Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Maar (sorry voor m'n pragmatische opstelling) waarom geloof je dat dan? Wat is daar de aanleiding toe, welke 'bewijzen' of ervaringen heb je daar dan mee? En wat zou het nut zijn van recyclebaar leven als je het vorige leven helemaal niet meer kan herinneren?
In het eerste forumportret (mijn forumportret) staat een héél klein stukje over reïncarnatie. Ik ga in op iets wat Leeuwtjuh mij destijds heeft gevraagd. Of waar wij het destijds over hadden. Dat hele kleine stukje is wellicht voor jou niet genoeg "bewijs". Het heeft wellicht voor jou niet genoeg bewijskracht of informatie waardoor het voor jou wellicht nog niet heel duidelijk word. Maar ik vind het dan ook niet gemakkelijk om precies uit te leggen waarom. En wáárom dat voor mij dan zo is en wáárom ik daarin geloof en wáárom ik bepaalde ervaringen daaraan zou kunnen verbinden. Maar dat ik daar een héél klein stukje over in het forumportret heb laten zetten, geefdt al aan dat het (voor mij) duidelijk voelt. Dat het (voor mij) een mogelijkheid is en geen onmogelijkheid.
Jij bent iemand (en waarschijnlijk weet je dat zelf ook heel goed) die eigenlijk óveral of bijna overal bewijzen voor wilt hebben. (Niet zo gek, wetenschap.) Maar een mens moet niet telkens de drang hebben om alles maar of bijna alles maar te willen bewijzen. Niet alles valt te bewijzen.... Ook al wil men dat nog zo graag.

Wie heeft het over helemaal niet meer kunnen herinneren? Ik niet, in ieder geval. :) Er zijn (genoeg) mensen die zich stukken/stukjes kunnen herinneren, onverklaarbaarheden meemaken, dingen niet goed kunnen plaatsen, tot ze uiteindelijk iets doormaken, iets voelen, iets beleven (hoe dan ook) wat het voor hen wat duidelijker kan maken. Wat hen wellicht verder kan brengen, wat ervoor kan zorgen dat ze misschien iets kunnen afsluiten. Wat ervoor kan zorgen dat ze misschien ergens beter mee om kunnen gaan of iets kunnen afsluiten. Of iets kunnen accepteren zoals het is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Maar als het moet, dan kun je toch maar beter mensen tegen komen die je nog van vroeger kent. Het moet wel leuk blijven, niet waar? [027]
Ha, dat hoop je, he? :D Dat zou gemakkelijker zijn.
Na verloop van tijd moeten er immers meer mensen dan er beschikbare zielen zijn.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje, daar is geen speld tussen te krijgen.
Eh, ja. :nod: Nergens heb ik beweert dat dat niet zo hoeft te zijn he? Overvol, dat lijkt mij niet de bedoeling. (En zo zal het vast ook niet gaan, maar hoe het wél gaat, na een tijd, dat weet ik ook niet. Dat is het nadenken over een "paradijs" en hoe dat dan eruit zou kunnen zien.)
De vaak voorspelbare tegenwerping dat er altijd ‘nieuwe zielen’ bij kunnen komen vind ik niet sterk.
Dat is namelijk een veronderstelling binnen een veronderstelling plaatsen en dat leidt helemaal tot niets.
Dat is ook het ingewikkelde en het punt dat "we" ook niet met ons "verstand" kunnen volgen hoe dat zit. Dat is dus opnieuw het nadenken over het eventuele "paradijs"of niet en hoe dat er dan uitziet en waar dat dan is. Iets wat je, ook niet zou moeten willen begrijpen, denk ik. Er blijven altijd dingen, waar je niet het concrete van hebt. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Openstaan voor mogelijkheden, schrijven over mogelijkheden, (zonder bevestiging bij sommige ;)) is beter dan er überhaupt niet over na te denken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Feiten bestaan en dat is een feit.
Als je zegt dat licht sneller is dan geluid dan heb je niet alleen gelijk maar je kan het ook weten.
Het bewijs: kijk maar als het onweert, de bliksem is er eerder dan het gedonder.
Niets persoonlijks dus. Maar als je gaat zeggen licht is sneller dan geluid, geloof me.
Dan gaat het niet meer om het feit maar om je zelf. Het is persoonlijk gemaakt.
En dan is het niet zo belangrijk meer dat je een feit vertelt maar meer of een ander je daarin gelijk kan geven.
Feiten zijn nooit persoonlijk tot dat je ze persoonlijk gaat maken.
Door een feit persoonlijk te maken geloof je dat het om je zelf gaat
waardoor het heel naar kan aanvoelen als een ander je in het ongelijk stelt.
Daarin geloven serves a purpose en dat is wat je wil bereiken want ongelijk krijgen staat voor het ego gelijk
aan de doodstraf.
Maar als andere mensen je gelijk geven, dat voelt zo goed.
Als het om spiritualiteit gaat zit je in de wereld van verbeelding en daar bestaan geen feiten.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

