Dancefreakje

SOA - test

Ik zou graag via deze weg te weten komen of iemand van jullie al ervaring heeft met een SOA test?
Hoe verloopt dit dan bij de dokter? Hebben ze hierbij gewoon bloed en urine nodig? Of worden er nog andere dingen gedaan? Ik heb bijvoorbeeld nog gelezen dat je huisdokter in je mondholte en geslachtsdelen opzoek gaat naar blaasjes of zweertjes.. Of is dit alleen wanneer je dokter vermoed dat je een SOA hebt? Ook zou ik het liever stilhouden thuis.. Maar dit is normaal geen probleem denk ik?
crypt0read

Re: SOA - test

Eerst ging er een gesprek aan vooraf. Hier werd mij gevraagd of ik drugs gebruikte, of ik seksueel contact met mannen en prostituees had gehad, en meer van die dingen, waaruit zij opmaakt in hoeverre ik gevaar had gelopen. Daarna krijg je een pot mee naar huis waar je in moet plassen, en dit stuur je dan weer naar hun op. Bloedprikken mag, maar hoeft niet. Ik was als de dood voor naalden, dus ik wou het niet. Hopelijk kan je hier wat mee.
Leeuwtjuh

Re: SOA - test

Je kunt het ook in een SOA kliniek van het GGD doen waar het altijd redelijk anoniem kan. Sommige van die klinieken pakken een wattenstaafje en nemen uitstrijkjes (als je een man bent, dan heb je wel eventjes een klein probleem want dat voelt niet echt aangenaam). Maar goed, ik ben geen man, dus ik zou het niet weten. Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee. Ik heb 1x een algehele bodycheck gedaan omdat ik een tijd lang bloeddonor was.

Dit is van mijn regio: http://www.gezond.amsterdam.nl/infectie ... ense/#h3_5
Jongeren tot 25 jaar

Afhankelijk van uw situatie kan het zijn dat slechts beperkt soa onderzoek (alleen chlamydia) nodig is. Dit wordt met u besproken tijdens uw bezoek. Voor aanvullende seksuele hulpverlening (Sense) kunnen jongeren tot 25 jaar gratis een afspraak maken.
Misschien hebben ze dat in jouw woonplaats ook wel.

Hier staat ook hoe alles in zijn werk gaat:

http://www.gezond.amsterdam.nl/infectie ... onderzoek/
Wat gebeurt er tijdens het onderzoek?
Het onderzoek (consult) bestaat uit een aantal onderdelen. Dit is afhankelijk van uw specifieke situatie

Vragen (anamnese)
Als u in de onderzoekskamer bent, zal de sociaal verpleegkundige u eerst een aantal vragen stellen. Dit om duidelijkheid te krijgen welke onderzoeken voor u noodzakelijk zijn. De vragen gaan onder andere over uw seksuele contacten.

Bloedonderzoek
Indien bij u bloed wordt afgenomen zal dit getest worden op syfilis, hiv, en zo nodig hepatitis B en C.

Lichamelijk onderzoek
Voor vrouwen betekent dit een speculum onderzoek (inwendig vaginaal onderzoek met een 'eendebek') en bij mannen een uitstrijk uit de plasbuis. Ook moeten mannen in een potje plassen (dit kunnen zij ná het onderzoek op het toilet doen). Het onderzoek kan aangevuld worden met een uitstrijk uit de keel en/of anus. Op indicatie kan er aanvullend onderzoek gedaan worden.

Zelftest
Voor sommige patiënten is het mogelijk dat zij een deel van het onderzoek zelf afnemen in plaats van de afname door de verpleegkundige. Voor vrouwen gaat het om het zelf afnemen van een uitstrijkje van de vagina, voor mannen is het mogelijk om urine in te leveren voor het onderzoek. Dit kan op een speciaal daarvoor ingericht toilet op de polikliniek.

Hoe lang duurt het onderzoek?
Gemiddeld zal het onderzoek een kwartier tot half uur duren. Maar dit kan door specifieke klachten uiteraard langer duren.
Dancefreakje

Re: SOA - test

Oh oke, hier kan ik al wel wat mee. Ik ga er dus vanuit dat ze aan de hand van het gesprek dat je heb met je dokter de onderzoeken bepalen..
Apologize

Re: SOA - test

Ze nemen alleen urine en bloed af, is mij tijdens de bio lessen verteld.

Terug naar “Jongerenforum”