Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Vergelijkingen

Je ziet vaak dat mensen ontevreden worden als ze zichzelf gaan vergelijken met anderen. Ik zat een interessante documentaire te kijken over gelijkheid en daarin werd de volgende vraag gesteld die te maken had met inkomen en status:

Wat zou jij doen ?
Werken in een bedrijf waar je 60.000 euro op jaarbasis kan verdienen en waarbij iedereen verder daar minder dan 60.000 euro per jaar verdient. Dus jij hebt daar het topsalaris.

Of werken in een bedrijf waar je 70.000 euro op jaarbasis kan verdienen en waarbij iedereen verder meer dan 70.000 euro op jaarbasis verdient. Dus iedereen verdient daar meer dan jou en jij hebt het laagste salaris.

Waar kies jij voor ?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en vooral ook de motivering er achter.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Vergelijkingen

Als ik al zou kiezen tussen werken in zo een bedrijf ( :tongue: ) zou ik voor het tweede gaan.

Als nummer 1 het hoogste salaris is van het hele bedrijf zit je ook gelijk al zonder groei of toekomstmogelijkheden om je verder te ontplooien of beter te worden.Dan wordt je gegarandeerd een vastgeroeste bore out zonder uitdagingen.

Het tweede is niet enkel meer als startersloon maar ook heb je kans om omhoog te gaan op de ladder .
Het boeit mij niet wie wat verdient en zogezegd meer status heeft of macht.Dat is meestal allemaal een rookgordijn en niet recht evenredig met slim zijn of competentie.

Ik zou eerder kijken of de functie boeiend is en wat ik ermee kan . Maar dat was de vergelijking niet ; dus optie 2.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Vergelijkingen

Ik zou ook kiezen voor optie 2.

Dan heb je zoals momo zegt, nog doorgroeimogelijkheden en zit je niet vastgeroest in een functie.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Leeuwtjuh

Re: Vergelijkingen

Ik kies voor optie 1. Er is een reden waarom ze mij het hoogste salaris geven, dat wil zeggen dat ik goed ben in wat ik doe en dat ze blij met me zijn. Do not fix something that isn't broken, en wees content en op je gemak in het bedrijf.

Ik ga niet onder zitten voor aan anderen. Als bedrijf 2 mij de garantie kan bieden dát ik kan doorgroeien, en dat ik dat zwart op wit kan krijgen, dan zou ik optie 2 overdenken en anders ben ik tevreden met mijn 'topsalaris'. Ik bedoel; het is maar geld. Aan het einde van de dag kom je thuis; wil je dan kapot zijn omdat je je uit de naad werkt en nergens trek meer in hebt omdat je dagelijks moet presteren om uberhaupt te 'mogen' doorgroeien, of wil je met een goed gevoel thuis komen, wetende dat jij de beste persoon bent op de juiste plek?

Een goed gevoel is mij meer waard dan die tienduizend euro.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vergelijkingen

60.000 Bruto of Netto? [027] Nou ja, het maakt niet uit, het is een salaris waar je heel aardig van kunt leven. In het hypothetische geval dat ik de capaciteiten, opleiding en ervaring zou bezitten die het rechtvaardigen om een topsalaris binnen een bedrijf te scoren, dan zou ik daar voor gaan.
Je wilt natuurlijk altijd boven aan de ladder staan, zeker als je daar door ook status en diverse privileges bezit.
Wil je onder aan staan of Numero Uno zijn? Doe mij maar Numero Uno.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Vergelijkingen

mmmm, je deed me even denken...

maar optie 1 zegt niet dat je niet meer moet presteren, enkel dat je het meeste verdient.En dat iedereen onder je staat en jij verantwoordelijk bent voor hun 'shit'.en overal zitten wel een paar koekwausen tussen die denken dat ze het warm water uitgevonden hebben :roll:

Ik ben liever verantwoordelijk voor de mijne , daar heb je meer zicht en controle op. :nod:

Het is veel moeilijker mensen te motiveren om dingen te doen zoals jij ze ziet dan jezelf motiveren om te geraken waar je graag zou zijn.

