Gebruikersavatar
PAnoniem
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017 14:14

Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

Wat heeft dit mij veel moeite gekost om weliswaar anoniem doch vrijuit te spreken over mijn situatie.

Kort, een midden dertiger, vader van drie en op het punt te scheiden ( omdat zij wil voor alle duidelijkheid )

Waarom kom ik naar hier, wel ik zoek raad en misschien ook wel steun voor het volgende; ik ben zeker niet perfect en weer wat mijn werkpunten zijn, wat ik absoluut haat aan mezelf is dat ik mijn geduld kan verliezen nadat je echtgenote voor de zoveelste keer laat blijken dat je de schuldige van alles bent en ik haar vooral niet teveel in de weg moet leggen. Ik wordt dan kwaad, zeer kwaad omdat ik me zoveel onrecht voel aangedaan terwijl ikzelf weet en iedereen in de omgeving dat zij en de kinderen voor mij op de eerste plaats komen en alles onmiddellijk wordt uitgevoerd zodra het mij wordt gevraagd, los van alle spontane zaken die ik voor haar doe.

Net daar gaat het nu om, ik moet denken aan het vervolg van mijn leven maar hier wringt voor mij mentaal serieus het schoentje. Ik ben het niet gewoon iets voor mezelf te doen, ik koop en doe niets voor mezelf en kom zoals mijn omgeving dat ook weet op de laatste plaats. Ik ben et niet gewoon om neen te zeggen en ben de eerste die overal gaat helpen ( zelfs met koorts! ). Nu, ik haal energie uit het zien dat het anderen goed of beter gaat wanneer ik heb kunnen helpen. Maar ik ben jet gewoon dat ik alles voor mezelf moest oplossen, zij had immers geen tijd en/of begrip.

Ik voel mezelf bijvoorbeeld al heel erg schuldig indien ik 10min later thuis ben en weet dat het eten klaar is. Of wanneer ik in de winkel iets van een paar euro zie liggen dat ik graag zou hebben leg ik het gewoon terug. Ik hen er geen probleem mee om voor €1000 kerstcadeau's te komen voor haar maar krijg het noet over mijn hart om nieuwe schoenen voor mezelf te kopen.

Waarom? Omdat ik steeds overmand wordt door een schuldgevoel dat ingefluisterd wordt door een "je verdient dit niet, je werkt niet hard genoeg en je draagt noet genoeg bij" gevoel.

Nu moet ik verder en zoek hulp en steun bij lotgenoten en experts die mij kunnen helpen mezelf terug op de eerste plaats te zetten en de kracht en moed te vinden om neen te zeggen en meer op te komen voor mijn meningen.

Alvast bedankt, Panoniem
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

Hoi Panoniem,

Wat goed dat je dit van je afschrijft, hopelijk lucht het iets op!
Ik lees vooral veel frustratie bij je en als ik het goed begrijp heb je het idee dat je jezelf weg moet cijferen omdat jij vindt dat je dingen niet verdient. Hoe komt het dat je dat gevoel hebt?
En wat is precies de reden dat je vrouw wilt scheiden?
Het is een positief iets dat je kwaad bent want dat betekent dat je graag wilt dat er dingen veranderen voor jezelf, dus in die zin kom je al op voor jezelf.
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
PAnoniem
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017 14:14

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

Hallo "Jane"

Bedankt voor je reactie, ik denk vooral dat zij wil scheiden omdat ik simpelweg niet de man ben die ze wilt. Ik verklaar mij nader: zij is iemand die nogal duidelijk de rollenpatronen afbakend en toewijst en is zeer snel met uitspraken als "dat is de taak van de man en dus moet je dat niet van mij verwachten". Het gaat dan specifiek over wie de sexuele "actie" MOET starten en niet moet verwachten dat zij dat ook doet. Door de jaren heen ben ik dermate gefrustreerd geraakt omdat ik mezelf volledig wegcijfer en dannog op regelmatige basis te horen krijg dat ik niet voldoe aan haar verwachtingen op persoonlijk vlak.

