Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Reis vooruit in de tijd. Stel voor dat je 80 bent en je kijkt terug op je leven. Wat waren de hoogte en dieptepunten ? Wat heb je bereikt ? Waar sta je dan ?

Schrijf als reactie eens hoe je als 80 jarige volgens jou op je leven terug kijkt. Neem er gerust even de tijd voor. Het vergt wel wat visualisatie.

Je kan daarna als 80 jarige een brief aan jezelf van nu schrijven. Wat geef je jezelf dan mee ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Grappig, ik heb iets dergelijks jaren gelden een keer getekend. In het verhaal gaan de 42 jarige en 22 jarige 'ikken' op reis naar 2022 om, tot hun schrik bij de deur uitgefoetterd te worden door hun 62 jarige toekomst beeld.

Ik ben op mijn 22ste een keer begonnen met het maken van getekende verhalen waarin ik de afgelopen periode van mijn leven nog eens de revue laat passeren.
De serie tekeningen die hier onder staan vormden het laatste hoofdstuk van een boek dat ik in 2002 getekend heb. Ik heb voor een open einde gekozen omdat het wel de bedoeling is dat ik over een aantal jaar weer een vervolg wil schrijven van mijn getekende levensverhaal. Waaneer ik daar weer zin in heb, kan ik nu nog niet zeggen. Het is maar net wanneer ik er weer zin in heb. Sommige hoofdstukken heb ik ook in het topic 'Spoken' geplaatst.

Het hoofdstuk heette:

Eind goed al goed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Geef me even een paar dagen de tijd, ik schrijf dat deel 3 van het inspiratiekaartje wel, ik heb daar genoeg fantasie voor, daar heb ik weinig moeite mee. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Hahahaha... :lol: :lol: :lol: mooi gemaakt VH.. ik wacht in spanning af op je deel 3.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Nou, hier is dan de 'brief' die ik geschreven heb. Ik vind het wel grappig dit soort topics over inspiratiekaartjes waar in je kunt stoeien met de werkelijkheid.
Misschien had het anders gekund, maar ik geloof dat het beter is niet al te veel te schaven en proberen te veranderen. En na driekwart fles rode wijn, makt het ook allemaal niet zo veel meer uit. Rode wijn, rode wijn, kom laat ons vrolijk zijn. [027] Vooruit, hier komt-ie dan:



The Winter Of My Life

Afbeelding

Hallo gekkie,

Soms denk ik wel eens, wat dacht je vroeger toen je dit soort liedjes schreef? Zo stelde jij je het leven van een bejaarde man waarschijnlijk voor. Oud, maar tevreden terugkijkend op een rijk en gevuld leven.
Ach, jongetje toch … de ouderdom komt met gebreken, had je nou werkelijk gedacht dat je de dans zou kunnen ontspringen?
Je bent bepaald niet zuinig met je lijf en je gezondheid omgesprongen. Je zoop tegen de klippen op, en rookte als een schoorsteen. Maar gerookt vlees bederft minder snel en zoals Simon Carmiggelt al eens zei: "Het is beter niet te drinken, alleen de drinkers weten waarom."
Gelijk heb je, beter de slaaf van witte staafjes en geestrijk vocht dan te leven naar God en gebod. ;-)

Ik kom nog regelmatig mappen met vergeelde vellen bladmuziek van je tegen. Onnozele kleine gek. Het duurde nog een kwart eeuw voordat jij je vader aan kanker zag sterven en je moeder langzaam steeds dementer zag worden. Je had teveel van die gladde Hollywood films gezien. Mensen worden daar in mooi oud en er klinkt mooie vioolmuziek als ze de laatste adem uitblazen. Ze kotsen niet en ze spugen niet, ze zijn niet incontinent of hebben een katheter in hun urinewegen. Ze spreken mooie poëtische volzinnen uit voordat ze gaan. Ja, jongetje, zo dacht jij op je twintigste dat de ouderdom er uit zou zien:

Many years from now
when I am old and grey
and life is nearly done
and the winter of my life
has reached December
knowing that the past
will be much longer than the years
that lay ahead
I can close my eyes and still remember
days when the reckless years of youth
were spent chasing dreams
and life’s disillusions yet unknown
to innocent souls
then I may recall
the tender moments of a life lived
to the full
when I’m in the winter of my life


Mooi hoor, heel diepzinnig. Het is maar goed dat de magneetbanden waar die rotzooi op staat al lang tot stof zijn vergaan en de machines waarop je ze nog zou kunnen afdraaien alleen maar in musea te vinden zijn. [027]

Waar droomde je allemaal van en wat heb je allemaal niet bereikt? Heel veel, sukkeltje. Maar je besefte gelukkig al heel vroeg dat de dromen groter waren dan je mogelijkheden en talent.

