Evert

Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Sinds 1998 bestaat er een tak in de psychologie genaamd de positieve psychologie. Als ik Martin Seligman (de oprichter) goed heb begrepen dan heeft positieve psychologie twee missies, namelijk:
  1. Onderzoeken wat gezonde mensen gelukkig maakt
  2. Onderzoeken hoe genialiteit ontstaat (nature of nurture) en als het nurture is, hoe kun je dan genialiteit laten groeien?
Tot nu toe, als ik onderzoeksresultaten of boeken opzoek van de positieve psychologie dan lees ik alleen maar over missie 1 en ik zie nooit wat over missie 2, dus misschien heb ik dat verkeerd begrepen, of missie 2 is gewoon veel moeilijker.

Ik denk in ieder geval dat het wel heel goed zou zijn om een subforum te maken over positieve psychologie. Het is natuurlijk heel belangrijk om te weten hoe je om moet gaan met psychologische problemen, depressies, fobieën, dergelijken. Het is volgens mij echter minstens zo belangrijk om te weten hoe je gelukkig(er) kan worden.

Mensen streven wel van nature naar geluk, maar dat betekent niet dat mensen ook weten wat hen gelukkig maakt. Gelukkig zijn is volgens mij echt een vaardigheid waar je goed of slecht in bent, maar waar je jezelf ook in kan trainen. Om jezelf daar in te trainen moet je echter wel de juiste theorie weten en de juiste oefeningen kennen waarmee je dat kunt oefenen.
Evert

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Die had ik gezien, maar ik had het gevoel dat dat forum meer voor anekdotes was bedoeld en minder voor (wetenschappelijk of filosofische) theorieën. Maar goed, ik zal dat forum wel gebruiken. :-)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Een subforum voor wetenschappelijke en filosofische theorieën en onderzoeken klinkt als een goed idee. Misschien zou je eens een mailtje naar de administrator kunnen sturen, kijken wat hij ervan vindt.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Ik weet niet hoor, er bestaan nu 6 officiële en goedgekeurde stromingen. Het is leuk als iemand een 7e en 8e en 9e verzint maar om die nu tussen de wetenschappelijke verantwoorde sectoren te zetten ...
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Voor het eerst reageer ik op een forum : vergeef me dus al mijn fouten en zonden!

Ik heb het blijkbaar voor oude koeien, 2011, dat is al een ruime tijd. Is er ondertussen al een antwoord gekomen op de gestelde vraag . Is er behoefte aan een subrubriek 'positieve psychologie'?
De tijd is niet stil blijven staan en deze richting in de psychologie al helemaal niet, getuige hiervan de stroom aan publicaties ( alhoewel nog heel beperkt in ons taalgebied) en de ontelbare ( overwegend positieve ) reacties.

Na een dag grasduinen in het forum zie ik hier en daar wel referentie naar de achterliggende theorieën (geleerd op school, geluk versus mening,...) , maar vooral een aantal problematieken waar deze benadering blijkbaar goede resultaten op scoort, als we de publicaties mogen geloven.

Bestaat er interesse bij de forumleden om dit verder uit te spitten, of sla ik de bal volledig mis,waarvoor dan al mijn excuses op voorhand 006
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Tsoort schreef:Bestaat er interesse bij de forumleden om dit verder uit te spitten, of sla ik de bal volledig mis, waarvoor dan al mijn excuses op voorhand. 006
Daar hoef jij je niet voor te verontschuldigen, hoor. Maar je ziet het, je reageert op een topic van vijf jaar oud en de belangstelling voor een subforum 'positieve psychologie' was toen al tamelijk gering.
Ik denk dat je dit toch wel kunt zien als een antwoord op je vraag.

Welkom op 't forum trouwens, het hoeft niet, maar je zou je zelf ook even kunnen voorstellen in het
topic 'Voorstellen'. Je zult dat topic ongetwijfeld al zijn tegengekomen. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Niet bekend is niet bemind ?
Geen nood, we zien wel wat de toekomst brengt :lol:

Tot binnenkort bij 'voorstellen '
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Tsoort schreef:Niet bekend is niet bemind ?
Geen nood, we zien wel wat de toekomst brengt :lol:

Tot binnenkort bij 'voorstellen '
Dat staat er niet he? Misschien zijn we/is hij gewoon benieuwd.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Tsoort schreef:Niet bekend is niet bemind ?
Geen nood, we zien wel wat de toekomst brengt :lol:

Tot binnenkort bij 'voorstellen '
Oesje, misverstandje !
Bovenste gedeelte sloeg op de richting positieve psychologie, die misschien nog niet zo bekend is, vandaar de beperkte interesse

En het onderstaande sloeg op uw uitnodiging om me via 'voorstellen' voor te stellen .
Waarvoor alvast bedankt voor de interesse !

Onervarenheid he 006 006 006
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waar is het subforum voor positieve psychologie?

Tsoort schreef:Oesje, misverstandje!
Bovenste gedeelte sloeg op de richting positieve psychologie, die misschien nog niet zo bekend is, vandaar de beperkte interesse
Geeft niet, dat is niet erg. Maar misschien is het wel een idee om zelf eens een stukje over
deze nieuwe stroming binnen de psychologie te schrijven en op dit forum te plaatsen?
Wat spreekt je zo aan in het werk van de heren Seligman en Csiksentmihalyi?
Ik zou zeggen, verras het forum eens met een positieve bijdrage. ;-)
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Feedback en algemene informatie”