AnaisAnais

Hoe ga je uit elkaar na 16 jaar?

27 aug 2015 13:56

Hallo onbekende, wat fijn dat je de moeite neemt om mijn verhaal te lezen. Ik moet het kwijt en vond hiervoor dit forum.

16 Jaar geleden was ik nog een naief meisje dat in adoratie opkeek naar deze wat mysterieuze man. Werkeloos, kunstenaar, hyperintelligent en we deelden een liefde voor muziek. Ik gaf alles op en trok vrij snel bij hem in. Zijn huis. Zijn spullen. Het werd nooit mijn huis. Ook ons latere huis was en is meer van hem dan van mij.

Beiden zijn we lastige mensen. Zijn persoonlijkheid heeft veel asperger-achtige trekjes maar gediagnosticeerd is hij nooit hoewel het woord autisme in zijn jeugd wel is gevallen maar asperger nog niet alom bekend was. En dus kon men er niets mee, hij functioneerde immers 'prima'. Zelf ben ik er recentelijk achter gekomen dat ik borderliner-achtige trekjes heb. Ik leef met de dag en plan lastig vooruit en vond praten over emoties lastig. Praten vond ik zowiezo lastig. Maar ik paste me volledig aan hem aan en ervoer een soort geluk, denk ik. De moeilijkheden die ik ervoer in onze relatie gooide ik overboord, geen enkele relatie gaat over rozen en het was mijn eigen keuze. Daarover praten deed ik niet. Ernaar vragen deed hij niet. Aanvoelen wat ik nodig had kon hij niet. Hij begreep me niet. Ik op mijn beurt deed wat hij deed, luisterde wat hij luisterde en vond wat hij vond. Verdedigde zijn soms extreme standpunten en ook het feit dat hij werkeloos was en verrekt weinig moeite deed om financieel bij te dragen.

Toen we een kindje kregen was het logisch dat hij voor haar zou zorgen. Ik moest immers fulltime werken om de rekeningen te betalen. Twee jaar voordat ik zwanger werd lag ik onder het mes, een pittige operatie, snel herstellen en weer aan de slag. Met het zwangerschapsverlof dito, paar weekjes bijkomen en vol hormonen weer verder buffelen. Een paar jaar na de bevalling geopereerd aan een premature borstkanker, borst gereconstrueerd, even revalideren en hop, weer aan de slag. Verstand op nu en dóórgaan. Ik was analytisch, rationeel en zou me emotioneel niet laten vloeren. Voelde me krachtiger nog door de reacties van mensen om me heen: ik was zo sterk! En dat vond ik ook. Alles deed ik zelf. Revalideren. Geld verdienen. Mezelf troosten in mijn moeilijke momenten. Of als ik me onbegrepen en eenzaam naast hem voelde. Hij deed wel zijn best, maar hij is kwetsbaar en emotioneel. Ik heb hem nooit ervaren als sterke man en ik vond in hem nooit de rust of het begrip waardoor ik me geborgen voelde.

Heel langzaamaan veranderde mijn wereldbeeld. Of was het al na de bevalling, toen ik hem niet meer wilde kussen. Niet meer kon kussen. Fysiek veranderde onze relatie al snel. Onze sex was nooit iets waar ik erg blij van werd door de moeite die hij ermee had. Of was het toen ik in de armen van die ander belandde. We deelden een verhaal. Hij was sterk. Zelfstandig. Stoer. En de sex bleek fantastisch. Mijn affaire werd bekend en de crisis begon....

Het leek wel alsof ik herboren werd. Een nieuwe ik keek ik in de ogen als ik in de spiegel staarde. Ik begon te ontdekken wat ik leuk vond. Welke mensen. Welke muziek. Welke boeken. Hoe ik het huis wilde indelen. Wat voor mannen ik leuk vind. Waar ik behoefte aan heb, emotioneel, fysiek. In een relatie heb ik een sterke behoefte aan een man die sterker is dan ik. Groter. Die voor mij kan zorgen. Me af en toe vrouw laat voelen! Waarbij ik me af en toe kwetsbaar en klein mag en kan opstellen. De feminist in me draait zich om van woede maar dit gevoel is te belangrijk om te negeren. Ik heb letterlijk zitten janken van emotie toen mijn minnaar me verrastte met een kasteelovernachting. Nog nooit in mijn leven ben ik door een man verrast. Zomaar. Altijd verrastte ik mijn lief. Vakanties, uitjes, uit eten, kado's. Ik heb ook behoefte aan warmte. Ontspanning. Samen lachen. Onze relatie was altijd doorweekt van rationaliteit. Discussies. Filosoferen. Hij praten, ik luisteren. De emotionele band was vreemd. Geen echte connectie. We bleven op onze eilandjes. En nu blijkt dat ik wel degelijk emotioneel kan connecten met mensen!

Voor mij werd het steeds duidelijker dat de koek op was. Er is op dit moment geen kruimel meer over. Ik ben veranderd en kan niet meer terug. Relatietherapie heeft geen zin. Hij is wie hij is, een bijzonder mens, en voor mij moet hij niet veranderen. Maar wij passen niet langer bij elkaar. Als we ooit al pasten.

