Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Dingen die gebeuren op speciaal onderwijs cluster 3/4

Hallo

Ik schrijf dit omdat ik het kwijt wil, ik weet namelijk niet wat ik ermee moet of kan doen.

Er zijn een aantal feitelijke dingen gebeurd op het vso (voortgezet speciaal onderwijs) waarmee ik kan argumenteren dat het niet helemaal haaks is, maar heel veel kan ik moeilijk verwoorden en zeker niet onderbouwen.
Maar de woorden die ik in het verhaal vind passen zijn: Indoctrinatie en manipulatie, om maar even hard binnen te vallen.

Even over mijzelf: Ik zat op het vso vanaf me 5de tot mijn 16de, van 5 tot 12 op cluster4 en vanaf daar cluster3.
Op mijn 5de ben ik gediagnoseerd met pddnos + lagerbegaafdheid met vermoedens dat ik ook schizofrenie kon hebben.
Mijn ouders is altijd verteld dat ik nooit een zelfstandig leven zou lijden, ik zou bij alles begeleiding nodig hebben dus nooit zelfstandig kunnen wonen, maar ook studeren of werken leek een onmogelijkheid. Waar ik uiteindelijk naar begeleid zou worden is dagbesteding.
Toen ik op mijn 16de besloot om naar een reguliere school te gaan, bleek jaar na jaar steeds minder te kloppen van deze prognose, in het hier en nu heb ik als hoogste opleiding MBO2 afgerond en volg nu vmbotl op vavo en woon alweer 5 jaar zelfstandig.
Hoe dit zo heeft kunnen lopen, daar kan ik mijn vinger niet op leggen, er is zoveel mogelijk, maar ik geloof wel dat het vso er voor heeft gezorgd dat ik mij niet optimaal kon ontwikkelen.

Ik ga nu een beeld proberen te schetsen van het vso:
Het vso lijkt ergens wel een micromaatschappij, je gehele schooltijd zit op één dezelfde school en soms twee verschillende scholen, op cluster4 begon de leeftijd van de leerlingen bij 5 en eindigden met 12 en bij cluster3 van 5 tot 18 jaar.
Rondom de school is werkvoorziening (Bij mijn laatste school stond zelfs de paswerkfabriek op het trein van de school) , dagbesteding en vaak meerdere semi-internaten en natuurlijk een heel netwerk aan pedagogisch werkers, psychologen en psychiaters.
Leerlingen worden vanaf huis opgehaald met een uni-tax busje of komen van één van de semi-internaten.


Om de woorden indoctrinatie en manipulatie toe te lichten, zal ik vertellen hoe er met je werd omgegaan als leerlingen:
Ten eerste is er geen privacy of vrijheid, meisjes en jongens kleden zich om in dezelfde kleedkamer tot een jaar of 8/12 (verschillend per school). Tot je 18de ben je niet vrij om te gaan en staan waar je wil, je moet in het zicht blijven van de docenten of begeleiders.
Kussen, knuffelen of hand in hand lopen is niet toegestaan en voortdurend worden je privacy gevoelige vragen gesteld, waarop je gewoon antwoord geeft omdat je niet beter weet.
Om de zoveel tijd wordt je getest, onderzocht of ondervraagd, waarop voor een groot gedeelte niet jij degene bent die antwoord geeft, maar een begeleider of docent die voor jou spreekt.
Je kiest niet zelf je schoolvakken uit, er wordt door een ander bepaald welke vakken je neemt en dit gaat om vakken als: inpakwerk, schoonmaak, koken en werken in de paardenstallen.
Wat ik met voorbeelden probeer te zeggen is: dat je eigenlijk geen enkele invloed hebt op je eigen leven, alles wordt al voor je gedaan en geregeld en alles wat je verteld of doet blijft niet onder vier ogen.
Omdat je eigenlijk al leeft in een soort van micromaatschappij, krijg je ook geen goed beeld van de wereld mee en vakken als economie en maatschappijleer, die worden niet gegeven.
Wat buiten de macht van het schoolbeleid om ligt is dat je altijd bent omgeven door leerlingen met een beperking en daardoor op sociaal gebied niet goed kunt ontwikkelen,

Tot slot heb ik hier een lijstje van gebeurtenissen die feitelijk onderbouwend zijn:

- Cluster4 is onderwijs aan kinderen met ernstige psychische en gedrag problemen, toch wordt er amper tot niets gedaan aan de veiligheid van leerlingen, zo laat de docent kinderen regelmatig alleen, stuurt kinderen op de gang en er is geen begeleiding als leerlingen van school naar dagbesteding/internaat lopen. Zo heb ik vaker ervaren dat ik bedreigd werd door oudere leerlingen met fysiek geweld, toen ik voor straf de gang werd opgestuurd, sloeg een jongen een tl-balk op me stuk en een klein jongetje kwam terug zonder tanden, toen hij van school naar dagbesteding liep.
En dit is nog zonder toezicht van een docent, toen ik in de winter huilend naar een leraar toerende om me te beschermen tegen een een jongen die mij bedreigden met een puntig stuk ijs kreeg ik te horen dat ik het hoogstwaarschijnlijk zelf heb uitgelokt. Ook toen niemand het kon zien kreeg ik een klap in me gezicht van een leraar omdat hij mij te druk vond.

