Gebruikersavatar
Sylver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2016 22:06

Nare gedachten/angsten

Hey iedereen,

Ben nieuw hier op het forum en weet ook nog niet zo goed hoe alles werkt hier, maar ik doe een poging :)

Ik ben een vrouw van 27 jaar, en heb altijd al last gehad van vervelende, gewelddadige gedachten.
Probeer het even uit te leggen..

Toen ik 8 was begon ik last te krijgen van vervelende dwangmatige gedachten. Zo moest ik van mezelf tussen 2 dierbare personen kiezen. In mijn hoofd zag ik dan hoe de ander iets verschrikkelijks overkwam. Ik had altijd het gevoel dat ik moest "kiezen".
Ben toen naar een therapeut geweest, maar volgens mij duurde dat niet lang.

Nu heb ik de afgelopen maanden dus weer last van vervelende gedachten. Maar nu ook gepaard met angst dat mijn dierbaren inderdaad iets zullen overkomen. Alles is al voorbij gekomen; van dodelijke ongelukken tot slopende ziektes.
Wat het extra vervelend maakt, is dat ik erg visueel ingesteld ben, en het soms net een nare film lijkt , die in mijn hoofd wordt afgespeeld.
Meestal gebeurt het savonds, wanneer ik net in bed lig. Soms lig ik letterlijk te huilen van de verschrikkelijke dingen die ik voor me zie, en dat met de mensen van wie ik het meest hou.

Ik heb al contact gezocht met een psycholoog (voor dit, en andere klachten), maar ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen om hier een topic te openen.

Is er iemand die dit bekend voorkomt? Ik wist trouwens niet of ik het hier moest plaatsen of bij dwanggedachten, dus als het verkeerd staat, sorry!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Nare gedachten/angsten

Het zijn dwangmatige gedachten waarbij jij jezelf confronteert met je diepste angsten.
Het is goed dat je hiervoor contact hebt met een psycholoog, want het is belangrijk om te achterhalen waar deze
dwanggedachten vandaan komen en wat de trigger is die er toe geleid dit oude patroon, waar je rond je
achtste mee begonnen was, opnieuw op te pakken.

Is er de afgelopen tijd iets gebeurd in je leven?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Sylver
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2016 22:06

Re: Nare gedachten/angsten

volhoudertje schreef:Het zijn dwangmatige gedachten waarbij jij jezelf confronteert met je diepste angsten.
Het is goed dat je hiervoor contact hebt met een psycholoog, want het belangrijk om te achterhalen waar deze
dwanggedachten vandaan komen en wat de trigger is die er toe geleid dit oude patroon, waar je rond je
achtste mee begonnen was, opnieuw op te pakken.

Is er de afgelopen tijd iets gebeurd in je leven?

Nee, op dit moment heb ik eigenlijk een vrij rustig leven.. Dat is ook het rare.
Aan de ene kant ben ik heel zelfbewust ; heb ik controle over mezelf, en ben ik relaxed, en dan op sommige momenten lijkt het wel alsof de hel mijn hoofd binnenstroomt.

Ja, ben ook heel erg benieuwd wat de psych hierover gaat zeggen.

Ik kan er in ieder geval geen enkele verklaring voor vinden.

Dat, samen met mijn andere "eigenaardigheden" maken van mij soms zo'n raar, complex persoon. Althans, zo zie ik het zelf :confused:

Ik weet dat niemand perfect is, maar sommige dingen die ik heb of voel zijn zo ontzettend raar om uit te leggen, dat ik het liever laat.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Nare gedachten/angsten

Sylver schreef:Ik weet dat niemand perfect is, maar sommige dingen die ik heb of voel zijn zo ontzettend raar om uit te leggen, dat ik het liever laat.
Als het verder niets bijdraagt aan het antwoord op de vraag waar je nare gedachten en angsten vandaan komen, zou ik geen moeite doen om het uit te leggen. Zolang het voor jezelf maar duidelijk is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Itinerant
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jul 2013 21:13

Re: Nare gedachten/angsten

Ik heb ook jaaaaaaren last gehad van dit soort dwangmatige gedachten en het werd op den duur een obsessie om ergens niet aan te denken, wat uiteraard niet lukte.

Ik weet niet precies wat er voor heeft gezorgd dat het stopte, maar ik denk dat het nu met 95% is afgenomen. Ik accepteer dat het nooit helemaal weg zal zijn.
Misschien is het juist de hoeveelheid sport wat ervoor heeft gezorgd dat het af nam.
-= Just because you're right doesn't mean you're not wrong. =-

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”