Het feit dat dergelijke psychologische terreur uitmond in kwaadheid van mij valt niet goed te keuren maar het is wel de reden waarom het gebeurd. Je moet je maar eens voorstellen hoe het is nadat je jaren alles voor haar hebt gedaan en in alles steund ook al ben je niet akkkoord altijd om dan te moeten horen dat ze wil scheiden.... elke verhaal heeft beide kanten en ik ben niet hier om slecht te praten, ook ik heb mijn fouten. Misschien dat inzicht van jou en anderen kan helpen in de eerste plaats terug mijn eigenwaarde te vinden en te weten wat het is om aan jezelf te denken, hoe erg moeilijk dit ook is voor mij daar ik dit nooit deed.
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

PAnoniem schreef: 28 jun 2017 15:55 Het feit dat dergelijke psychologische terreur uitmond in kwaadheid van mij valt niet goed te keuren maar het is wel de reden waarom het gebeurd.
Dit klinkt niet goed! Is jullie relatie altijd al zo geweest?
Zo ja, dan vraag ik mij af waarom jullie nog bij elkaar zijn? Dit moet je toch niet willen..
Je schrijft dat zij geen tijd/begrip voor je heeft.. Je kan er dus ook niet meer over praten dat jij het gevoel hebt dat je het niet goed kunt doen en
dat je jezelf wegcijfert?

Ik weet haar kant van het verhaal niet, en ook niet wat jij bedoelt met dat je ook fouten maakt.. maar waarom neem je genoegen met iemand die tegen je zegt dat je niet voldoet aan haar verwachtingen.
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

Hoi PAnoniem, welkom op het forum :)

Ik lees hier twee dingen die door elkaar heen worden gehaald.
1. Dat je het moeilijk vind om aan jezelf te denken. Dat je alleen maar geeft of pleased.
2. Dat je (ex)vrouw je wat dingen verwijt.

Punt 1 lijkt mij iets om aan te werken. Iets jezelf gunnen daar wordt je een prettiger mens van. Aan andere mensen denken is goed, maar niet ten koste van jezelf. Punt 2 is ingewikkelder en het is inderdaad moeilijk daarover uitspraken te doen. Dat je vervolgens een paar keer uitvalt, kan ik mij voorstellen, volgens je gedachtegang. Maar wie maakt er nu geen ruzie in een relatie? Alleen dat uitvallen, het opkroppen van woede en er dan gelijk uitgooien lijkt mij ook weer niet gezond, beter is om al in een eerdere stadium aan te geven dat het gedrag van je partner je geïrriteerd maakt. Dan komt het niet als donderslag op heldere hemel en dan weet je partner ook dat het misschien handiger is als zij haar gedrag aanpast.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

Waarom? Omdat ik steeds overmand wordt door een schuldgevoel dat ingefluisterd wordt door een "je verdient dit niet, je werkt niet hard genoeg en je draagt noet genoeg bij" gevoel.
Ik quote dat stukje. Ik ken dat negatieve stemmetje. Misschien is het goed af te vragen waar dat schuldgevoel vandaan komt?

Mijn advies is om eens 10 positieve punten over jezelf op te schrijven en dit regelmatig na te kijken. Probeer boeken te lezen over zelfvertrouwen te vergroten. Koop eens wat lekkers voor jezelf. Koop nieuwe kleren. Dat zijn maar van die kleine dingen. Zo'n zinnetje: "ik verdien dit niet, ik werk niet hard genoeg, ik draag niet genoeg bij" is echt super negatief, maar probeer dat ook te zien en gelijk tegen te werpen dat je wel hard genoeg hebt gewerkt en dat je het allemaal wel verdient.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Onderdrukking eigenbelang, nieuwe start

PAnoniem schreef: 28 jun 2017 14:28 Ik hen er geen probleem mee om voor €1000 kerstcadeau's te komen voor haar maar krijg het niet over mijn hart om nieuwe schoenen voor mezelf te kopen.

Waarom? Omdat ik steeds overmand wordt door een schuldgevoel dat ingefluisterd wordt door een "je verdient dit niet, je werkt niet hard genoeg en je draagt niet genoeg bij" gevoel.
Je zult jezelf moeten leren wat meer van jezelf te houden en wat meer op de eerste plaats te zetten. Door zelfopoffering zullen mensen echt niet meer waardering voor je krijgen of meer van je houden, dat blijkt wel uit het feit dat je echtgenote om echtscheiding heeft gevraagd.
Verder lijkt het me belangrijk om uit te zoeken waar de oorsprong van het 'schuldgevoel' werkelijk vandaan komt. Het is namelijk geen schuldgevoel, je haalt jezelf naar beneden. Meestal is dit soort gedrag ergens door ontstaan, waardoor je zelf de rol van aanklager en beul bent gaan spelen.

Heb je enig idee waarom jij de behoefte hebt om jezelf zo naar beneden te halen?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”