Gebruikersavatar
Sigma²
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 nov 2014 01:26

Zeer veel soorten gedachten hebben

Hallo,

Ik wist niet zo goed hoe ik de titel moest noemen, dus heb er maar wat van gemaakt.
Ik heb nu al jaren dat ik erg veel nadenk over dingen, en alles vanuit een hoop meer opzichten bekijk dan andere mensen. Als voorbeeld: veel mensen kiezen bij een discussie partij voor iets en tegen iets, en hebben daar meningen over. Maar als ik over een situatie nadenk ben ik het met beide partijen eens zegmaar. Misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar ik heb dit met een hoop dingen. Ben wel in staat een hoop dingen te begrijpen om het zo maar te zeggen.
Daarnaast wisselt mijn manier van denken ook regelmatig. Dan weer heel vrolijk en positief, dan weer negatief bijvoorbeeld. En dit heeft ook wel invloed op mijn gedrag. Vaak als ik erg aan het nadenken ben, kan ik ook lastig met andere communiceren, dan kan ik me niet concentreren op gesprekken. Dus dan zorg ik ervoor dat ik alleen ben. Maar een andere keer ben ik bijvoorbeeld weer heel erg sociaal, het is dus nogal afwisselend. Meestal heb ik er wel controle over en kan ik kiezen hoe ik me gedraag, ook met bijvoorbeeld gevoelens, deze werken een soort van op commando, dus als ik niet meer verliefd wil zijn, of vrolijk of verdrietig stop ik daarmee, is niet altijd zo, maar meestal wel.
Soms wordt ik dan wel een beetje gevoelloos.
Terwijl ik dit vroeger juist niet had, ik was toen wel een beetje jaloers en als ik b.v. een vriendin had en die zou vreemdgaan zou ik gek worden. Maar als dit nu b.v. zo gebeuren zou het me niets doen denk ik. Ik ben dus erg objectief met alles, en vind niet veel echt belangrijk om me druk over te maken, maar zorg er wel voor dat ik geniet. Filter dat er een soort van uit ;)

Ik denk dat ik af en toe even te objectief ben, zodat ik niet meer vanuit mezelf handel maar vanuit mijn brein zegmaar.
Heb er niet echt problemen mee, werkt vaak juist wel in mijn voordeel.
Maar ik vroeg me gewoon af of andere mensen dit ook hebben, want merk wel dat ik even wat "anders" denk dan de rest zegmaar. En wellicht is het een stoornis ofzo, als iemand wat informatie weet zou ik dat wel interessant vinden, heb zelf weleens gegoogled maar kom er niet echt uit, ook omdat tegenwoordig bijna alles een stoornis wordt genoemd.

Mvg. Sigma²
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Zeer veel soorten gedachten hebben

Hoi Sigma,
Ik heb nu al jaren dat ik erg veel nadenk over dingen, en alles vanuit een hoop meer opzichten bekijk dan andere mensen. Als voorbeeld: veel mensen kiezen bij een discussie partij voor iets en tegen iets, en hebben daar meningen over. Maar als ik over een situatie nadenk ben ik het met beide partijen eens zegmaar. Misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar ik heb dit met een hoop dingen. Ben wel in staat een hoop dingen te begrijpen om het zo maar te zeggen.
Daarnaast wisselt mijn manier van denken ook regelmatig. Dan weer heel vrolijk en positief, dan weer negatief bijvoorbeeld. En dit heeft ook wel invloed op mijn gedrag. Vaak als ik erg aan het nadenken ben, kan ik ook lastig met andere communiceren, dan kan ik me niet concentreren op gesprekken. Dus dan zorg ik ervoor dat ik alleen ben. Maar een andere keer ben ik bijvoorbeeld weer heel erg sociaal, het is dus nogal afwisselend. Meestal heb ik er wel controle over en kan ik kiezen hoe ik me gedraag, ook met bijvoorbeeld gevoelens, deze werken een soort van op commando, dus als ik niet meer verliefd wil zijn, of vrolijk of verdrietig stop ik daarmee, is niet altijd zo, maar meestal wel.
Soms wordt ik dan wel een beetje gevoelloos.
Ach.. niemand is perfect. Wat maakt het uit dat je iets niet volgt? Of dat je de ene keer anders reageert dan de andere keer. Je bent niet perfect, geen robot dus. Gelukkig maar! Want dat verschillend reageren maakt je niet voorspelbaar..

