Arya

OCD?

Hallo,

Ik denk dat ik OCD heb maar ik weet het niet 100% zeker. Ik zet mijn klachten wel even op een rij:

- Elke dag moet ik verschillende handelingen doen voordat ik naar bed ga omdat ik anders denk dat er iets ergs kan gebeuren of dat er iets anders gebeurt waarvan ik niet wil dat het gebeurt.
- Als ik bang ben dat er iets ergs gaat gebeuren of dat er iets gaat gebeuren wat ik absoluut niet wil, ga ik in mijn hoofd een reeks woorden af en tel ik meerdere keren tot 8 om het ‘te voorkomen’.
- Als ik beelden in mijn hoofd krijg waarvan ik absoluut niet wil dat ze in het echt gebeuren ga ik ook die zelfde reeks af.
- Ook andere dagelijkse dingen moet ik soms 2, 4 of 8 keer (8 keer voelt het best) doen omdat ik anders het gevoel heb dat ik het niet goed heb gedaan.
- Ook moet normale objecten soms op een bepaalde manier aanraken of vasthouden tot dat het zo voelt dat ik het echt goed aan heb geraakt.
- En ook moet ik voordat ik mijn telefoon vergrendel het cijfer ’8′ als laatst gezien hebben.
- Ik moet ook als ik klaar ben met het lezen van een tekst het ‘mooiste/beste’ woord als laatst zien omdat ik denk dat als ik bijvoorbeeld een slecht woord als laatst zie (bijvoorbeeld het woord ziek) dat dat mij of iemand anders overkomt, ik heb nu ook veel moeite om dat woord in de zin te laten staan, het liefst zou ik het woord weghalen.

Ik heb nog wel wat meer dingen maar de bovenstaande zijn degenen die mij de meeste tijd kosten.
Verder krijg ik als ik denk over mijn handelingen vaak hartkloppingen en word ik zenuwachtig.
s’ Avonds heb ik ook steeds vaker huilbuien en soms voel ik me ook ineens heel erg somber en denk ik bijvoorbeeld aan de dingen die ik leuk vind om te doen maar waar anderen beter in zijn enzo.
Ik heb ook niet zo’n heel goed zelfbeeld, want ik voel mezelf vaak lelijk.

Heb ik OCD en zou het kunnen zijn dat ik misschien ook (licht) depressief ben..?

Bedankt alvast,
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: OCD?

Het zou kunnen dat je de diagnose van OCD toegewezen kan krijgen als je daarvoor de testen doet. Dit zegt echter verder niet zo veel, behalve dat je het een naam kan geven.

De diagnose OCD is geen ding op zich. Je moet niet zoveel dingen controleren omdat je OCD hebt, dit is alleen maar de naam die eraan gegeven kan worden.

Belangrijker denk ik: Kan je hier met iemand over praten? Het lijkt me erg zwaar dat je hier zo veel last van hebt. IK wens je veel sterkte toe en hoop dat je de hulp kan krijgen die je nodig hebt.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Arya

Re: OCD?

Heel erg bedankt voor de reactie.

Ik heb helaas niemand waar ik mee zou kunnen praten hierover..
Ik ben bang dat mijn ouders en mijn beste vriendin het misschien niet begrijpen of denken dat het maar tussen mijn oren zit.
Ik weet niet wat ik nu moet doen.. ik zou er graag met iemand over praten maar ik durf het gewoon niet en ik weet niet waar ik zou moeten beginnen en hoe ik het zou moeten doen.

In ieder geval heel erg bedankt
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: OCD?

Wat lastig voor je dat je het niet aan je familie/vriendin durft te zeggen.
Je zou anders eerst kunnen proberen om contact op te nemen met een psycholoog in de buurt? Via Google kan je makkelijk een overzicht vinden.
Wellicht zijn er hier lotgenoten die je ook wat steun kunnen bieden.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Arya

Re: OCD?

Helaas kan ik niet zonder dat mijn ouders er achter komen contact opnemen met een psycholoog of naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing, omdat ik nog niet 16 jaar ben..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: OCD?

Hoi Arya,
Ga gewoon eens praten met je huisarts. Zeg er nadrukkelijk bij, dat je een beroep doet op zijn/ haar discretie - dat je (for some reason or the othef) niet wil, dat dingen bij je ouders terecht komen.
Nadat dat is besproken, leg je je angst/ zorgen /"rituelen"/ etc voor.
En er zijn wel verschillende dingen die kunnen. Zoals steunende gesprekken bij maatschappelijk werk, eventueel onder het mom van "dat het je helpt met leren", iets wat nog niet eens gelogen is.... (en waar de meeste ouders wel voor te vinden zijn).
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: OCD?

Ga gewoon eens praten met je huisarts. Zeg er nadrukkelijk bij, dat je een beroep doet op zijn/ haar discretie - dat je (for some reason or the othef) niet wil, dat dingen bij je ouders terecht komen.
Ik geloof dat een huisarts tot een bepaalde leeftijd verplicht is, om het (al dan niet uiteindelijk) door te spelen naar de ouders.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: OCD?

En een vertrouwenspersoon op school? Daar zou je volgens mij wel heen moeten kunnen zonder dat je ouders er direct bij betrokken worden, zeker als je dit aangeeft. Je zou ook kunnen vragen naar of dit mogelijk is voordat je met je verhaal komt natuurlijk.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”