Stevie123

Concentratie, motivatie combineren met afstuderen

Hallo,

Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek op hbo niveau. Ik zit nu alleen met het probleem dat er dagen zijn waarop ik vrijwel niets gedaan krijg. Van andere studenten hoor ik dit ook wel eens maar dan hebben ze het over bijna de helft van een normale dag. Bij mij komt dit wel eens ooit neer op dat ik echt helemaal niets gedaan krijg.

Nou doe ik een vrij droog onderzoek waarbij ik geluidsfiles moet uitluisteren en bureauonderzoek moet doen. Dit is echter een probleem waar ik al langer mee zit. De laatste tijd is het contrast alleen enorm hoog. Zodra de werkdag begint begin ik meestal enigzins goed maar ben ik binnen 5 minuten ergens anders mee bezig, dingen als een goede manier van zitten zien te vinden, even een berichtje op mn telefoon, een geluid buiten, collegas die met elkaar praten(ook gewoon 3 kantoren verder.) Dit alles zorgt ervoor dat ik aardig achter begin te lopen.

Ik heb dit probleem al heel lang, vroeger was mijn kamer al altijd een rommel omdat ik wanneer ik begon met opruimen altijd wel iets tegen kwam waar ik dan mee zat te spelen. Tegenwoordig merk ik dat ik tijdens lessen of wanneer ik met iemand aan het praten ben ook altijd iets in mijn handen moet hebben waar ik mee zit te spelen. een pen, stukje papier, balletje, schroefje, magneetje, paperclip het maakt niet uit wat. Ik heb op de middelbare school mijn frans cijfer op weten te halen door dat de docent aan het begin van de les de vocublaire mondeling in de les overhoorde. Op deze manier kon ik de 50 woorden die we hadden makkelijk opdreunen, zodra ik maar niet bij de eerste 5 zat die overhoord werden. Ik heb vaak te horen gekregen dat ik dan maar gewoon moest leren maar ik heb daarbij altijd hetzelfde gehad als ik nu tijdens mijn afstuderen heb. Ik ben ergens anders mee bezig, is het niet fysiek dan is het wel mentaal. Iedere keer 2 minuten woordjes leren en dan 20 minuten ergens anders mee bezig zijn is niet erg efficient.

Nou lijkt dit volgens mij enigzins op een concentratiestoornis maar dan wel een die vrij selectief is. Ik heb een jaar werktuigbouwkunde gestudeerd maar heb dit niet gehaald en heb toen ook contact gehad met een studentenpsycholoog. Die gaf aan dat mijn manier van denken anders zou zijn waardoor ik moeite heb met het studeren. Nu weet ik echter wel een stuk specifieker aan te geven waar het probleem ligt.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik hier het best mee om kan gaan?

grt. Steven
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Concentratie, motivatie combineren met afstuderen

De oorzaak kan velerlei zijn. In ieder geval ben je erg snel afgeleid en lijk je weinig zelfdiscipline te hebben. Snel afgeleid zijn is iets wat voorkomt bij een aantal psychische ziekten als ADHD ADD etc. Het kan ook komen door een vorm van autisme (die zitten ook vaak met iets in hun handen en zijn gefocused op details ipv het grote geheel. Wil je echt weten wat er aan de hand is dan zal je jezelf dienen te laten diagnosticeren. Dat kan wel eens handig zijn als je er ook echt iets aan wilt veranderen.
Inzicht als Uitweg..
sammydjee

Re: Concentratie, motivatie combineren met afstuderen

hoi Steven,

Zelf heb ik ook last van concentratieproblemen. Ik herken je verhaal helemaal, maar ben niet gediagnostiseerd. Ik heb op de middelbare school op huiswerkklas gezeten en, mits het er rustig was, hielp dit heel erg voor mij. Daarom ben ik op het HBO doorgegaan met samen studeren. Wanneer je merkt dat de ander hard aan het werk is, wordt je al snel 'aangestoken'. Voor mij hoeft diegene geen eens bezig te zijn met hetzelfde project of huiswerk, zolang ik maar zie dat hij/zij goed aan het werk is.

Dan moet je natuurlijk wel weten dat die persoon hard doorwerkt en minder snel wordt afgeleid dan jij en zo nu en dan je herinnerd dat je je werk nog moet doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groet, Samantha

Terug naar “Jongerenforum”