emmi

Relatieprobleem: vriend heeft seks met mannen nodig

23 okt 2013 14:01

Mijn vriend en ik zijn al 10 jaar samen. Enkele jaren geleden ben ik erachter gekomen dat hij in het verleden sex heeft gehad met mannen. Hij vind het ook prettig om strings en panty’s te dragen en het liefst zou hij nu nog steeds af en toe sex met mannen hebben. Het is een ontzettend lieve jongen en we houden heel erg veel van elkaar, maar dit aspect van zijn persoonlijkheid staat me totaal niet zo aan. De laatste tijd zit hij niet zo goed in zijn vel en hij is inmiddels in gesprek met een therapeut. Zijn slechte gevoelens komen vooral door het feit dat hij eigenlijk onderdrukt wie hij werkelijk is: een man die af en toe zin heeft om sex te hebben met mannen, strings en panty’s wil dragen (en wie weet wat nog meer). Ik heb geprobeerd mee te denken, flexibel te zijn. Ik kan er mee omgaan dat hij af en toe strings en panty’s draagt (ook al wordt ik er niet blij van), maar ik kan geen relatie hebben met iemand die sex heeft met mannen. Ik wil mijn man niet delen met anderen. Ik kan mijn man niet delen, dat is nou eenmaal hoe het is. Tegelijkertijd zie ik hem ongelukkig zijn als hij niet kan zijn wie hij werkelijk is. 10 jaar, dat geef je niet zomaar op. Zeker niet als je veel van elkaar houdt. Hij wil proberen deze kant van zichzelf te onderdrukken, maar onze relatie wordt er niet beter op. We hebben al weken geen seks meer. We knuffelen wel veel, maar de intimiteit is toch een beetje weg. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik voel me ook steeds minder gewild, omdat ik weet dat hij ook andere verlangens heeft. Volgens zijn therapeut zou het goed zijn als hij af en toe los kon gaan, maar dat is echt onmogelijk voor mij. Ik ben nu ontzettend verdrietig en vlucht het liefst weg van dit alles. Maar dat kan niet. Ik heb mijn werk, we hebben een huis samen, een leven, vrienden en familie....

Heeft iemand anders ervaring met een soortgelijke situatie? Zijn jullie er uitgekomen? En hoe?

Lost Soul

Re: Relatieprobleem: vriend heeft seks met mannen nodig

23 okt 2013 14:25

Aparte situatie. Als dat is wie hij is, dan zal het moeilijk worden dat te veranderen of te onderdrukken lijkt mij. Raar idee, maar als jij je nu eens als man verkleed, zou dat helpen?
If we don't get lost, we'll never find a new route.

volhoudertje
Moderator

23 okt 2013 14:49

emmi schreef:Ik kan mijn man niet delen, dat is nou eenmaal hoe het is. Tegelijkertijd zie ik hem ongelukkig zijn als hij niet kan zijn wie hij werkelijk is.
Dat is een moeilijke situatie, emmi. Het is heel lief van hem dat je vriend bereid is om zijn homoseksuele kant te onderdrukken, maar dat gaat op den duur niet werken, denk ik.
Soms kunnen mensen van elkaar te houden, maar is het moeilijk om ook partners te zijn.
Soms betekent liefde ook dat je elkaar moet laten gaan, zodat de ander kan zijn wij hij werkelijk wil zijn.
Lost Soul schreef:Raar idee, maar als jij je nu eens als man verkleed, zou dat helpen?
Lost, waar slaat dat nou op! Wat een onzin!
* Liebe Macht Frei *

emmi

23 okt 2013 15:14

@volhoudertje: dat is dus het vreemde. Hij is geen homoseksueel. Althans, hij heeft geen gevoelens voor mannen. Het gaat puur om de seks.

Maar je hebt gelijk, soms is het beter om los te laten als je zo veel van elkaar houdt. Maar ik ben zo ontzettend bang dat ik daar spijt van zal krijgen, omdat ik zo'n lieve en bijzondere vriend kwijt raak...