Gelukkig heb je geen kinderen op de wereld gezet van wie je mocht hopen dat ze mild zouden oordelen over hun vader die nooit heeft willen deugen en werkelijk nergens iets van gebakken heeft.

Maar ach, het is wel mooi dat je op jouw manier en zonder spijt het leven verlaat. Spijt is immers een woord dat niet in je vocabulaire voor komt. Zalig zijn de dwazen die van harte geloven dat 'de hel de anderen' zijn. Maar uiteindelijk beseffen alle dwazen toch wel dat de hemel altijd een droom zal zijn die langer duurt dan het aardse bestaan. Vooral in de winter, die nooit een winter zou kunnen zijn als er niet een zomer aan vooraf was gegaan. En de belofte van een nieuwe lente is, zo als we allemaal weten, geen illusie, maar een eeuwige zekerheid. ;-)

Groetjes, VH

Die laatste regels zijn het gevolg van teveel wijn, maar ik vond ze wel aardig klinken. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Ik vind dat je tegen jezelf een denigrerende toon handhaaft en daar waar je beweert geen spijt te kennen, de hele brief ademt frustratie en spijt.

Vorm is mooi geschreven 001_tongue
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

momo schreef:Ik vind dat je tegen jezelf een denigrerende toon handhaaft en daar waar je beweert geen spijt te kennen, de hele brief ademt frustratie en spijt.
Frustratie is toch een bron van vermaak? Althans, voor mij wel. Ik vind het altijd grappig dat mensen een cynische of denigrerende toonzetting negatief beoordelen. Dat schijnt op dit forum 'not done' te zijn. Als of ik dat trouwens niet weet. 001_tongue Met dat stijlelement speel ik natuurlijk, dat is onderdeel van het vermaak. Altijd leker ergens tegen aan trappen. [027] Op een andere manier zou ik er toch geen lol aan beleven? ;-)
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

volhoudertje schreef: Ik vind het altijd grappig dat mensen een cynische of denigrerende toonzetting negatief beoordelen. Dat schijnt op dit forum 'not done' te zijn. Als of ik dat trouwens niet weet.
Hoe kom je erbij dat je tegenover jezelf niet cynisch of denigrerend mag zijn hier? Volgens mij gaat dat puur over cynisch/denigrerend zijn tegenover anderen ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Leeuwtjuh schreef:Hoe kom je erbij dat je tegenover jezelf niet cynisch of denigrerend mag zijn hier? Volgens mij gaat dat puur over cynisch/denigrerend zijn tegenover anderen ;)
Tuurlijk weet ik dat. ;-) Ik doel met 'not done' ook niet op een expliciete gedragscode maar eerder op de natuurlijke neiging die mensen hebben om cynisme en zwartgallige zelfspot negatief te beoordelen. Die grens op zoeken blijft natuurlijk altijd leuk.
Wat is er nou leuker dan mensen af en toe doelbewust tegen de haren in te strijken? [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

balans van een leven chronologisch in beeld ;)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

the end
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

@VH
Volgens mij was bij jou daar de innerlijke criticus weer overduidelijk aanwezig. Dat is wel een hele sterke subpersoonlijkheid die daar bij jou aan het woord is en je constant "klein" houdt zeg maar. Het is wel heel cynisch en zelfspottend geschreven.

