Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2016 21:35

Contact moeder verbroken

Beste allemaal,

Na me zojuist aangemeld en voorgesteld te hebben- met de deur in huis- mijn 'ding'.
Ik heb kort geleden het contact met mijn moeder verbroken. Eigenlijk niet met de intentie om dit definitief te doen, maar omdat ik even rust wil. Wat ik heel fijn vind, wat dat betreft is het oke zo. Maar ook omdat het een patroon is waar ik uit wilde stappen en gaar duidelijk wilde maken dat ze te ver gaat. Maar, in alle rust ben ik bang dat ze niet kan reflecteren en weet ik totaal niet hoe het verder moet. Ook over mezelf nagedacht, mijn aandeel en proberen kritisch te zijn op mezelf. Met de conclusie dat ik door dit alles steeds weer op mezelf als jongere terug geworpen wordt. Het patroon is dus nog hardnekkiger dan ik me eerder bewust was. Voor mij komt het neer op steeds afwijzen, dat wat ik als jongere al steeds heb ervaren. Ik wil dat niet meer. Het lastige is dat ik een contact op afstand prima vind, maar zij me juist daar verwijten over maakt. Zij wil dus kennelijk iets anders van de relatie. Mijn gevoel zegt dan: je bent dus weer niet goed genoeg als dochter. Vroeger is er veel gebeurd, maar ik heb als volwassene al lang mijn eigen leven. Ik merk dat bij mij de rek eruit is. Wat ze nu doet is niet dramatisch, maar ik wil het niet meer, die negativiteit, kritiek en afwijzing. Inderdaad, ik ben soms afstandelijk, dat heeft zijn redenen en geschiedenis. Ze snapt het niet. Denk niet dat ze het gaat snappen. Ik kan haar niet veranderen, alleen hoe ik ermee omga. Maar hoe? Ik weet het niet ...ik weet echt niet hoe vanuit hier verder...
Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2016 21:35

Re: Contact moeder verbroken

Oh ja, niet onbelangrijk. Heb nu dagelijks een huilend naast familielid aan d'r telefoon. Dat vind ik heel erg, maar ook lastig. Ik snap niet waarom ze die persoon daarin heeft betrokken. Voelt enerzijds als chantage, of weer gaat eigen belang voor dat van een ander zetten. Maar ja, het is nu zo en ik heb er wel last van dat deze persoon verdriet heeft. Hij is erg ziek.
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Contact moeder verbroken

Dag Dani,

Eerst en vooral welkom !
Je zit duidelijk in een lastig parket, maar ik denk dat je een goeie beslissing hebt genomen : afstand nemen.
Enig idee wat je moeder drijft om zo beslag op jou te leggen ? Of doet ze dit met iedereen uit haar (directe) omgeving ? Heeft ze een brede kennissenkring ? Doet ze hetzelfde met anderen, of alleen met jou ?
Laat haar en haar omgeving duidelijk weten dat jij op een andere manier contact wil hebben met je moeder, op een gezonde, volwassen manier met een open communicatie, zonder oordelen en met wederzijds respect. Dit is normaal toch ?
Laat hen ook weten dat je nu een time out in acht wil nemen, tot de situatie wat bekoeld is. En dat morele chantage door haar of anderen deze periode enkel zal verlengen of in het slechtste geval tot een definitieve breuk zal leiden.
Tot daar een eerste fase : communicatie, zo breed mogelijk, zodat je moeder vanuit verschillende hoeken wordt geïnformeerd .
Maak van die time out gebruik om voor jezelf uit te maken hoe je in de toekomst wel nog met je moeder wil omgaan, als een basis voor latere afspraken met haar, maar daar kunnen we later op terug komen.
Dit alles is niet makkelijk : hoe voelt dit aan ? Wat denk je ? Zie je bovenstaande voor jezelf haalbaar ? Gooi het er vooral uit, dit forum is er voor jou !
Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2016 21:35

Re: Contact moeder verbroken

Dank je voor je reactie! Fijn forum dit.

Tja, ze doet dit over het algemeen wel met anderen ook. In gezelschap praat ze graag over zichzelf en hoe zij het ziet. Er is weinig ruimte voor de ander. Ze ziet zichzelf niet zo. Ik denk dat ze niet bewust is van haar gedrag. Maar het is ook weer niet dat ze een regelrechte ramp is in gezelschap...
Je advies meegenomen. Ik kan me natuurlijk beter laten horen en concreter aangeven wat ik wil. Ik ga dat inderdaad ook via de anderen door laten komen, dat is een goede.
Mijn angst is dat we in een sfeer komen van verwijten, een machtsstrijd zelfs. Waarin zij mij bijv. verwijt te weinig contact te zoeken. En ik haar op mijn beurt weer ga vertellen dat ze ook niet zo leuk is in contact. En zij weer... En ik weer... En in deze rust blijkt toch wel dat sommige dingen van geleden opnieuw naar boven komen omdat het nooit opgelost is.
Dus daar moet ik nog wel goed over nadenken. Tips welkom! ervaringen van anderen zeer zeker ook!
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Contact moeder verbroken

Hoy Dani,

Ik wil enkel even reageren op jouw woorden "Angst...." : mijn tip is : hou de communicatie in deze eerste fase strak, laat weinig emotionele reacties toe en kaats ze terug met de woorden : "dit is nou net hoe ik niet verder met jou wil communiceren...".
Wil ze verder met haar dochter omgaan, dan kan dit, mits duidelijke afspraken. Daar zullen alle partijen eerst even aan moeten wennen.
Eerste opdracht is : volhouden !Je weet wat je doel is : een betere communicatie met wederzijds respect.

En voor de volgende stappen : neem rustig de tijd ! Laat je niet op je schuldgevoel werken en maak dat ook duidelijk !

En nu aan de anderen

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”