vaporizor

Binaural Beats ervaring

Hoi allemaal,

Vroeger deed ik onderzoek naar het gebruik van Binaural Beats in mijn muziek. In de achtegrond met aan zachte storing erdoorheen. Merkte wel dat soms mijn gemoedstoestand abrupt kon veranderen na een tijdje naar bepaalde tonen geluisterd te hebben maar nog nooit zoiets heftigs als wat ik gisternacht heb meegemaakt.

Binaural Beats worden opgewekt door in elk oor een iets andere toon af te spelen. De combinatie van die tonen geven een bepaald effect in de hersenen.

Nu na ongeveer 10 jaar dacht ik het weer eens te proberen en een sessie te doen van 30 minuten. Meteen de heftigste genomen. Ik liet mij helemaal opgaan in de tonen. Wat er gebeurde was als volgt:

Tijdens de sessie:
- Ik lag en dacht: Dit werkt niet. Lig er nu al 5 minuten zo bij en voel niks.
- Begon tintelingen te voelen, dus dacht: Ach ja, vast omdat ik de hele tijd zo stil lig. Laat ik me maar concentreren.
- De tintelingen werden erger en erger. Vanuit mijn vingertoppen helemaal naar mij armen. Een in mijn voet.
- Mijn buik begon op een gegeven moment zwaar aan te voelen. Net alsof er iets op lag.
- De sessie ging over naar de volgende stap waardoor het begon te lijken alsof ik ging zweven (voelde voornamelijk mijn rug van het bed af komen).
- Op een gegeven moment ging mijn armen schokje bij schokje steeds verder omhoog. Ik deed mijn ogen open en kon mijn lach niet inhouden om wat ik zag. Was grappig om te zien dat ik onbewust zo een houding had aangenomen.
- De sessie ging geleidelijk over naar de volgende stap. Begon angst te voelen, mijn armen waren bijna helemaal in de lucht. Tintelingen door mijn hele lichaam. Net een soort adrenaline kick.
- Begon stemmen te horen. Net alsof er mensen in mijn oor fluisterde.

Na de sessie:
- Bleef nog een tijdje stemmen horen en begon af en toe te dagdromen. Voelde mij heel erg angstig. Zag beelden van mensen die mij niet meer moesten, dingen die mij famillie aan het doen waren (die ik niet leuk vind). Ga zo maar door. Op de muren zag ik lichten / schaduw waar ik niet van zou weten waar deze vandaan zouden kunnen komen. Dit duurde misschien ongeveer een uur.

De volgende dag:
- Voelde me relaxed. Opgelucht omdat ik geconfronteerd leek te zijn met mijn angsten.

Graag hoor ik van jullie, wat jullie ervaring is met Binaural Beats?
Wat gebeurt er nou precies? Vorm van hypnose? Hoe gevaarlijk is het?
Kan ik nu nog spreken van een mogelijk placebo effect of heeft het echt gewerkt?

Groetjes,
Vapo
EnterYourNameHere

Re: Binaural Beats ervaring

Hoi Vapo

Binaural beats is een verschil in frequentie tussen het linker en rechter geluidskanaal (kan ook met licht). De ensen die er waarde aan hechten zeggen dat de hersens op een bepaalde frequentie functioneren bij bepaalde taken. Bij slapen een lage frequentie en bij denkwerk een hoge frequentie. Door de hersens bloot te stellen aan een bepaalde frequentie zouden de hersengolven gaan resoneren met dat signaal. Je zou dus ontspanning van buitenaf kunnen opleggen als dit klopt.

Ikzelf heb ervaring met meditatie met binaural beat muziek. Ik heb er goede ervaringen mee. Ik heb het gevoel dat ik sneller een staat van diepere ontspanning krijg. Dat kan placebo effect zijn en dat zal ik zeker niet uitsluiten. Toch kan ik een vergelijk maken met een norm situatie. Ik mediteer vaak op een bepaald muzekstuk en datzelfde stuk heb ik met cooledit omgezet naar een binaural beat. Ik denk verschil te merken.

Wat er bij jou is gebeurt is me niet helemaal duidelijk vanuit het theoretisch principe. Ik vind het niet geruststellend zoals je het omschrijft. Ik heb geen antwoorden voor je hierin. Ik heb wel het advies om je experimenten met de nodige voorzichtigheid te betrachten. Eventueel zou je als je wilt blijven proberen bin beats toe te passen kunnen zorgen dat je het niet op een moment doet dat je alleen bent.
vaporizor

Re: Binaural Beats ervaring

Hoi EnterYourNameHere,

Je hebt zeker gelijk dat ik dit beter had kunnen doen in het bijzijn van nog iemand anders (vooral achteraf gezien). Dit wordt echter ook aangeraden.
Het was alleen dat ik er niet meer van had verwacht dan toen ik vroeger met binaural beats experimenteerde, white noise en andere tonen toevoegde (voor het aangenamer maken).
Blijkbaar had ik het fout en was het effect wel wat heftiger dan ik had verwacht. Mijn armen gingen bijv. omhoog in schokjes. Zou mij eigenlijk niet kunnen voorstellen dat dit gebeurde door het placebo effect. Natuurlijk valt het nog steeds niet uit te sluiten :|.