waardoor het heel naar kan aanvoelen als een ander je in het ongelijk stelt.
Daarin geloven serves a purpose en dat is wat je wil bereiken want ongelijk krijgen staat voor het ego gelijk
aan de doodstraf.
Maar als andere mensen je gelijk geven, dat voelt zo goed.
Als het om spiritualiteit gaat zit je in de wereld van verbeelding en daar bestaan geen feiten.
Eh pardon? Het gaat mij niet om iets willen bereiken. Het staat voor mij niet gelijk aan de doodstraf als iemand mij ongelijk zou willen geven. Dat is ieders goed recht, namelijk.
Dat anderen je gelijk geven voelt zo goed? Veelal voel ik niet veel verschil. Want het gaat mij niet om gelijk krijgen.
Als je goed mee hebt gelezen, heb je kunnen lezen dat spiritualiteit niets met verbeelding te maken heeft eigenlijk. Als je goed hebt meegelezen heb je ook kunnen lezen dat het om beleving (en dat is iets anders dan verbeelding), enige zingeving, en meer te maken heeft. Spiritualiteit hoeft niet iets groots te zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Sorry voor het ongemak maar dit was niet een reactie op wat jij schreef maar op wat emperor schreef
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Sorry voor het ongemak maar dit was niet een reactie op wat jij schreef maar op wat emperor schreef
Maar wil hij dat bereiken dan? :) Dat heeft hij toch niet gezegd?


(Dat men spiritualiteit ook wel gebruikt rondom ander soort ervaringen, dat klopt.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als hij zelf zegt dat hij pragmatisch is, het gaat dus voor hem om de bewijzen vandaar zijn vragen naar jou

Hij wil het begrijpen? Dus wat is zijn doel dan?
Zou hij bewijzen willen zien, horen, lezen?
Vandaar mijn reactie.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als hij zelf zegt dat hij pragmatisch is, het gaat dus voor hem om de bewijzen vandaar zijn vragen naar jou
Nou, ik heb Empie beantwoord. We kennen elkaar al wat jaren via onder andere hier, dus we maken elkaar niet af, hoor. :lol:

Ik vind dat ik trouwens genoeg gezegd heb in dit topic voor nu.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Ik vind dat ik trouwens genoeg gezegd heb in dit topic voor nu.
Voor mij geldt het zelfde, er is genoeg gezegd (misschien af en toe te veel of te verwarrend maar genoeg)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Hallo Kyron,

