paradijs. Misschien is het wel veel simpeler dan dat sommigen denken of beweren.
Simpel als in: Een bankje, weide, koffie, picknick, muziekje, of weet ik het wat. Daar heb ik geen idee van, M@rko. Die materie en die gedachtegoed is interessant maar ingewikkeld.
Daar kan je je hoofd wel over breken. Ik zou mijn hoofd graag willen houden. Anders kan ik niet meer functioneren.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het gaat altijd om leven in het hier en nu. En we leven ook altijd in het hier en nu, we zijn er alleen niet
altijd bewust van. En als je leeft in het hier en nu kan dit leven aanvoelen als een paradijs. Dat is liefde.
Waarom zou je als je het gevoel heb dat je in 'de hemel' bent of het 'paradijs' daar iets aan veranderen.
En omdat ik, net als jij, het leven ziet als een leerproces zal het negatieve waar mee ik mee geconfronteerd
word in dit leven het leermoment zijn. Uit eindelijk gaat het dus altijd om liefde te hebben en te voelen.
Leren om die liefde te ZIJN.

P.S Je hoeft er nu niet zoveel over na te denken want het komt van zelf wel op je pad.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

P.S Je hoeft er nu niet zoveel over na te denken want het komt van zelf wel op je pad.
:lol: :lol: Joh, wat doe jij nu dan? Ik moet echt lachen nu.
Daarbij komt nog eens dat het leven lang niet altijd aanvoelt als een "paradijs". Ik denk ook niet dat je dat altijd moet willen, M@rko.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

P.S Je hoeft er nu niet zoveel over na te denken want het komt van zelf wel op je pad.
Wat ik bedoel is, we hoeven nu niet na te gaan denken over wat ons in de toekomst eventueel zou
kunnen overkomen en waar we een les in te leren hebben. Die momenten komen van zelf.
Daarbij komt nog eens dat het leven lang niet altijd aanvoelt als een "paradijs". Ik denk ook niet dat je dat altijd moet willen, M@rko.

Dat zijn de leer momenten die komen of ik het nu wil of niet.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Wat ik bedoel is, we hoeven nu niet na te gaan denken over wat ons in de toekomst eventueel zou
kunnen overkomen
Dat hoeft inderdaad niet. Maar met regelmaat is het boeiend, interessant, verrassend (zoals reïncarnatie). En dus is het ongedwongen. Dus doe ik het lekker toch. :D
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”