- Als ik hikten, werden leraren boos op me omdat ze niet geloofde dat ik niet kon stoppen met hikken.

- Als ik teveel interesse in iets had of te lang door ging op één onderwerp werd mij verzocht daarmee te stoppen, ook mocht ik niet te lang om iets lachen en dan heb ik het niet over lesuren, maar over dagbesteding of pauzes.

- Toen ik twaalf was kwam ik op een tussentijdse school voor een jaar en voor gym werd ik in een kleedkamer neergezet met 3 jongens en een meisje van zes jaar en werd mij verzocht me om te kleden, toen ik dat niet wilde kon ik mij omkleden in een bezemkast. En tijdens het douchen kwam een kleuterklas binnen lopen, omdat ze niet de school hadden ingelicht dat ik apart van de jongens douchte.

-Op diezelfde school was er één toilet zonder slot en mocht je hopen dat de deur niet werd opengetrokken door een van de jongens en ging dat niet perrongeluk dan gebeurde dat wel expres.

- Tijdens het lesuur verzorging werden alle leerlingen gevraagd wat zijzelf seksueel opwindend vinden, dit werd openlijk met elkaar besproken op een leeftijd van 12 tot 16 jaar. Niet veel later lag er openlijk op tafel een dossier waarin stond dat veel leerlingen een seksuele stoornis hebben.


Wat ik hiermee wil zeggen weet ik niet, ik weet alleen dat ik mij eenzaam voel in mijn verhaal.
Ik heb wel klasgenoten terug gevonden via internet, alleen lijken zij de gebeurtenissen niet te interpreteren als verkeerd.
De buitenwereld kan wel een beeld schetsen van het vso, maar niet met mij erin en dat maakt dit zo moeilijk, ik ben veranderd van een laagbegaafden autist in een volwassen vrouw met nauwelijks beperkingen en een gemiddeld IQ.
Ik weet niet in hoeverre het verleden mij achtervolgt, het is niet dat ik er dagelijks aan terug denk, maar het heeft me wel gevormd.
Ik kan het moeilijk accepteren dat ik pdd-nos heb, omdat ik het associeer met wie ik vroeger was en het beeld wat de psychiatrie destijds over mij had, ik heb vaak het gevoel dat ik moet bewijzen dat ik niet achterlijk ben en hoe gek het ook klinkt alles wat er voor mijn zestiende gebeurde kan ik mij slecht herinneren, ik herinner mij wel wat ik gezien heb, maar niet meer wat de oorzaak of het gevolg was, wat ik dacht of wat ik voelde. Mijn vriend gaf het een zelfbedachte naam: "verlaat bewustzijn" en zo is het ook een beetje, ik kreeg pas na mijn zestiende inzicht in mezelf en in de wereld.
Alsof ik daarvoor alles om mij heen wel kon zien, horen en voelen maar niet kon begrijpen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dingen die gebeuren op speciaal onderwijs cluster 3/4

YutaYuneYunesson schreef:Wat ik hiermee wil zeggen weet ik niet, ik weet alleen dat ik mij eenzaam voel in mijn verhaal.
Ik vind het heel goed dat je dit onder de aandacht brengt en een beeld schetst van het Voortgezet Speciaal Onderwijs zoals jij het hebt ervaren.
Het is complexe materie, omdat je bij leerlingen op het VSO te maken hebt met verschillende niveau's en bijkomende gedragsproblematiek. Het geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is en dat er geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van leerkrachten en klasse-assistenten in het speciale onderwijs.

Ik vind het heel triest om te lezen dat ze in jouw geval zulke fouten hebben begaan bij het stellen
van een diagnose.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Dingen die gebeuren op speciaal onderwijs cluster 3/4

Ik vind het ook triest wat er kan gebeuren als iemand een sticker op je plakt...

Goed dat je jezelf hebt gevonden en probeer het verleden te laten waar het hoort nu. [045]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Dingen die gebeuren op speciaal onderwijs cluster 3/4

wat een triest beeld doemt hier op, dus de leerlingen hebben beperkt recht op zelfbeschikking, zo lijkt het. Ik vind het lijken op kostschoolverhalen van de jaren 50, a la Hugo Claus.Benauwend, vernederend. Goed dat je je hebt losgemaakt en het hier ter getuigenis hebt opgeschreven en op naar iets veel beters met jouw toekomst

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”