Waar ik ook wel in geloof is dat mensen elkaar in bepaalde levens tegen kunnen komen. Dat er in dien verbande een connectie is tussen bijvoorbeeld twee mensen. Een connectie dat verder gaat dan bijvoorbeeld één leven. Een verbintenis, een rode draad die blijft bestaan in verschillende levens. Dus wat dat betreft, spreekt het mij inderdaad wel aan wat jij schrijft.
Dat kan. :nod: Je hoeft het alleen lang niet altijd te weten. Sommigen voelen dat enkel. Voelen zich zo goed bij iemand bijvoorbeeld dat ze het idee hebben dat er meer moet zijn wat hen misschien al langer verbind.
Beste Memories, dergelijke diepe connectie, een diepe verbondenheid spreekt me ook al, alleen op een ander manier. In die zin kan men een soort van vriendschap beleven wier relatie het louter rationele overstijgt, men beleefd soms topmomenten met elkaar, die iets aangrijpends en niet adequaat verwoordbaars bevatten. Het gaat hier dan geenszins over irrationele emoties maar over een intens besef van samenhorigheid of van een samen afgestemd zijn op één zelfde golflengte. ”Er komen in de vriendschap soms uren voor,” tijdens dewelke men tot de grootste openheid komt. Men heeft elkander dan niets meer uit te leggen. Men is zozeer in elkaar doorgedrongen dat geen enkel woord dat eenheidsgevoel nog intenser kan maken. Beide zielen raken elkaar aan in de diepte. Hetzelfde licht maakt hen doorzichtig voor elkander. Eén zelfde Geest neemt hen beiden op in éénzelfde ademhaling. Eénzelfde genade bevrijdt hen even uit hun beperktheden. Eénzelfde tegenwoordigheid vloeit voortdurend over van de één naar de ander... De ontmoeting is zo totaal dat zij voortaan de onuitgesproken band blijft wanneer zij steeds weer zullen verwijzen. Men zal nadien opnieuw beginnen praten en de gewone thema’s aansnijden. Maar men weet dat dit alles slechts de sluier is die men werpt over de schittering van dat unieke ogenblik; eens schittering die men voortaan voelt leven tussen elkaar als een goddelijk geheim. Zelfs de dood zal daarop geen inbreuk meer kunnen plegen. In elke diepe vriendschap komen dergelijke mijlpalen voor, d.w.z. ogenblikken waarop dingen gebeurd of uitgesproken zijn of werkelijkheden aangevoeld werden welke nadien nooit meer vergeten zullen worden. Dergelijke topmomenten stijgen vanzelfsprekend zelf ver uit boven verliefdheidsgevoelens, hoe acuut en aangrijpend deze laatste soms ook mogen wezen.
Dit kan men een vorm van ge-ïncarneerde spiritualiteit noemen, maar is tevens zeer humaan, menselijk.
Over incarnatie gesproken: Ik heb wel eens gelezen, "hij of zij" koos "zijn of haar" mamma uit. Vóór een geboorte. Dus of het dan een "hij of een zij" is, enkel met een incarnatie, als het ware nieuw, of reïncarnatie, als het ware opnieuw, verder, dat is dan de vraag. Niet alles lijkt mij, gaat verder, is al geweest, nieuw zijn, kan ook.