Als ik iets hards eet bijvoorbeeld een beschuit dan hoor ik niemand praten. En dat is soms wel erg heerlijk. Maar soms hebben mensen dan niet door dat ik het niet versta. Dan volg ik het gesprek niet meer. Maakte niet uit. Als iets heel erg belangrijk is, komen ze er vanzelf op terug.

Wat ik positief (en ook knap) vind:
Terwijl ik dit vroeger juist niet had, ik was toen wel een beetje jaloers en als ik b.v. een vriendin had en die zou vreemdgaan zou ik gek worden. Maar als dit nu b.v. zo gebeuren zou het me niets doen denk ik. Ik ben dus erg objectief met alles, en vind niet veel echt belangrijk om me druk over te maken, maar zorg er wel voor dat ik geniet. Filter dat er een soort van uit ;)
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Sigma²
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 nov 2014 01:26

Re: Zeer veel soorten gedachten hebben

koen0069 schreef:Hoi Sigma,


Ach.. niemand is perfect. Wat maakt het uit dat je iets niet volgt? Of dat je de ene keer anders reageert dan de andere keer. Je bent niet perfect, geen robot dus. Gelukkig maar! Want dat verschillend reageren maakt je niet voorspelbaar..

Als ik iets hards eet bijvoorbeeld een beschuit dan hoor ik niemand praten. En dat is soms wel erg heerlijk. Maar soms hebben mensen dan niet door dat ik het niet versta. Dan volg ik het gesprek niet meer. Maakte niet uit. Als iets heel erg belangrijk is, komen ze er vanzelf op terug.

Wat ik positief (en ook knap) vind:
Terwijl ik dit vroeger juist niet had, ik was toen wel een beetje jaloers en als ik b.v. een vriendin had en die zou vreemdgaan zou ik gek worden. Maar als dit nu b.v. zo gebeuren zou het me niets doen denk ik. Ik ben dus erg objectief met alles, en vind niet veel echt belangrijk om me druk over te maken, maar zorg er wel voor dat ik geniet. Filter dat er een soort van uit ;)
Neej precies, en heb t niet altijd hoor. Die dagen zonder ik me gewoon een beetje af. En als ik mn best doe veranderd dat ook zo weer hoor. Heb af en toe iets te veel controle over dingen denk ik, er is niet echt iets wat me waar ik van de rel van raak ofzo, dan denk ik er gewoon op een andere manier over en dan is t wel goed.
Het is soms alleen irritant als dan denken erg snel wisselt, dan is t alsof ik van de één op andere minuut (in mn hoofd) iemand anders ben ofzo.

Jaa, idd als het belangrijk is komt het vast nog wel een keer aan bod ;). Is alleen niet erg netjes als iemand niet luisterd, maar dat komt vaak zat voor.

Maargoed, was wel benieuwd of dit een bekend voorkomen is of niet. Last heb ik er niet van. Meer voordeel eigenlijk. Alleen dat ik soms t idee heb dat ik niet helemaal mezelf ben, omdat ik dan gewoon kies hoe ik met alles om ga, en dat dan niet uit zichzelf gaat.
Wesley_1980
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 dec 2014 05:33

Re: Zeer veel soorten gedachten hebben

Sigma² schreef:
koen0069 schreef:Hoi Sigma,


Ach.. niemand is perfect. Wat maakt het uit dat je iets niet volgt? Of dat je de ene keer anders reageert dan de andere keer. Je bent niet perfect, geen robot dus. Gelukkig maar! Want dat verschillend reageren maakt je niet voorspelbaar..

Als ik iets hards eet bijvoorbeeld een beschuit dan hoor ik niemand praten. En dat is soms wel erg heerlijk. Maar soms hebben mensen dan niet door dat ik het niet versta. Dan volg ik het gesprek niet meer. Maakte niet uit. Als iets heel erg belangrijk is, komen ze er vanzelf op terug.

