Snacky

problemen met projectgroep

Op school heb ik het gevoel buiten de groep te vallen
De laatste tijd wordt dit gevoel alleen maar versterkt.
Op dit moment zijn we met de projectgroep bezig met een studie.
Mijn aandeel is het maken van een ontwerp in een speciaal programma
Helaas gaat het ontwerpen mij niet goed af en is het huidige resultaat ook niet representatief
De andere groepsleden werken wel samen en hebben hun deel ondertussen al lang af.
Al weken zet ik in mailtjes dat het mij niet lukt en of iemand anders me wilt helpen.
Het frusterende is dat ik hier geen antwoord op krijg, zowel via de mail als msn.
Van andere klasgenoten + op internet heb ik wel wat tips gekregen, maar het lukt me nog steeds niet.
Van een groepslid moet ik me nu 3xper dag verantwoorden door de voortgang rond te mailen, terwijl er eigenlijk geen voortang in zit.
Het probleem is dat alles morgen af moet zijn (we moeten het presenteren) en er nog lang geen representatief resultaat is.
Zit hier behoorlijk tegenop en voel me behoorlijk in de steek gelaten door mijn groepsleden
Natuurlijk zijn ze druk geweest met hun eigen deel, maar het gaat toch om het groepsresultaat.
Wat kan ik het beste doen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: problemen met projectgroep

Hoi,

Dat is natuurlijk altijd rot. Een groepsproject en dan 'buiten de boot' vallen.
Vreemd ook- dat geen enkel groepslid antwoord op MSN of mailberichten.
En met het vooruitzicht dat je het morgen moet presenteren, maakt het niet makkelijker.

Ik zou, voordat je gaat presenteren, en aan het woord moet, aangeven wat er aan de hand is. Zodat je begeleider er rekening mee kan houden. Wat je er dan ook bij moet zeggen zijn je pogingen van contact leggen. Zoals je zelf al zei: het is een groepsopdracht. Je kan dus gewoon eerlijk zijn over hoe je er over denkt. Reflectie / kritiek is gewoon nodig.

Als er totaal geen hulp word aangeboden, terwijl je moeite hebt met je eigen deel, is de samenwerking alles behalve goed.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Snacky

Re: problemen met projectgroep

Er is gelukkig toch nog iemand die hulp heeft geboden en met mijn deel verder gaat
Toch is de rest van de groep hier niet blij mee, mijn aandeel is immers minimaal
In verband met ziekte was bij het vorige project mijn aandeel ook niet groot.
Aangezien ik over het algemeen al 'buiten de groep val', is dit niet goed voor mijn zelfvertrouwen
Heeft er iemand tips om dit te verbetern?
Florien

Re: problemen met projectgroep

Ha Snacky,

Het idee van groepswerk is, dat je gebruik maakt van elkaars kwaliteiten en de taken daar op afstemt. Het is hier zo te lezen dus al fout gegaan bij de taakverdeling. Je geeft zelf al aan dat ontwerpen niet je sterkste kant is, heb je dit ook benoemd in de groep? Als je dit bij de verdeling al benoemt dan kan je met de groep kijken of je het eventueel samen kan doen (zodat een ander je het kan leren). Nu is jouw aandeel uiteindelijk overgenomen, waardoor jij er weinig van geleerd hebt en de groep geirriteerd is door jouw geringe aandeel.
Bij groepsopdrachten is de hele groep verantwoordelijk voor het eindresultaat en het is je groepsleden dan ook te verwijten dat ze niet op je mails hebben gereageerd. Jij hebt tijdig aan de bel getrokken en het is niet eerlijk van de groep om dat te negeren en dan later verwijten te maken. Wat was de reden dat de andere groepsleden wel samenwerkte en jij het alleen moest doen?

Terug naar “Jongerenforum”