Maar....hij heeft geen werk, geen inkomen, geen dak boven zn hoofd. En samen een dochter waar hij fulltime voor zorgde/zorgt. Hij is al die tijd zo afhankelijk van mij geweest dat hij zich geen raad weet nu de relatie wat mij betreft ten einde is. Hij kan nog niet loslaten. Houd van me. Of van zijn zekerheid?
Als ik alleen verder ga stort hij de bijstand in en woonruimte in de stad is schaars. Urgentiegevallen bestaat niet meer voor mensen die uit elkaar gaan. Geen idee hoe dat aan te moeten pakken. Want het is wel fijn als hij voor zn kind bereikbaar blijft en dus in de buurt.
Het gevoel dat ik verantwoordelijk zou zijn voor zijn lot verscheurd me! Ik lig ervan wakker en ben ten einde raad. Samen blijven wonen uit medelijden is voor niemand goed. Ik wil graag alleen verder, een nieuw leven opbouwen met mijn hervonden zelf. Doodeng. Maar de drive is te sterk. Ik moét. Zo draai ik momenteel rondjes in mijn hoofd: mijn eigen problemen zien op te lossen én de zijne. Het is zwaar. Heel erg zwaar.

Wie heeft er iets soortgelijks meegemaakt? Of heeft tips? Of gewoon wat woorden.

Dank voor het lezen.

AnaisAnais

volhoudertje
Moderator

Re: Hoe ga je uit elkaar na 16 jaar?

27 aug 2015 14:26

Ik ben veranderd en kan niet meer terug. Relatietherapie heeft geen zin. Hij is wie hij is, een bijzonder mens, en voor mij moet hij niet veranderen. Maar wij passen niet langer bij elkaar. Als we ooit al pasten.
Ik denk dat alleen veder gaan en een nieuw leven opbouwen een hele verstandige en noodzakelijke zet is. Het is op een bepaald moment nodig om weer controle te hebben over je eigen leven. Je hebt weliswaar een gedeelde verantwoordelijkheid voor jullie kind, maar daar zijn regelingen voor te treffen. Ook voor je ex-partner is het hoog tijd dat hij leert zelfstandig te worden en zijn problemen zelf op te lossen.
Het kan moeilijk zijn om onvoorwaardelijk voor jezelf en je eigen leven te kiezen, maar je zult er in alle opzichten op vooruit gaan. Ik wens je veel succes met je herontdekte leven.
* Liebe Macht Frei *

koen0069
Contacteer: Website

27 aug 2015 16:29

Maar....hij heeft geen werk, geen inkomen, geen dak boven zn hoofd. En samen een dochter waar hij fulltime voor zorgde/zorgt. Hij is al die tijd zo afhankelijk van mij geweest dat hij zich geen raad weet nu de relatie wat mij betreft ten einde is. Hij kan nog niet loslaten. Houd van me. Of van zijn zekerheid?
Als ik alleen verder ga stort hij de bijstand in en woonruimte in de stad is schaars. Urgentiegevallen bestaat niet meer voor mensen die uit elkaar gaan. Geen idee hoe dat aan te moeten pakken. Want het is wel fijn als hij voor zn kind bereikbaar blijft en dus in de buurt.
Het gevoel dat ik verantwoordelijk zou zijn voor zijn lot verscheurd me! Ik lig ervan wakker en ben ten einde raad. Samen blijven wonen uit medelijden is voor niemand goed. Ik wil graag alleen verder, een nieuw leven opbouwen met mijn hervonden zelf. Doodeng. Maar de drive is te sterk. Ik moét. Zo draai ik momenteel rondjes in mijn hoofd: mijn eigen problemen zien op te lossen én de zijne. Het is zwaar. Heel erg zwaar.
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn lot. Hij is volwassen genoeg om dit zelf te bepalen. Dus gaan waar voor je wilt, hij moet zelf een oplossing zien te vinden. Jij hebt je eigen problemen en die gaan voor. Kortom: kies voor jezelf.
Flowerpower

momo

27 aug 2015 19:20

Ook al ga je uit elkaar, je hebt toch een verleden en zeker nog wat gevoel voor de ander. Dus zo simpel vind ik het niet. Het is zo dat sommige mensen nooit op eigen benen kunnen (durven) te staan en altijd op een ander gaan rekenen, dat ligt niet in jouw handen. Maar je kan misschien een termijn afspreken en hem nog iets de tijd geven om onderdak te zoeken ?

Veel sterkte
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Max

28 aug 2015 21:47

Ik gaf alles op en trok vrij snel bij hem in. Zijn huis. Zijn spullen. Het werd nooit mijn huis. Ook ons latere huis was en is meer van hem dan van mij.
Anais je trok allereerst bij hem in, in zijn huis, gebruik makend van zijn spullen. Is dat huis later verkocht, of was het een huurwoning?
Echt raadselachtig dat je man 100% afhankelijk van je was en gebleven is al die tijd en nu zelf niets schijnt te bezitten.
Hij beschouwt het huis dat door jij gefinancierd zult hebben als het zijne. Betekent dit dat het een nogal dominante man is?
Hoe reageert hij wanneer je hem vertelt, dat 'de koek op is', er geen toekomst samen meer is, en hij dus zal moeten vertrekken?
Wordt hij dan niet enorm emotioneel en misschien ook heel erg woedend (gezien het feit dat hij altijd in dit huis geleefd heeft alsof het helemaal zijn huis was)?
Zie je de tijd dat hij voor jullie kind gezorgd heeft terwijl jij aan het werk was, ook niet een beetje als werk? Jij kon geld verdienen doordat hij voor jullie kind zorgde. Kun je hem dan platzak op straat zetten? Dat lijkt me moreel erg moeilijk te verantwoorden..
Ik hoop beslist niet dat ik je krenk met deze vragen. Ik begrijp heel goed dat je het heel erg moeilijk hebt met de situatie zoals die nu is, en dat je die radicaal anders wilt zien.

Sterkte,

Max

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”