Gebruikersavatar
Fatih
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2015 17:21

Pratend hoofd

Mijn vrouw zegt me vaak dat haar hoofd uren en soms wel dagen lang aan het praten is. Hierdoor wordt ze knettergek. Ik vraag dan wat praat je hoofd dan. Ze zegt dat het soms een liedje is dat als een vastgelopen CD constant het zelfde stukje draait. Een andere keer is het een stukje zin dat ze zelf uitdpreekt tijdens het praten met iemand. Dit stukje zin speelt constant af in haar hoofd. Ik heb dit nog nooit gehoord. Mijn vraag is of dit door iemand wordt herkend. Wat is dit? En nog belangrijker wat kunnen we er aan doen?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Pratend hoofd

Hoi Fatih,

Allereerst, welkom op dit forum.
En tweede herken ik het, maar weet niet zeker of wat ik herken ook aansluit.
Ze zegt dat het soms een liedje is dat als een vastgelopen CD constant het zelfde stukje draait.
Ja dit herken ik dus. Dat heb ik vooral als de hele dag aan het stressen ben. Er zit een liedje in mijn hoofd en die wordt herhaald tot in het oneindige. Ik kan het omschrijven als stress, machteloos voelen, piekeren en vooral erg moe.
Dit stukje zin speelt constant af in haar hoofd. Ik heb dit nog nooit gehoord.
Herken ik dus niet.
En nog belangrijker wat kunnen we er aan doen?
Ik zou beginnen om met de oorzaak van dit punt. Wat kan de oorzaak zijn? Is het stress dat je vrouw ervaart? En zo ja, waarvan?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Pratend hoofd

Het klinkt een beetje als piekergedrag, tobben.. twijfelen. Je verstand dat telkens in dezelfde "groef" blijft vastlopen als het gaat over teksten, muziek of andere dingen. Ik heb een heleboel vragen voor je vrouw maar dat wordt teveel om hier even weg te zetten. Kennelijk zit ze soms vast in haar hoofd, in het denken.. loopt ze vast.. is ze heel onrustig in haar hoofd en kan ze het zelf niet meer alleen ordenen en rust creëren. Als ze daar zo'n last van heeft is het wel een goed idee om daar psychische hulp voor te vragen. Het klinkt niet prettig..
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
katje
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:20

Re: Pratend hoofd

Dag Fatih,
ik herken dit allemaal hoor. Het is eigenlijk altijd al zo wat geweest, maar het is veel erger geworden sinds ik een depressie kreeg 7 maanden geleden. Ik zit soms op mijn hoofd te slaan om die gedachten te stoppen, zo erg is het. Het is enorm uitputtend ook. Wel goed dat je vrouw hierover praat met jou. Maar ik zou toch ook eens een bezoek aan een psycholoog of psychiater brengen, of als dat voor haar een stap te ver is, gewoon even naar de huisarts gaan.
Veel moed, en weet dat ze zeker niet alleen is met dit probleem!
Katje x
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Pratend hoofd

ik zou ook denken dat het wel iets verder gaat dan 'piekergedrag' zoals Minerva aandraagt
In de vorm waarin Fatih de neurose van zijn vrouw beschrijft zou -zo zou ik denken- professionele hulp ingeschakeld moeten worden
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Pratend hoofd

Hoi Fatih,
"gedrag" is in mijn woordenboek iets waar je voor kiest, wat je min of meer bewust doet - voor zover ik het herken, is daar geen sprake van.
Wat ik herken, is dat als er dingen opduiken (herinneringen, gevoelens, emoties, associaties, etc.) die op dat moment te pijnlijk zijn, dat dit soort dingen "er tussen schuiven", ze beschermen mij dan tegen datgene wat te veel is.
...en in die richting ligt dus ook op oplossing: meer rust, geen stress, de pijnlijke associaties verwerken, etc etc.
Sterkte voor jullie allebei!
Gebruikersavatar
Stormglas
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013 13:02

Re: Pratend hoofd

dissociëren ?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Pratend hoofd

"gedrag" is in mijn woordenboek iets waar je voor kiest, wat je min of meer bewust doet - voor zover ik het herken, is daar geen sprake van.

Gedrag is iets wat juist vaak niet bewust gebeurd. We doen nl. heel veel dingen onbewust, vaak ook ongewild. Je valt uit tegen je kind terwijl je eigenlijk dit niet wilde, je piekert terwijl je dit niet wilt, je bent de verkeerde straat in gereden omdat je met je gedachten ergens anders zat, of je drinkt teveel terwijl je eigenlijk je nog had voorgenomen om niet te veel te drinken omdat je morgenochtend vroeg op moet. Denken dat gedrag een bewuste keuze is, is een illusie. 95% van wat we doen, doen we nl. onbewust op basis van routine, gewoontes of onnadenkendheid.

