ah1508

studentenvereniging kiezen?

BIJSLUITER VOOR LIDMAATSCHAP STUDENTENVERENIGING

Lees de bijsluiter goed door en raadpleeg de Praesus als je meer informatie of advies nodig hebt over onduidelijkheden over de door jou te overwegen vereniging

In deze bijsluiter:

Wat is een studentenvereniging en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat moet je weten voordat je deelneemt aan een studentenvereniging?

Mogelijke bijwerkingen

Wat is een studentenvereniging en waarvoor wordt het gebruikt?

Jij bent vast en zeker aan het nadenken over de studie die je komend jaar gaat volgen. Een lastige keuze, niet waar? Waarschijnlijk ben je aan het dubben over veel meer zaken dan alleen de studiekeuze opzich; Welke stad is leuk?, wil ik op kamers of blijf ik bij mijn ouders wonen? waar gaan mijn vrienden naartoe? Maar misschien wel de belangrijkste vraag; bij welke studentenvereniging ga ik? De studentenvereniging, ook wel omschreven als jaarclub, studentencorps of studentenbond garandeert jou de mooiste feestjes, vrienden voor het leven en een onvergetelijke studententijd. Maar wacht, misschien moet je eerst eens een blik werpen in deze bijsluiter…

Wat moet je weten voordat je deelneemt aan een studentenvereniging?

Voordat je overweegt om lid te worden van een studentenvereniging is het belangrijk dat je op de hoogte bent van een aantal belangrijke zaken. Zo word je heus niet ‘zomaar’ lid. Je moet namelijk eerst op kamp om daar een zogenaamde ontgroening te doorstaan. Tijdens deze ontgroening wordt van jou als ‘potentieel lid’ verwacht dat je vijf dagen niks anders eet dan brood met pindakaas, in dezelfde outfit rond banjert (vuil ondergoed meegerekend) en de leiding, oftewel de ‘oudere leden’ die zelf ook deze ontgroening hebben meegemaakt, deze dagen aanspreekt met de namen die zij willen horen. Als aanvulling is het misschien goed te noemen dat er ook nog gezellige activiteiten plaatsvinden. Hierbij te denken aan een half uur lang springen, een uur lang vader Jacob zingen en zwemmen in modderbaden. Ik hoor nog steeds niks geks, jij wel?

Door de oudere leden word je gezien als een "brugpieper", en voor de dames is er nog de leuke bijnaam “gleuf”. Als "gleuf" heb je het goed, je mag voor de oudere leden het bier gaan halen én betalen, wat een eer. Oke, “gleuf”, “brugpieper”, voor wat laat jij je uitmaken en hoe ver wil jij gaan om het anderen en daardoor jezelf naar de zin te maken?

Mogelijke bijwerkingen

De eerste echte Europese socioloog Durkheim schreef over het bestaan van mechanische solidariteit, wat betekent dat mensen in een bepaalde groep bij elkaar horen omdat ze nog weinig van elkaar mogen verschillen. Ze moeten hetzelfde voelen, denken, meedoen of ze nou willen of niet. Dit geldt ook voor ‘de club’. Dus als jouw club gaat stappen tot in de laatste uurtjes, terwijl jij eigenlijk met je vriendje een filmavondje wou houden, kan je vriendje het wel vergeten, want jij gaat toch echt ‘mechanisch solidair’ aan je club mee stappen. Twijfel je of je jezelf wil blijven zodat je lekker je eigen ding kan doen of dat je als één van de velen opgaat in de massa van de vereniging?

Bijsluiters bevatten over het algemeen betrouwbare en belangrijke informatie wat je gelezen móet hebben voor je begint met ‘de kuur’. Ze kunnen twijfels oproepen bij de lezer doordat er nare bijwerkingen worden beschreven. Of deze bijsluiter hetzelfde effect heeft is aan jou. Wij wensen je in ieder geval ontzettend veel plezier bij de vereniging!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: studentenvereniging kiezen?

ah1508 schreef:Voordat je overweegt om lid te worden van een studentenvereniging is het belangrijk dat je op de hoogte bent van een aantal belangrijke zaken. Zo word je heus niet ‘zomaar’ lid. Je moet namelijk eerst op kamp om daar een zogenaamde ontgroening te doorstaan.
Tja, wat zal ik er van zeggen? Je mag van jongelieden die de leeftijd van 18 hebben bereikt en het voortgezet onderwijs met goed gevolg hebben afgesloten toch echt wel verwachten dat ze voldoende hersens in hun hoofd hebben en weten waar ze aan beginnen als ze lid worden van een studentenvereniging.
Het is toch al jaren bekend wat voor kwalijke zaken er allemaal tijdens de ontgroening kunnen plaats vinden?

Als je, zoals ik, in een studentenstad woont, is de Introductie week van de Universiteit een
jaarlijks terugkerende bron van ergernis.
Maar die jongens en meisjes kiezen er zelf voor om zich voor schut te zetten en aan allerlei belachelijke introductie spelletjes mee te doen.

Van mij mogen ze bepaalde ontgroeningspraktijken onmiddellijk afschaffen, omdat er een bedenkelijke gedachte aan ten grondslag ligt. Verbieden? Dat kan helaas niet.

In ieder geval bedankt voor de bijsluiter.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: studentenvereniging kiezen?

Ik heb vreselijk gelachen.

Hoe het nu is, is ene andere zaak, maar oma werd lid van een studentenvereniging door een kennismakingstijd te doorlopen en die was leuk. Okee, ik heb een week uien gesorteerd in het Zeeuwse dorpje Baarland, maar dat wist je van te voren.

En ja, elders ind e stad had je een andere club, waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden, die ontgroenen mensen door hen door visafval te laten kruipen op de openbare weg, zoals ik een keer heb mogen aanschouwen.
Ik heb bij die gelegenheid nog een paar eerstejaars aangesproken: "Heb je dit er nou heus allemaal voor over...? Er bestaan ook leuke verenigingen, hoor!"

Dus bij deze.
Gebruikersavatar
ImogenQ
Berichten: 708
Lid geworden op: 11 dec 2013 16:16

Re: studentenvereniging kiezen?

ach ja, ieder z n meug...
een jaarclub kan echt supersteunend zijn tijdens moeilijke tijden en
corrigerend werken hoor..
sommige jaarclubs blijven bij elkaar tot hun oude dag
en ook hier geldt je hebt geoien onder hen en slechten,
het blijven tenslotte mensen zoals jij en ik,
maar ik vind die bijsluiter vooral grappig ...

Terug naar “School & werk”