Gebruikersavatar
bobkeizer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2018 14:44

ons brein verschillende uitgelegd

Hallo allemaal

Ik lees veel en daar leer ik van maar kom twee zaken tegen die ik niet kan matchen
enerzijds wordt er verschil gemaakt tussen de linker en de rechter helft van het brein met verschillende functies, anderzijds kennen we het (zeer oude) "reptielenbrein", het (oude) "zoogdierenbrein" en de (relatief nieuwe) Neocortex.
Qua omschrijvingen zie ik dat zaken van de neocortex door anderen worden toegeschreven aan de linkerhelft en dat van het limbische (zoogdieren) brein aan de rechter helft.

Ik neig meer naar het geëvolueerde brein (reptiel/zoogdier/neo) want zie niet dat twee hersenhelften op een totaal verschillende manier van elkaar functioneren. Wel dieper gelegen delen die samenwerken met bovenliggende lagen.

Kan iemand mij hier uitleggen wat het nu is of dat beide theorieën van toepassing zijn?

Bob
Blijf aardig op een manier die gezond is voor iedereen (inclusief jezelf).
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ons brein verschillende uitgelegd

Het brein is ingewikkeld. Ik ga een poging doen om er een lichtje op te schijnen. Misschien dat je er iets aan hebt, misschien nog niet.


Verdelen van het brein kan in drie lagen. De lagen die jij noemde: Neocortex, zoogdierenbrein, reptielenbrein.

Neocortex is de jongste laag. (Dat is wat je zelf ook beschreef nieuw.) Daaronder vinden we het zoogdierenbrein. Dus onder de Neocortex.
De oudste is het Reptielenbrein en samen zijn ze verantwoordelijk voor 'functioneren'. Bij alle drie de breinen, Neo, zoogdier en reptiel, heb je hersenstructuren. Elk brein is verantwoordelijk voor iets anders.

Je kan dus zeggen dat ze apart van elkaar werken, maar dat ze samenwerken en elkaar waar nodig zelfs misschien wel wat bijsturen.
In elk brein zitten onderdelen van de hersenen, die we nodig hebben.

Je kan dus eigenlijk zeggen dat beide theorieën van toepassing zijn. De breinen kunnen niet zonder elkaar. Ze bestaan alle drie en hebben functiemogelijkheden.

Omdat het lastige materie heb, heb ik het deels ook even op moeten zoeken. Misschien dat je de site al hebt bezocht, maar hier is de link met uitgebreide info. Laat je weten of je hier wat aan hebt?

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... brein.html

Bron: https://www.infonu.nl/
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
bobkeizer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2018 14:44

Re: ons brein verschillende uitgelegd

Bedankt

ik heb de pagina bekeken en zie geen duidelijk onderscheid tussen links en rechts maar wel de "lagen" (ook binnen de neocortex) Ik deel je mening dat ons brein vreselijk complex is. Waarschijnlijk wordt de uitleg bij de hersenhelften gebruikt om algemeen aan te geven dat verschillende delen van het brein verschillende functies hebben.

Bob
Blijf aardig op een manier die gezond is voor iedereen (inclusief jezelf).
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ons brein verschillende uitgelegd

bobkeizer schreef: 07 sep 2018 22:33 Bedankt

ik heb de pagina bekeken en zie geen duidelijk onderscheid tussen links en rechts maar wel de "lagen" (ook binnen de neocortex) Ik deel je mening dat ons brein vreselijk complex is. Waarschijnlijk wordt de uitleg bij de hersenhelften gebruikt om algemeen aan te geven dat verschillende delen van het brein verschillende functies hebben.

Bob
Graag gedaan!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: ons brein verschillende uitgelegd

Er is wel degelijk functiedifferentiatie tussen beide hersenhelften, zo is gebleken uit onderzoek met patiënten die een split-brain operatie ondergaan hadden. Ook waren de oogzenuwen afgeneden van de tegenoverliggende hersenhelft. Als ik het me goed herinner ging het als volgt (m.a.w. vraag niet om referenties. Zoekmachines moeten ook kunnen bestaan.) De patiënten kregen voor elk oog een ander beeld te zien, waarna ze gevraagd werd wat ze zagen met hun rechteroog. Als antwoord gaven ze het beeld dat ze zagen met hun linkeroog, om vervolgens nee te schudden. Het centrum voor taal en spraak bevindt zich namelijk in de linkerhersenhelft (bijna altijd, gespiegelde types komen sporadisch voor, vooral onder linkshandigen). Interessant is dat deze differentiatie bij dieren niet zo duidelijk is. Dieren hebben een minder sterke voorkeur voor links of rechts en laterale dominantie is dan ook grotensdeels ontwikkeld in tandem met onze opponeerbare duimen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
bobkeizer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2018 14:44

Re: ons brein verschillende uitgelegd

Radius schreef: 20 sep 2018 13:09 Er is wel degelijk functiedifferentiatie tussen beide hersenhelften, zo is gebleken uit onderzoek met patiënten die een split-brain operatie ondergaan hadden. Ook waren de oogzenuwen afgeneden van de tegenoverliggende hersenhelft. Als ik het me goed herinner ging het als volgt (m.a.w. vraag niet om referenties. Zoekmachines moeten ook kunnen bestaan.) De patiënten kregen voor elk oog een ander beeld te zien, waarna ze gevraagd werd wat ze zagen met hun rechteroog. Als antwoord gaven ze het beeld dat ze zagen met hun linkeroog, om vervolgens nee te schudden. Het centrum voor taal en spraak bevindt zich namelijk in de linkerhersenhelft (bijna altijd, gespiegelde types komen sporadisch voor, vooral onder linkshandigen). Interessant is dat deze differentiatie bij dieren niet zo duidelijk is. Dieren hebben een minder sterke voorkeur voor links of rechts en laterale dominantie is dan ook grotensdeels ontwikkeld in tandem met onze opponeerbare duimen.
Bedankt voor deze extra uitleg
Blijf aardig op een manier die gezond is voor iedereen (inclusief jezelf).

Terug naar “Spiritualiteit”