Piekergedrag is een voorbeeld van gedrag wat je eigenlijk niet wilt doen maar desondanks toch doet.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
katje
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:20

Re: Pratend hoofd

inderdaad Minerva,
ik heb ook enorm veel last van een "pratend hoofd" en ik probeer hier zo hard aan te werken...Ik probeer wat dingen van mij af te schrijven zodat ze niet in mijn hoofd blijven spoken, want ik kies er inderdaad niet voor om te piekeren. Ook mindfulness zou "moeten" werken, maar ik krijg het niet onder de knie :(
Ik word soms echt gek van mezelf!
Groetjes x
Gebruikersavatar
Fatih
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2015 17:21

Re: Pratend hoofd

Dank jullie wel mensen voor jullie reacties. Ik denk idd dat het te maken heeft met stress, spanningen die vooral hun oorsprong hebben in het verleden. Sinds ongeveer twee jaar is haar situatie waarin zij zich bevind weer redelijk ontspannen, maar mentaal is ze dat denk ik nog niet. Misschien is t handig dat ze zelf een keer reageert in dit forum zodat ze gedetalleerder dingen kan beschrijven. Zo kunnen we ervaringen uitwisselen. Ik zal het bij mijn vrouw aankaarten. Thnx nogmaals.
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Pratend hoofd

Sinds ongeveer twee jaar is haar situatie waarin zij zich bevind weer redelijk ontspannen
Dat zegt niets over haar eerdere situatie(s) en de gevolgen daarvan
Zoek professionele hulp alsjeblieft Fatih. Een post traumatisch stress syndroom is niet iets waar je op een volkomen vrijblijvend babbelforum een remedie voor vinden zult
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Pratend hoofd

Fatih schreef:Misschien is ‘t handig dat ze zelf een keer reageert in dit forum zodat ze gedetailleerder dingen kan beschrijven. Zo kunnen we ervaringen uitwisselen. Ik zal het bij mijn vrouw aankaarten.
Dat zou je inderdaad kunnen overwegen, dat maakt het communiceren in ieder geval een stuk eenvoudiger. Nieuwe forumleden zijn altijd welkom.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
katje
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:20

Re: Pratend hoofd

Ik denk ook dat jullie hulp moeten inroepen, maar voor jouw vrouw kan dit forum wel een eerste stap zijn. Misschien denkt zij dat ze helemaal alleen is met dit probleem en durft ze niet meteen de stap te zetten om een psycholoog of psychiater te raadplegen. Hier kan ze wel zien/lezen dat ze niet alleen staat met dit probleem en dat is een grote steun hoor...geloof mij!
Veel moed,
Katje
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Pratend hoofd

katje schreef:Ik denk ook dat jullie hulp moeten inroepen, maar voor jouw vrouw kan dit forum wel een eerste stap zijn. Misschien denkt zij dat ze helemaal alleen is met dit probleem en durft ze niet meteen de stap te zetten om een psycholoog of psychiater te raadplegen. Hier kan ze wel zien/lezen dat ze niet alleen staat met dit probleem en dat is een grote steun hoor...geloof mij!
Veel moed,
Katje
Mooi gezegd Katje :)

Het kan inderdaad een eerste stapje zijn richting hulpverlening. Soms is de stap om naar een psycholoog te gaan nog te groot. Er hier over gaan praten kan dan al een kleine overwinning zijn, op stapje op weg naar herstel.
Ook mindfulness zou "moeten" werken, maar ik krijg het niet onder de knie :(
Alles wat "moet" van jezelf, is doorgaans niet echt iets wat lukt.. Moeten impliceert strijd.. willen is al wat anders maar als het niet bij past, dan kan je beter kijken wat voor jou wel werkt. Sommige mensen gaan mandala's kleuren, tekenen, beeldhouwen, vissen, hardlopen of puzzelen om even wat rust in het hoofd te krijgen.. Iets waarmee je een beroep doet op een ander deel van de hersenen. Die kleurboeken voor volwassenen zijn op dit moment erg populair.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
katje
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2015 20:20

Re: Pratend hoofd

inderdaad Minerva, dat "moeten" is verkeerd. Ik ben echt wel al lang op zoek naar iets dat mijn gedachte even rust geeft, maar tot hiertoe gog niets gevonden. Ik hoorde wel dat mindfulness tijd nodig heeft, dus ik geef het een kans. Ik wil niet opgeven want als ik er over lees, denk ik wel dat het iets is voor mij...maar ik kan misschien mijn kleurboeken eens uit de kast halen. Ik kreeg er 4 toen ik was opgenomen, maar heb nog niet gekleurd...ik zal het eens proberen :nod:

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”