Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Inspiratiekaartje 19. Maak je handen vrij.

Waar moet jij je van losrukken? Waar moet jij minder mee bezig zijn? Wat zijn de dingen die je moet lossen, om vrijer te worden?

Ik zelf moet mijn handen vrijmaken van onmogelijke doelstellingen en angsten. Ik moet me losrukken van vreselijke controles die de tijd van de dag vullen en me alleen maar 'onnodige' angst bezorgen. Angst wat nergens voor nodig is en wat mij alleen maar remt.
Het remt me in mijn dagelijkse dingen. Het remt de gedachten in mijn hoofd die als positiviteit naar buiten willen. Er moet eens geen maar wat als...of maar straks zijn...
Ik moet me losrukken van de mensen die er totaal niet meer te doen en me goed richten op mensen die er wel toe doen en het waard zijn. Mensen die me echt voor de volle 100 % accepteren zoals ik ben en doe en dat ook enigszins begrijpen. Ik zal me moeten losrukken van die personen die denken te weten wie ik ben. Het allerbelangrijkste is dat ik zelf probeer uit te vissen wie ik ben. Dat weet ik al voor een deel en ik moet me niet druk maken om negatieve invloeden en teksten van anderen. Dat is het niet waard.

Ik moet me minder bezig houden met mensen die niets willen aannemen. Ik moet minder bezig zijn met dingen die mij teveel energie kosten, en waar later uit blijkt dat ik weinig tot niets ben opgeschoten. Ik met minder bezig zijn met terugkijken, en dan vooral naar personen die nu op dit moment niets meer kunnen veranderen. Ik moet me niet meer bezig houden met dingen waar ik van uitgeput raak of alleen maar geïrriteerd. Als ik geïrriteerd raak, zijn dat niet de dingen waar ik het geluk uithaal. Ik moet me minder bezig houden met hoe mensen over me denken. Als ze negatief willen denken, dan doen ze dat maar lekker. Het is dan beter, als dat al herhaaldelijk is voorgekomen, om die mensen links te laten liggen, en verder te gaan. Ik moet me minder bezig houden met het feit, dat ik in mijn gedachten heb dat als ik eens rust neem, mensen 'in de steek laat'. Uiteindelijk ben ik het allerbelangrijkste. Als ik er eens niet ben, moeten mensen zich ook maar eens alleen redden. Ik moet me minder bezighouden, met het feit dat als ik het woord nee gebruik, de gedachten van een persoon waar ik dat tegen zeg, wel eens negatief kunnen worden. Als dat zo is, is dat niet mijn probleem. Ik kies en dat mag.

Er zijn veel dingen die ik meer moet lossen, om mij vrijer te voelen. Mijn 'dwanggedachten' is daar één punt van. Ik bereik niets door telkens verder te denken dan nodig. Als ik verder denk dan nodig, maak mezelf nog eens gek. Ik moet mijn onvermogen eens lossen en eens echt doen in plaats van de paniek. Ik moet mijn onzekerheden meer gaan lossen, omdat het uiteindelijk pijn en verdriet oplevert, door de twijfel, en de twijfel is niet nodig. Het allerbelangrijkste van alles wat ik moet lossen is: mezelf. Als ik de ik die ik nu ben, vrijlaat, kan ik op zoek gaan naar de ik die zich nog wel eens verstopt achter een masker.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 19. Maak je handen vrij.

Goede vraag Memo.
Laat ik beginnen door Jean-Paul Sartre te citeren: L'homme est condamné à être libre.
"De mens is ertoe veroordeeld om vrij te zijn."