@Momo
Mooi Momo.. prachtig vol leven als ik het zo zie. Met vrienden, liefde en uiteindelijk een Zen tuintje ;)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Er zitten zeer zwarte stukken tussen ,nog soms,maar nergens spijt... :nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

momo schreef:Er zitten zeer zwarte stukken tussen ,nog soms, maar nergens spijt... :nod:


Gelukkig maar, er is niks waar ik een grotere hekel aan heb dan aan spijtoptanten. Ik kan ze vaak niet luchten. Je kent ze wel, het soort mensen bij wie het zinnetje: "Had ik het maar geweten dan had ik het niet gedaan" in de mond bestorven ligt.
Natuurlijk heb ik altijd geweten waar ik mee bezig was. Niemand gaat zo lang op een ingeslagen weg verder als die persoon niet het idee heeft dat het ook iets oplevert.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

momo schreef:Er zitten zeer zwarte stukken tussen ,nog soms,maar nergens spijt... :nod:
Dat vind ik wel heel fijn als je dat zo kan zeggen :)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

mijn heel leven weg!

ik had ze netjes opgeload :eek: heb er zolang aan gewerkt
:crybaby: is this hell week?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Ik heb dat ook wel eens, vooral bij ImageShack. Sommige afbeeldingen zijn dan een hele tijd niet meer beschikbaar. Vet irritant. Kun je collage nog op een andere manier reconstrueren?
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Geen directe paniek. Tinypic heeft een tijdelijke storing vanavond met enkele databases. Het kán nog goed komen. Do not touch, i repeat, do not touch.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

nee vh [crying]
heb ze al van de computer gehaald
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Als de afbeeldingen na de storing by Tinypic weer beschikbaar zijn wil ik best wel een collage in Photshop voor je maken, no problem.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Ze zijn er weer en ik heb ze opgeslagen.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Dankuwel 001_rolleyes
Lief van je :knuffel:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Melizzy

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Tof mooms! 3some

Ik heb het zelf bij de brief gehouden, want dat vond ik al lastig zat ;) Ik hoop alleen wel dat ik naar anderen betere brieven schrijf, want dit is niks, maar goed..

Hee jij daar,

Dit had je zeker niet verwacht te vinden toen je de post ging halen vanochtend? Deze brief, een brief van jezelf? Je vraagt je nu zeker af hoe dat mogelijk is, maar dat is niet uit te leggen. Het is gewoon zo.
Er zijn zoveel dingen die ik je zou willen zeggen, maar zo weinig juiste woorden te vinden. Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer; heb vertrouwen.
Heb vertrouwen in de mensen om je heen. Laat ze toe in je gedachten en in je hart. Ga er niet zo snel van uit dat wat ze zeggen een aanval is, maar probeer in te zien dat het soms voor je eigen bestwil is. Natuurlijk zijn niet alle mensen eerlijk, trouw of liefdevol. Probeer hen te zien als de uitzonderingen die de regel bevestigen. En besteed niet te veel tijd aan hen, want ze zijn het niet waard. Leer van ze wat je van ze kan leren, maar laat ze je niet beïnvloeden. Laat alleen de mensen die het goed met je voor hebben je beïnvloeden. Vertrouw er op dat er mensen zijn die het goed met je menen en sluit ze in je hart, dan zijn ze altijd bij je.
Heb vertrouwen in de toekomst. Nee, het verleden was niet altijd leuk en nee, de toekomst zal ook niet altijd leuk zijn. Maar het is het waard om door te gaan. Leer omgaan met het verleden en laat het achter je. Leer te leven in het heden en te denken aan de toekomst, maar maak je er niet al te veel zorgen om. Zie niet te veel beren op je pad, denk niet te veel in doemscenario’s. Leer van je fouten, maar laat ze je niet tegenhouden. Je weet dat er een licht aan het eind van de tunnel is en vergeet dat niet. Ga er voor en je zal merken dat dat licht steeds dichterbij komt en geloof me; de wereld is ontzettend mooi als je stopt het zo donker te zien. Blijf niet trouw aan het veilige donker, maar blijf trouw aan jezelf. Je verdient beter. Wees niet bang voor het nieuwe.
Maar bovendien - en dit is misschien nog wel het allerbelangrijkste - heb vertrouwen in jezelf. Je hebt de kracht om te bereiken wat je wil… dat is; als je weet wat je wilt. Denk daar eens over na en durf te dromen!! Durf je dromen ook na te streven. Durf jezelf te zijn en speel geen rol. Breek die muren om je heen en zet dat masker af. Laat zien wie je bent. Je bent zoveel leuker als je jezelf bent. (en nee hoor, je bent heus niet vergeten wie dat is, luister naar je hart, dat is je kern) Leer van jezelf te houden en geloof in jezelf meis.

