angel12

Sprekende tongen

Hallo,

Heeft iemand al van "sprekende tongen" gehoord ? Of heeft iemand hier al ervaring mee ?

Groetjes,

Angel
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Sprekende tongen

Sprkenede tongen, wat zijn dat, angel? Leg het eens uit?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Sprekende tongen

Waarschijnlijk bedoel je het verschijnsel dat in het Engels wordt aangeduid met 'speaking in tongues'. Hierbij spreekt de spreker in een taal die hij zelf niet beheerst. Het verschijnsel wordt vaak als paranormaal beschouwd en in het christendom toegeschreven aan de heilige geest.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
TheEmperor85

Re: Sprekende tongen

Radius schreef:Het verschijnsel wordt vaak als paranormaal beschouwd en in het christendom toegeschreven aan de heilige geest.
Dat is een oude misvatting (wat in beginsel ook de fout is van de eerste vertalers): er staat dat de discipelen (en beiden Maria's) 'Tongen van vuur' op hun hoofd kregen, en alle talen konden spreken van de reizigers die op dat moment in Jeruzalem waren ( en dat waren nogal wat nationaliteiten want in die tijd was Jeruzalem naast Rome één der centra's van de wereld).
Spoiler:
Afbeelding
'In vreemde tongen spreken' heeft dus niets met het neerdalen van de Heilige Geest te maken in zoverre: de tongen waren vlammen. Aangezien je in een enkele vlam met enige fantasie de vorm van een tong kan ontdekken.

Boze tongen (woordgrapje, niet grappig? ok..) beweren dat dit de oorsprong is van het katholieke gebruik om een kaarsje op te steken in de kerk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Sprekende tongen

Ik geloof best dat mensen tijdens een kerkdienst in een dusdanige religieuze vervoering kunnen raken dat ze een reeks onverstaanbare klanken beginnen uit te stoten.
De officiële naam voor het verschijnsel is Glossolalie.
Uiteraard bekijk ik dit verschijnsel met de nodige scepsis. ;-)

Ik ben een paar jaar geleden aanwezig geweest bij de doop van een forumlid.
Tijdens de doop begon één van de aanwezigen wat merkwaardig en onverstaanbaar voor zich uit te brabbelen. Ik ging er van uit dat de man een hersenbeschadiging had opgelopen waardoor zijn spraakvermogen was aangetast en leed aan een ernstige vorm van afasie. Maar de man bleek een tijdje later toch gewoon Nederlands te kunnen praten. Voor mijn gevoel speelde de man een beetje komedie.

Ik vind het toch opmerkelijk dat je het 'spreken in tongen' eerder aantreft bij de wat meer sektarische Christelijke gemeenschappen.
* Liebe Macht Frei *
angel12

Re: Sprekende tongen

Wel, ik hoorde over sprekende tongen in de week op tv.

Ik dacht meteen om er over op te zoeken want jaren geleden, stond ik onder de douche en was ik vanalles luidop aan het zeggen/vragen aan het Universum.
Om goede dingen voor mij op mijn pad te geven.

Ik deed dat dus regelmatig.

Op een gegeven moment stond ik dus voor de zoveelste keer onder de douche en praatte ik maar het was mijn stem totaal niet.
Ik praatte verder en het bleef zo.
Ik vond dat natuurlijk vreemd en deed de douchegordijn open om te zien of het daaraan lag misschien, of het door de warmte kwam - maar dat was dus niet.

En ik had het dus al verschillende keren meegemaakt maar dus ook momenten waarbij dat niet gebeurde.

Ondertussen zijn we meer dan 10 jr verder en doe ik dat nog altijd alleen hebben wij een bad en is het douchegordijn altijd open.
En ik heb dat niet meer meegemaakt.

Gelet op het feit dat ik al veel paranormale ervaringen heb gehad en hierover dus in de week had gehoord vond ik het dus wel interessant om er dieper op in te gaan.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Sprekende tongen

De eerste associatie bij dit topictittel kreeg ik van een Belgisch stripverhaal van Jommeke, een album van een indianenverhaal: “de tong van dikke Springmuis heeft gesproken”… :)

En omdat dit sub-forum over “spiritualiteit” handelt, dacht ik misschien… Iemand die de weg “terug naar de natuur bij de indianen” zoekt of zoiets in dien aard. :D

Anderen kregen blijkbaar de associatie met de “tongentaal” een vorm die je bij sommige sektes terugvind zoals o.a volhoudertje reeds melde.

De ervaring dus, volgens de promotoren, van de “volheid van de Geest”. Onder de verschijnselen geassocieerd bij de devotie liggen de gevallenden onder de gewaande inwerking van de Geest, uitbarstingen van gehuil of onbedwingbaar gelach, rillingen, “ geestelijke dronkenschap”, etc.
Angel kreeg er weer een ander associatie bij dat mysterieus tv-programma… :)
angel12

Re: Sprekende tongen

huilen en lachen heb ik ook al moeten doen bij helende massages maar volgens de uitleg had dit te maken met oplossen van blokkades...
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Sprekende tongen

Huilen en lachen liggen ook dicht bij elkaar… Het is ook belang voor een gezonde psychische ontwikkeling. Als men de algemeen menselijke gevoelens zou toelaten in de maatschappij, en er adequaat mee omgaan, dan hoeven we onze heil niet te zoeken in New-Age achtige dingen en twijfelachtige groeperingen al of niet van christelijke origine.
Melis

Re: Sprekende tongen

Beetje een topickick dit, maar ik ben al even niet meer actief geweest hier. Ik weet niet of je hier nog mee bezig bent?

Maar in elk geval.. Het forumlid waarvan vh op de doop was, ben ik. In de kerk waar ik toen heen ging - waar ik nu heen ga ook trouwens - wordt geloofd dat spreken in tongen een van de gaven van de heilige geest is. In het begin vond ik dit heel raar en apart, maar toen ik meer bezig ging ermee wende ik er wel aan. Ik geloof dat er zoiets bestaat als je laten leiden door iets hogers als je praat, maar denk ook dat er mensen zijn die anderen zo vaak klanken hebben horen uitslaan dat ze het maar na gaan doen.

Wat ik wel mooi vind is getuigenissen die je hier soms over hoort. Bijvoorbeeld een man die opeens Arabisch kon spreken toen hij sprak met iemand die van Arabische afkomst was. Zulke dingen.

Maar bij spreken in tongen veranderd je stem niet, zoals jij beschrijft.
angel12

Re: Sprekende tongen

wel ik sta nog altijd open voor reacties...

Groetjes,
Angel
RMaikelM

Re: Sprekende tongen

Wel, wellicht heb je onderbewust een nieuwe taal bij elkaar geraapt.
Kijk eens naar tweelingentaal, het heeft er waarschijnlijk iets mee te maken
angel12

Re: Sprekende tongen

Dat zal ik eens opzoeken...alvast bedankt,

Terug naar “Spiritualiteit”