Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Citaat of wijsheid van de dag....

Ik zat te denken, wat nou als je het omdraait.

Death asked Life: why do people love me and hate you.
Life answered: because you are a lie and I'm a painfull truth.

En toen bedacht ik me; is dit niet de denkwijze van de zwaar depressieve mens ? Die het leven haat, die niet meer verder wil, die gedesillusioneerd het leven beziet vanuit de negatieve gedachtegang dat leven pijnlijk is. Dat mensen slecht zijn, dat ze hard en onecht zijn. Die zichzelf vaak waardeloos vindt, het niet waard om van te houden. Allemaal pijnlijke "waarheden" van de depressieve mens.

Ze zien de dood vaak liever tegemoet en zelfmoordgedachten komen regelmatig op bij de depressieve mens. Er niet meer hoeven zijn suggereert bevrijdiging en rust. Een ontsnapping uit de destructieve gedachten en negativiteit van alledag. Maar ook dat is slechts een leugen, een fata morgana want dood zijn betekent einde van alles wat men is als mens. Men laat er alles mee achter en dat is behoorlijk pijnlijk voor anderen.

De depressieve mens wilt helemaal niet dood namelijk. Die wilt leven maar dan wel op een prettige en gelukkige manier. Samen in harmonie met zijn/haar naasten. Leven wat niet pijnlijk ervaren wordt maar als plezierig en fijn wordt ervaren. De dood is geen ontsnappingsmogelijkheid maar een definitief einde van een tijdelijk probleem.


Just my thougths..
Inzicht als Uitweg..
Eefje

Re: Citaat of wijsheid van de dag....

@ja, miss is dat zo, alleen als je erg diep zit kun je hier niet eens meer over filosoferen, zie je al 't andere niet meer, ''de leugen van de dood'', de pijn die je anderen er mee aan doet,. dat is 't ''enge'' ervan. (en dan ''eng' in 'n dubbele betekenis, ''eng'' van ''akelig' en ''eng'' van kortzichtigheid die je dan overkomt, 't versmalt je gedachten gang, knijpt 't samen)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Life vs Death

Het enge en akelige ervan is de bewustzijnsvernauwing die het dus eigenlijk oplevert waarbij de dood verkozen wordt boven het leven die enkel nog als een pijnlijke waarheid wordt ervaren ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Omdat men ervaart dat het leven te moeilijk is en constant moet iets doen wil je dat het iets oplevert of iets verandert.Het kan inderdaad zeer moeilijk zijn, maar in de meeste gevallen maken we het onszelf zo moeilijk door verkeerde gedachtenpatronenen of aangeleerde valkuilen.

Dood word dan gezien als een soort rust, niks meer moeten doen en niks meer hoeven te beslissen. Voor veel mensen is dat een aantrekkelijker keuze dan elke dag ploeteren en worstelen.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Life vs Death

Mystica schreef:Ik zat te denken, wat nou als je het omdraait.

Death asked Life: why do people love me and hate you.
Life answered: because you are a lie and I'm a painful truth.


En toen bedacht ik me; is dit niet de denkwijze van de zwaar depressieve mens?
Ik vind het juist wel mooi als het Leven op de cynische vraag van de Dood antwoordt dat de dood een leugen is een het leven een pijnlijke waarheid.
Mensen zijn pas werkelijk dood als niemand meer aan ze denkt. Ga maar eens na hoe lang het duurt voordat er werkelijk niemand meer is die ooit nog aan je denkt. Dat moment ligt voor veel mensen pas heel ver in de toekomst.
Dan is de dood toch een leugen en het leven een pijnlijke, maar mooie waarheid? ;-)

Hi hi, ik kan best wel een beetje met woorden goochelen en quasi diepzinnige praatjes houden en lekker klef uit de hoek komen.
001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Hawk L.

Re: Life vs Death

momo schreef:Dood word dan gezien als een soort rust, niks meer moeten doen en niks meer hoeven te beslissen. Voor veel mensen is dat een aantrekkelijker keuze dan elke dag ploeteren en worstelen.
I second that!
Ook ken ik het gevoel (jammer genoeg)...
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Dood word dikwijls geromantiseerd omdat niemand echt weet hoe het is en voor zichzelf dan invult.

