Gebruikersavatar
Daniëlle
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2020 15:21

Iemand niet kunnen vergeten

Ik vraag mij af hoe het komt dat ik mijn oude 'scharrel', J, niet kan vergeten ondanks dat het jaren geleden is dat we iets hadden. Ik schaam me voor mijn gevoelens, dus ik stel deze vraag anoniem in de hoop dat iemand met me mee wil denken.

Op mijn 17e ontmoette ik J via een dating app. We hebben een paar keer afgesproken. Ik had niet het idee dat hij uit was op iets serieus. Ondertussen had ik ook dates had met een andere jongen. Deze jongen werd uiteindelijk mijn vriend en het contact met J stopte. Ik kwam J soms nog tegen omdat we in dezelfde omgeving woonden, en ik bleef wat nieuwsgierigheid voelen naar hem toe. Toen mijn relatie na drie jaar uit ging, nam ik weer contact op met J. Weer spraken we een aantal keer af. Inmiddels had hij een arrogante en dominante houding gekregen die hij een paar jaar eerder nog niet had. Hij bleek beledigd te zijn omdat ik destijds niet met hem verder was gegaan, en deed bijna alsof ik hem iets verschuldigd was. Ik was onzeker, naïef, en gevoelig voor manipulatie. Ook denk ik dat ik verliefd op hem was. (Hoe raar ook, in die situatie) Ik heb seks met hem gehad, waarna hij niks meer van zich liet horen. Ik voelde me gebruikt, en sinds dien heb ik geen enkele "bad boy" meer aantrekkelijk gevonden. Toch bleef ik af en toe aan hem denken.

Met de jaren verdwenen mijn gedachten aan hem en ik verhuisde ik naar een andere stad. Ik kwam erachter dat J in hetzelfde gebouw woonde en was ineens weer heel veel met hem bezig. Ik was bang om hem tegen te komen, maar aan de andere kant wilde ik dat ook. Ik wilde er dan extra mooi uitzien. Misschien ergens in de hoop dat hij spijt heeft dat hij mij heeft gebruikt, of om te laten zien dat ik wel waarde heb. Als ik hem uiteindelijk tegenkwam voelde ik mij altijd nerveus en klein. De dagen daarna dacht ik ook weer extra vaak aan hem.

Deze gevoelens zijn iets minder geworden, maar spelen soms nog op. Ondanks dat ik inmiddels weer een vriend heb waar ik ontzettend verliefd op ben. Als ik met hem ben, hoop ik soms dat we J tegenkomen, zodat hij mij met een ander ziet. Aan de andere kant wil ik deze ongemakkelijke situatie zoveel mogelijk vermijden.

Ik snap niet goed dat ik me er blijkbaar niet helemaal overheen kan zetten. Ja, er zijn dingen gebeurd die wel vaker voorkomen in het leven van jonge mensen. Ik ben niet meer het labiele meisje van toen. Ik ben inmiddels volwassen, en ik vind het heel puberaal van mezelf dat ik deze gevoelens heb. Ze maken me ook in de war omdat ze tegenstrijdig zijn. Het is een raar soort aantrekkingskracht waar ik absoluut niets mee wil doen. Ik snap niet goed wat mijn brein mij hiermee wil zeggen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iemand niet kunnen vergeten

Het is een raar soort aantrekkingskracht waar ik absoluut niets mee wil doen. Ik snap niet goed wat mijn brein mij hiermee wil zeggen.
Je geeft in je tekst zelf al verschillende motieven, waardoor je gedrag verklaard kan worden: Een verliefdheid die is blijven sluimeren, teleurstelling, je gebruikt voelen, wraak nemen, je ondanks wat er gebeurd is aangetrokken voelen tot de 'bad boy' etc. Belangrijker dan het zoeken naar een verklaring, zijn de keuzes die je gemaakt hebt. Je hebt een nieuwe vriend, je wilt absoluut niets meer met J.

"En toch is er die rare aantrekkingskracht. Wat wil je brein hiermee zeggen?" Misschien heb je het gevoel van twijfel nodig om te beseffen hoe broos geluk kan zijn, dat je er moeite voor moet doen om het vast te houden en te koesteren, anders kan het geluk je zo maar weer ontgelippen. Het is het lot een beetje tarten, een beetje spelen met vuur en de mogelijkheid kwijt te spelen wat je hebt, een beetje het lijden opzoeken.

Het komt vaak voor dat mensen op een onbewuste wijze met de gedachte spelen datgene kwijt te raken wat ze het liefste hebben. Dat motief komt in veel boeken en films terug, het is een gevoel dat voor veel mensen herkenbaar is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Iemand niet kunnen vergeten

Beste Daniëlle,

Wat je kan is: niet kunnen vergeten.

Ik denk dat eerder het woord “loslaten”, de losse scharrel en de wrok erbij eerder heilzaam is, dan proberen te vergeten, als poging de relatie/losse scharrel van het verleden te annuleren.

Om de doodsimpele reden dat we absoluut niet kunnen vergeten.

Alleen door dat loslaten kom je tot een gezuiverd heden, niet door het vergeten.

De vraag die je aan jezelf best stelt is mijns inziens niet: Wil je vergeten, eerder wil je loslaten?

Vriendelijke groet,

Kyron
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Iemand niet kunnen vergeten

Kyron schreef: 10 jun 2020 23:47 Beste Daniëlle,

Wat je kan is: niet kunnen vergeten.

Ik denk dat eerder het woord “loslaten”, de losse scharrel en de wrok erbij eerder heilzaam is, dan proberen te vergeten, als poging de relatie/losse scharrel van het verleden te annuleren.

Om de doodsimpele reden dat we absoluut niet kunnen vergeten.

Alleen door dat loslaten kom je tot een gezuiverd heden, niet door het vergeten.

De vraag die je aan jezelf best stelt is mijns inziens niet: Wil je vergeten, eerder wil je loslaten?

Vriendelijke groet,

Kyron
Mooie reactie Kyron, zo is het precies!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”