Ik weet ook dat er opvattingen de ronde doen als “hij of zij” koos “zijn of haar” zieke. Kanker bijvoorbeeld. Het is niet zo zeer mijn gevoelen. Maar ik weet wel dat zulk soort denkbeelden bestaan.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Kyron schreef:
Beste Memories, dergelijke diepe connectie, een diepe verbondenheid spreekt me ook al, alleen op een ander manier. In die zin kan men een soort van vriendschap beleven wier relatie het louter rationele overstijgt, men beleefd soms topmomenten met elkaar, die iets aangrijpends en niet adequaat verwoordbaars bevatten. Het gaat hier dan geenszins over irrationele emoties maar over een intens besef van samenhorigheid of van een samen afgestemd zijn op één zelfde golflengte. ”Er komen in de vriendschap soms uren voor,” tijdens dewelke men tot de grootste openheid komt. Men heeft elkander dan niets meer uit te leggen. Men is zozeer in elkaar doorgedrongen dat geen enkel woord dat eenheidsgevoel nog intenser kan maken. Beide zielen raken elkaar aan in de diepte. Hetzelfde licht maakt hen doorzichtig voor elkander. Eén zelfde Geest neemt hen beiden op in éénzelfde ademhaling. Eénzelfde genade bevrijdt hen even uit hun beperktheden. Eénzelfde tegenwoordigheid vloeit voortdurend over van de één naar de ander... De ontmoeting is zo totaal dat zij voortaan de onuitgesproken band blijft wanneer zij steeds weer zullen verwijzen. Men zal nadien opnieuw beginnen praten en de gewone thema’s aansnijden. Maar men weet dat dit alles slechts de sluier is die men werpt over de schittering van dat unieke ogenblik; eens schittering die men voortaan voelt leven tussen elkaar als een goddelijk geheim. Zelfs de dood zal daarop geen inbreuk meer kunnen plegen. In elke diepe vriendschap komen dergelijke mijlpalen voor, d.w.z. ogenblikken waarop dingen gebeurd of uitgesproken zijn of werkelijkheden aangevoeld werden welke nadien nooit meer vergeten zullen worden. Dergelijke topmomenten stijgen vanzelfsprekend zelf ver uit boven verliefdheidsgevoelens, hoe acuut en aangrijpend deze laatste soms ook mogen wezen.
Dit kan men een vorm van ge-ïncarneerde spiritualiteit noemen, maar is tevens zeer humaan, menselijk.
Ik weet niet of ik exact dat bedoel wat jij schrijft. Het is moeilijk uit te leggen. Voor een buitenstaander maar ook voor jezelf. Tot hoe ver het gaat weet ik niet. Maar over een verbondenheid en connectie ben ik het eens. Ik denk dat dat wat men écht werkelijk bedoelt, niet goed in woorden is uit te leggen. Dat een ander die "erbuiten" staat enkel stukjes ervan zou kunnen begrijpen. Ik ben van mening dat dat verder ook niet erg is. Ik denk dat hierbij gevoel en intuïtie telt. Niet het willenm uitleggen of verwoorden.
Ik weet ook dat er opvattingen de ronde doen als “hij of zij” koos “zijn of haar” zieke. Kanker bijvoorbeeld. Het is niet zo zeer mijn gevoelen. Maar ik weet wel dat zulk soort denkbeelden bestaan.
Persoonlijk gaat mij dat veel en veel te ver en kan ik dat niet bevatten. Dat kan ik mij niet goed voorstellen. Dat gaat voor mij over de grens van het kunnen begrijpen. Ik weet ook niet of dat zo is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Goedemorgen Memories,

Wellicht bedoel jij het anders ja. Het zegt meer over mijn spiritualiteit dan de jouwe, wat ik er ook mee wou zeggen. :) Al zijn er natuurlijk wel veel raakvlakken.

Verder ben ik het met je eens dat wat je echt werkelijk bedoelt, moeilijk in woorden uit te leggen is.
We spelen hier met taal, en van taal komt er afstand…. Taal is ook een brug, word wel eens gezegd, en dat klopt, maar het is een brug “over” iets heen, wat onder die brug ligt is moeilijk in woorden te vangen… Wat de beperking van taal weergeeft en de waarde van stilte..

En stilte is pijnlijk heel soms, maar in stilte nemen de dingen vorm aan. In ons, onze geheime diepte, ligt het wetende element, de ziel en hoort wat wij niet zien noch horen. Zoals je schrijft, intuïtie, gevoel… Niet willen uitleggen of verwoorden…

De stilte is diep,

Kyron
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef: Jij bent iemand (en waarschijnlijk weet je dat zelf ook heel goed) die eigenlijk óveral of bijna overal bewijzen voor wilt hebben. (Niet zo gek, wetenschap.) Maar een mens moet niet telkens de drang hebben om alles maar of bijna alles maar te willen bewijzen. Niet alles valt te bewijzen.... Ook al wil men dat nog zo graag.
Sorry voor de wat late reactie, ik was alweer een beetje vergeten dat ik dit geschreven had. Beetje verstrooid :tongue:

Ik had het woord 'bewijzen' tussen aanhalingstekens gezet, maar eigenlijk had ik het helemaal niet moeten gebruiken, ik bedoelde eigenlijk puur ervaringen. Als je iets nooit écht ervaren heb, zoals voor sommigen de aanwezigheid van een 'god' of een 'wezen', dan lijkt me dat ook moeilijk geloven. Maar ik zal je forumportret stukje zo eens opzoeken. Ook dat herinner ik me niet meer :tongue:

Het punt is: alles in de natuur heeft een functie. Tot het allerkleinste, nietsbetekenende beestje aan toe. Een enorm complex systeem waarin alles wat leeft elkaar in stand houdt en een of meerdere functies heeft. Wat wij dan spiritueel noemen, namelijk re-incarnatie, zou welbeschouwd, als het bestond, gewoon een natuurlijk fenomeen zijn.
En zoals nu bekend zou dat dan van alle tienduizenden verschillende soorten leven en wezens en species het enige fenomeen in de hele natuur zijn...zonder enige functie. I find that hard to believe.
Transities zijn zeker niet vreemd voor de natuur (denk aan de rups/vlinder) maar dat heeft een hele logische verklaarbare functie.