Vrijheid, is het allerbelangrijkste wat er is. En uiteraard bedoel ik daar niet het soort ‘Vrijheid’ dat in de naamstelling van een niet nader bij naam te noemen etnofobe politieke partij gepredikt wordt. Duh, kon het even niet laten. Ha ha, moest even. 001_tongue

Op het persoonlijke vlak, tja, daar vraag je me wat …
Het is moeilijk voor mij om me vrij te kunnen maken van dingen die me helse angst inboezemen.
Het is voor mij moeilijk om te kunnen genieten en plezier te kunnen beleven aan dingen die ik kan. Zonder angst en zeven kleuren stront te schijten gewoon een gitaar te pakken en muziek te maken waar anderen bij zijn. Lekker buitenlands eten te maken en niet bevreesd te zijn dat de Hollandse Stamppot Brigade je scheef aan kijkt. [027]
Niet bang zijn als mensen je aardig vinden en het aller aller engste van alles, dat iemand je misschien aantrekkelijk zou kunnen vinden. En met je zou willen …. neu… neu … neuzen???
Waarom zoenen Eskimo’s eigenlijk met de neus?
Spoiler:
Probeer maar eens bij veertig graden onder nul te tongen, dan weet je wel waarom! 011

Sommige van de YouTube filmpjes waar ik zelf te zien ben, waar ik een liedje zing en mezelf begeleid op gitaar zijn overwinningen voor mij. Het is een angst waar ik me nauwelijks vrij van kan maken.

En op het volgende durf ik geen duidelijk antwoord te geven, omdat ik het gewoon niet weet.
Stel dat ik iemand tegen kom die de slechte smaak heeft mij leuk te vinden, wat doe ik dan?
Wijs ik die persoon doelbewust af, uit angst iemand ongelukkig te zullen maken? Verschuil ik me achter een facade van nichterigheid, zoals ik ook al jaren doe?
Uit angst dat iemand me aantrekkelijk en de moeite waard zou vinden heb ik me op
alle plekken waar ik vrijwilligerswerk doe laten ontvallen dat ik ‘de Griekse Beginslen’ ben toegedaan. Op dit forum ben ik wel eerlijk en lieg ik daar niet over.

Tja, hoe maak ik me los van die angsten en beklemmingen? Geen idee. Maak je niet ongerust, ik kan er altijd met een glimlach
over praten en ik bedrijf het liefst van alles de zelfspot. Zo zit het leven voor mij gelukkig ook weer in elkaar. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 19. Maak je handen vrij.

Desiderata

Toen ik vanochtend wakker werd, zoals gebruikelijk nog een beetje brak van de alcoholische uitspattingen van de nacht er voor,
zette ik mijn computer aan en begon ik aan mijn gebruikelijke rondje langs YouTube filmpjes. Uiteraard zijn het vaak liedjes van vroeger.

Vanochtend moest ik, zonder enige reden denken aan een plaatje wat ik bijna veertig jaar geleden voor het laatst gehoord had.
Het is gebaseerd op het gedicht 'Desiderata' van Max Ehrmann, de tekst wordt gesproken door Les Crane, een Amerikaanse radio en tv maker.
Tjonge, dacht ik … het heeft wel een hoog zondagsschool gehalte, echt van die EO Jongerendag muziek. [027]
Luisterde ik veertig jaar geleden naar dit soort muziek? Ja, toch kennelijk wel, ha ha. 011
Maar toen het plaatje uit kwam was ik twaalf en ging de betekenis van de tekst grotendeels aan mij voorbij. Maar de tekst is heel mooi.
Het past, vond ik, ook prima in dit topic. ;-)
Er zwerven heel wat Desiderata’s rond op YouTube, in verschillende talen, maar ik kon geen Nederlandse versie ontdekken.