Misschien kan ik er een experiment voor opzetten (met eigen geschreven frequency generator en de frequenties zoals vermeld bij de zgn. university tapes). Wel lastig testen aangezien ik de alpha t/m gamma op gehoor van elkaar kan onderscheiden en ik de effecten kan bedenken die erbij horen. Daarnaast kan ik het ook niet op verschillende mensen testen aangezien iedereen er anders op reageert (een hele kleine kans op epileptische aanvaal). Dus toch maar niet ;)

Groetjes,
Vapo
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Binaural Beats ervaring

Het laatste stuk van je ervaring, met name het stuk van stemmen horen en vervelende dingen ervaren/zien, dat klinkt niet echt helemaal jofel. Als dit soort ervaringen/wanen krijgt, dan klinkt dat eerder als een slechte trip of een hersentoestand die aan een psychose doet denken.

Het is wel iets om heel voorzichtig mee om te gaan, zeker als je niet goed weet wat het effect is.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Binaural Beats ervaring

vaporizor schreef:
Nu na ongeveer 10 jaar dacht ik het weer eens te proberen en een sessie te doen van 30 minuten. Meteen de heftigste genomen.
Hoi Vapo,
mij ontgaat iets.
Wat bedoel je met "de heftigste"? Ik zou gokken dat je theta of delta hebt genomen - maar sommige mensen reageren juist weer het heftigste in alfa - etc.
vaporizor schreef:Wat er gebeurde was als volgt:

Tijdens de sessie:
- Ik lag en dacht: Dit werkt niet. Lig er nu al 5 minuten zo bij en voel niks.
- Begon tintelingen te voelen, dus dacht: Ach ja, vast omdat ik de hele tijd zo stil lig. Laat ik me maar concentreren.
- De tintelingen werden erger en erger. Vanuit mijn vingertoppen helemaal naar mij armen. Een in mijn voet.
- Mijn buik begon op een gegeven moment zwaar aan te voelen. Net alsof er iets op lag.
- De sessie ging over naar de volgende stap waardoor het begon te lijken alsof ik ging zweven (voelde voornamelijk mijn rug van het bed af komen).
- Op een gegeven moment ging mijn armen schokje bij schokje steeds verder omhoog. Ik deed mijn ogen open en kon mijn lach niet inhouden om wat ik zag. Was grappig om te zien dat ik onbewust zo een houding had aangenomen.
Dit klinkt me allemaal bekend in de oren. Ook die zwvende armen ken ik (vooral bij yoga, eerlijk gezegd, maar ook dan ben je in meditatie je bewustzijn aan het veranderen....)
vaporizor schreef:- De sessie ging geleidelijk over naar de volgende stap. Begon angst te voelen, mijn armen waren bijna helemaal in de lucht. Tintelingen door mijn hele lichaam. Net een soort adrenaline kick.
- Begon stemmen te horen. Net alsof er mensen in mijn oor fluisterden.
Bij yoga was op geven moment het doel, om het 'gefluister van een zacht zoemende stilte" te horen.
"Zonder gedegen voorbereiding" (sorry dat dat zo schooljufferig klinkt, maar je plonsde ergens in, voor het eerst na tijden) kunnen dat idd stemmen worden. En als je nieuwsgierig bent naar wat ze zeggen, dan worden het gegarandeerd stemmen.
Op zich niets abnormaals.
vaporizor schreef:Na de sessie:
- Bleef nog een tijdje stemmen horen en begon af en toe te dagdromen. Voelde mij heel erg angstig. Zag beelden van mensen die mij niet meer moesten, dingen die mij famillie aan het doen waren (die ik niet leuk vind). Ga zo maar door. Op de muren zag ik lichten / schaduw waar ik niet van zou weten waar deze vandaan zouden kunnen komen. Dit duurde misschien ongeveer een uur.
Dit vind ik balen.
Het was zoveel leuker geweest, als je zodra "het niet leuk meer was" de boel had kunnen stoppen. Het is ten slote jouw bewustzijn en tot op zekere hoogte kun je dat ook in dit soort dingen sturen. Zo te horen was je even het stuur kwijt (en dat roept op zichzelf vaak ook al weer angst op).
vaporizor schreef:De volgende dag:
- Voelde me relaxed. Opgelucht omdat ik geconfronteerd leek te zijn met mijn angsten.
Gelukkig maar! Kennelijk ben je er sterker uit gekomen...!
vaporizor schreef:Graag hoor ik van jullie, wat jullie ervaring is met Binaural Beats?
Wat gebeurt er nou precies? Vorm van hypnose? Hoe gevaarlijk is het?
Kan ik nu nog spreken van een mogelijk placebo effect of heeft het echt gewerkt?