De harde realiteit van elke dag is een bekend feit en weinig te romantiseren.

Het verschil is dat je met het eerste niet veel meer aankunt en het tweede nog altijd te veranderen valt.

Dus ik kan me meer vinden in Mystica's versie.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Chopra

Re: Life vs Death

Helemaal eens met mystica...
Eefje

Re: Life vs Death

Mystica schreef:Het enge en akelige ervan is de bewustzijnsvernauwing die het dus eigenlijk oplevert waarbij de dood verkozen wordt boven het leven die enkel nog als een pijnlijke waarheid wordt ervaren ?
ja, en die bewustzijnsvernauwing merk je dan niet eens meer...''sluipmoordenaar''.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Stel nu eens even dat dood zou inhouden dat je eerst alle fouten die je tijdens je leven maakte moest bekijken en rechtzetten, alle onafgewerkte zaken en moeilijke punten oplossen en met de goeie antwoorden en inzichten komen.Als een soort 'eindwerk' :o

Daarna pas kreeg je de rust omdat je ze 'verdiende.'

Ik denk dat meer mensen zich daadwerkelijk zouden inzetten dit tijdens het leven te doen en misschien dan ook verder komen dan enkel het verlangen naar iets beter of naar de dood?Het verlangen zonder het streven naar door feitelijke actie.Ik vind het idee eindigheid tegelijkertijd een soort troostrijke gedachte sommige dagen en extra motivatie andere momenten,omdat het (naar eigen keuze of logisch gevolg) op een keer over en uit is. Dus zoveel dingen doen nu het nog even kan.

Even tussendoor filosoferen op een grijze zondag 001_rolleyes

Ps. Je kan doodgaan zonder geleefd te hebben
maar niet leven zonder doodgaan..(uiteindelijk dan)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Life vs Death

momo schreef:Stel nu eens even dat dood zou inhouden dat je eerst alle fouten die je tijdens je leven maakte moest bekijken en rechtzetten, alle onafgewerkte zaken en moeilijke punten oplossen en met de goeie antwoorden en inzichten komen. Als een soort 'eindwerk'.
Nou, liever niet. 011 Ik zou zeggen, laat andere mensen dat maar voor je doen, die moeten toch immers nog een tijdje verder met hun leven? Het ligt aan degenen die achterblijven om te bepalen hoe ze verder met je nagedachtenis om leren gaan. Dat vind ik dan weer het mooie van de dood, dat de anderen je die taak uit handen nemen. "Deal with it" en als je dat niet lukt dan heb je pech gehad. Dat is overigens geen advies of verwijt aan mensen die dat niet kunnen opbrengen, maar mijn persoonlijke instelling.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Het gaat helemaal niet over nagedachtenis.Wat maakt het mij uit hoe ze na mijn dood over me denken?Heb ik nu al meestal geen boodschap aan :badgrin:

Maar 'liever niet 'snap ik wel , meeste mensen zeggen al liever niet al de first time around ;)
Maar als het je tijdens het leven die rust die men aan dood zijn verbind kan opleveren zou het toch graag, met veel plezier en inzet moeten zijn?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Life vs Death

momo schreef:Maar als het je tijdens het leven die rust die men aan dood zijn verbind kan opleveren zou het toch graag, met veel plezier en inzet moeten zijn?
Ik geloof niet zo erg in een ‘eindwerk’. Ik geef er de voorkeur het leven als een ‘totaalwerk’ te zien. Dat leeft veel gemakkelijker.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Dat was de kern van mijn argumentatie dus
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Life vs Death

momo schreef:Stel nu eens even dat dood zou inhouden dat je eerst alle fouten die je tijdens je leven maakte moest bekijken en rechtzetten, alle onafgewerkte zaken en moeilijke punten oplossen en met de goeie antwoorden en inzichten komen.Als een soort 'eindwerk' :o

Daarna pas kreeg je de rust omdat je ze 'verdiende.'

Ik denk dat meer mensen zich daadwerkelijk zouden inzetten dit tijdens het leven te doen en misschien dan ook verder komen dan enkel het verlangen naar iets beter of naar de dood?Het verlangen zonder het streven naar door feitelijke actie.Ik vind het idee eindigheid tegelijkertijd een soort troostrijke gedachte sommige dagen en extra motivatie andere momenten,omdat het (naar eigen keuze of logisch gevolg) op een keer over en uit is. Dus zoveel dingen doen nu het nog even kan.