Les Crane
Spoiler:
Uitgesproken door Sir Richard Burton vind ik het eigenlijk veel mooier dan op muziek gezet:
Prachtig, een spirtuele tekst voorgedragen door een notoire zuipschuit. Zo'n rokerige, doorleefde
stem, het resultaat van jarenlang nicotine en alcohol gebruik. Schitterend gewoon.
Zo'n stem zou ik ook wel willen hebben. Ik kom 's ochtends, na een drinkgelag overigens aardig in de richting. 011



Go placidly amid the noise and the haste,
and remember what peace there may be in silence.
As far as possible, without surrender,
be on good terms with all persons.
Speak your truth quietly and clearly;
and listen to others,
even to the dull and the ignorant;
they too have their story.
Avoid loud and aggressive persons;
they are vexatious to the spirit.
If you compare yourself with others,
you may become vain or bitter,
for always there will be g reater and lesser persons than yourself.
Enjoy your achievements as well as your plans.
Keep interested in your own career, however humble;
it is a real possession in the changing fortunes of time.
Exercise caution in your business affairs,
for the world is full of trickery.
But let this not blind you to what virtue there is;
many persons strive for high ideals,
and everywhere life is full of heroism.
Be yourself. Especially do not feign affection.
Neither be cynical about love,
for in the face of all aridity and disenchantment,
it is as perennial as the grass.
Take kindly the counsel of the years,
gracefully surrendering the things of youth.
Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune.
But do not distress yourself with dark imaginings.
Many fears are born of fatigue and loneliness.
Beyond a wholesome discipline,
be gentle with yourself.
You are a child of the universe
no less than the trees and the stars;
you have a right to be here.
And whether or not it is clear to you,
no doubt the universe is unfolding as it should.
Therefore be at peace with God,
whatever you conceive Him to be.
And whatever your labors and aspirations,
in the noisy confusion of life,
keep peace in your soul.
With all its sham, drudgery, and broken dreams,
it is still a beautiful world.
Be cheerful. Strive to be happy.


Vertaling:
Spoiler:
Desiderata

Wees kalm te midden van het lawaai, en de haast,
bedenk welk een vrede er in stilte kan heersen.
Sta op goede voet met alle mensen zonder jezelf geweld aan te doen.
Zeg je waarheid rustig en duidelijk; luister naar anderen;
ook zij vertellen hun verhaal.


Mijd luidruchtige en agressieve mensen, zij belasten de geest.
Wanneer je jezelf met anderen vergelijkt zou je ijdel en verbitterd kunnen worden,
Want er zullen altijd grotere en kleinere mensen zijn dan jezelf.
Geniet zowel van wat je hebt bereikt als van je plannen.


Blijft belangstelling houden voor je eigen werk
hoe nederig dat ook moge zijn.
Het is een werkelijk bezit in het veranderlijke fortuin van de tijd.


Betracht voorzichtigheid bij het zaken doen want de wereld is vol bedrog,
Maar laat dit je niet verblinden voor de bestaande deugd.
Vele mensen streven hoge idealen na en overal is het leven vol heldendom.


Wees jezelf.


Veins vooral geen genegenheid, maar wees evenmin cynisch over de liefde,
Want bij alle dorheid en ontevredenheid is zij eeuwig als het gras.


Volg de loop der jaren met gratie, verlang niet naar een tijd die achter je ligt.
Kweek geestkracht aan om bij onverwachte tegenslag beschermd te zijn.
Maar verdriet jezelf niet met spookbeelden; vele angsten worden uit vermoeidheid en eenzaamheid geboren.


Leg jezelf een gezonde discipline op, maar wees daarbij lief voor jezelf.
Je bent een kind van het heelal, niet minder dan de bomen en de sterren.
Je hebt het recht om hier te zijn en ook al is het wel of niet duidelijk, tóch ontvouwt het heelal zich zoals het zich ontvouwt en zo is het goed.


Heb daarom vrede met God, hoe je ook denkt dat hij moge zijn
en wat je werk en aspiraties ook moge zijn, houd vrede met jezelf in de
lawaaierige verwarring van het leven. Met al zijn klatergoud, somberheid en
vervlogen dromen is dit toch nog steeds een prachtige wereld.


Wees voorzichtig. Streef naar geluk.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Inspiratiekaartjes”