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd: dat ik vragen stel bij kwesties betekend niet dat ik ze categorisch afwijs, ik stel alleen vragen om het duidelijker te krijgen. (en dat is dan misschien een wetenschappelijke insteek, daar kan ik ook niets aan doen, that's who i am 8) )

Afgezien van dat ben ik, zeker op dit gebied, wat allergisch geworden voor 'tja niet alles is verklaarbaar'. Well newsflash: alles is wél verklaarbaar. Soms doen we er honderden jaren over maar álles is verklaarbaar.
Als ik vroeger als kind vragen stelde over de bijbel dan kreeg ik standaard als antwoord "tja, God is nou eenmaal almachtig, wij kunnen hem soms niet begrijpen". Well that's no goddamn answer :-s
Ben daar misschien een beetje gefrustreerd door geraakt ik weet het niet.
Als een autistisch kind je iets vraagt dan moet je daar als volwassene ook gewoon een antwoord op hebben, en als je dat niet hebt dan moet je'm ook niet voorliegen 001_tongue
In tussen ben ik er achter dat de bijbel helemaal niet onfeilbaar en van God gegeven is, en gewoon geschreven is door mensen die op dat moment de kennis hadden van de mensheid op dat moment. En om die reden staan er dus dingen in die gewoon niet kloppen. En dat heeft dus niets met een almachtig wezen te maken die ons een beetje zit te mindf*cken.

[zucht] Moeilijke materie, die spiritualiteit. En ergerlijk dat niemand me het nou eens kan verklaren.
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Als hij zelf zegt dat hij pragmatisch is, het gaat dus voor hem om de bewijzen vandaar zijn vragen naar jou

Hij wil het begrijpen? Dus wat is zijn doel dan?
Zou hij bewijzen willen zien, horen, lezen?
Vandaar mijn reactie.
Ook dit lees ik nu pas. Wees gerust M@rco, jij zal zeker niet degene zijn die hier iets, voor mij verhelderends, op kan zeggen.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het is zo simpel te verklaren

Is het logisch? Neen
Is het bewezen? Neen
Heb je er zelf enige tastbare ervaring mee? Neen

dan niet 001_tongue

En ik heb best heel veel fantasie, dus daar ligt het niet aan. Misschien kom ik dan ook wel voor leuke verrassingen te staan
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het punt is: alles in de natuur heeft een functie. Tot het allerkleinste, nietsbetekenende beestje aan toe. Een enorm complex systeem waarin alles wat leeft elkaar in stand houdt en een of meerdere functies heeft. Wat wij dan spiritueel noemen, namelijk re-incarnatie, zou welbeschouwd, als het bestond, gewoon een natuurlijk fenomeen zijn.
En zoals nu bekend zou dat dan van alle tienduizenden verschillende soorten leven en wezens en species het enige fenomeen in de hele natuur zijn...zonder enige functie. I find that hard to believe.
Transities zijn zeker niet vreemd voor de natuur (denk aan de rups/vlinder) maar dat heeft een hele logische verklaarbare functie.
Misschien heeft het wél een functie. ;) Dat zou zomaar kunnen toch? Misschien is die functie zelfs al beschreven, in dit topic, maar vind jij het wellicht niet "functiewaardig".
Nogmaals, begrijp me niet verkeerd: dat ik vragen stel bij kwesties betekend niet dat ik ze categorisch afwijs, ik stel alleen vragen om het duidelijker te krijgen. (en dat is dan misschien een wetenschappelijke insteek, daar kan ik ook niets aan doen, that's who i am 8) )
Ik begrijp je niet verkeerd. Wij staan er gewoon anders in.
Moeilijke materie, die spiritualiteit. En ergerlijk dat niemand me het nou eens kan verklaren.
:lol: Tja ...
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

