Gebruikersavatar
Paulalientje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2019 00:54

Vriend met mogelijk gevaarlijk gedrag

Hallo iedereen,

Ik ben een beetje bezorgd over een vriend van mij. Ik was laatst een video aan het kijken over waarschuwingstekens in een ongezonde relatie en ik herkende er een aantal bij hem. Namelijk:
- Erg bezitterig (regelmatig claimen 'jij bent van mij', 'jij mag *ding* niet doen, 'jij gaat vanmiddag naar *plaats*.')
- Geen respect voor persoonlijke grenzen (zit ongevraagd aan je, ook als er expliciet wordt gezegd om het niet te doen)
- Emotionele manipulatie (als ik het ergens over wil hebben dan kan dat niet want dan wordt zijn depressie getriggerd)

Ik weet niet of dit erg is, of dat ik dingen zie die er niet zijn. Ik weet wel dat hij het waarschijnlijk niet met opzet doet. Maar ik weet niet of ik het moet benoemen, of het mijn zaak is om er iets over te zeggen. Hoe ik het überhaupt ga zeggen vanwege zijn depressieve/suïcidale gedachten.

Misschien kunnen jullie hiermee wat helpen?
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Vriend met mogelijk gevaarlijk gedrag

Beste Paulalientje,

Er bestaat ook zo iets als intuïtie. Ik zou alarmsignalen altijd serieus nemen. Ik weet uit eigen ervaring dat dit veel gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Want ik heb het zelf niet altijd gedaan. Ervaring is een harde leerschool, maar je leert er wel van… Je leert er wel van…

Ik heb zelf een relatie gehad van 10 jaar, en hoewel de waarschuwingstekens totaal anders zijn dan de jouwe, kon ik van te voren weten dat op een bepaald vlak niet zou klikken… wat later zelfs veel meer vlakken waren. Hoewel we vroeger dan wel een klein jaartje uit elkaar waren… Tevens telkens haar enorme aandacht van haar naar mij, ging ik die waarschuwingsteken(s) negeren. Om ten slotte alleen te concentreren op de mooie dingen….

In mijn geval was dat toen, zoveel aandacht krijgen van een ontzettend mooie vrouw. Dus dacht ik toen: ik zou me eigenlijk gelukkig moeten prijzen. Dus negeerde ik die waarschuwingstekens.

Door te negeren gaan ze daarbij niet automatisch weg… Integendeel zelfs… Later word je er veel sterker mee geconfronteerd… Vooral als je gaat samenwonen/trouwen.

Het enige verstandige wat ik dan na jaren naslepen kon doen is de relatie uitmaken..

Maar eigenlijk kon ik het in het begin al weten… Maar ja, men laat je vaak verleiden door andere dingen die er natuurlijk ook zijn… Vooral in het begin van de relatie maakt juist dat moeilijk om er vanaf het begin een punt achter te zetten… Ik weet er alles van…

Ik zou zeggen luister naar je intuïtie, dan zal je vroeg of laat het antwoord krijgen wat het beste is in jouw geval….

Groet,

Kyron

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”