Groetjes,
Vapo
Ik heb naast meditatie en incidenteel hypnose een tijd lang naar binaural CD's geluisterd.
Mijn idee is, dat die 3 dingen erg op elkaar lijken, maar dat er kleine verschillen zijn. Bij alle 3 'verander je je bewustzijn'. Doe je dat goed voorbereid, dan is er geen gevaar. Bijv. 'de uitgang weten'. Bij yoga deden we dat met de AUM mantra, dan heel rustig eerst wiebelen met je vingers, dan in je gzcht wrijven, dan je ogen open doen.
(Uiteraard: het aller, allereerste is WETEN, dat jij of iets in jou de baas is en stuurt en dat je altijd kunt ingrijpen / naar de uitgang kunt.)

Placebo is latijn voor "ik zal behagen". Ofwel: 'zoet' beter worden, omdat de dokter zo aardig is (al krijg je een pilletje waar alleen suiker met citroensmaak in zit).
Tegelijkertijd: placebo is iets heel krachtigs: als mens kun je vaak jezelf genezen, simpelweg omdat je dat wilt (...vanwege die aardige dokter of wat dan ook...) zonder "echte" medicijnen.
Met in slaap vallen heb je hetzelfde: ben je er van overtuigd: DIT, dit is zo goed, DIT helpt", dan maf je binnen 3 minuten als een blok. (Nuttig!)

Of het 'echt gewerkt heeft' - tja, wat was nou je doel, toen je begon? (Je schreef aan het begin van je posting eigenlijk alleen: 'laat ik het weer eens proberen' en dat heb je gedaan.)
Je hebt een bepaalde ervaring gehad - waar je van kunt leren en die je tot op zekere hoogte, als je dat wilt, zou kunnen herhalen (of niet).
(Ik vind zelf dat zweverige gevoel en het concrete opstijgen van die armen en het getintel "van energie" erg prettig. En ik ben getraind, om 'op het yogakussentje' het te houden bij het gefluister van die zacht zoemende stilte.)

Aan een confrontatie met je angsten (gesteld dat je de uitgang weet, goed voorbereid bent en redenen hebt om te denken dat je sterk genoeg bent) is ook niets mis. (Doe het bijv. nooit in crisissituaties zonder hulp, back-up of in je eentje.)

En afgezien van heftige experimenten: ik gebruik mijn binaural beat CD's soms "gewoon om te ontspannen". Als ik te lui ben (...of te moe...) om te mediteren besteed ik zogezegd een deel van het werk uit aan die CD en kan ik vaak goed slapen of ontspannen. (Vanuit meditatie bezien is in slaap vallen een mislukking - maar als je moe bent is het een zegen.)
Derek

Gratis Binaural beats programma: Resonance

Op het forum kom ik geregeld verwijzingen naar binaural beats tegen, een audiotechniek die behulpzaam zou zijn bij het verbeteren van hersenfuncties, waaronder concentratie. Meer over binaural beats vind je natuurlijk op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats

Nu is (muziek met) deze techniek op cd tegen betaling verkrijgbaar, maar het is ook heel makkelijk zelf te maken. Hier kun je het programma 'Resonance' voor downloaden http://www.resonance-asm.com/ Een erg makkelijk programma waarmee je zelf alpha // beta // theta en delta golven kunt produceren. Ook kun je allerlei effecten toevoegen om de luisterervaring wat prettiger te maken :)

Ik heb het nu een week geprobeerd en moet zeggen dat ik resultaat merk. De beta golven helpen me te concentreren, met theta kom ik makkelijker in slaap. Hoor graag jullie ervaringen met binaural beats en dit programma!
Loan

Re: Binaural Beats ervaring

Ik heb net dat programma resonance gedownload.
Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt?
ik kan niet de beta instelling vinden om mezelf beter te laten concentreren.
nu heb ik alleen het idee dat ik er slaperig van wordt :S
hoe zit dat met die reverb, pitch etc?

bedankt alvast

Terug naar “Spiritualiteit”