Gebruikersavatar
Bipolar bear
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:58

Partner twijfelt over scheiding door mijn bipolaire stoornis.

Hallo iedereen,

Ik en mijn vrouw zijn al 2.0 jaar samen. Mijn eerste lief op mijn 15de. Ik dacht altijd dat we ondanks mijn bipolaire stoornis en angststoornis een uitstekend huwelijk hadden.
Begin dit jaar is ze plots in huilen uitgebarsten dat ze dit niet meer kon. Het was een enorme s.hock. Ik heb me toen voor de eerste keer laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis om mijn sociale fobie te overwinnen en mijn vrouw meer te ondersteunen. Ik heb daar een goede tijd gehad en ik was klaar om een betere, wat zeg ik, de perfecte man te zijn.
Ik heb geen enkele familie of vrienden meer dus ik verstikte haar volledig met mijn zorgen en problemen. Ik kan vaak niet werken door deze stoornis dus dat maakt het financieel nog vervelender. Dus ik ben thuis alles op mij gaan nemen; huishouden, opvoeding kind, administratie, verbouwingen, maar ondertussen hield ik haar angstvallig in de gaten of ze tevreden was of niet. Elk smsje, blik of woord analyseerde ik. Er hing zo'n gespannen sfeer dat dit uiteindelijk niet verder kon.

Nu zitten we echter in een vreemde situatie dat we elkaar echt graag zien denk ik, maar ze zegt dat ze letterlijk niet weet of we samen moeten blijven. Enerzijds ziet ze mij graag, wil ze ons gezin niet opbreken en ons in de financiële miserie gooien. Maar anderzijds voelt ze zich ongelukkig en leeg en kan ze de energie niet meer opbrengen om begrip te hebben voor mijn ziekte.

Ik snap haar echt, maar ik weet ook niet meer wat te doen om het beter te maken, want ze wil echt alles proberen om het huwelijk te redden, maar we weten beiden niet wat. Uiteindelijk is het zij die moet beslissen, maar ik weet dat ze bezorgd is over mijn zelfredzaamheid, mocht ik alleen vallen, want ik heb op slechte momenten vaak ondersteuning nodig.
Iemand raad? Psychologen en dergelijke hebben we geprobeerd als koppel, maar ze is niet zo'n psycholoog minded persoon. Meer een typisch Vlaamse mentaliteit van niet "trunten" en doordoen.
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Partner twijfelt over scheiding door mijn bipolaire stoornis.

Hallo Bipolar Bear en welkom,

Ik heb je verhaal gelezen en hoewel ik geen advies voor je heb wilde ik je wel veel sterkte en succes wensen.

Jullie bevinden je beiden in een lastige positie. Ik ben zelf door een psychotische depressie gegaan in 2015 t/m 2017 en dat was voor de relatie met mijn man ook niet goed. Mijn man putte het uit om steeds maar begrip op te brengen voor mijn ziekte. En ik had zelf almaar het gevoel dat ik mijn uiterste best deed en tóch nog te kort schoot.

Je schrijft dat jullie geen begeleiding hebben omdat zij daar niet de persoon voor is. Dat is jammer, want het kan je als koppel veel opleveren.
Heb jij dan in ieder geval begeleiding voor jezelf?

Veel sterkte,
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
Bipolar bear
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:58

Re: Partner twijfelt over scheiding door mijn bipolaire stoornis.

Bedankt voor de lieve woorden.

We hebben in het verleden relatietherapie geprobeerd, maar ze wil die wereld zo veel mogelijk buiten houden. Het is haar ding niet en eerlijk gezegd vind ik ook een beetje dat ze niet zo goed matcht met die wereld. Ook tijdens mijn opname had ze een gevoel van "doe maar jou ding", ik zie wel.

Ik heb wel al jaren een eigen psycholoog en psychiater. We praten heel veel nu en ze wil niet echt weg, maar ze wil dat gemis dat ze voelt vervuld zien en ze is het zo beu dat ik om de zoveel tijd crash. En nu ben ik al bijna 2 jaar thuis na mijn laatste crash. Ik heb uitzicht op deeltijds werk in januari, maar ik ben zo bang dat te verpesten met mijn angsten en bipolaire stoornis dat ze opnieuw al de bui ziet hangen. Het is natuurlijk al 2.0 jaar dat ik lijdt onder deze ziekte, wat haar gevoel heel begrijpelijk maakt.

Zijn jullie nog samen? Als je er op wil antwoorden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Londel
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 aug 2020 09:12

Re: Partner twijfelt over scheiding door mijn bipolaire stoornis.

Ook ik ben in behandeling voor een bipoalire stoornis. Niet truntten en ju, vooruit houdt mij en mijn bedrijf voorlopig overeind. Gisteren had ik zware migraine, vandaag heb ik wel kunnen werken. Mijn nicht heeft een relatie met een man die zware psychische problemen heeft. Zijn moeder bleef drugs gebruiken terwijl ze zwanger was en dat heeft ernstige gevolgen voor hem. Als het weer eens moeilijk gaat tussen hen, komt ze praten met mij. Ik weet wat het is om gezond te zijn en geen psychische stoornis te hebben. Ik vertel probleemloos hoe mijn bipolaire stoornis erop in hakt. Ondanks het feit dat onze psychische stoornissen heel erg verschillen, hebben we ook raakvlakken. Zij herkent zaken en door mijn uitleg kan ze de dingen ook beter plaatsen. Ik heb meerdere psychologen bezocht, maar zij konden mij weinig helpen. Nu ben ik in behandelig bij een psychiater, maar ik twijfel sterk of ik er iets aan zal hebben. Ik neem de voorgeschreven medicatie nauwgezet, ondanks mijn twijfel. Ik hoop dat de psychiater me wel kan helpen! Ik begrijp deels uw vriendin en ik begrijp u voor een deel. Helaas vind ik dit zo moeilijk!!!! Ik kan u geen advies geven, ik heb er geen voor mezelf! Ik wens jullie veel sterkte toe en ik hoop dat jullie er tezamen uit geraken!!!! :knuffel:
Gebruikersavatar
Bipolar bear
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:58

Re: Partner twijfelt over scheiding door mijn bipolaire stoornis.

Ondertussen heeft ze bekend al bijna een jaar een affaire te hebben. Het is dus over... Ik kan er emotioneel en praktisch niet over kijken. Net een nieuw huis beginnen verbouwen. Probeer dat maar eens te verkopen, laat staan hoeveel we er aan zullen verliezen.

Ik ga weer in opname moeten. Ik kan niet eten of slapen. Ik ben kapot. Ze zegt dat zr nog steeds voor mij wil zorgen als het nodig is, ze zou zelfs bereid zijn dat we alletwee een appartement in dezelfde blok kopen, om onze dochter toch nog wat gezinsgevoel te geven en beter voor mij te kunnen zorgen als het nodig is, maar ik heb toch het gevoel dat dit eerder schuldgevoel is, dan redelijk denken.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”