Lost Soul

23 okt 2013 15:25

volhoudertje schreef:
Lost Soul schreef:Raar idee, maar als jij je nu eens als man verkleed, zou dat helpen?
Lost, waar slaat dat nou op! Wat een onzin!
Hoezo onzin? Hij vind het normaal om zich in vrouwenkleding te hullen, daar voelt hij zich kennelijk tot aangetrokken, wat is er dan raar aan als zij zich in mannenkleding hult? Wellicht dat hij dan een bepaalde vorm van interesse voor haar krijgt en het probleem zich daarmee oplost?
If we don't get lost, we'll never find a new route.

Roady

27 okt 2013 18:53

emmi schreef:Mijn vriend en ik zijn al 10 jaar samen. Enkele jaren geleden ben ik erachter gekomen dat hij in het verleden sex heeft gehad met mannen. Hij vind het ook prettig om strings en panty’s te dragen en het liefst zou hij nu nog steeds af en toe sex met mannen hebben. Het is een ontzettend lieve jongen en we houden heel erg veel van elkaar, maar dit aspect van zijn persoonlijkheid staat me totaal niet zo aan. De laatste tijd zit hij niet zo goed in zijn vel en hij is inmiddels in gesprek met een therapeut. Zijn slechte gevoelens komen vooral door het feit dat hij eigenlijk onderdrukt wie hij werkelijk is: een man die af en toe zin heeft om sex te hebben met mannen, strings en panty’s wil dragen (en wie weet wat nog meer).
Het is een beetje kip en ei verhaal.
Wat is oorzaak en wat is gevolg?
Als een man dameskleding wil dragen, is dat dan wie hij echt is?
Of is dat het gevolg van iets dat veel dieper ligt.
Als hij niet goed in zijn vel zit, komt dat dan omdat hij geen seks met mannen "kan" hebben?
Of is het omdat het werkelijke probleem aandacht vraagt?
Ik heb geprobeerd mee te denken, flexibel te zijn. Ik kan er mee omgaan dat hij af en toe strings en panty’s draagt (ook al wordt ik er niet blij van), maar ik kan geen relatie hebben met iemand die sex heeft met mannen. Ik wil mijn man niet delen met anderen. Ik kan mijn man niet delen, dat is nou eenmaal hoe het is.
Dat lijkt me volkomen terecht. Hoe zou hij het vinden als jij af en toe naar de buurman gaat?
Trouw is iets waardevols en dat moet je inderdaad hoog houden.
Tegelijkertijd zie ik hem ongelukkig zijn als hij niet kan zijn wie hij werkelijk is.
Ik vraag me dus af of hij dat zelf wel weet. Wie hij werkelijk is als man.
Is hij werkelijk als man bevestigd door zijn vader? Of is er een kloof ergens diep in zijn hart waar dit gedrag uit voortkomt? Het heeft m.i. alles te maken met een hechtingsprobleem.
Dergelijk gedrag kun je dan zien als compensatie voor iets dat hij in zijn vroege jaren heeft moeten missen of ontberen. Een goede therapeut moet hem daarbij kunnen helpen.
Hij wil proberen deze kant van zichzelf te onderdrukken, maar onze relatie wordt er niet beter op. We hebben al weken geen seks meer. We knuffelen wel veel, maar de intimiteit is toch een beetje weg. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Gevoelens onderdrukken zal nooit helpen. Wat wel kan helpen is dat hij eerlijk over zijn gevoelens naar jou wordt. Maak het vooral bespreekbaar. Wie weet ontdekken jullie dan ook wat het werkelijke probleem is waar hij mee worstelt. Ook hoop ik dat hij een vriend of andere mannelijk vertrouwenspersoon in zijn leven heeft waar hij zijn hart kan luchten.
Ik voel me ook steeds minder gewild, omdat ik weet dat hij ook andere verlangens heeft. Volgens zijn therapeut zou het goed zijn als hij af en toe los kon gaan, maar dat is echt onmogelijk voor mij
Als ik hem was zou ik op zoek gaan naar een andere therapeut, maar dat is mijn mening.
Dergelijke lieden weten blijkbaar absoluut niet wat er gaande is en keuren het gedrag goed, waardoor uiteindelijk het probleem alleen maar erger wordt en de schade groter.
Ik geloof dat jullie er samen uit kunnen komen. Maar het zal een proces zijn, waarin jullie samen kunnen groeien.
Ik wens je er heel veel sterkte bij.

