Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Inspiratiekaartje 25. LEEF!!

Ik ben benieuwd en ik zal het later ook ruim invullen naar eigen denken en inzicht.

Dit is inspiratiekaartje 25. LEEF!!

De bedoeling van dit kaartje is dat je bij jezelf eens ruim na gaat wat voor jezelf nou echt leven is. Hoe zie jij het leven voor je? Wat heb jij nodig om positief in het leven te blijven staan of te komen staan? Wat geeft jezelf voldoening en brengt je uiteindelijk verder naar dat waar jij graag zou zijn in het heden en in de toekomst? Ga eens na of jij al concrete plannen hebt en hoe die positief kan uitvoeren. Wat zie jij voor je in de komende toekomst? Hoe kan je leven op een manier waar jij je goed bij voelt en waar je ontspanning bij vindt?

Oftewel kijk eens niet naar wat is geweest of naar mogelijke struikelblokken en de dood, maar naar mogelijkheden en komend geluk voor jezelf. Wat kan JIJ doen?


Streef naar dat wat jij droomt ... Wat jij wilt ... Wat geweldig, inspirerend, haalbaar en mooi is ... En wat vooral jezelf veel geeft ... LEEF!! :) En gebruik dit inspiratiekaartje om ruim erover na te denken over hoe en wat. Zoals bovenstaand is vermeld.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 25. LEEF!!

Omdat men blijkbaar of het inzichtkaartje niet heeft gezien, of het nog wat moeilijk vind om er zo bij stil staan, of gewoon geen zin heeft in het invullen en benatwoorden van het inspiratiekaartje, zal ik zelf maar eens beginnen.

Er staan een aantal vragen in het inspiratiekaartje waarvan één van de belangrijkste de volgende is: Hoe zie jij het leven voor je en wat is voor jou nu echt leven? Voor iedereen is dat natuurlijk anders, geeft het andere gedachten en andere momenten weer waardor ze voelen en weten dat dit voor hen echt leven is. Voor mij is vooral vrijheid van groot belang. Vrijheid in mijn denken en doen en hoe ik het leven benader en ervaar. Dat is in de loop van de jaren best nog wel veranderd, maar vanaf jongs af aan merkte ik op dat ik de vrijheid nodig had om mezelf te zijn en verder te worden. Alle ruimte en bepaalde mogelijkheden waardoor ik mezelf kon ontwikkelen, op mijn eigen tempo en met mijn eigen ding. Dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar vanaf jongsafaan had ik al een knockvermogen wat ervoor zorgde dat ik doorging en dingen behaalde. Dat gaf mij trots. Maar ondanks dat bleef ik terughoudend. Vanaf jongs af aan stond ik niet bepaald graag op de voorgrond. Ik probeerde het via zijwegen of achterliggende wegen te bereiken en uituitdelijk is dat mij gelukt, door alles heen wat ik meemaakte. Drang naar vrijheid is gebleven. Vrij uit leven en zo geluk ervaren op mijn eigen manier. Dat is de laatste tijd enkel nog maar meer aan het verstevigen.

De drang om op een bepaalde manier er te zijn voor anderen of in die zin te adviseren en tegelijkertijd mijn ik zoeken, op de manier die ik nu eindelijk kan gaan doen om mij heen met alles erop en eraan, in een omgeving waar ik mij goed voel, zorgt ervoor dat ik veel met het nu maar ook met de toekomst bezig ben. Hulpverlenende functies, iets op spiritueel vlak ligt voor de hand. Het kan ook samen. Beiden vind ik interessant. Nu hoef ik mij niet meer te laten tegenhouden om, om mij heen te laten zien dat ik spiritueel in mijn leven heb en de psychologie vaak erbij pak. Op mijn eigen en op een dagelijkse manier. Met een stukje nuchterheid ertussendoor. Maar wel met alles wat in mij zit en dan kijken wat er uiteindelijk van komt. Het voelt nu al fijn. Het voelt fijn steeds meer bij de bron van ik te komen. Steeds meer te laten zien en mij niet veel meer aan te trekken van anderen. Ruimte. Mezelf zijn. Nu en in de toekomst op mijn eigen manieren. Cultuur, psychologie, spiritualiteit en alles daaromtrent gaan wel degelijk samen. En dat is ook wel te zien in de ruimte waar ik ben. Het is mijn plekje. Mijn ruimte. Daar is het prettig en kan ik mijn ding doen of tot rust komen.

