Loes
Contacteer: AOL

Ontwijkende persoonlijkheids stoornis. Re graag..

31 mar 2016 21:16

Ik wil de vraag stellen of er mensen zijn die te maken hebben met een partner met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.
Ik zou daar graag wat over willen horen waar je tegen aanloopt en hoe, met vooral het ontwijken, je er mee om gaat.
Hij kan zich helemaal afsluiten van zijn omgeving, dat houdt in dat hij ook antwoorden ontwijkt.
Een normale vraag resulteert heel vaak in totaal geen antwoord geven of in totale stilte blijven en niet of nauwelijks reageren.

Dit is na dat hij stopte met werken erger geworden OF meer op gaan vallen.
Hij gaat 1 x in de 3 weken met mij mee naar mijn behandelaar een SPV-er, dat was omdat ik de thuissituatie niet meer trok.

Mijn man heeft een uitnodiging gekregen voor diagnose en behandeling bij een andere, wel aanverwante GGZ. Eerst een intake gesprek maar het kan nog wel 4 weken duren voor de procedure opgestart wordt.

Het is al heel wat dat hij zelf in behandeling weer wil gaan maar..
Vorige behandelingen individueel kort/ ook de relatietherapie keerde hij veel in zichzelf, paste de dingen toe die hij als huiswerk mee kreeg, daar werd wel verschil duidelijk maar daarna zakte het weer weg.
Hij heeft nooit iets willen zeggen over hoe de therapie verliep waar hij wel graag van mij dat wilde weten.
Het stopte en wat hij wel zei toen, ik was uitgepraat er was niets meer te zeggen en er vielen grote stiltes.

Diagnose is al eerder gesteld door de relatietherapeut waar we 4 jaar terug de therapie hebben afgesloten.
Tussentijds heeft hij ook 10 sessies gehad individueel, ook hier werd dezelfde diagnose gesteld.

Ik loop zelf bij de GGZ, mijn diagnose is veranderd van Borderline/theatrale persh. stoornis in persoonl. heids stoornis NAO en milde depressie, waar het eerder een flinke langdurige depressie is geweest. Ik ikzelf kamp met o.a. in contacten, het wel willen maar ook weer afstoten, DAT is iets wat ik tot nu toe niet begrijp van mezelf.

Mijn man werkt sinds 4 jaar niet meer en is toen in een behoorlijke depressie terecht gekomen, dat is een hele zware tijd geweest, daarop kreeg hij last van angstklachten.
Nog gebeurd het dat hij opeens in een soort wat ingetogen paniek raakt in situaties.
Waar ergens naar toe toch wel gezellig was is hij al langer een zwijger.

Ik heb veel, heel vaak met hem gepraat, hij zegt dan wel 'ja' maar daar blijft het zo ongeveer bij.
Zelf zegt hij dat hij wel wil veranderen, ik reik vaak dingen aan, probeer hem te steunen maar waar blijf ik inmiddels, hoe leer ik omgaan hier mee.

Soms is hij weer helemaal aanwezig, dat kan één dag zijn of ongeveer 2 weken, dan veranderd hij weer.

Ik hoop op reacties en ook van mensen die dezelfde diagnose hebben en misschien iets kunnen zeggen waar ik iets aan heb.

[zucht]
Morgen zal de zon weer schijnen....

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”