dramaticgirl

geen identiteit

Hey iedereen,ik zit met een naar gevoel.Ik heb de laatste tijd het gevoel dat ik geen identiteit meer heb.Vroeger wist ik wie ik was en welke talenten ik had:ik kon goed verhalen en gedichten schrijven en had veel fantasie.Nu is mijn fantasie en inspiratie ver te zoeken en ik heb het gevoel dat er mensen zijn die mijn talenten veel beter kunnen dan ik.Onlangs probeerde ik nog een gedicht te schrijven omdat het zo lang geleden was,maar mijn zus schreef om te verglijken een gedicht over hetzelfde onderwerp en iedereen vond die van mijn zus kennelijk veel beter.Normaal gezien is mijn zus rotslecht in dit soort dingen en als ze eens een gedicht voor school moest schrijven,schreef ik het voor haar.Nu zij beter is dan mij in het enige talent die ik dacht te hebben voel ik me alsof ik gewoon geen identiteit meer heb.Heeft iemand hier een oplossing voor?
dramaticgirl

Re: geen identiteit

Niemand???
Leeuwtjuh

Re: geen identiteit

Rustig aan, mensen denken over het algemeen eerst na over wat ze moeten zeggen, voordat ze iets zeggen. :)
Faker

Re: geen identiteit

dramaticgirl schreef:Hey iedereen,ik zit met een naar gevoel.Ik heb de laatste tijd het gevoel dat ik geen identiteit meer heb.Vroeger wist ik wie ik was en welke talenten ik had:ik kon goed verhalen en gedichten schrijven en had veel fantasie.Nu is mijn fantasie en inspiratie ver te zoeken en ik heb het gevoel dat er mensen zijn die mijn talenten veel beter kunnen dan ik.Onlangs probeerde ik nog een gedicht te schrijven omdat het zo lang geleden was,maar mijn zus schreef om te verglijken een gedicht over hetzelfde onderwerp en iedereen vond die van mijn zus kennelijk veel beter.Normaal gezien is mijn zus rotslecht in dit soort dingen en als ze eens een gedicht voor school moest schrijven,schreef ik het voor haar.Nu zij beter is dan mij in het enige talent die ik dacht te hebben voel ik me alsof ik gewoon geen identiteit meer heb.Heeft iemand hier een oplossing voor?
Jouw zus had gewoon een keer geluk en schreef een gedicht dat anderen beter vonden dan de jouwe maar jij hebt al veel meer goede en mooie gedichten en verhalen geschreven dan zij..
Dat maakt het natuurlijk niet zo dat zij beter is dan jij, nee joh, echt niet..
Het is net wat je zegt, het is jouw talent en dat kan niemand van je afnemen, dat blijft jouw talent, ookal is een gedicht eens een keer wat minder..
Het was vast toch wel een mooi gedicht..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: geen identiteit

Dus je vindt dat je altijd je zus voorbij moet streven als het op gedichtjes schrijven aan komt?
Het doet wel eens pijn als je van je troon gestoten wordt door iemand met ‘minder talent’, en dat je opeens niet de waardering krijgt waar je recht op meende te hebben.
Maar gun de ander ook eens wat. Je zus mag toch ook wel eens een keertje een applausje als zij iets moois heeft gemaakt? ;)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: geen identiteit

Het is eigenlijk sneu om te lezen dat jij je identiteit enkel aan iets ontleent waar je goed in bent. Je identiteit omvat meer dan enkel een talent wat je hebt.

Daarbij heb je weinig aan talenten alleen. Om ergens echt goed in te kunnen zijn zal je het dienen te ontplooien, te oefenen, met regelmaat te gebruiken. Een talent is leuk maar het hangt er vanaf wat je er mee doet of het werkelijk wat doet.

Iemand die heel goed kan voetballen, zal nooit een profvoetballer worden als hij niets met dat talent verder doet.

Ik raad je aan om eens naar jezelf te kijken wie je bent en wat je graag zou willen doen. Jezelf identificeren (zeker op jouw leeftijd) is een groeiproces en dat gaat met vallen en opstaan. Daardoor leer je jezelf kennen en kan je kijken wat je wel of niet ligt en waar je aan zou kunnen werken.

En niet zo snel jaloers worden ;)
Inzicht als Uitweg..
dramaticgirl

Re: geen identiteit

bedankt iedereen ik ben blij dat jullie me deze antwoorden geven.Ik had verwacht dat mensen gingen zeggen dat dichten mijn talent niet is.Ik vind het echt aardig dat jullie dat niet zeggen.Ik weet natuurlijk wel dat mijn zus eens een keer beter dan mij was,maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik mijn talent aan het kwijtraken ben.Het is gewoon alsof ik het niet meer kan(gedichten schrijven dus),zou dat kunnen?Zou het kunnen dat je eerst een talent hebt en het dan niet meer hebt?
Faker

Re: geen identiteit

Natuurlijk kun je nog wel dichten en schrijven maar zelfs de beste dichters hebben soms een tijdje geen inspiratie en dan komt er altijd wel weer nieuwe inspiratie en maken ze weer prachtige gedichten en schrijven ze weer mooie verhalen maar hun talent kwijtraken, dat lijkt me niet kunnen, dus ik weet wel zeker dat jouw talent om te schrijven en te dichten niet aan het weggaan is...
dramaticgirl

Re: geen identiteit

ik ben echt blij om dat te lezen,bedankt Franje!
occasion14
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: geen identiteit

dramaticgirl schreef: … maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik mijn talent aan het kwijtraken ben.Het is gewoon alsof ik het niet meer kan (gedichten schrijven dus), zou dat kunnen?Zou het kunnen dat je eerst een talent hebt en het dan niet meer hebt?
Een talent moet je koesteren. Iedereen heeft wel eens een periode waarin je minder inspiratie hebt of misschien even niet de noodzaak voelt om iets te verwoorden in een gedicht.
Er zijn truucjes om je ‘verloren’ talent weer terug te krijgen.
Bijvoorbeeld je eigen werk regelmatig terug lezen, veel gedichten van anderen lezen..
Maar vooral niet blijven stilstaan bij die ene piek die je ooit bereikt heb en daar al je latere werk mee vergelijken.
Jong talent is ook anders dan dat van een ouder iemand. Als je jong bent ga je vaak associatiever te werk en moet je de routine en ervaring nog opbouwen om de gedachtenstroom
te kanaliseren. (Althans, dat is zo als ik het ervaren heb.)
Talent kwijtraken doet een mens niet, ik heb jarenlang nauwelijks meer gitaar gespeeld of geschreven. Je kunt de draad zo weer oppikken.
* Liebe Macht Frei *
dramaticgirl

Re: geen identiteit

ik begrijp het,bedankt voor het advies volhoudertje
occasion14

Terug naar “Jongerenforum”