Regelmatig mediteer ik op mijn eigen manier. Dat geeft rust in mijn hoofd. Regelmatig schrijf ik dingen op en regelmatig ga ik naar plekken waar ik stilte en rust terug kan vinden om mij zo voor mijn gevoel weer te kunnen opladen en zo verder te gaan. Ik probeer alles zo een beetje in mij op te nemen en er mooie dingen uit te halen. Citaten, spreuken, enkele wijsheden, dieren om mij heen, mensen om mij heen, de bomen en ander struikgewas, de lucht, de wind en de zon. Zelfs regen op z'n tijd geeft rust. Prachtige knusse, mooie plekjes om mij heen. En ik vind het altijd heerlijk ruiken, de regen. Of het een soort van passie is? Ik denk het wel en dat voelt heel fijn, wat een ander ook zegt. Ik moet naar dingen zoeken die voor mij werken en waardoor ik het leven (weer) wat meer waardevol vind. Het geven en nemen principe. Al krijg ik ook al veel als ik geef. Als je weet wat je inspireert kom je al een eind verder. Bovenstaande is wat mij inspireert, wat mij energie geeft en hoop. Zonder hoop valt er niet zo goed te leven. Ik moet het hebben van de hoop. Voor mij is dat een feit. En dat is niet neerslachtig maar juist onder ogen zien. Dat maakt alles niet minder, maar juist nog mooier. Uiteindelijk worden de blikken in je ogen helder en ga je meer en meer beseffen waarvoor je het allemaal doet. Waar ik het voor doe? Liefde en liefde zien in alles wat om mij heen is om het zo weer (te leren) voelen. Alles draait uiteindelijk om liefde ... en er is overal op verschillende manieren liefde te vinden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 25. LEEF!!

Nou Memo, geheel in VH stijl gaat het beantwoorden van je vragen het beste met een paar wijntjes achter de kiezen. [027]

Hoe zie jij het leven voor je? Ik zie helemaal niets, ik ervaar alleen maar het ‘zijn’. Ik heb altijd het idee gehad dat alles wat er nog stond te gebeuren al aanwezig was. Alles wat ik wilde zijn was er al. En alles wat er staat te gebeuren is goed. Het klinkt raar, maar ik heb altijd het idee gehad dat ‘tijd’ eigenlijk niet bestaat. Hoe kun je anders door de stad lopen en een bekend gezicht menen te zien, maar tegelijkertijd beseffen dat deze persoon pas later een rol in je leven gaat spelen? Het druist tegen elke logica in, maar er is een trechter die van tijd gemaakt is en waar je naar toe gezogen wordt. Soms voel je die trechter sterker dan op andere momenten, maar hij is gewoon aanwezig.
Het is vaag gewauwel, maar toch is dat voor mij de realiteit van het leven. Zo lang ik een roes ervaar die me naar de toekomst trekt vind ik het prima.

Wat heb jij nodig om positief in het leven te blijven staan of te komen staan?
Het enige wat ik nodig heb is vrijheid. Vrijheid om te kunnen zeggen: “lik mijn reet, stelletje idioten” maar ook de vrijheid om me te kunnen binden aan wie ik me wil binden en degenen buiten te sluiten die ik werkelijk niet mag. Meer heb ik werkelijk niet nodig.

Wat geeft jezelf voldoening en brengt je uiteindelijk verder naar dat waar jij graag zou zijn in het heden en in de toekomst?
"Agge mar leut et". Een volkomen banaal antwoord, maar dat is het enige wat voor mij telt. Je moet alleen dingen doen waar je zin in hebt en waar je volledig achter staat, dan komt alles goed. Geen concessies of een kniebuiging maken voor mensen die je eikels vindt. Eikels horen aan een boom te hangen en geen rol in je leven te spelen. [027] Geen water in de wijn doen als je liever onversneden wijn drinkt. En wijn drinken doe ik graag. ;-) Er zal heus een prijs zijn die ik moet betalen voor mijn dagelijkse zucht naar dronkenschap, maar je moet de fles tot de bodem durven leegdrinken om een glimp van het paradijs te kunnen zien. Dat alles valt voor mij onder de noemer 'LEEF!!'. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 25. LEEF!!

De bedoeling van dit kaartje is dat je bij jezelf eens ruim na gaat wat voor jezelf nou echt leven is. Hoe zie jij het leven voor je? Wat heb jij nodig om positief in het leven te blijven staan of te komen staan? Wat geeft jezelf voldoening en brengt je uiteindelijk verder naar dat waar jij graag zou zijn in het heden en in de toekomst? Ga eens na of jij al concrete plannen hebt en hoe die positief kan uitvoeren. Wat zie jij voor je in de komende toekomst? Hoe kan je leven op een manier waar jij je goed bij voelt en waar je ontspanning bij vindt?

