Gebruikersavatar
Amaranthe
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2018 12:31

Verliefd op iemand met een ops

Nou. Daar gaan we dan. Laat ik beginnen met te zeggen dat dit voor mij een hele serieuze zaak is. Het valt me op dat mensen vaak denken 'oh daar heb je er weer een'. Maar... verliefdheid is geen vanzelfsprekendheid bij mij. Ik ben zelf iemand die het nodige voor haar kiezen heeft gehad en daar aardig mee door het leven weet te wandelen. En over gevoel ben ik heel serieus.
Maar nu loop ik toch tegen iets aan wat ik lastig vind. En omdat ik het juist wil begrijpen, een kans wil geven.... zet ik het neer in de hoop dat er mensen zijn die mij wat meer inzicht kunnen verschaffen. Ik hoop echt enorm op jullie begrip.

Ik ben nu ruim een jaar verliefd op iemand met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. En die liefde gaat diep, heel diep. Ik heb deze gevoelens aan deze persoon geopenbaard via een mooi stukje schrijfwerk. Toen wist ik nog niet dat dit speelde. Ik heb daar een antwoord op gehad dat het gevoel niet wederzijds was. Ok. Dat is het risico van liefde. Deze persoon raakte me veel aan, op manieren die niet meer weg te schrijven zijn als vriendschappelijk. Ook het gedrag, woorden en betrokkenheid geven een heel duidelijk beeld. Omdat ik me heel goed realiseer dat ik door een roze bril kijk, heb ik mijn vriendin erbij betrokken. Ik wil namelijk niet in een situatie belanden dat ik een soort van 'ik wil het zo graag dus is het zo'-denkwijze kom. Maar ook van haar kant, de observaties, de aanrakingen, het gedrag en vooral hoezeer de persoon in paniek raakt in sommige situaties over mij laten er geen twijfel over bestaan. Maar ja..... ops.... angst, onzekerheid, bang voor afwijzing en dus is het een constant spelletje tussen aantrekken en afstoten. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ook ik ooit de diagnose heb gekregen nog net voor ik wegging bij de psychiater waar ik toen zat. De reden daarvoor was omdat hij me teveel met zijn neus in zijn laptop en DSM zat en mij amper aankeek. Het hele gesprek door. Ik ben niet in zo'n zware mate gediagnosticeerd, maar het zit er wel. En begrijpelijk want ik heb genoeg redenen om zo te zijn.

Maar goed, het gevoel is er, het gevoel is sterk. Ik heb er een lange tijd voor genomen om het kwijt te raken, maar dat lukt me niet. Het gevoel zit diep. Inmiddels leerde ik dus over die diagnose. Persoonlijk maakt het mij niet uit. Ieder is voor mij uniek op zijn eigen manier en zolang de wil er is bij beiden, kan ik er ook iets mee. Ik zie zichtbaar dat deze persoon er ook mee worstelt, maar ik kan er niets aan doen. Behalve moed houden.

Is er iemand die me meer inzicht in deze stoornis kan verschaffen? En hoe ik er mee om moet gaan? Ik zie niemand ooit als kansloos, maar wat handvatten zou op zich prettig zijn. Ook om mezelf te beschermen, want ook ik ben onzeker en ook ik ben kwetsbaar natuurlijk.

Alvast dank voor jullie moeite.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verliefd op iemand met een ops

Amaranthe schreef: 06 dec 2018 13:31 Ik zie zichtbaar dat deze persoon er ook mee worstelt, maar ik kan er niets aan doen. Behalve moed houden.
Ik denk dat je heel erg projecteert en dingen bij een ander wilt zien die er niet zijn. Ontwijkende persoonlijkheid of niet, als iemand aangeeft dat de verliefde gevoelens niet wederzijds zijn, dan lijkt het me verstandiger om niet aan te dringen.
Je schiet daar namelijk vrij weinig mee op.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Lillix
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2018 12:37
Locatie: Overijssel

Re: Verliefd op iemand met een ops

Ik heb op de kliniek een groepsgenootje gehad die ook OPS had, en bij haar houdt haar OPS in dat ze heel erg onzeker is over zichzelf, op alle fronten. Ze vond zichzelf niet knap, niet slim, en was altijd bang afgewezen te worden door de omgeving. Of dat nou vrienden waren, of haar ouders. En daardoor kwam ze soms in wat onhandige situaties.

Best lastig want ze worstelde heel erg met zichzelf, maar ze wou ook weer niet alleen zijn, want ze vond mensen om haar heen ook fijn. Heel tegenstrijdig allemaal.

Hoe je ermee moet/kunt omgaan heb ik geen antwoord voor je op, omdat iedereen anders is. Wat je bij de ene persoon wel kan zeggen,
kun je weer niet bij de andere persoon. Ik weet alleen dat je veel geduld moet hebben.

Maar als jouw liefde niet beantwoord is, weet ik niet of ik wel zou wachten. Ik snap dat de liefde onwijs diep zit, en dat zal er ook altijd blijven!
Alleen is het zonde om te wachten en de tijd voorbij te zien gaan, zonder enige verandering in de situatie. Je bent meer waard dan een muurbloempje dat wacht op beantwoordde liefde..

Sorry, hoop dat je er iets aan hebt 3some
''- Out of suffering have emerged the strongest souls; the most massive characters are seared with scars. -''

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”