MickeyD

29 okt 2013 20:12

emmi schreef:@volhoudertje: dat is dus het vreemde. Hij is geen homoseksueel. Althans, hij heeft geen gevoelens voor mannen. Het gaat puur om de seks.

Maar je hebt gelijk, soms is het beter om los te laten als je zo veel van elkaar houdt. Maar ik ben zo ontzettend bang dat ik daar spijt van zal krijgen, omdat ik zo'n lieve en bijzondere vriend kwijt raak...
Hoi Em,

Hij heeft geen gevoelens voor mannen maar verlangd naar de seks. Misschien verlangt hij naar de "rol" die hij vervult tijdens de seks en/of andere seksuele aspecten. Mocht dat zo zijn, dan zou je de "andere man" eventueel kunnen vervangen door een vrouw.
Maar als hij momenteel alleen naar mannen verlangd, dan voelt hij zich toch aangetrokken tot mannen..en dat zijn toch gevoelens..
A person who thinks all the time has nothing to think about except thoughts. So he loses touch with reality, and lives in a world of illusion.
- Alan Watts

volhoudertje
Moderator

30 okt 2013 11:15

Roady schreef:Als ik hem was zou ik op zoek gaan naar een andere therapeut, maar dat is mijn mening. Dergelijke lieden weten blijkbaar absoluut niet wat er gaande is en keuren het gedrag goed, waardoor uiteindelijk het probleem alleen maar erger wordt en de schade groter.
Dat is inderdaad jouw mening, maar het slaat absoluut nergens op. Hoe kom je bij dat soort onzin?
Een therapeut zal zich in dit soort gevallen waardevrij opstellen.
Het is namelijk niet de taak van een therapeut om gedrag goed- of af te keuren, maar om de cliënt te helpen.
* Liebe Macht Frei *

Roady

30 okt 2013 17:10

volhoudertje schreef: Dat is inderdaad jouw mening, maar het slaat absoluut nergens op. Hoe kom je bij dat soort onzin?
Een therapeut zal zich in dit soort gevallen waardevrij opstellen.
Ik noem het volgende niet waardevrij (zie starttopic):

"Volgens zijn therapeut zou het goed zijn als hij af en toe los kon gaan"

volhoudertje
Moderator

30 okt 2013 18:33

Roady schreef:Ik noem het volgende niet waardevrij (zie starttopic):
"Volgens zijn therapeut zou het goed zijn als hij af en toe los kon gaan"
Dat is weldegelijk waardevrij, omdat het niet aan een therapeut is om een oordeel uit te spreken over iemands gedrag, de kwaliteit van iemands relatie of de belangen van de partner.
* Liebe Macht Frei *

Roady

31 okt 2013 10:56

Waardevrij is de client zelf laten kiezen.
Niet zelf een richting op sturen.

volhoudertje
Moderator

31 okt 2013 12:39

Het heeft vrij weinig zin om te discussiëren over uitspraken die vernomen zijn uit derde hand, lijkt me.
Dat leidt tot niets. De vermeende uitspraak van de therapeut valt niet onder sturing, het is immers niet de taak van de therapeut om te bemiddelen,
maar zich bezig te houden met de klachten die door de patiënt geschetst worden.
* Liebe Macht Frei *

GeenPijn

31 okt 2013 22:08

Het blijft een advies wat de therapeut vanuit zijn "geleerde" geeft met als doel helpen. Waardevrij of niet lijkt me niets uit te maken hier.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”