Wat ik positief (en ook knap) vind:
Terwijl ik dit vroeger juist niet had, ik was toen wel een beetje jaloers en als ik b.v. een vriendin had en die zou vreemdgaan zou ik gek worden. Maar als dit nu b.v. zo gebeuren zou het me niets doen denk ik. Ik ben dus erg objectief met alles, en vind niet veel echt belangrijk om me druk over te maken, maar zorg er wel voor dat ik geniet. Filter dat er een soort van uit ;)
Neej precies, en heb t niet altijd hoor. Die dagen zonder ik me gewoon een beetje af. En als ik mn best doe veranderd dat ook zo weer hoor. Heb af en toe iets te veel controle over dingen denk ik, er is niet echt iets wat me waar ik van de rel van raak ofzo, dan denk ik er gewoon op een andere manier over en dan is t wel goed.
Het is soms alleen irritant als dan denken erg snel wisselt, dan is t alsof ik van de één op andere minuut (in mn hoofd) iemand anders ben ofzo.

Jaa, idd als het belangrijk is komt het vast nog wel een keer aan bod ;). Is alleen niet erg netjes als iemand niet luisterd, maar dat komt vaak zat voor.

Maargoed, was wel benieuwd of dit een bekend voorkomen is of niet. Last heb ik er niet van. Meer voordeel eigenlijk. Alleen dat ik soms t idee heb dat ik niet helemaal mezelf ben, omdat ik dan gewoon kies hoe ik met alles om ga, en dat dan niet uit zichzelf gaat.
Waarschijnlijk een anti-sociale persoonlijkheids structure (psychopathie). Dat je emoties uit kan zetten zou daar op duiden. Stemmingswisselingen kunnen het gevolg zijn van Borderline. Beiden kunnen overigens alleen trekken zijn en bij psychopathie moet je niet gelijk aan films denken. Dat is gewoon hoe verschillende structuren genoemd zijn. Ongeveer 3% van de mannen en 1% van de vrouwen in de wereld heeft een dergelijke persoonlijkheidssctructuur. Er is geen reden er een oordeel over te hebben, het is aangeboren. Als je werkelijk je emoties aan en uit kan zetten zal het zoiets zijn. 20% van de top managers in de wereld heeft deze structuur. Overigens is het objectief kijken zonder oordeel 1 van de grootste doelen van het Boeddhisme. Niet met elkaar te verwarren. Gedragswetenschappers zullen zeggen dat deze persoonlijkheid niet veranderd kan worden. Inmiddels is al bewezen dat dit wel zo is, duurt altijd even voordat de vakmannen het geïntegreerd. De wetenschap is over het algemeen minder flexibel en blijft graag in oude theorieën hangen. Maar goed het is niet ondenkbaar dat je een dergelijke structuur hebt. Er is ook totaal niets mis mee, gewoon de natuur. Die stemmingswisselingen zouden ook iets anders kunnen zijn. Over het algemeen is het moeilijk te zeggen, in mijn mening in ieder geval. Maar die laat ik achterwege. Overigens heeft een mens gemiddeld zo,n 60.000 gedachten per dag, waarvan de meeste onbewust. Iets wat ook getrained kan worden trouwens. Dus met wat jij beschrijft zal het iets in die richting zijn. En als je er geen last van hebt tsja.
Gebruikersavatar
Sigma²
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 nov 2014 01:26

Re: Zeer veel soorten gedachten hebben

Hallo,

Bedankt voor je bericht. Zelf had ik ook al een aantal van deze dingen gedacht. Ik heb daarnaast ook interesse in psychologie e.d. zaken. Ook zoals je al noemt over het trainen van gedachten, dit doe ik zelf al een aantal jaar, en idd wat je zegt dat persoonlijkheid niet veranderd kan worden volgens gedragswetenschappen, dan hebben die gedragswetenschappers het mis (overigens denken ze dat niet allemaal hoor). Een persoonlijkheid is naar mijn idee juist beïnvloedbaar, door zowel jezelf als door de omgeving. Daarnaast is mijn persoonlijkheid door de jaren heen ook sterk veranderd, en dit veranderd zelfs nog weleens met de dag, voor mijn idee.
Ik heb daar in tegen ook sterke interesse in het menselijk gedrag, en ik ben hier nagenoeg altijd wel mee bezig om mensen te analyseren. En ik merk dat ik mezelf daar ook wel op aanpas, door er een soort van boven af naar te kijken, zowel me zelf, als anderen als de situatie. Vanuit een hoop meer perspectieven om het zomaar te zeggen.
Je mening laat je achterwegen zeg je, dat hoeft van mij niet. Je kan alles wat je vind delen, als het commentaar is vind ik dat ook geen probleem, maar dat waardeer ik juist (als één van de weinigen lijkt wel).

Mvg. Sigma²

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”