ergelijk he als je gelooft dat het verklaard "MOET" worden.
Nu weet je waarom je je geergerd voelt. Dat is door te geloven in iets wat niet gebeurd is en wat ook nooit zal gebeuren.
Spiritualiteit gaat zo buiten het verstand om dat het met het verstand nooit te verklaren valt.
Dus misschien is het in dit geval jouw verstand wel wat jou zit te mindf*cken.
Het kan zelfs zo zijn dat als je alles verklaard wil hebben dat je alles aan het dood denken bent.
Hoe verhelderend is jouw verstand als je gelooft dat het allemaal verklaard MOET worden.

Wat zou een verklaring voor jou zijn?
Misschien is de verklaring waar naar je opzoek bent al lang gegeven
maar ook al zou die verklaring je al gegeven zijn dan zou je hem nog niet kunnen zien.
Door dat je misschien zit te wachten op een antwoord wat jij WIL horen maar, dan kan je lang wachten.
Zelfs al zou God of wie het dan ook is waar jij in gelooft aan je verschijnen en het aan jou verklaren,
zelfs dan zou je hem nog niet geloven.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Zelfs al zou God of wie het dan ook is waar jij in gelooft aan je verschijnen en het aan jou verklaren,
zelfs dan zou je hem nog niet geloven.
Sorry, maar je begrijpt toch wel dat deze zinnen nergens op slaan, he? :) Daar schiet niemand iets mee op. Op die manier is het niet nodig.
Niemand heeft iets aan eventuele verwijten, daar is dit topic ook niet voor aangemaakt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Sorry, maar je begrijpt toch wel dat deze zinnen nergens op slaan, he?

Als er iemand nu op deze wereld zou verklaren dat hij God is, zou jij hem geloven?
Dat is de reden waarom God zich zelf nooit zal openbaren. Er zullen altijd mensen zijn die
dat niet geloven en nog eerder gaan geloven dat het de duivel is.
Je kan niet meer zien dan wat je gelooft.


Niemand heeft iets aan eventuele verwijten.....

Het is geen verwijt zo werkt het. Dat is wat mensen doen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Je kan niet meer zien dan wat je gelooft.
Daar valt eventueel over te discussieren. Maar ik ben niet meer van plan om daarover te discussieren. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het is pas als je niet meer gelooft in je mening dat je iets anders kan zien, zolang je blijft geloven in je mening is die verandering in wat je zal zien niet mogelijk. En daarover hoeven we niet meer te discussieren.
Bij deze is het bewijs geleverd. (het is niet zo omdat ik het zeg maar, omdat de werkelijkheid laat zien
dat het zo werkt.)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het is pas als je niet meer gelooft in je mening dat je iets anders kan zien, zolang je blijft geloven in je mening is die verandering in wat je zal zien niet mogelijk. En daarover hoeven we niet meer te discussieren.
Je kan een eigen mening hebben en de ander kan zijn of haar eigen mening hebben. Beide meningen hoeven niet goed of fout te zijn, M@rko.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Ik heb het niet over goed of fout maar over wat je zal zien.



Dit was een paar minuten geleden jouw mening kan je nu zien dat die mening nu niet meer waar is?
Nu waarschijnlijk wel maar nog niet toen je deze mening aan het opschrijven was en er nog in geloofde
dat je niet meer wilde discussieren.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Ik heb het niet over goed of fout maar over wat je zal zien.



Dit was een paar minuten geleden jouw mening kan je nu zien dat die mening nu niet meer waar is?
Nu waarschijnlijk wel maar nog niet toen je deze mening aan het opschrijven was en er nog in geloofde
dat je niet meer wilde discussieren.
Nee, die mening staat, want bij deze stop ik met deze discussievorm. Uiteraard mag je zelf verder discussieren. :)

Wat ik mij trouwens afvraag M@rko en dat staat hier los van, is of je hier speciaal bent gekomen om alleen maar in Spiritualiteit te posten. Wat ik mij afvraag is waarom je dan niet gekozen hebt voor een Spiritueel forum. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”