Even tussendoor filosoferen op een grijze zondag 001_rolleyes

Ps. Je kan doodgaan zonder geleefd te hebben
maar niet leven zonder doodgaan..(uiteindelijk dan)
Het doet me denken aan het principe van Karma. Dat je eerst dus je dingen weer goed moet maken die je fout hebt gedaan. Een soort van herstel van balans.

In veel overleveringen vanuit de religie en spirituele stromingen zie je het principe van Karma of herstel van "zonden". Dingen die niet goed zijn, die je kan herstellen. Typisch dat voornamelijk de begrippen "herstel" en het leerprincipe hierin terug komen. Een eindwerk suggereert ook leren. Iets leren hier ter voltooiing van iets.

Karma kent dat principe ook maar dan met een reincarnatie principe. Ik weet niet of jij hierop doelde ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

De religieuze inslag kwam pas later in mij op. Ik zag het op dat moment meer als stel dat je eerst je taak moet afmaken voor je 'verder' kan.

Dat doodgaan niet automatisch rust betekent maar eerst opruimen, ordenen en rechtzetten.Afmaken in de figuurlijke zin.
Zou het dan nog steeds zo aantrekkelijk zijn?
Of zou je meer gemotiveerd zijn tijdens je hele leven ernaar op zoek te gaan ipv vermijden en uitstellen.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Life vs Death

Het hangt er van af wat je nodig vindt om op te ruimen, te ordenen of recht te zetten, dat is bij iedereen verschillend. Ik zelf vind dat niet nodig, ik heb alleen verantwoording aan mezelf af te leggen en er zijn wat mij betreft geen verplichtingen naar anderen toe. Ik kan met een gerust hart gaan wanneer mijn tijd gekomen is. Waarom zou ik moeilijk gaan doen als het niet nodig is?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Life vs Death

Het is ook enkel voor jezelf.
En wees eerlijk, iedereen heeft dingen op te ruimen, recht te zetten of beter te doen.

Als dat niet zo is, heb jij de hemel op aard al ontdekt 8)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Girly

Re: Citaat of wijsheid van de dag....

Mystica schreef:Ik zat te denken, wat nou als je het omdraait.

Death asked Life: why do people love me and hate you.
Life answered: because you are a lie and I'm a painfull truth.

En toen bedacht ik me; is dit niet de denkwijze van de zwaar depressieve mens ? Die het leven haat, die niet meer verder wil, die gedesillusioneerd het leven beziet vanuit de negatieve gedachtegang dat leven pijnlijk is. Dat mensen slecht zijn, dat ze hard en onecht zijn. Die zichzelf vaak waardeloos vindt, het niet waard om van te houden. Allemaal pijnlijke "waarheden" van de depressieve mens.

Ze zien de dood vaak liever tegemoet en zelfmoordgedachten komen regelmatig op bij de depressieve mens. Er niet meer hoeven zijn suggereert bevrijdiging en rust. Een ontsnapping uit de destructieve gedachten en negativiteit van alledag. Maar ook dat is slechts een leugen, een fata morgana want dood zijn betekent einde van alles wat men is als mens. Men laat er alles mee achter en dat is behoorlijk pijnlijk voor anderen.

De depressieve mens wilt helemaal niet dood namelijk. Die wilt leven maar dan wel op een prettige en gelukkige manier. Samen in harmonie met zijn/haar naasten. Leven wat niet pijnlijk ervaren wordt maar als plezierig en fijn wordt ervaren. De dood is geen ontsnappingsmogelijkheid maar een definitief einde van een tijdelijk probleem.


Just my thougths..

Hmmm... dat kan inderdaad kloppen mevrouw, ik zelf als 13jarige ben ook heel erg geïnteresseerd in spiritualiteit en ik zit ook vaak in over de dood. Ik heb soms ook wel eens angstige gedachtes daarover...

Dit kan erg goed helpen om het te accepteren en niet het zelf te doen.
En zo word je herinnerd aan de mensen die van je houden dan voel je je al minder ondergewaardeerd

Terug naar “Spiritualiteit”