Groetjes en een ontzettend dikke, liefdevolle knuffel. Ik hou van je.

Ps; got news for you; je gaat heel veel ouder worden dan de 25 waarvan je nu nog gelooft dat het je laatste jaar zal zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Melizzy schreef:Ps; got news for you; je gaat heel veel ouder worden dan de 25 waarvan je nu nog gelooft dat het je laatste jaar zal zijn.[/i]
cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Wat mooi, zinvol, oprecht en liefdevol geschreven Melizzy [045] love3
Groetjes en een ontzettend dikke, liefdevolle knuffel. Ik hou van je
En wat een geweldige afsluiting... prachtig... :knuffel:
Inzicht als Uitweg..
Esterre

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Ik heb een opzet van een brief.. ik kan hem niet afmaken want ik moet dan meer meegemaakt hebben. 011

'Goh Esterre, jij bent wel heel hardleers he.. Je hoofd eerst een stuk of 34764 x stoten voordat je dingen doorhebt..'

:lol: mooi begin vind ik zo.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 3: Toekomstige herinneringen

Dag Memories,

Je hebt een bewogen leven achter de rug, dat mag je rustig weten. Maar ik vind dat je trots op jezelf mag zijn. Dat jij jezelf echt wel een schouderklopje mag geven omdat jij je, ondanks je psychische en lichamelijke dingen, staande hebt gehouden.
Je hebt op jou manier, en op je eigen tempo, best veel bereikt. Je bent altijd een doorzettertje geweest en alles wat je leuk vond, deed je, en deelde je met passie en liefde. Dat is iets heel moois. Dat heb je echt goed gedaan.

Je hebt er altijd naar willen streven, om te doen wat je echt leuk vond, ondanks dat het met veel hobbels ging. Je hebt als het ware nooit opgegeven en ik vind dat je goed met mensen om kon gaan. De liefde die je in je had, heb je met liefde overgedragen aan een ieder, op je eigen manier. En ook nu heb ik nog wel liefde in mijn hart, als oude vrouw.
Ik weet dat je met regelmaat bang was voor de toekomst, de laatste tijd vooral lichamelijk. Als je eerlijk ben, ga je er waarschijnlijk ook wel op achteruit, ik weet het niet zeker, maar op dit moment voel ik het. Het is net of het licht gaat branden. Net of een stemmetje me zegt dat ik er niets aan kon doen. En jij, jonge bloem, kan dat ook niet. Het komt zoals het komt.

Je hebt je heel lang kind gevoeld. Je hebt heel lang ervoor gezorgd dat je dat terugvond. Dat heb je heel goed gedaan! Want zo kon je mensen, en vooral kinderen, beter begrijpen en je nog beter inleven. Ik heb het wel gezien, ik vond het prachtig. Je was vaak heel betrokken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nu nog ben. Ik kan je niet vertellen hoe oud jij wordt, maar laten we ervanuit gaan, dat de 80 haalbaar is, hoe dan ook.

Ook weet ik dat je veel bezig was met de dood. Op een positieve, maar eerder ook op een zeer negatieve manier. Ik vind het super van je, dat je dat uiteindelijk in de hand had. Op dit moment ben ik bezig, ook met de dood. En je hoeft er niet bang voor te zijn. Iedereen die jij mist, zal op je wachten. Je hebt het goed gedaan. Je doet het nog steeds goed en je mag om jezelf geven. Neem jezelf niets kwalijk. Het leven is een leerproces. De dood ook. Ik kan je met zekerheid zeggen, het gaat mooi worden.Maar nu nog niet...al moet ik nog 5 jaar schommelen in de schommelstoel die je waarschijnlijk krijgt en waar je herinneringen aan hebt.....nu nog niet.

Liefs,
De oudere ik.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Inspiratiekaartjes”