Oftewel kijk eens niet naar wat is geweest of naar mogelijke struikelblokken en de dood, maar naar mogelijkheden en komend geluk voor jezelf. Wat kan JIJ doen?
Echt leven is voor mij bewust zijn met hoe ik leef, waar ik mee bezig ben, waar ik voor kies en waarom ik daarvoor kies. Dat ik vol in het leven sta en ik mijn leven leef zoals ik graag wil dat het verloopt. (Okee.. ik wil gewoon controle ;)). En om toch die controle wat los te laten probeer ik zo flexibel mogelijk om te gaan met belemmeringen, blokkades en obstakels op mijn levenspad. Met flexibiliteit bedoel ik dat ik er voor zorg dat ze uit de weg geruimd worden, dat ik belemmeringen omzet in kansen, oplossingen of andere alternatieven, dat blokkades doorbroken worden of opgeheven worden en dat obstakels overwonnen worden, er omheen werken of zorgen dat ik er geen hinder meer van heb. Als ik dat bewust doe en naar eigen keuze mijn lotsbeschikking verder uit kan werken (en dan bedoel ik met lotsbeschikking dat waarvan ik voel dat ik die kant op wil) dan heb ik het gevoel dat ik echt leef. Dat ik kan zijn wie ik ben, dat ik me kan ontplooien en ontwikkelen naar waar ik naar toe wil en kan bereiken wat ik voor ogen had of misschien wel juist meer omdat je er altijd onverwachte dingen bij krijgt die dan net weer even anders uitpakken dan dat gepland was. Leven is voor mij flexibel omgaan met veranderingen, goed kunnen aanpassen aan de situatie en daar het beste uit halen. Grip hebben op je leven zodat ik de route bepaal waar mijn scheepje heen vaart en dat het scheepje niet doelloos, koersloos op drift gaat of ronddobbert op zee.

Om positief in het leven te staan heb ik nodig dat ik die grip ervaar. Dat ik zelf bepaal waar ik heen ga, wat ik kan doen, hoe ik me ontwikkel. Een stuk vrijheid om te zijn wie ik ben, dat te uiten. Me niet druk maken over dingen die er niet toe doen, die ik niet kan veranderen en energie steken in dingen die ik wel kan veranderen en waar ik energie weer van krijg. De focus houden op het positieve, daar waar ik heen wil, wat ik wil bereiken en genieten van het moment dat gewoon mooi is, leuk is of waarbij ik iets bereikt heb. Dat geeft motivatie om verder te gaan. Genieten van mooie momenten en successen houden mijn geest positief. En dat gevoel heb ik nodig om dat te vermeerderen. Een positieve spiraal van denken, voelen en doen.

Eigenlijk heb ik de overige vragen daarmee wel voldoende behandeld.

Ik heb in zekere mate concrete plannen voor de toekomst maar die liggen niet muurvast. Ik heb een idee. Een koers. Dat wil niet zeggen dat het persé precies zo moet worden. Er is ruimte om daarin te schuiven, te wijzigen, het net weer even anders in te vullen als voortschrijdend inzicht of de situatie daarom vraagt. Ik ben bezig om die plannen stapje voor stapje te verwezenlijken door een studie te doen, dingen op te zetten, te regelen, te organiseren, klaar te zetten, voor te bereiden. Een soort van stappenplan in mijn hoofd waarbij ik alvast vijf stapjes vooruit gedacht heb over hoe ik het wil gaan doen, wil bereiken, hoe het er uit gaat zien met de benodigde ruimte voor verandering als het nodig is.

Dit is mijn manier van leven waarbij ik me goed voel en wat werkt voor mij. Hierin voel ik me doorgaans ontspannen (behalve bij examens ;)) omdat ik mijn hart volg en meestentijds wel weet te bereiken wat ik wou en voor ogen had. Lukt dat niet dan ben ik creatief genoeg om er op een andere manier te komen daar waar ik wil zijn.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 25. LEEF!!

Volhoudertje schreef:
Het klinkt raar, maar ik heb altijd het idee gehad dat ‘tijd’ eigenlijk niet bestaat.
Dat klinkt niet raar. Dat klinkt mij bekend in de oren, omdat ik dat ook regelmatig wel eens zeg.
'Maar tijd, joh, dat bestaat helemaal niet.'
Misschien zien we het beiden een klein beetje anders, of deels ook hetzelfde, ik heb geen idee.
Maar dat de tijd eigenlijk niet bestaat is iets wat al een tijd in mijn hoofd zit ... dus dat is wel herkenbaar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Inspiratiekaartjes”