En als ik echt de enige uitgelezen persoon zou zijn om een heel bedrijf te 'leiden' (niet lijden) mogen ze me meer betalen :-P
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Leeuwtjuh

Re: Vergelijkingen

Als leiding geven voor jou inhoudt dat je telkens 'andermans zooi' op moet ruimen, dan ben je volgens mij niet echt een goede leidinggevende :lol: Een beetje goede leidinggevende staat mijn inziens aan de zijlijn hier en daar wat dingen te regelen die hij/zij niet aan een ander over kan laten en voedt het personeel een beetje op zodat ze zichzelf kunnen redden.

Bovendien werd er hier niet een functieomschrijving gegeven. Dus dat maakt het sowieso wel een incomplete stelling waarmee je alle kanten op kunt. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik voor optie 1 ga.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Vergelijkingen

yeah right :tongue:

Als het goed gaat komen ze nooit, enkel als alles in de soep draait. Neem dat maar aan :badgrin:

Als ik uit mijn verschillende werkervaringen put waren diegene die zogenaamd de leiding hadden meestal diegene die op hun gat zaten en wat nergens op slaande holle slogans verkondigden die in de praktijk geen enkel nut hadden.

Maar het is inderdaad allemaal te hypothetisch en iedereen gaat vanuit zichzelf en eigen ervaring invullen.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Leeuwtjuh

Re: Vergelijkingen

Dan ga ik wel naar hun toe als ik me verveel :p
elgebak

Re: Vergelijkingen

Ik zou mijn baan niet uitzoeken op salaris.
Ik wil de baan waar ik het gelukkigst in ben: Ik wil er plezier in hebben en goed in zijn, prettige werktijden, aardige collega's en een gunstige ligging van het bedrijf. Daarmee accepteer ik elk salaris wel. Maar er vanuit gaande dat Optie A en B verder in even goede omstandigheden verkeren wat betreft mijn wensenpakket, en ik de keuze enkel kan baseren op het salaris, kies ik voor optie B. Met 10.000 euro meer per jaar kan ik nog iets onbezorgder leven, en dan maakt het me niet uit dat anderen nog weer meer verdienen. Het gaat erom wat ík met míjn geld kan doen, en dat een ander er meer mee kan vind ik prima. Ik leef het leven van een ander niet, dus ik heb er geen last van als een ander meer kan betalen dan ik. Ik hoef niet de rijkste te zijn, als ik kan rondkomen vind ik het belangrijkste. En eigenlijk kan dat met die 60.000 euro ook makkelijk. Maar als ik voor 70.000 euro mag kiezen heb ik dat liever ;)
Leeuwtjuh

Re: Vergelijkingen

:lol: Mijn inkomen ligt volgens de belastingdienst beneden de 1000 euro per jaar en als je ziet wat ik daar allemaal voor moet doen....... :roll:

Geloof me; met 60.000 ben ik dik tevreden én sta ik op één. 8)
Ik ben liever loyaal aan mensen die blij met mij zijn en mij op mn waarde schatten.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Vergelijkingen

Leeuwtjuh schreef:Geloof me; met 60.000 ben ik dik tevreden én sta ik op één. 8)
Ik ben liever loyaal aan mensen die blij met mij zijn en mij op mn waarde schatten.
Maar dan zou in termen van geld jij op laatst staan qua waarde in bedrijf 1?

Zou je het vrijwillig doen als iedereen je opperste beste chef van de wereld noemt?

of bwana :badgrin: !
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Leeuwtjuh

Re: Vergelijkingen

momo schreef: Maar dan zou in termen van geld jij op laatst staan qua waarde in bedrijf 1?

Zou je het vrijwillig doen als iedereen je opperste beste chef van de wereld noemt?

of bwana :badgrin: !
Eh, zolang mijn vaste lasten betaald worden en AL mijn behoeften worden voldaan, wil ik mezelf nog wel vrijwillig aanmelden voor iets dat ik leuk vind ook. :D Het zal mij dan een zorg zijn of het van links of van rechts komt.

Het bedrijf mag mij ook kostenvrij maken en wekelijks mijn gewenste boodschappen bezorgen en cadeau's/aankopen in natura geven. I so do not care. Zolang ik niets maar dan ook niets tekort kom, zal het mij om het even zijn. En ik heb nou eenmaal een behoefte aan waardering nodig die hoger dan gemiddeld ligt in verhouding met de normale plebs. :tongue:

Ik heb een hekel aan geld, er komt altijd gezeur over.
Liever leefde ik zonder, maar dan wel optimaal gelukkig en eigen baas!

Terug naar “Vraag van de week”