Gebruikersavatar
Freya13
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2019 14:06

Angst om (alleen) te slapen

Hoi. Ik ben nieuw op dit forum, en ik ben op zoek naar raad of herkenning.

Als volwassene klinkt zoiets zo irrationeel, en toch ...

Ik ben al jaren gelukkig getrouwd. Maar onlangs is mijn man van job veranderd, waardoor hij nu af en toe (een keer om de maand / twee maanden) op zakenreis moet. Daarbij komt dat zijn vader in Spanje in een ziekenhuis ligt, en daar moet hij ook af en toe heen. Dat betekent dat ik dus in de komende maanden geregeld alleen zal slapen.

En dat is dus het probleem: als ik alleen moet slapen, slaap ik weinig of niet. Overdag alleen zijn is geen enkel probleem, maar 's nachts word ik overvallen door een totaal irrationele angst ... Die angst heeft te maken met een aantal dingen die lang geleden gebeurd zijn, waardoor ik me vaak onveilig voel (angst om alleen achter te blijven, angst om mensen te verliezen). Ik heb er al met een psychologe over gesproken, maar die kan natuurlijk ook geen wonderen doen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn er dingen die helpen? Ik wil geen slaapmedicatie nemen. Maar mogelijk zijn er alternatieven? Zou zoiets als mindfulness iets uithalen? Meditatie?

Ik vind dit gewoon erg lastig: ik wil mijn man niet hinderen in zijn professionele ontwikkeling, of in de contacten met zijn familie, maar ik weet dat hij het ook erg moeilijk vindt als ik zo'n last heb van zijn afwezigheid
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst om (alleen) te slapen

Freya13 schreef: 29 sep 2019 15:09 Zijn er dingen die helpen? Ik wil geen slaapmedicatie nemen. Maar mogelijk zijn er alternatieven? Zou zoiets als mindfulness iets uithalen? Meditatie?
Je weet gelukkig wat je absoluut niet wilt: geen slaapmedicatie en je wilt je man ook niet hinderen in zijn professionele ontwikkeling, of in de contacten met zijn familie. Ik ga er van uit dat je voor dat laatste niet bang hoeft te zijn, je hebt een gelukkig huwelijk en ik lees nergens dat je man geen begrip zal hebben voor jouw angsten. In een goede huwelijksrelatie moet er ruimte zijn voor de emoties van beide partners.

Mindfulness en meditatie kunnen nooit kwaad, je kunt dat eventueel met je psychologe bespreken.
Het is belangrijk dat je beseft waar de oorsprong van je angsten liggen. Je geeft zelf aan dat het verwijst naar dingen die lang geleden gebeurd zijn, waardoor jij je vaak onveilig voelt.

Verlatingsangst is heel vervelend. Je beschrijft het in je bericht als een 'irrationele angst'. Angst is een verdedigingsmechanisme tegen iets wat vroeger gebeurd is. Het is tegenstrijdig om die angst de ruimte te geven, omdat je daardoor oproept waar je juist zo bang voor bent. Het is tijd om die angst om te draaien in een zekerheid: je man zal geen hinder ondervinden van jouw angst. Het sleutelwoord is vertrouwen: vertrouw op jezelf en op de ander.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2019 23:40

Re: Angst om (alleen) te slapen

Ik snap dat het een lastig probleem is!
Zeker als er angsten van vroeger aanwezig zijn. Maar wat in het verleden is gebeurd geeft geen garantie dat het in de toekomst ook zo gaat. Ik denk dat mindfullness of meditatie wel echt het proberen waard is. Je kan ook ademhalings oefeningen doen, bijv 3 min alleen maar op je ademhaling concentreren zodat de angst eigenlijk weg ebt zonder dat je er aandacht aan heb besteed. Angsten voedt je juist door er over na te gaan denken. Je zou eigenlijk moeten accepteren dat ze er zijn, en ze voorbij laten gaan...

Makkelijker gezegd dan gedaan ;)
Succes ermee in ieder geval!

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”