Gebruikersavatar
Mell94___
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2020 14:58

Paranoide?

Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden een relatie maar het gaat niet goed met mij. Zodra mijn vriend even weg is of wat dan ook ga ik in zijn telefoon kijken om te checken of hij niet vreemdgaat. (Verhuisd, nieuwe baan). Daarnaast zoek ik bijna overal iets achter, terwijl er niks is. Ook heb ik zijn oude telefoon doorgespit, voel me er zo naar over. Maar het is een soort stemmetje in mijn hoofd wat zegt dat ik toch even moet kijken. Ik ga volgende week naar de psycholoog om eraan te gaan werken maar ik hoopte dat iemand misschien wat tips heeft om dit niet meer te doen en me minder angstig te voelen. Of dat iemand hetzelfde meemaakt of mee heeft gemaakt. De symptomen lijken heel erg op een paranoide persoonlijkheidsstoornis denk ik.
Gebruikersavatar
Pams
Berichten: 1279
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:26

Re: Paranoide?

Welkom op het forum :nod:
Wat goed dat je naar een psycholoog gaat binnenkort. Ik denk dat het verstandig is dat je hem/haar laat onderzoeken welke diagnose eventueel van toepassing zou kunnen zijn, zodat je jezelf niet gek en onzeker hoeft te maken vooraf. Heel vervelend dat je overal iets achter zoekt, weet je waar dat vandaan komt? Is het verklaarbaar? Soms heeft het een reden (bijvoorbeeld uit je verleden) en hoef je niet direct paranoïde te zijn. :) Maar het zou kunnen natuurlijk! Dus het is goed dat je hulp zoekt, ik vind dat ook heel dapper!

Heel veel succes volgende week, ik hoop dat het je iets zal opleveren!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Paranoide?

Welkom op het forum. :)

Ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met Pams. Dat heeft ze heel goed verwoord. Graag zou ik er nog wel bij willen toevoegen, dat ik het écht niet vind kunnen dat je zijn telefoon checkt. Als je iets wil verbeteren, moet je daar écht mee stoppen. Het is stiekem gedrag en hij is de dupe van jouw angsten. Jij bekijkt zijn telefoon of hij wel te vertrouwen is (uit angst, zonder reden), maar ook jij bent daardoor niet te vertrouwen op dit moment.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Mell94___
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2020 14:58

Re: Paranoide?

Bedankt voor jullie reacties. Ik projecteer inderdaad mijn angsten op het doorzoeken van zijn telefoon, en ik ga hier ook echt mee stoppen. Dat is de eerste stap. Ik weet ook bij mezelf dat het echt niet kan, en dat ik het nooit had moeten doen. Het is een soort vicieuze cirkel geworden. De reden is denk ik dat ik twee exen heb gehad die wel zijn vreemdgegaan en dat ik daardoor niemand echt vertrouw. Maar ik heb er vertrouwen in dt het goed gaat komen en dat ik die angst los kan laten.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Paranoide?

Mell94___ schreef: 16 feb 2020 22:13 Bedankt voor jullie reacties. Ik projecteer inderdaad mijn angsten op het doorzoeken van zijn telefoon, en ik ga hier ook echt mee stoppen. Dat is de eerste stap. Ik weet ook bij mezelf dat het echt niet kan, en dat ik het nooit had moeten doen. Het is een soort vicieuze cirkel geworden. De reden is denk ik dat ik twee exen heb gehad die wel zijn vreemdgegaan en dat ik daardoor niemand echt vertrouw. Maar ik heb er vertrouwen in dt het goed gaat komen en dat ik die angst los kan laten.
Een relatie is gebouwd op vertrouwen. Hoe moeilijk een verleden ook is. Doorzoeken is not done. Ik hoop inderdaad dat je daarmee ophoudt en aan jezelf gaat werken en in gesprek gaat over je angsten met je vriend.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Paranoide?

Het zal zeker erg vervelend zijn om met zorgen rond te lopen dat je vriend vreemdgaat. Dat vind ik naar voor je. Ik keur niet goed dat je zijn telefoon controleert, want dat kan voor hem ook erg vervelend zijn als hij erachter komt. Maar ik begrijp het wel dat je soms de drang voelt om zijn telefoon te controleren want dat geeft je kort even een geruststelling wanneer je je rot voelt. In mijn ogen hoeft het ook niet per se te betekenen dat je je vriend niet vertrouwt. Je zegt zelf al dat er steeds niks aan de hand blijkt te zijn nadat je hem hebt gecheckt, dus eigenlijk weet je misschien wel dat je vriend wél te vertrouwen is. Dat je drang voelt om te controleren kan echter ook betekenen dat je jezelf niet gerust kan stellen omdat je niet genoeg op jezelf vertrouwt, en er niet op vertrouwt dat het ook wel goed komt zonder zijn telefoon te checken, of hij nou wel of niet vreemdgaat. Wees dus niet te streng en te hard voor jezelf dat je toch op zijn telefoon hebt gekeken, want dat helpt niet om het af te leren.

Hier volgen mijn tips. Probeer je niet onnodig schuldig te voelen over (de drang naar) het controleren. Alleen maar slecht over jezelf denken helpt niet om het gedrag af te leren. Door te leren begrijpen waarom je die drang naar controle voelt, kun je het jezelf vergeven en krijg je vervolgens gezonde spijt van je acties, zodat je goed weet waarom je het niet meer wilt en waarom je het niet meer nodig hebt. Probeer je er dus van bewust te worden dat het controlegedrag de angsten voor (de gevolgen van) het vreemdgaan op de lange termijn in stand zal houden en de angsten misschien wel verergert omdat je deze probeert te vermijden wat ik, nogmaals, wel begrijpelijk vind hoor, want het is geen pretje om ermee rond te lopen. Ik hoop dat je ermee zult leren omgaan. Veel succes bij de psycholoog ook. Ik hoor graag van je hoe het je zal vergaan.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”